کد خبر : 1811827 | 02 اسفند 1400 ساعت 14:26 | 101.2K بازدید | 21 دیدگاه

بازی الهلال باعث شد یک جام جهانی را از دست بدهم

امید ابراهیمی: اسکوچیچ هرنظری داشته باشد، تلاشم را می‌کنم

نتایج خوب الوکره در لیگ قطر، ناخودآگاه چشم‌ها را به سمت امید ابراهیمی ستاره ایرانی و نقطه‌ی اتکای این شگفتی‌ساز قطر می‌برد.

امید ابراهیمی: اسکوچیچ هرنظری داشته باشد، تلاشم را می‌کنم

به گزارش "ورزش سه" الوکره روز گذشته با پیروزی مقابل الغرافه که آندره‌آ استراماچونی را به عنوان سرمربی بالای سر خود دارد، گام بلندی به سمت کسب عنوان سوم و شگفتی‌سازی در این فصل لیگ ستارگان قطر برداشت؛ ماموریتی که در ابتدا تصور نمی‌شد الوکره بتواند از پس آن بر بیاید اما این باشگاه قدیمی قطری با درخشش بازیکنان و به خصوص هافبک باتجربه‌ی ایرانی‌اش خود را تا این ارتفاع بالا برده است.

امید ابراهیمی که ذاتاً کم حرف و کم صحبت است، بعد از آخرین گفتگویی که با "ورزش سه" داشت، دوباره با خبرنگار ما در این‌باره حرف زده است؛ حرف‌هایی از امروز و گذشته، از تیم ملی و رقابت‌های باشگاهی و لیگ ایران و قطر. امید که در سلامت کامل و مثل یک ورزشکار حرفه‌ای به فوتبال ادامه می‌دهد، میدان را برای هیچکس خالی نکرده و این پیامی از او برای سرمربی تیم ملی است.

 

این مصاحبه‌ را بخوانید:

 

وضعیت الوکره در این فصل قطر رو شرح بده برای کسایی که دقیق دنبال نمی‌کنن.

وضعیت‌مان خداراشکر خیلی خوب است، الان تیم‌مان سوم جدول است و سه بازی تا پایان فصل داریم و فاصله‌مان با تیم چهارم جدول، 5 امتیاز است. از سه بازی اگر بتوانیم یک بازی را هم ببریم، سهمیه آسیا را به عنوان تیم سوم می‌گیریم. انشالله سال آینده بتوانیم در لیگ قهرمانان آسیا بازی کنیم. شرایط خیلی خوبی است و سه بازی باقیمانده را هم تلاش می‌کنیم که بهترین عملکرد را داشته باشیم و بهترین نتیجه را بگیریم. در امیرکاپ هم به مرحله یک چهارم نهایی رسیده‌ایم و باید با الریان بازی کنیم. در اوریدو کاپ قطر هم در نیمه‌نهایی هستیم و قرار است با تیم الغرافه بازی کنیم. شرایط خوبی داریم و انشالله بتوانیم نتایج خوبی را هم کسب کنیم.

چه اتفاقی افتاده که تیم به اصطلاح اینطور روی غلتکه  و تا این حد نتایج خوبی گرفته؟

من امسال به تیم اضافه شدم و در اینجا تغییرات مربیان زیاد است اما مدیران الوکره اعتقادشان بر این است که به مربیان و بازیکنان خود اعتماد کنند و آن‌ها را کنار هم نگه دارند، مربی‌مان فکر می‌کنم سال چهارم است که در اینجا حضور دارد، از زمان حضور الوکره در دسته دوم آمده و توانسته تیم را به سطح اول بیاورد و این‌جا حفظ کند. ما تیم کامل و خوبی داریم، 5 بازیکن حرفه‌ای (لژیونر) و بازیکنان قطری خوبی هم در تیم حضور دارند که کیفیت مناسبی دارند و از نظر شکل تیم توانسته‌ایم به خوبی باهم هماهنگ شویم. انشالله بتوانیم این روند را ادامه دهیم.

