کد خبر : 1797475 | 20 آذر 1400 ساعت 09:43 | 8.4K بازدید | 2 دیدگاه

مشکل دفاعی و روانی، دو معضل اصلی زنیت

مشکل همیشگی قهرمان روسیه در لیگ قهرمانان

سرگئی سماک، سرمربی زنیت، نیاز به بازسازی اساسی در ساختار تیمش در تابستان سال آینده دارد.

مشکل همیشگی قهرمان روسیه در لیگ قهرمانان

به گزارش "ورزش سه"، زنیت از رقابت‌های لیگ قهرمانان حذف شد و این اتفاق در حالی رخ داد که آنها در آستانه شکست مقابل چلسی در بازی آخر مرحله گروهی قرار داشتند اما با گل دقیقه 94 به تساوی 3-3 رسیدند. 


پیش از این بازی از سرگئی سماک پرسیده شد که آیا تیمش در حال طی کردن روندی رو به رشد است یا خیر. او پاسخ داد:« بازیکنان جدید در حال پیوستن به ما هستند. من نمی‌توانم بگویم که ما قدرتمندتر می‌شویم اما می‌توانیم بازی را مدیریت کنیم. ما مشکلات زیادی داریم و از آنها مطلع هستیم اما همیشه از نظر بهبود شرایط و تقویت تیم و ترکیب به چیزی که می‌خواهیم نمی‌رسیم.»


البته واضح است که زنیت در حال تکامل و رشد است. در واقع رقابت‌های لیگ قهرمانان اساسا تفاوت چندانی با سال گذشته نداشت، زمانی که زنیت در شش بازی یک امتیاز گرفت و محترمانه‌ترین عبارتی که از سوی هواداران و کارشناسان استفاده شد «شرم» بود. 

 

1672884


در آن زمان دلایل زیادی وجود داشت: بسیاری از بازیکنان به دلیل ابتلا به کرونا در دیدارهای سرنوشت‌ساز غایب بودند، مالکوم مصدوم شد، وندل دیر به تیم پیوست و زمان کافی برای سازگاری با ترکیب نداشت و تنها کارشناسان فوتبال برزیل از حضور کلودینیو در سن پترزبورگ خبر داشتند. 


حالا همه برگشته‌اند. این فصل به لطف خط حمله این تیم، زنیت به جایی رسیده که در دیدارهای قبلی نرسیده بود. آنها به جای قبول شکست‌های خانگی برابر کلوب بروژ و بروسیا دورتموند، چهار امتیاز برابر مالمو و چلسی گرفته‌اند و در این مسیر بازی جسورانه‌تری را به نمایش گذاشتند. همین هم برای حضور در لیگ اروپا کافی بود. 

 

1672885


اما باید به کار ادامه داد. اقدامات صورت گرفته در خط حمله و خط میانی موثر بوده است. این تیم یاد گرفته که در خانه برای پیروزی بازی کند. بازی برابر مالمو و چلسی این را نشان داد. زنیت در مقابل یووه هم حداقل چهار موقعیت گلزنی داشت. این دو برابر شانس‌هایی بود که یووه به دست آورد. 


اما دفاع تورین بسیار بهتر از زنیت عمل کرد. ما درباره این واقعیت نوشتیم که مدیران زنیت می‌خواهند در تابستان برای بهبود شرایط خط دفاعی اقدام کنند. اما مشخص شد که به دلیل محدودیت‌های مالی، خرید مدافعی جدید غیرممکن است. و فروش یکی از مدافعان یا بازیکنان خارجی برای تامین بودجه هم غیرممکن بود چون هیچ پیشنهادی که رضایت زنیت را به همراه داشته باشد ارائه نشد. 


به احتمال بسیار زیاد، هدف اصلی سماک در تابستان آینده تغییر ساختار خط دفاعی است. قرارداد یاروسلاو راکیتسکی در پایان فصل به اتمام می‌رسد و این باشگاه عجله‌ای برای ارائه پیشنهاد جدید به این بازیکن اوکراینی ندارد. دژان لاورن تا سال 2023 با زنیت قرارداد دارد اما باشگاه قصد دارد برای فروش او هم اقدام کند. او هرگز نتوانست جانشین مناسبی برای برانیسلاو ایوانوویچ باشد.


مشکل دوم، مشکل روانی است. زنیت علیرغم سلطه کامل بر لیگ روسیه و ارائه بازی قابل قبول در ورزشگاه خانگی‌اش در لیگ قهرمانان، باز هم نتوانست به بهترین شکل در رقابت‌های اروپایی حاضر شود. سماک در 16 بازی خارج از خانه نتوانسته حتی یک پیروزی کسب کند و تنها در چهار بازی به تساوی رسیده است. 

 

1672883


و اگر در دو فصل اول حضور سماک این موضوع به ذات پیشگیرانه بازی او مربوط می‌شد اما حالا به الگویی ناراحت‌کننده تبدیل شده است. و اینجا احتمالا مسئله روانی مطرح می‌شود. این تیم در مالمو نباید به هیچ وجه شکست می‌خورد تا امیدش حفظ شود اما همین اجبار برعکس عمل کرد. زنیت یکی از بدترین نمایش‌های فصل را در این بازی ارائه کرد، هرچند توانست از شکست فرار کند. 


با احترام تمام نسبت به قهرمان سوئد اما این احتمالا آسان‌ترین سه امتیازی بود که زنیت در سال‌های اخیر کسب کرد. اما وقتی نتیجه دیگر اهمیت خاصی نداشت، آنها موفق شدند لیگ قهرمانان را با ارائه نمایشی درخشان مقابل چلسی به پایان ببرند. 


شاید زنیت تنها به یک پیروزی خارج از خانه نیاز داشته باشد تا اعتماد به نفسش را بازیابد. شاید این دیوانه‌وار به نظر برسد اما این تیم باید به این باور برسد که می‌تواند پیروز باشد. آنها باید با این ذهنیت حمله کنند و مدام احتمال شکست را در ذهن نداشته باشند. اما در هر حال این ماموریتی برای سال آینده است.

دیدگاه‌ها