کد خبر : 1809714 | 20 بهمن 1400 ساعت 08:15 | 23.7K بازدید | 0 دیدگاه

فضای مجازی بزرگ‌ترین مشکل داوران ایران

اکبریان بعد از خداحافظی: نویدکیا با اختلاف!

اکبریان از حساسیت روی مهدی طارمی در محوطه جریمه تا درگیری با فرهاد مجیدی و همچنین جواب به سوال خوش اخلاق ترین مربی لیگ برتر ایران سخن گفته است.

اکبریان بعد از خداحافظی: نویدکیا با اختلاف!

به گزارش "ورزش سه"، در میان جشن قهرمانی فولاد و ناکامی پرسپولیس برای کسب سوپرجام، یک اتفاق دیگر هم در ورزشگاه شهر سیرجان رخ داد و محمدرضا اکبریان از فوتبال خداحافظی کرد. این داور سرشناس که از سال 1385 وارد سطح اول فوتبال ایران شده، در حالی از داوری کنار کشید که یکی از پرکارت‌ترین روزهای خود را به ثبت رساند و با چهار اخراج و 15 کارت زمین را ترک کرد.

 

اکبریان که طبق رسم همیشگی داوران، کمتر در رسانه‌ها ظاهر می‌شود، حالا در گفتگویی که با خبرنگار ما داشته، به روزهای پرفراز و نشیب داوری اش پرداخته و به سوالات پاسخ داده.

این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:


* گفتگو را بازی سوپرجام شروع کنیم که جنجال زیادی را هم داشت.
بله بدشانسی ما بود. همیشه می‌گویند داوران دوست ندارند در آخرین بازی خیلی دست به کارت ببرند و می‌‌گویند با خوبی و خوشی برویم اما برای ما برعکس شد.

 

* فکر کنم 15 کارت زرد و قرمز دادید. همچین چیزی تا به حال داشته‌اید؟
آره بیشتر از این هم بوده! 

 

* چه شد که بازی اینطور پیش رفت؟
نیمه اول بازی درگیرانه و نزدیک بود و چون با یک بازی، قهرمان تعیین می‌شد، انتظار داشتم که اینطور شود. پرسپولیس و فولاد دو هفته پیش هم باهم بازی کردند، اتفاقاتی که در آن بازی رخ داد، تاثیرش را روی این بازی هم گذاشت. حساسیت بازی بالا رفت و خیلی سخت شد وگرنه از نظر فنی اوکی بود، فقط بیرون زمین به خاطر رفتار و عملکرد بازیکنان این اخطارها داده شد.

 

1689793

 

* به نظر می‌رسید نیمکت‌ها کلا متشنج هستند. کدام تیم بیشتر اعتراض داشت؟
من دوست ندارم اسم تیم خاصی را ببرم اما بعضی مربیان این اعتراض را تبدیل به روش کرده‌اند. امیدوارم همکاران من خیلی قوی برخورد کنند و این اتفاقات دیگر تکرار نشود.

 

* شما دیروز دو کارت قرمز به مربیان نشان دادید، دوست داشتم بدانم که علت اخراج اعضای کادرفنی چیست؟ توهین یا ... .
ببینید طبق قوانین جدید، مربی اعتراض کند اخطار می‌گیرد و از محوطه فنی بیرون بیاید و اعتراض کند، اخراج می‌شود. اگر دو بار اعتراض کند، دو کارت زرد می‌گیرد و اخراج می‌شود. بحث توهین می‌رود در گزارش داور بازی و هیچ کدام از اخراج‌های بازی سوپرکاپ به خاطر توهین نبود و به دلیل اعتراض بود.

 

* از بازی آخر بگذریم و برگردیم به گذشته اگر موافق باشید.
من از 85-86 آمدم به لیگ برتر و قبل از آن هم در لیگ‌های پایین‌تر بودم، موافقم درباره همه این روزها صحبت کنیم.

 

* از بازی‌های پرحاشیه‌تان با پرسپولیس شروع کنیم. اولی پرسپولیس - فولادی که منجر به اخراج و محرومیت پیام صادقیان شد.
پیام صادقیان استعداد خوبی بود. قطعا اتفاقات تنها یک بازی در فوتبالش تاثیرگذار نبوده است. آن بازی طوری پیش رفت که من جریمه انضباطی کردم، اتفاقا بعد از اتمام محرومیت، وقتی او برگشت در بازی پرسپولیس - نفت در ورزشگاه تختی من داور بودم، در همان ابتدای بازی باهم دست دادیم و در آن بازی هم خیلی خوب بازی کرد. انشالله هرجا هست موفق باشد.

