کد خبر : 1807060 | 07 بهمن 1400 ساعت 20:06 | 35.1K بازدید | 13 دیدگاه

ششمین صعود ایران ؛

از آرژانتین تا قطر دیگر از دستت نمی‌دهم جام جهانی

و اینک ششمین صعود به جام جهانی بدون نیاز به معجزه که معجزه خود همین تیم ملی ایران است.

از آرژانتین تا قطر دیگر از دستت نمی‌دهم جام جهانی

به گزارش ورزش سه، ششمین صعود به جام‌‌های جهانی ساده‌ترین و مقتدرانه‌ترین آن بود‌. صعودی راحت‌تر از حتی صعود پنجم.

 

با صعود به جام‌جهانی ۲۰۲۲، فوتبال ایران برای سومین بار متوالی در مهم‌ترین آوردگاه جهانی فوتبال حضور خواهد داشت و حالا جام‌جهانی برای فوتبال ما دیگر آن وظیفه‌‌ دشواری که اغلب با موفقیت به انجام نمی‌رسید؛ نیست. برای نسلی که با حسرت جام‌های جهانی رویایی را بدون حضور ایران دنبال می‌کرد، این صعود‌های از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ بسیار رویایی است. نسلی که از ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۸ بیست سال برای تماشای ستاره‌های خود در آوردگاه جهانی صبر کرد. نسلی که با چشم خود کویت، عراق، امارات و عربستان را در جام جهانی می‌دید و حسرت می‌خورد که مگر ستاره‌های ایرانی و تیم‌ملی‌اش چه از تیم‌های کم سابقه‌تر و کم افتخارتر آسیایی دارد که در چهار جام جهانی ۸۲ تا ۹۴، حضور داشتند. حتی حضور در جام جهانی ۹۸ نیز با دشوارترین شکل ممکن محقق شد و نزدیک بود که نسل طلایی فوتبال ایران در مسلخ ملبورن به نسل طلایی دهه شصت فوتبال ایران ملحق شود که دو جام جهانی را به دلیل عدم حضور در مرحله مقدماتی از دست داده بود.

 

 

جام جهانی ۱۹۷۸

فوتبال ایران برای اولین بار بخت خود را برای حضور در جام‌جهانی با حضور در مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ آزمود. تلاشی نافرجام با یک باخت سه گله مقابل استرالیا که دو گل پرویز قلیچ‌خانی در بازی برگشت در تهران برای جبران آن کافی نبود. اما حکایت چهار سال بعد فرق می‌کرد. ماراتن صعودی که با برتری سه بر صفر مقابل عربستان در ریاض آغاز شده بود با دو تساوی مقابل کره‌جنوبی و دو برد مقابل استرالیا همراه شد تا با گل غفور جهانی در تهران مقابل استرالیا، صعود ایران به جام جهانی قطعی شود و بازی آخر با کویت جنبه تشریفاتی به خود بگیرد. صعودی بدون دردسر و مقتدرانه که ایران را به‌عنوان تنها نماینده آسیا و اقیانوسیه به آرژانتین فرستاد.

 

1686229
حسن روشن زننده تک گل برتری ایران مقابل استرالیا در مقدماتی ۱۹۷۸. دو برد مقابل استرالیا، دو تساوی مقابل کره‌جنوبی و بردن رفت و برگشت عربستان و کویت و سوریه و هنگ‌کنگ حکم به اولین صعود ایران به جام جهانی داد

 

 

1686232
شادی ملی‌پوشان ایرانی بعد به ثمر رسیدن گل حسن روشن مقابل استرالیا در ملبورن. بازی برگشت را هم ایران با گل غفور جهانی از استرالیا برد تا بالاتر از این تیم و کره‌جنوبی برای اولین بار به جام جهانی صعود کند.

 

 

 

جام جهانی ۱۹۹۸

پس از آن صعود مقتدرانه در ۱۹۷۸، فوتبال ایران برای رسیدن به جام جهانی بیست سال صبر کرد و این بار در پی دراماتیک‌ترین نبرد تاریخ فوتبال ایران به فرانسه رسید. مسیری که با برد هفده گله مقابل مالدیو آغاز شد و با گل خداداد عزیزی در ملبورن به پایان رسید. تیمی که مقتدرانه شروع کرده بود بدون برد در 6بازی آخرش به جام جهانی رسید.