1693447

 

تو سالهای اخیر ما رضا قوچان نژآد رو توی الوکره داشتیم . توی دهه 60 از قدیمیای ایران می‌دونی کی عضو الوکره بوده؟

درباره سبقه حضور بازیکنان ایرانی در الوکره، الان که من هستم و چند سال قبل هم آقارضا (قوچان‌نژاد) در این تیم حضور داشت. من حالا خیلی یادم نمی‌آید اما از مدیران و مسئولان باشگاه پرسیدم، آقای بیژن طاهری که ارادت خدمت‌شان دارم و انسان خوبی هستند، سال‌ها قبل اینجا حضور داشتند و من به دلیل شرایط سنی‌ام حضور ذهن ندارم. اما فکر می‌کنم در الوکره تاکنون همین سه نفر بوده‌ایم.

وکره در کجای قطره و شرایط تیمش چطوره از نظر اداره؟

قسمت وکره از قسمت‌های جنوبی شهر دوحه است که منطقه بسیار قدیمی بوده و آن‌هایی که از قدیم بوده‌اند هنوز در آنجا حضور دارند؛ ما هم استادیوم و زمین‌های تمرین‌مان در وکره است و شرایط و امکانات بسیار خوبی داریم؛ شرایط اداری و کسانی که مدیران‌مان علاقه‌مند به ورزش هستند. من باشگاه‌های دیگر هم در قطر بوده‌ام و خودم دیدم که مدیران وکره چون خودشان قبلاً فوتبالیست بودند، همیشه پیگیر هستند و از تیم حمایت می‌کنند. اگر موفقیتی به وجود می‌آید کل تیم باعث شدند تا آن موفقیت به دست بیاید، از مدیران تا کادرفنی و بازیکنان و این نکته مثبتی است که کل ارکان باشگاه دست به دست هم داده‌اند که بتوانیم امسال نتایج خوبی بگیریم.

 

1693449


فکر میکنی توی پست خودت توی لیگ ستارگان بازیکن چندم باشی؟ آمارت چطوره؟

 اینجا چون اکثر تیم‌ها از 5 بازیکن حرفه‌ای و پروفشنال استفاده می‌کنند، در پست هافبک دفاعی بازیکن خاص خود را دارند و می‌دانید که اینجا در این پست بازیکنان بزرگی حضور دارند؛ از سانتی کازورلا تا گلرمه و بازیکنان بزرگی که در الدحیل حضور دارند و خاوی مارتینز که در القطر است، خامس رودریگز و انزونزی هم که عضو الریان هستند. کار، کار سختی است چون بازیکنان بزرگی اینجا هستند. با توجه به سیستمی که امسال بازی می‌کنیم، من اجازه حضور در کارهای تهاجمی را ندارم و بیشتر در امورات دفاعی به تیم کمک می‌کنم اما خداراشکر تیم‌مان از نظر باخت، بعد از السد کمترین باخت را دارد. از نظر دفاعی تیم‌مان بعد از السد فکر می‌کنم کمترین گل خورده را در لیگ قطر دارد. از نظر گلزنی من هنوز گل نزده‌ام اما در کار دفاعی توانسته‌ام به تیم کمک کنم و تا حالا موفق شده‌ام.

با این شرایط خوب تو در اردوی تیم ملی نبودی مدتیه.فکر کنم بعد بازی دوستانه سوریه که اتفاقا بازی هم کردی.توضیح میدی که چه اتفاقی افتاد؟

 در این چند ساله همیشه سعی کردم که در اردوهای ملی باشم و آن اردویی هم که بودم، فکر می‌کنم عملکردم، عملکرد خوبی بود. چه در تمرینات و چه در بازی‌ها توانستم خوب باشم اما بعد از آن دیگر در تیم ملی نبودم و دلیل آن را نمی‌دانم؛ در فوتبالم همیشه به همه مربیانم احترام گذاشتم و به آقای اسکوچیچ هم احترام می‌گذارم و شاید دیدگاه‌شان، دیدگاه دیگری باشد، سلیقه است و من احترام می‌گذارم، اما من هم مثل همه بازیکنان دوست دارم که در تیم ملی حضور داشته باشم و مطمئنا همه تلاشم را می‌کنم که با توجه به عملکردم در تیم ملی باشم.