 

1690100

 

* یک بازی هم بود بین پرسپولیس - سپاهان در همان فصل که شما پنالتی روی طارمی را نگرفتید و سپاهان برد و رفت قهرمان شد.
بله یادم می‌آید. به هر حال در روند این 15 ساله خیلی تصمیماتمان صحیح بوده، مشکلات هم بوده، شاید ما اشتباه کرده باشیم که طبیعی است.

 

* اشتباه طبیعی است اما دوست دارم بدانم واقعا همچین نگاهی بود که طارمی بازیکنی است که تمارض می‌کند پس پنالتی نگیریم؟
این واقعا شخصی است و من نمی‌توانم بگویم چنین نگاهی در داوران وجود داشت یا نه. الان شما ببینید در پرتغال هم روی طارمی حساس شده‌اند و آن موقع هم حساسیت بود. اما به هر حال این فن مهدی طارمی است و داور هرگز نباید پیشداوری کند. البته قبل از طارمی درباره صابر میرقربانی هم چنین چیزی وجود داشت.

 

1690099

 

* حالا این دو مورد که گفتم یکی مربوط به تیم آقای برانکو بود و یکی تیم آقای دایی. با مقایسه این دو، آیا می‌توان گفت که مربیان ایرانی اعتراض بیشتری می‌کنند؟
خوشبختانه مربیان خارجی خیلی کمتر اعتراض می‌کنند. در فوتبال روز دنیا مثلا همین بازی سنگال و مصر در فینال جام ملت‌های آفریقا، اعتراض خیلی کم بود و علل مختلفی هم دارد. هموطنان ما اعتراض بیشتری دارند و قطعا این تاثیر منفی روی تیمشان دارد.

 

* از پرسپولیس برسیم به استقلال و بازی با صنعت نفت که صحبتش در برنامه آقای رشیدپور هم پیش آمد.
من درباره این بازی یک جمله می‌گویم؛ برنامه آقای رشیدپور انصاف را رعایت نکرد و صحبت‌های ما را تقطیع شده پخش کرد. الان هم زمان گذشته و نمی‌خواهم چیزی بگویم که دوباره حاشیه ایجاد شود.


* یک بار هم دربی 95 بود که استقلالی‌ها می‌گفتند برایشان پنالتی نگرفتید.
آن صحنه واقعا صحنه خیلی سختی بود، آن موقع صحنه را واضح ندیدم. بعدا خیلی اختلاف نظر بود، بعضی کارشناسان گفتند هست، بعضی گفتند نیست اما از قضاوتم راضی بودم.

 

1690101

 

* الان فکر می‌کنید آن صحنه پنالتی است؟
ببینید اگر صحنه را ببینیم که حتما پنالتی می‌گیریم اما اینکه نگرفتیم خب به خاطر این بوده که ندیدیم. اگر داوری اشتباه می‌کند صحنه را ندیده یا خوب ندیده. این طبیعت فوتبال است.

 

* منظورم این است فکر می‌کنید اشتباه کردید؟
واقعا صحنه سختی بود و هر برخوردی را نمی‌شود پنالتی گرفت. حتی همان موقع کارشناسان اختلاف نظر داشتند.

 

 

* درباره تراکتور هم صحبت کنیم. یک بازی تراکتور - پرسپولیس سوت زدید و گل تراکتور را آفساید اعلام کردید که کلی اعتراض به همراه داشت.
یادش بخیر! این واقعا یکی از بازی‌های تاپ فوتبالی بود و تراکتور سه کاپیتان تیم ملی داشت، پرسپولیس هم تیم خیلی خوبی بود. به هر حال خودتان هم بهتر می‌دانید که داور دخل و تصرفی در آفساید ندارد و آن موقع هم مشخص شد که کمک داور آفساید را درست گرفته بود. بازی خیلی خوبی بود. آقای تقوی مربی وقت تراکتور، با من 5-6 دقیقه صحبت کرد و رفتار جنتلمنانه‌ای را نشان داد، من واقعا ناراحت شدم وقتی این مربی خوب از لیگ ایران رفت.

