کد خبر : 1795969 | 13 آذر 1400 ساعت 11:58 | 13.7K بازدید | 9 دیدگاه

وی ای آر تا سال آینده هم به ایران نمی‌آید؛

عسگری: آقای بنیادی‌فر مصلحت‌اندیشی نکنید!

رییس سابق کمیته داوران در توصیه به موعود بنیادی فر نکات جالبی را متذکر شده است‌‌.

عسگری: آقای بنیادی‌فر مصلحت‌اندیشی نکنید!

به گزارش "ورزش سه"، حسین عسگری از جمله کارشناسان داوری است که علاوه بر سابقه قضاوت در سطح اول فوتبال ایران، تجربه کار مدیریتی را هم دارد. او در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به دیدار دربی گفت: هیچ قضاوتی توسط مربیان و بازیکنان بی حرف و حدیث نیست و آقای بنیادی فر هم بعد از آقای فغانی نفر دوم لیست بین المللی ماست و حدود هشت سال است که در لیگ ما قضاوت می‌کند اما هر اتفاقی رخ بدهد بعد از بازی حرف و حدیث دارد. به غیر از آقای فغانی که جایگاه خاصی در دنیا دارد، باقی داورهای ما تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و هیچکدام عاری از اشتباه نیستند و باقی مسائل به داور برمی‌گردد که چطور خودش را آماده کند. 

 

او با توصیه به بنیادی فر اظهار داشت: یکی از نکاتی که داورها باید به آن توجه کنند بحث آماده کردن خودشان برای قضاوت است. آمادگی برای قضاوت یک پروسه و یک دستورالعمل خاصی دارد که داورها باید آگاهی کامل داشته باشند و از نظر روحی و روانی و استراحت و تغذیه و عدم ورود به مسائل حاشیه ای خودشان را آماده کنند که بتوانند وظیفه‌ خود را به خوبی انجام بدهند.‌ درست است اسم این بازی هم دربی است ولی دربی که تماشاگر نداشته باشد شور و هیجان و فشار را برای داور هم ندارد و این امتیازی است که در دو سال برای داورها وجود دارد و اگر داور وظیفه اش را درست انجام بدهد اتفاقی رخ نمی‌دهد.

 

وی همچنین افزود: اعتراضات در بیشتر بازی ها وجود دارد و بعد از بازی هم اعلام می‌کنند داور اشتباه کرده است. حتی اگر داور اشتباه کرده باشد قانون اجازه نداده هیچکدام از اعضای تیم ها به اشتباهات داوری اعتراض کنند، فقط باشگاه می‌تواند بصورت مکتوب به فدراسیون بعد از بازی اعتراض کند ولی در جریان بازی حتی اگر حق هم با آن شخص باشد اجازه اعتراض ندارد و چون از سالیان قبل به این قضیه توجه نشده و برخورد لازم و قاطع را برای اعتراضات انجام نداده‌اند رو به روز هم بیشتر شده است. در صورتی که صراحتا در آیین نامه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نوشته شده هیچ یک از اعضای یک تیم نمی‌توانند بعد از بازی در رسانه ها اعتراض کنند؛ در جریان بازی هم که همانجا داور باید برخورد کند. اعتراضات چندین سال است از جنبه اعتراض خارج شده و به اتهام رسیده و می‌گویند سر ما را بریدند؛ سر بریدن که بدون آگاهی نیست و وقتی سهوی نباشد و عمدی باشد اتهام می‌شود.

 

عسگری راجع به نقش کمیته انضباطی در کاهش تنش‌ها عنوان کرد: کمیته انضباطی هیچوقت برخورد لازم را نکرده است. امسال هم قبل از شروع فصل شعارهای زیادی دادند که هر کسی اعتراض کند فلان کارها را می‌کنیم ولی هیچ خبری نیست؛ شاید هفته اول یک مورد بود ولی تمام شد. هر هفته در بازی های لیگ برتر و لیگ یک بالای ۱۰-۱۲ مورد اعتراضات شدید که حالت پرخاشگری و اتهام دارد وجود دارد و نمی‌دانم چرا کمیته داوران که مدعی است ما از داوران حمایت می‌کنیم، برخورد نمی‌کند. یکی از دلایلی که داورها اعتماد به نفسشان را از دست می‌دهند عدم توجه به این اعتراضات و اتهامات است. بیشتر از ۷۰ درصد تیم هایی که نتیجه نمی‌گیرند، عدم نتیجه گیریشان را تصمیمات داوری می‌دانند. نه اینکه داورها اشتباه نکنند، اشتباه می‌کنند و خیلی هم مشهود است مثل همین هفته ششم که اشتباهات داوری بیداد کرد یا داوری بازی همین هفته استقلال‌.

 

1463276

 

او در ادامه گفت: وقتی تشکیلات داوری برنامه ای برای فراهم کردن شرایط لازم برای قضاوت ندارد همین می‌شود‌ که الان قبل از بازی مصاحبه کرده‌اند که داوری انتخاب کرده‌اند که دربی فلان شود. این مسائل روی روح و روان داور تاثیر می‌گذارد و باید پیگیری شود اما اصلا برایشان مهم نیست. فکر می‌کنند داور یک تکه چوب است و روح و روان و احساس ندارد. وقتی قبل از بازی این فشارها را درست می‌کنند داور با تمرکز ناقصی به زمین می‌رود. داوری کار حساس و لحظه ای است و باید در دو سه ثانیه تصمیم بگیری و وقتی تمرکز کامل نداشته باشی و درگیر مسائل دیگری باشی این اتفاقاتی رخ می‌دهد که می‌بینید. 