 

به نظرت با فرمی که الان داری باید تیم ملی باشی یا نه؟در نهایت البته نظر همه رو اینه که در جام جهانی باشن.چقدر برای خودت شانس قائلی؟

از نظر فیزیکی و فنی شرایط خیلی خوبی دارم چون تیم‌مان در سه تورنمنت شرایط خیلی خوبی دارد. در همه بازی‌ها به جز 1-2 بازی که محرومیت 4 اخطاره بودن را داشته‌ام، بازی کردم و شرایطم خوب است؛ مثل همیشه تلاشم را می‌کنم که عملکرد خوبم تداوم داشته باشد و اگر شرایطی پیش آمد که بتوانم در اردوی ملی باشم، حتما به تیم ملی هم بتوانم کمک کنم. همه‌ی بازیکنان آرزوی‌شان است که در جام جهانی باشند، بدشانسی برای من در جام جهانی برزیل رخ داد که بازی آسیایی سپاهان مقابل الهلال باعث شد تا علی‌رغم حضور در همه‌ی بازی‌های مقدماتی در جام جهانی برزیل نباشم و اسمم خط خورد. اما در جام جهانی روسیه در همه بازی‌ها بودم و بازی هم کردم، مطمئنا هر بازیکنی آرزویش این است که همراه تیم ملی کشورش در جام جهانی باشد و من هم در یکسال آینده تلاش می‌کنم تا بهترین عملکرد را داشته باشم و بتوانم به تیم ملی برگردم.

1693450

 

سوال: اگر خودت سرمربی تیم ملی بودی، آیا شرایط سنی رو لحاظ می‌کردی؟

ابراهیمی: هر کسی به نظر من ایده‌هایی در حوزه کاری خودش دارد و فکر می‌کنم با عملکردش پاسخگو خواهد بود؛ من خودم اگر مربی بودم، سعی می‌کردم خیلی به سن توجه نکنم و کیفیت و شرایط فنی روز بازیکن توجه می‌کردم که بازیکن از نظر فیزیکی، ذهنی و فنی آمادگی کافی داشته باشد. هر چند الان ما تیم ملی خیلی خوبی داریم و بازیکنان بسیار باکیفیتی داریم و دیدید که با همین کیفیت توانستیم خیلی راحت به جام جهانی صعود کنیم و انشالله بتوانیم در جام جهانی هم موفق باشیم.

 

لیگ ایران رو تا چقدر دنبال میکنی؟بازیای استقلال رو می‌بینی؟ سپاهان چطور؟

لیگ ایران را مطمئنا همیشه دنبال می‌کنم، اما متاسفانه زمان بازی‌های لیگ ایران همیشه با زمان تمرینات‌مان یکی است و بعضی وقت‌ها سر تمرین هستم و نمی‌توانم ببینم، اما خلاصه بازی‌ها را می‌بینم و اگر وقت باشد قبل تمرین بازی‌ها را نگاه می‌کنم.

به نظرت کدوم تیم شانس اصلی قهرمانیه؟

 بازی‌های استقلال و سپاهان را دنبال می‌کنم، تیم‌هایی که در آن‌ها حضور داشتم و به آن‌ها علاقه‌مند هستم و برایشان احترام خاصی قائلم و برای استقلال و سپاهان آرزوی موفقیت دارم؛ من فکر می‌کنم امسال استقلال تیم خیلی خوبی دارد، پرسپولیس هم تیم خوبی دارد و مدعی قهرمانی است. در سپاهان هم محرم نویدکیا مربی بسیار فنی و خوبی است. زمانی‌که در زمین هم بود، خودش یک مربی بود. مطمئنا مربی خوبی هم است، فکر می‌کنم کمی بدشانسی آورده است. تیمش فوتبال خوبی بازی می‌کند اما همیشه شانس یار آدم نیست.  تیم‌های استقلال، پرسپولیس و سپاهان سه تیمی هستند که شانس خوبی برای قهرمانی دارند.

 

1693451


این رو بگو چرا السد و کمی هم الدحیل اینقدر با بقیه تیمای قطر تفاوت کیفی دارن؟

این‌ها باشگاه‌های بزرگی هستند و سرمایه‌گذاری‌شان برای جذب بازیکنان حرفه‌ای است. مهم‌تر آن‌که بازیکنان تیم ملی قطر در دو تیم السد و الدحیل بازی می‌کنند، السد فکر می‌کنم 10 ملی‌پوش دارد و الدحیل هم 7 ملی‌پوش. از تیم‌های دیگر یک بازیکن ملی‌پوش از تیم ماست و الغرافه و العربی اگر اشتباه نکنم یک یا دو ملی‌پوش دارند. یعنی شاکله اصلی تیم ملی قطر در تیم‌های السد و الدحیل بازی می‌کنند و در کنار بازیکنان حرفه‌ای توانسته‌اند تیم‌های بزرگی را داشته باشند و شرایط برای دیگر تیم‌ها سخت است. البته که فوتبال امروز متفاوت شده و همه تیم‌ها سعی می‌کنند تا برنده باشند. ما امسال رفت و برگشت توانستیم الدحیل را ببریم، بازی رفت را 4-1 بردیم و بازی برگشت را 4-0. رفت و برگشت الدحیل را بردیم آن‌هم با 8 گل، اما با السد بازی رفت را باختیم و بازی برگشت آخر فصل است. دو تیم بسیار خوب و باکیفیتی در قطر هستند.