 

 

* شما شغل دیگری داشتید برای امرار معاش؟
همه داوران اینطوری هستند و داوری شغلی نیست که محل درآمد باشد. ما در جاهای مختلف به عنوان کارمند، معلم، پزشک و... فعالیت می‌کنیم. من خودم در یک هلدینگ نیروگاهی کار می‌کنم که در زمینه داوری هم خیلی به من کمک کردند. این هلدینگ یک سوم برق و انرژی کشور را تامین می‌کند.

 

* صادقانه تا حالا برای شما پیش آمده با یک مربی یا بازیکن زاویه داشته باشید و این را در تصمیم‌گیری دخیل کنید؟ یا مثلا نگاهی که رسانه‌ها ایجاد کرده باشند، تاثیر بگذارد.
نه واقعا این اتفاق برای من رخ نداده، من همیشه سعی کردم پیش داوری نکنم و باتوجه به حوادث بازی تصمیم‌گیری کنم. مثلا بعد از اتفاقی که برای پیام صادقیان رخ داد، من 2-3 بار برایش قضاوت کردم و مشکلی هم نبود. واقعا برای من پیش نیامده و فکر نکنم داوران دیگر هم پیشداوری کنند.

 

* در این مدت همیشه تهمت علیه داوران و خود شما وجود داشته. این چه حسی برایتان ایجاد می‌کرد؟
به هر حال هر شغلی یک مزایا و معایبی دارد و عیب داوری و برندینگش، این توهین و تهمت است. وقتی جوان تر بودم، مشکل به وجود می‌آورد اما بعدا دیگر توجه نکردم. فکر کنم این که صفحه مجازی و اینستاگرام نداشتم هم تاثیرگذار بود. فعالیت نکردن در اینستاگرام و نخواندن مدیا، خیلی کمک می‌کند، مثلا اینکه ندانی فلان مدیرعامل و مربی چه گفت، برایت بهتر است. اگر بدانی حتما ذهنت درگیر می‌شود.

 

 

* در همه این سال‌ها بیشترین فشار از طرف هواداران کدام تیم بود؟
به هر حال هر تیمی که طرفدار بیشتری دارد، فشار بیشتری هم دارد. تیم‌های پایتخت تماشاگر بیشتری دارند و طبیعتا فشار رسانه‌ای بیشتری هم دارند. اما فقط فشار مجازی نیست، ما در جامعه هستیم، دوستان قرمز و آبی زیادی داریم و با آنها برخورد داریم، نباید آنها را به کل جامعه فوتبال نسبت داد. به هر حال عده‌ای نظراتشان را مناسب ابراز نمی‌کنند اما اکثر افراد در سینما و خیابان با ما روبرو می‌شوند، می‌بینیم که چقدر فرهیخته هستند.

 

* فکر می‌کنید سخت‌ترین بازی که سوت زدید کدام بود؟
فکر می‌کنم بازی‌های پلی آف. یک پلی آف لیگ سه داشتم که بین تیم ساروی و تیمی از خوزستان بود که آوردند تهران. واقعا فراموش نمی‌کنم، خیلی سخت بود. چون پلی آف اینطوری است که یک تیم برای بقا و یک تیم برای صعود می‌جنگد و ارزش تیم ده برابر می‌شود، به همین خاطر خیلی سخت است. یکی دیگر از بازی‌های دشوار هم بازی پارس جم - ملوان در هفته ماقبل پایانی لیگ یک بود که برنده می‌رفت لیگ برتر و واقعا یادم نمی‌رود در گرمای جم، چقدر بازی سختی بود. پارس 2-0 برنده بازی شد. بعد از بازی آقای مایلی کهن سرمربی ملوان آمد نزدیکم و من گفتم الان قرار است چه اتفاقی رخ دهد اما ایشان خیلی خوب برخورد کرد و کلی تشکر کرد، رفتار آقای مایلی کهن در ذهنم مانده است.

 

* درباره آقای مایلی کهن و تقوی صحبت کردید. دوست داشتم به این سوال جواب بدهید که کدام مربی از بین مربیان حال حاضر لیگ برتر برخورد بهتری داشته است؟
قطعا آقای محرم نویدکیا با اختلاف.

 

* و از آن طرف بیشترین اعتراض؟
بعضی از دوستان اعتراض زیادی می‌کردند و الان خیلی خوب شدند. انشالله موفق باشند. حالا اسم نبریم بهتر است.