 

1686233
تابلوی استادیوم ملبورن خبر از صعود ایران به جام جهانی می‌دهد. بیست سال پس از اولین صعود این بار به جای آرژانتین، فرانسه منتظر ماست

 

 

1686236
پایان جدال ایران و استرالیا و مهدوی‌کیایی که در سال ۱۹۷۷ که اولین صعود ایران به جام جهانی رقم خورده، متولد شده بود، این بار در استادیوم ملبورن و بیست سال پس از برد تاریخی با گل حسن روشن، جشن صعود به جام جهانی گرفته. مهدی بیست ساله نمادی از بیست سال فراق و دوری از جام‌جهانی و روییده شدن امیدی دوباره

 

 

جام جهانی ۲۰۰۶

این‌بار یک بازی مانده به پایان و در شرایطی که یک تساوی مقابل بحرین نیز برای صعود به آلمان کافی بود، با بردن بحرین در ورزشگاه آزادی به جام جهانی رفتیم. قسمت سخت این صعود بردن اردن در امان بود. تیمی که در مرحله اول در تهران ما را شکست داده بود و بردنش در امان و در شرایطی که اردنی‌ها بهترین تیم تاریخ خود را در اختیار داشتند کار دشواری بود که به انجام رسید. بدین‌ترتیب ناکامی در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۰۲ با این صعود جبران شد.

 

 

1686388
ضربه سر محمد نصرتی به تور دروازه بحرین بوسه می‌زند و ایران با یک برد یک گله هم انتقام باخت چهار سال قبل را می‌گیرد و هم پس از یک دوره غیبت به جام جهانی می‌رود

 

 

1686234
صعودی آسان در ۲۰۰۶. بدون خون دل خوردن زیاد. آسان و مطمئن مثل بردهای یک بر صفر تیم ملی آن زمان. فریدون زندی روی دوش مردمی که زمین چمن آزادی را پس از برتری مقابل بحرین به تصرف خود درآورده‌اند.

 

 

 

جام جهانی ۲۰۱۴

باز هم یک دوره غیبت در جام جهانی ۲۰۱۰ باعث شده بود تا هم‌چنان رفتن به جام جهانی برای فوتبال ایران وظیفه‌‌ دشواری باشد. این بار در راه صعود به ۲۰۱۴، نیازمند معجزه و شگفتی هم‌چون ۱۹۹۸ شدیم و در شرایطی که امیدها برای صعود به حداقل رسیده بود با سه برد مقابل قطر و لبنان و کره‌جنوبی در سه بازی آخر، به‌عنوان صدرنشین گروه به برزیل رفتیم.

 

 

1686389
شادی صعود در خاک کره‌جنوبی. یک صعود سخت و تقریبا معجزه‌آسا. در روزی که همچون ۱۹۹۸ با خوش‌شانسی به جام جهانی رفتیم.

 

 

1686235
صعود با تیمی که کمبود ستاره داشت. بازیکنانی که برخی از آنها به برزیل نرفتند. ۲۰۱۴

 

 

جام جهانی ۲۰۱۸

 

صعودی آسان که به حضور یک در میان فوتبال ایران در جام‌های جهانی پایان داد. صعودی مقتدرانه که دو بازی آخر مقابل کره‌جنوبی و سوریه را تشریفاتی کرد.

 

1686231
پنجمین صعود ایران به جام جهانی مصادف با چهارمین صعود کارلوس کی‌روش به جام جهانی. همه چیز راحت. ساده‌ترین صعود تا آن زمان برای فوتبال ایران.

 

 

و اینک ۲۰۲۲

یک صعود دلچسب، سه بازی مانده به پایان. راحت‌ترین صعود با تیمی که حالا جاه‌طلبانه ‌تر از هر زمانی به صعود از دور گروهی جام جهانی فکر می‌کند.

 


این بار ششمین صعود در حکم ساده‌ترین آن؛ بدون اینکه دلی خون شود و بدون این‌که به انتظار معجزه نشست که معجزه خود این تیم بود و هست

 

 

دیدگاه‌ها