 

عسگری در پاسخ به اینکه چرا اشتباهات داوری افزایش پیدا کرده‌اند، توضیح داد: اشتباهات داوری دو علت عمده دارد؛ یکی نداشتن تمرکز کافی و دومی هم نداشتن دید کافی که همان جایگیری اشتباه داورهاست که گاهی داور ۴۰ متر با صحنه فاصله دارند وگرنه مگر می‌شود کسیکه سالهاست بعنوان داور فعالیت می‌کند قانون را نداند؟ نداند توپی که به دست خورده هند است یا خیر؟ عقل سلیم این مساله را می‌پذیرد؟ یا داور تمرکر ندارد یا نقطه کور را انتخاب کرده و فاصله اش با صحنه زیاد است مثل بازی با استقلال که در صحنه اول داور با صحنه چهل متر فاصله دارد. وقتی فاصله زیاد باشد داور دچار شک و تردید می‌شود.

 

رییس سابق کمیته داوران درباره مطالبه داور ویدیویی گفت: امکان ندارد VAR به این سرعت به ایران بیاید. حتی در کشورهایی که مشکل منابع مالی و امکانات ندارند حدود یک سال تا یک سال و نیم زمان می‌برد. در دو سه سال اخیر هرکدام از مسئولان‌ فدراسیون و روسای تشکیلات داوری در نیم فصل می‌گویند از فصل بعد VAR راه می‌افتد و بعد از شروع فصل می‌گویند از نیم فصل و همینطور ادامه دارد. VAR زمان بر است و از لحاظ مالی هم ما مشکل داریم و اگر تصمیم خیلی جدی داشته باشند و تخته گاز روی این قضیه کار کنند یک سال تا یک سال و نیم زمان می‌برد. ما حتی سیستم رادیویی هم نداریم. سیستم رادیویی که در شرکت های ایرانی هم تولید می‌شود. شعار دادن که کاری را درست نمی‌کند که مسئولین کمیته داوران مدام شعار می‌دهند که ما این کارها را کرده‌ایم. شما چه کاری کرده‌اید؟ حتی یک لباس گرم و درست به داورها نداده‌اید. در بازی ها یک داور آستین بلند پوشیده و یک داور آستین کوتاه. این برای چیست؟ داورها باید ظاهرشان یک رنگ و یک شکل باشد. شما مسائل اولیه را در اختیار داورها قرار نمی‌دهید. سیستم رادیویی که تحریم نیست؛ از هر جا می‌توانید بیاورید. فقط تحریم ها را بهانه می‌کنند.

 

عسگری راجع به نحوه مدیریت بازی توسط بنیادی فر گفت: داور باید تلاش کند از دقیقه اول تا دقیقه آخر چیزی که قانون تاکید می‌کند اجرا کند؛ اجرای قوانین با عقل سلیم. لجبازی نکنید، عجله نکنید. مدیریتی که قانون تعریف کرده اجرا کنید نه مدیریتی که خودت تعریف می‌کنی. گاهی داور بر اثر فشار به خطای واضحی که اتفاق افتاده و کارت زرد یا قرمز دارد، کارت نمی‌دهد و می‌گوید مدیریت کردیم. کجای قانون اجازه داده شما این کار را بکنی؟ دقیقه اول بازی اگر گل زده شود داور می‌تواند نپذیرد؟ خطای دقیقه اول هم همینطور است. داور نباید بگوید اول بازی است یا دربی است و من مدیریت کنم‌. قانون چنین اجازه ای نداده که داورها طبق نظر خودشان بازی را مدیریت کنند. تمام قوانین در کلیپ های آموزشی فیفا می‌‌دهد وجود دارد و اینطور نیست. داور به علت نداشتن شهامت می‌گوید مدیریت کردم‌. خطای واضح در دقیقه اول اتفاق می‌افتد باید پنالتی بگیری و بازیکن را اخراج کنی، پنالتی می‌گیری و کارت قرمز را به کارت زرد تبدیل می‌کنی و می‌گویی مدیریت کردم؟ شما بیجا کردی مدیریت کردی. قانون چنین اجازه ای نداده‌. داور باید سعی کند از اول بازی بدون توجه به نتیجه قضاوت کند. بعضی داورها تا نتیجه تغییر می‌کند سیستم قضاوتشان تغییر می‌کند و ۵۰-۵۰ ها را به تیمی می‌دهند که گل خورده‌. یک پنالتی می‌گیرد و برای پنالتی دوم باید سر بازیکن را ببرند تا پنالتی بگیرد. فکر می‌کنند اگر یک پنالتی اول را بگیرند دیگر دومی را نباید بگیرند. وقتی داور دنبال چنین تفکراتی باشد و این فکرهای غلط را بکند شک نکنید به مشکل می‌خورد.

 

وی افزود: وقتی مربی اعتراض پرخاشگرانه به داور می‌کند کارت زرد ندارد، کارت قرمز دارد. اعتراض محترمانه اخطار دارد اما وقتی مربی داد می‌زند باید اخراج شود ولی متاسفانه چون داور شهامت لازم ندارد یا تیم اسم و رسم دار است یا هفته قبل داورها اشتباه کرده‌اند و جوی بر علیه داوری ایجاد شده کارت زرد می‌دهد. آقای بنیادی‌فر باید شجاعانه از دقیقه اول بازی قوانین را درست اجرا کند. نمی‌گویم شمشیر را قلع و قمع کند اما اگر خطاهای واضحی اتفاق می‌افتد حساب و کتاب های غلط را در کارش لحاظ نکند و نگوید مدیریت می‌کنم.

دیدگاه‌ها