کد خبر : 1806173 | 03 بهمن 1400 ساعت 14:10 | 206.7K بازدید | 45 دیدگاه

لوکیشن جدید درخشش- بوندس‌لیگا؛

حمله ستاره ایرانی به مقر کره جنوبی در آلمان! (عکس)

پایان همه شایعات؛ احتمالا بهترین تصمیم ممکن برای مهاجمی که فرصت بسیار خوبی برای درخشش در بالاترین سطح فوتبال دارد.

حمله ستاره ایرانی به مقر کره جنوبی در آلمان! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، دوران پرفراز و نشیب دهه 60 و 70 در فوتبال ایران با ظهور نسل فوق العاده 98 و انتقال ستاره‌های بزرگ ما به فوتبال اروپا و در واقع بوندس‌لیگا تمام شد و فوتبال ایران رنگ‌ و‌ بوی بین المللی به خود گرفت. در اوایل هزاره جدید و زمانی‌که برای اولین بار مسابقات فوتبال اروپایی در ایران پخش زنده می‌شد، تقریبا هر هفته عصر شنبه ساعت 6 بعد از ظهر شاهد درخشش یکی از بازیکنان ایرانی شاغل در بوندس‌لیگا بودیم.

 

1685031

 

خاطراتی فراموش نشدنی مانند گلزنی خداداد عزیزی مقابل اولیور کان، حضور علی دایی با شماره 24 در ترکیب بایرن مونیخ، ضربه فوق العاده کریم باقری برابر اشتوتگارت، بوسیدن کفش مهدوی کیا توسط روی پراگر و در ادامه آقایی شهریار در لیگ قهرمانان و هنرنمایی جادوگر در لباس بایرن مونیخ. حالا و بعد از نزدیک به دو دهه، فصل بعد یک ستاره ایرانی دیگر در فوتبال آلمان بازی خواهد کرد.

 

دوران درخشان و موفقیت آمیز سردار آزمون در فوتبال روسیه بالآخره به اتمام رسید و این ستاره گلزن از ابتدای فصل بعد در ترکیب بایرلورکوزن، یکی از قدرت‌های سنتی فوتبال آلمان بازی خواهد کرد. در سال‌های اخیر تقریبا شایعات و اخباری در مورد احتمال انتقال سردار آزمون به اغلب تیم‌های بزرگ اروپایی را شنیده بودیم و او علی‌رغم نزدیک شدن به لیون، بالاخره لورکوزن را انتخاب کرد.

 

1685030

 

به جز روزهای خوب جواد نکونام و مسعود شجاعی در لالیگا، لژیونرهای ایرانی اغلب دوران موفق خود را در بین پنج لیگ معتبر اروپایی، در بوندس‌لیگا و فوتبال آلمان سپری کرده‌اند و حالا سردار آزمون فرصت دارد در خط حمله لورکوزن، روزگار خاطره انگیز ستاره‌هایی چون علی دایی و وحید هاشمیان را تکرار کند. لورکوزن اگرچه همیشه محل درخشش بازیکنان اهل کره جنوبی بوده، اما حالا سردار استادیوم بای‌آرنا را برای استمرار گلزنی‌های خود انتخاب کرده است.

 

به چند دلیل، احتمالا سردار آزمون در مورد انتخاب تیم جدید خود تصمیم درستی گرفته است. تاریخ موید آن بوده که انطباق یافتن با لایف استایل و سبک فوتبال آلمان برای بازیکنان ایرانی راحت‌تر از دیگر کشورها بوده و به نظر سردار آزمون از موقعیت بهتری برای جا افتادن در بوندس‌لیگا نسبت به دیگر لیگ‌های معتبر اروپایی برخوردار است.

 

به‌طور سنتی در فوتبال ایتالیا و در سال‌های اخیر در لیگ برتر انگلیس، شاهد پرس شدیدتری از سوی تیم‌های حاضر در لیگ بوده‌ایم و در واقع احتمال گلزنی و درخشش برای یک مهاجم در چنین کشورهایی کمتر است.

 

1685017

 

ولو اینکه حتی بسیاری معتقدند برای سنجش توانایی ستاره‌های بزرگی مانند کیلیان امباپه و ارلینگ هالند نیز باید شاهد انتقال آنها به لیگ‌های دشوارتر بود. پس احتمالا لورکوزن گزینه بهتری برای سردار آزمون نسبت به تیم‌هایی چون لاتزیو، میلان و .... محسوب می‌شود و او در بوندس‌لیگا راحت‌تر روند گلزنی‌های پیاپی خود را استمرار می‌بخشد.

 

بازی زیر نظر جراردو سئوآن؛ حمله به توان صد

 

جراردو سئوآن، سرمربی سوئیسی لورکوزن اگرچه در دوران ورزشی خود بازیکن چندان مطرحی نبود، اما او دوران مربیگری خود را با کسب سه قهرمانی متوالی روی نیمکت یانگ بویز در سوپرلیگ سوئیس آغاز کرده و در سن 42 سالگی هدایت لورکوزن را به‌عهده گرفت.

 

سیستم‌های پایه و مورد علاقه جراردو سئوآن را باید 2-4-4 و 1-3-2-4 دانست. در صورت بهره گیری از سیستم اول، سردار آزمون همانند تیم ملی ایران به‌عنوان یکی از دو مهاجم در ترکیب قرار گرفته و در روش دوم احتمالا به‌عنوان وینگر چپ گمارده خواهد شد. اما مدافعان کناری تیم‌های تحت هدایت این سرمربی معمولا بازیکنانی سریع و با توانایی‌های ارسال‌های دقیق بوده و در حملات شرکت می‌کنند.