 

* پس اینطور بپرسم که آیا با آقای مجیدی اختلاف دارید؟
نه اصلا. قطعا یکی از مربیان خوب، جوان و با دانش ماست و قطعا مربی بزرگی خواهد شد، انشالله در ادامه مسیر موفق باشد.

 

1668384


* شما اگر پسر بچه داشته باشید، توصیه می‌کردید به سمت فوتبال و داوری برود؟
تشویق می‌کنم سمت فوتبال برود اما داوری نه.

 

* چرا؟
چون ما وقتی که برای داوری گذاشتیم اگر جای دیگر می‌گذاشتیم، خیلی تاثیرگذارتر بود. الان داوری خیلی سخت تر شده.

 

* بزرگترین مشکل داوری ایران را چه می‌دانید؟
فضای مجازی.

 

* اگر بخواهید یک توصیه به فدراسیون کنید که شرایط داوری بهتر شود، چه می‌گویید؟
کمیته انضباطی باید خیلی سریع و قوی عمل کند. قوی بودن یک نکته است و سریع بودن نکته دیگر. در ای اف سی می‌بینید مربی ما محروم می‌شود در 72ساعت اعلام می‌شود اما اینجا مشمول زمان می‌شود و دیگر اثربخشی اش را از دست می‌دهد.

 

* در این چند سال نبود تماشاگران برای داوران بهتر شده یا بدتر؟
به نظر من بدتر شده.

 

* چرا؟
چون وقتی تماشاگر در استادیوم حضور دارد انرژی زیادی اش را در استادیوم خالی می‌کند و دیگر دنبال این نمی‌رود که پیج طرف را پیدا کند یا هرچیزی. اما وقتی در استادیوم نیست، درگیری در فضای مجازی بیشتر می‌شود. داوران دوست دارند تماشاگر در ورزشگاه باشد و اصلا اینطوری جذابیت بازی بیشتر خواهد شد. 

 

* کار را برای شما سخت نمی‌کند؟
نه. اتفاقا انشالله قسمت شود یک روز بروید استادیوم بوشهر که پر از تماشاگر است یا یادگار امام تبریز و استادیوم نساجی.

 

* تا به حال شده بود که شما به صورت واقعی از سمت هواداران تهدید شوید؟
نه برای من پیش نیامد.

 

* در شهرستان‌ها قضاوت کجا سخت تر بود؟
ورزشگاه نساجی فشار زیادی دارد چون هوادارانش متعصب هستند. بازی آنجا سخت است اما هوادارانش فوق العاده هستند و من واقعا استادیوم انزلی، بوشهر و قائمشهر را خیلی دوست دارم چون زیاد هم بزرگ نیستند و سریع پر می‌شود. آنها واقعا فوتبال می‌‎فهمند و کمتر پیش آمده که توهین کنند. همین چند هفته پیش یک بازی نساجی و تراکتور را سوت زدم که بعد از بازی با پیش شماره 0911 پیام‌های زیادی برایم آمد.

 

 

* در این چند سال آخر شما یک مقدار جدی تر، سخت گیرتر و با اعتماد به نفس تر شدید. قبول دارید؟
خودم هم این را حس می‌کنم. سال قبل به گواه آمار و کارشناسان یکی از بهترین سال‌های قضاوتم بود. طبیعی است که شما باتجربه می‌شوید.

 

* پس چرا انقدر زود خداحافظی کردید؟
زندگی شخصی و همچنین افزایش تعداد داوران باعث شد تا کار را به داوران جوان بسپاریم.

 

* فکر می‌کنید از بین داوران جوان چه کسی بتواند در مسابقات بین المللی بدرخشد؟
آقای اخوان حیدری، آقای کاظمی و آقای حیدری شرایط خیلی خوبی دارند. بحث آقای فغانی که جداست و همچنین آقای بنیادی فر هم که در مسیر خوبی هستند.

 

* شما قرار است از این پس در فوتبال بمانید یا خیر؟
اگر کمیته داوران کمک کند و بخواهد در زمینه تدریس و نظارت می‌توانیم کمک کنیم. اگر اعتبار کوچکی هم داشته باشیم و ما را قابل بدانند، آماده کمک هستیم.

 

* نکته آخر؟
از همه ورزشی ها ممنونم. در این 24 ساعت خیلی به من لطف داشتند. خیلی پیغام محبت آمیز آمده است.

دیدگاه‌ها