کد خبر : 1798307 | 24 آذر 1400 ساعت 11:16 | 29.9K بازدید | 38 دیدگاه

سپاهان باخت اما زیبا بود 

یادداشت: محرم پرچمدار سبکی که خود سمبلش بود

سپاهان یک محرم در داخل زمین و یک محرم در کنار زمین. نویدکیا همچنان اعتقادش به بازیساز کلاسیک را حفظ کرده است.

یادداشت: محرم پرچمدار سبکی که خود سمبلش بود

به گزارش ورزش سه، سپاهان علیرغم شکست مقابل استقلال، نشان داد که یکی از پرچمداران ارائه فوتبال تاکتیکی در لیگ ایران است. خلق تعداد موقعیت زیاد گل آن هم در مقابل استقلالی که در این فصل نه تنها کم گل خورده بلکه موقعیت‌های گل چندانی نیز به حریفانش نداده بود نشان از قدرت شاگردان نویدکیا دارد. قدرتی که خود را در حرکات ترکیبی و پاس‌های زیاد و مفید نشان داده است.

 

در شرایطی که فوتبال در دنیا و به تبع آن در ایران به سمت تغییر نقش‌های تاکتیکی و گاه حذف بازیساز کلاسیک پیش رفته، نویدکیا همچنان محور بازیسازی تیمش را در میانه زمین و تمرکز بر حرکات عمقی قرار داده است. یاسین سلمانی در ترکیب سپاهان مقابل استقلال، این نقش محوری را بر عهده داشت و شاید همین محوریت حملات سپاهان از طریق سلمانی باعث شد تا فرهاد مجیدی در نیمه دوم دست به تغییر سیستم و محکم کردن کمربند میانی تیمش کرد. جدا از سلمانی، سروش رفیعی نیز فصل پیش در نقش بازیساز میانه میدان برای سپاهان بازی می‌کرد و چه بسا یکی از دلایل اینکه زردپوشان اصفهان، یکی از پرچمداران ارائه فوتبال مالکانه و زیبا هستند و خط حمله آتشینی دارند همین اعتقاد نویدکیا به بازیکنانی نظیر سلمانی و رفیعی باشد.

 

1674188

نویدکیا در روزهای اوج.کمتر فوتبالیستی در لیگ ایران چنین قدرتی برای خلق موقعیت داشت. عکس:امیر حسینی.

 

سپاهان در جدال با استقلال هنر خود در انجام حرکات ترکیبی و استفاده از نیم فضاها را از طریق حرکات ترکیبی بازیکنانی مثل سلمانی، احمدزاده و حسینی نشان داد. باز هم باید تاکید کرد که سپاهان این حرکات ترکیبی درخشان را در جدال با استقلالی نشان داد که تا قبل از جدال با سپاهان، موقعیت چندانی به حریفان خود برای گلزنی نداده بود و هر دو گلی که این تیم دریافت کرده روی ضربات ایستگاهی به ثمر رسیده.  سپاهان در بازیسازی از عقب زمین هم متبحر نشان می‌دهد و حتی استخدام دروازه بان خارجی این تیم نیز با نگاهی به توانایی او در بازیسازی و بازی با پا صورت گرفته است.

 

محرم خیره به زمینی که در آن چندان خوش‌شانس نبود.او البته به سبک بازی خود وفادار خواهد ماند. عکس:امیر خیرخواه.

 

در شرایطی که یحیی گل محمدی و فرهاد مجیدی در پرسپولیس و استقلال اعتقادی به استفاده از بازیساز کلاسیک در ترکیب خود ندارند باید دید در انتهای لیگ جدال آنها با محرم نویدکیایی که در دنیای مربیگری به حضور بازیکنی شبیه به خود در دوران بازی‌اش اعتقاد دارد به نفع چه کسی تمام خواهد شد.

حجت شفیعی

دیدگاه‌ها