 

1685018

 

اما نکته خوشحال کننده برای سردار، تمایل این سرمربی به استفاده از یک مهاجم سرزن و با قابلیت سابوندن (Flick In) توپ و مهیا کردن آن برای دیگر بازیکنان بخش هجومی است. این کار دقیقا تخصص سردار بوده و او به خوبی این نقش را در ترکیب تیم ملی در کنار مهدی طارمی و در زنیت برای آرتم زوبا پیاده می‌کند.

 

پس احتمالا مهاجم ایرانی و جدید لورکوزن به‌جز وظیفه گلزنی، نقش مهمی در تاکتیک این تیم داشته و باید با جایگیری‌های دقیق در محوطه، نقش موقعیت‌سازی را هم بر عهده بگیرد. جالب این‌جاست رودی فولر، مهاجم افسانه‌ای فوتبال آلمان در اولین مصاحبه خود بعد از جذب سردار نیز دقیقا به این نکته اشاره داشته و ضمن تمجید از قدرت سرزنی این بازیکن، توانایی‌های او را تنها به گلزنی محدود نکرد.

 

اما نکته مهم دیگر خلق موقعیت فراوان توسط تیم‌های تحت هدایت جراردو سئوآن است. این تیم در حال حاضر از حیث خلق موقعیت گل مورد انتظار، با اختلاف بسیار کمی نسبت به دورتموند در رده چهارم قرار داشته و از حیث ضربه به چارچوب، ایجاد موقعیت گلزنی و ... در بین تیم‌های هجومی بوندس‌لیگا محسوب می‌شود. پس سردار آزمون احتمالا زیر نظر جراردو سئوآن روزهای درخشانی را سپری خواهد کرد.

 

1685021

 

بازگشت به آلمان؛ جغرافیای خاطرات فراموش نشدنی

 

نزدیک به دو دهه از آخرین روزهای درخشش ستاره‌های ایرانی در بوندس‌لیگا سپری شده است. دوران شیرین و فوق العاده‌ای که با انتقال ستاره‌هایی مثل علی دایی، کریم باقری و خداداد عزیزی به بوندس‌لیگا آغاز شد و در ادامه با درخشش مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان و علی کریمی تکرار شد.

 

اگرچه بدشانسی، مصدومیت و عوامل دیگر اجازه نداد بازیکنای مانند مهدی پاشازاده، داریوش یزدانی و علی موسوی در ترکیب لورکوزن عملکرد خوبی داشته باشند، اما سردار آزمون حالا فرصت بسیار خوبی برای پاک کردن این خاطرات در ذهن هواداران فوتبال ایرانی دارد.

 

1685032

 

آشنایی با لورکوزن برای هواداران فوتبال در ایران مصادف با همان فصول درخشش بازیکنان ایرانی در بوندس‌لیگا است. و البته تیم سمج و مستحکم تاپ مولر که فاصله‌ای تا فتح لیگ قهرمانان اروپا نداشت و مغلوب جادوی زین الدین زیدان و درخشش ایکر کاسیاس درون دروازه رئال مادرید شد.

 

همچنین سردار آزمون در بوندس‌لیگا فرصت رقابت با ستاره‌های بزرگی مانند رابرت لواندوفسکی، ارلینگ هالند (در صورت ماندن در دورتموند) و ... را خواهد داشت و البته در کنار مهاجم درجه یکی مانند پاتریک شیک نیز بازی می‌کند.

 

البته لورکوزن در طول تاریخ میعادگاه درخشش ستاره‌های اهل کره جنوبی در بوندس‌لیگا بوده و حالا نوبت سردار رسیده که نام یک مهاجم ایرانی را در بین بازیکنان تاثیرگذار این باشگاه ثبت کند. چابو بوم کئون، فوق ستاره کره‌ای در اوایل دهه 80 با فرانکفورت فاتح جام یوفا شده، در ادامه 6 سال فراموش نشدنی را در ترکیب لورکوزن سپری کرد و دو بار در تیم منتخب فصل نشریه کیکر قرار گرفت. در سال‌های بعد بازیکنانی چون جادوری، سئونگ وو ریو و البته سون هیونگ مین نیز در لورکوزن بازی کردند و حالا سردار باید در مقر کره‌ای مستقر در آلمان درخشش خود را آغاز کند.

 

1685033

 

در فصلی که در اوایل آن شاهد برگزاری رقابت‌های جام جهانی خواهیم بود، ممکن بود انتقال به تیم‌های ولو بزرگ‌تر از نظر اسم و رسم، شرایط را برای درخشش سردار آزمون در قطر دشوار سازد، اما لورکوزن تیمی باکیفیت، با کلاس، با سابقه‌ای خوب و گزینه‌ای مناسب برای این مهاجم 26 ساله خواهد بود.

 

بعد از سپری کردن چند سال موفق در لیگ روسیه و تبدیل شدن از یک ستاره جوان و کم تجربه به یک مهاحم تراز اول و گلزن، حالا نوبت پرواز برای سردار آزمون فرا رسیده است؛ از سن پترزبورگ به بای آره نا. فرصت تقابل با لواندوفسکی، یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال و البته تکرار خاطرات فوق العاده گذشته.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها