کد خبر : 1810166 | 22 بهمن 1400 ساعت 20:11 | 36.6K بازدید | 2 دیدگاه

جانواریو: نگذارید با ششمین قهرمانی نماد 6 نشان دهند

از پیشنهاد پرسپولیس تا همگروهی با برزیل در جام جهانی

ستاره برزیلی اسبق استقلال در بازگشت دوباره به تهران، مهمان استودیوی آنتن بود و درباره مسائل جالبی به صحبت پرداخت.

از پیشنهاد پرسپولیس تا همگروهی با برزیل در جام جهانی

به گزارش "ورزش سه"، فابیو جانواریو که با حضور در سپاهان، استقلال و فولاد عملکرد قابل دفاعی از خود به جا گذاشته بود، در نهایت به دلیل مصدومیت خداحافظی زودهنگامی با دنیای فوتبال داشت. او بعد از سال‌ها بار دیگر به ایران آمده و برای دقایقی مهمان آنتن بود تا درباره مسائل مختلف دوران حضورش در این تیم‌ها به صحبت بپردازد.

 

وی در ابتدای صحبت‌هایش درباره خداحافظی زودهنگام از دنیای فوتبال می‌گوید: با خیلی از اطرافیان و دوستان نزدیکم درباره این (مصدومیت) حرف می‌زدیم و من به مدت دو سال اصلا فوتبال نگاه نمی‌کردم (از روی ناراحتی). ولی خب نظرم عوض شد و از دو سال پیش دوباره شروع به نگاه کردن فوتبال و خصوصا بازی‌های ایران و تیم سابقم (استقلال) کردم.

 

هافبک اسبق ابراز امیدواری می‌کند شاگردان فرهاد مجیدی در این فصل موفق به کسب عنوان قهرمانی شوند: انتظار دارم بالاخره بعد از مدت‌ها استقلال امسال قهرمان شود. شرایط تیم را دیدم و می دانم امسال رقابت خوبی با پرسپولیس دارد و باور دارم که امسال می توانند این ماموریت (قهرمانی) را به انجام برسانند.

 

1690621

 

جانواریو به نکته جالبی اشاره می‌کند و امیدوار است تا استقلال مانع از قهرمانی ششم پرسپولیس شود: از برزیل که پیگیر بازی‌ها بود برایم عجیب بود که برای دیگر تیم‌ها چه اتفاقی افتاده مثل استقلال که پرسپولیس فقط قهرمان می شود اما امسال که بررسی کردم آخر فصل  تیمی به جز پرسپولیس قهرمان خواهد شد. می دانی نگران آن هستم که تصور کنید امسال برای بار ششم قهرمان شوند به خاطر آن نشانه 6!

 

وی درباره دلیل ناکامی برخی برزیلی‌های شاغل در فوتبال ایران می‌گوید: خیلی این موضوع را بررسی کردم درباره بازیکنان خارجی شاغل در ایران. یکی از نکات مهم تطابق دادن و هماهنگی با فرهنگ اینجاست که خیلی تاثیرگذار است تا بهترین عملکرد را به نمایش بگذارید.بازیکن باید بداند که کجاست و فرهنگ و فکر خود را به سرعت هماهنگ کند و شرایط خوبی را دنبال کند. این جدیدا درباره بازیکنان برزیلی گفته می شود و این را قبول دارم. اما این به ذهن بازیکنان مربوط می شود و هر کسی ذهن خودش را می تواند کنترل کند و ما هم خبر نداریم در کنار آن چه چیزی در ذهن بازیکن می گذرد.

 

واکنش ستاره برزیلی اسبق استقلال به موضوع شکست تیم ملی کشورش برابر آلمان با هفت گل هم جالب توجه است. او درباره آن شب و حسی که داشت اینطور می‌گوید: آن شب بدترین شب تاریخ برزیل بود. هیچ کدام از ما برزیلی ها آن شب را فراموش نمی کنیم و نمی دانیم چه اتفاقی افتاد. هنوز هم بازیکنان و مربیان که در آن بازی حضور داشتند وقتی مقابل رسانه و مردم قرار می گیرند از آنها این پرسش می شود که چه شده بود و چرا آنطور بودید در آن بازی (مقابل آلمان). بدترین شب تاریخ برزیل بود و همه شوکه شده بودیم. همه ما در کنار خانواده و دوستان نشسته بودیم تا آن بازی را ببینیم اما به خیال ما هم نمی‌آمد که این اتفاق افتاده. با خودمان می گفتیم این تیم ملی برزیل است؟ چه اتفاقی افتاده که این نتیجه ثبت شده است. واقعا همه شوکه بودیم و باورمان نمی شد. افتضاح بود و غیر قابل باور. شاید اگر یک هیچ یا دو بر صفر می باختیم قابل قبول تر می شد اما اصلا این نتیجه را هضم هم نکرده بودیم که بخواهیم ناراحت شویم. اصلا درک نکرده بودیم تا بخواهیم در حد آن نتیجه ناراحت شویم.

 

1690620


و گل قهرمانی با پیراهن استقلال به پیام مشهد. او درباره آن قهرمانی نوستالژیک با قلعه نویی گفت: اگر یک نفر از من بپرسد که بهترین لحظه دوران فوتبالی ات چه زمانی بوده که واقعا جادویی باشد این گل را به یاد می آورم. بعد از مساوی با سایپا امیدهای خودمان را از دست رفته می دیدیم برای اینکه بتوانیم قهرمان لیگ شویم. اما در راه رسیدن به مشهد برای بازی با پیام اعتماد به نفس خودمان را به دست آوردیم و به نظرم این گل یک هدیه خدا به من بود. همه ما لحظات خاصی در دوران فوتبالی‌مان داریم و این گل یکی از آن لحظات خاص من است که باعث شده تا بعد از این همه سال باز مرا به یاد داشته باشند. وقتی این گل را زدم می دانستم که همه قهرمانی را جشن خواهند گرفت و نامم در این تیم جاودانه خواهد شد. من قطعا روی ذهن خودم کار کردم و سعی کردم روی تمرکزم کار کنم. ما به آن تصویرسازی میگوییم. سعی کردم کارهای خوب و عملکرد خوبی که در بازی داشته باشم تصویرسازی کنم. خیلی حس خوبی بود ولی یک سری حس ها وصف ناپذیر است و نمی توانم در کلمات این آدرنالین را توصیف کنم. اما باید بگویم که لحظه به لحظه در حال خوشحالی بودم و جشن می گرفتیم. در راه، اتوبوس و هواپیما و همه مسیر در حال جشن بودیم و نمی توانم از این حس خوبی که داشتیم بگویم و واقعا وصف ناپذیر است.

 

جانواریو که در سپاهان و استقلال با قلعه نویی کار کرده درباره شرایط فنی این مربی می‌گوید: روحیه پیروزی داشت و همیشه دوست داشت برنده باشد و تیم را دعوت می کرد به جنگیدن و دستیابی به پیروزی. من از بودن کنار ایشان و شاگردی او چیزهایی زیادی یاد می گرفتم و همیشه قدردان زحمات ایشان هستم. بودن در کنار ایشان و تفکراتش باعث می شد تا به دنبال دستیابی به موفقیت‌های زیادی باشی.

 

وی درباره جدایی از استقلال و حضور در سپاهان نیز گفت: این ذات فوتبال است که بین تیم‌ها جابجا شوید و بنا بر قهر و دشمنی و این مسائل نیست. من رفتم و دوباره شاگرد امیر قلعه نویی شدم که باعث پیشرفت من شد و باعث شکوفایی‌ام شد و این می تواند به تنهایی دلیل کافی و حکمی باشد. اگر به خاطر داشته باشید من رفتم و شاگرد امیر قلعه نویی شدم و قهرمان لیگ شدیم. من شخصیت ایشان و نحوه بازی با ایشان را می دانستم، باور داشتم و می دانستم با این رویکرد می توانیم دوباره قهرمانی را کسب کنیم.

 

و اینکه آیا امکان حضور در پرسپولیس وجود داشت؟ نه، این مدل دیگری از جابجایی است و امکانش نبود. برای سری دوم حضورم در ایران صحبت‌هایی (حضور در پرسپولیس) بود. می دانید که در زندگی فوتبال خیلی صحبت‌ها و حرف ها هست که معمولا بازیکن را گیج می کند اما خب کم و بیش پیشنهاداتی بود. من همیشه از رقابت استقلال و پرسپولیس می دانستم و این انتقال را هیچ وقت در نظر نداشتم با توجه به احترامی که برای هواداران استقلال قائل بودم.

 

1690619

 

جانواریو درباره گلزنی با پیراهن سپاهان به استقلال و شادی گلش که با واکنش‌های منفی از سوی آبی‌ها در آن مقطع همراه شده بود نیز می گوید: لذت‌بخش‌ترین لحظه فوتبال چه زمانی است؟ وقتی است که گل می زنی و آن لحظه شما نمی توانی خودت را کنترل کنی. تو آن لحظه گل زدی و می خواهی از آن لذت ببری و نمی توانی خودت را کنترل کنی. درست است که وقتی هواداران حمایت می کنند من هم تمام وجودم را برای آن هواداران می گذارم اما من آدمی هستم که دنبال پیروزی هستم و برای برد می جنگم به عنوان یک بازیکن. آن لحظه (گلزنی) برای من مهم نیست که حریفم شما باشید یا کس دیگری. اگر دقت کرده باشید من فقط در حال جنگیدن بودم و هدفم بردن بود. آن خوشحالی به خاطر پیروز شدن و بردن بود نه به خاطر اینکه مقابل شما (استقلال) گل زده ام.

 

بازیکن برزیلی اسبق استقلال درباره علاقه‌اش به ستاره آرژانتینی فوتبال دنیا (لیونل مسی) گفت: صد درصد اینطور است و حقیقت است. بعضی وقت ها یادم می رود که مسی بازیکنی آرژانتینی است چرا که استایل او شبیه بازیکنی از برزیل است. به نظرم او بازیکنی برزیلی است که در کودکی او را به آرژانتین برده باشند! درباره جدایی از بارسلونا؟ من انتظار این تصمیم را نداشتم. این ذات فوتبال است و شاید بعضی اوقات نتوانی دلیل برخی تصمیمات را بفهمی اما برای من هم شوک آور بود. فکر کنم تا 10 سال دیگر هم کسی به پای او نرسد، فوق العاده است.

 

جانواریو مدعی است که مجیدی روند مربیگری فوق العاده‌ای را دنبال کرده و قادر خواهد بود استقلال را به روزهای خوبی برساند: فرهاد از روزی که مربیگری را شروع کرد تا امروز بررسی کنید روز به روز پیشرفت کرد و به نظرم امروز به مرز پختگی رسیده که بتواند یک قهرمانی را تقدیم استقلال کند. من همه جوره حامی و طرفدار فرهاد (مجیدی) هستم. او جدا از مربی همه جوره در خیلی از مسائل هوای مرا داشت و به جز مربیگری او را از نظر شخصیتی هم قبول دارم.


جانواریو قادر خواهد بود با توجه به روحیه مهربانی که از وی سراغ داریم، روزی به عنوان مربی کار را دنبال کند؟ خیلی وقت ها به آن فکر می کنم و از خودم میپرسم. بعد می گویم چرا که نه و شاید در آینده ای نزدیک اما باید خودم را برای این موضوع آماده کنم. درست می‌گویید و به آن  باور دارم که باید این رفتار (خوش اخلاقی) را کنار بگذارم. مثل یک رهبری رفتار کنم که وقتی فریاد می زنم همه بازیکنان از من حساب ببرند اما فعلا این مدل رفتار در من نیست. اگر رفتار و چهره مربیان را در کنار زمین نگاه کنید همه آنها خیلی عصبانی هستند و انگار لحظه مرگ شان است اما من اصلا این سبک را قبول ندارم و نمی توانم رفتار کنم.

 

و در پایان احتمال همگروهی ایران و برزیل در جام جهانی و پیش بینی از نتیجه آن. جانواریو اینطور به این سوال پاسخ می‌دهد: من قاعدتا حامی برزیل هستم اما به نظرم جفت شان  به مرحله بعدی جام جهانی صعود خواهند کرد.

دیدگاه‌ها