و این سئوال دیگه که قطر آماده جام جهانیه.آیا تو مدتی که اونجا بودی تغییرات بزرگ رو به چشم خودت دیدی؟

 مطمئن هستم که یکی از بهترین جام جهانی‌های فوتبال را امسال در قطر داریم. از نزدیک دیدم، 8 استادیوم جام جهانی بسیار زیبا هستند و در فضای شهر، صحبت از فوتبال و جام جهانی است، هر چه نزدیک‌تر می‌شویم، مطمئنا فضای کشور هم فضایی فوتبالی می‌شود. مطمئنم که یکی از بهترین جام جهانی‌های تاریخ را در قطر می‌بینیم. امیدوارم با توجه به امکانات و استادیوم‌های ساخته شده و فضای شهر که فوتبالی شده، بتوانیم جام جهانی خوبی داشته باشیم. هم‌چنین امیدوارم تیم ملی هم که صعود کرده بتواند موفق باشد و دل مردم را شاد کند.

این تغییرات توی فوتبال هم اومده یا نه؟ و تاثیری توی نمایش تیما و بازی شما گذاشته؟

 تغییرات انجام شده برای جام جهانی مطمئنا در لیگ فوتبال هم می‌آید، چون کل کشور تمرکزشان روی جام جهانی است. بازیکنان تیم ملی قطر همگی در لیگ داخلی حضور دارند، بازیکنان تیم ملی‌شان را زیرنظر دارند و بالاخره بازیکنان حرفه‌ای هم که اینجا هستند، اکثریت کشور خودشان هم در جام جهانی حضور دارند، لیگ امسال هم لیگ فشرده و سختی شده است. مخصوصا در سال منتهی به جام جهانی که همه بازیکنان تلاش می‌کنند تا در تیم ملی کشورشان برای حضور در جام جهانی باشند.

می‌دونیم اول فصل از دو سه تیم ایرانی درخواست همکاری داشتی.میشه توضیح بدی؟

خیلی از تیم‌ها ابتدای فصل لطف داشتند و با من تماس گرفتند، اما من بلافاصله بعد از اتمام فصل گذشته، قراردادم را با الوکره پیش از سفر به ایران بستم و پیشنهادی که مدیران الوکره داشتند، موافق این بودند که من اول قراردادم را امضا کنم و بعد به تعطیلات بیایم؛ برای همین آن دوستانی هم که تماس گرفتند که با من همکاری داشته باشند، به آن‌ها هم گفتم که قرارداد دو ساله‌ای با الوکره امضا کرده‌ام و از آن‌ها تشکر کردم و عذرخواهی از این بابت که نتوانستم به آن‌ها کمک کنم.

1693452

 

بهترین بازیکنی که تو قطر دیدی کی بوده ؟ کی رو خیلی خوشت میاد از بازیش یه ذره توضیح هم بده.

 بهترین بازیکنی که در لیگ قطر دیده‌ام، سال‌های گذشته که خودِ ژاوی بازی می‌کرد، کلاس فنی‌اش قابل مقایسه با دیگر بازیکنانی که در پست هافبک دیده بودم، نبود؛ اما الان و سال گذشته، من فکر می‌کنم سانتی کازورلا بهترین بازیکن لیگ ستارگان قطر بوده است. او واقعا بازیکن باکیفیتی است که در زمین حضور دارد، کلاس بازی و کلاس کار فنی‌اش با دیگر بازیکنان متفاوت است و توانسته عملکرد خیلی خوبی داشته باشد، پارسال فکر می‌کنم بهترین بازیکن لیگ قطر شد و امسال هم این شانس را دارد، چون هم تیمش دارد قهرمان می‌شود و هم خودِ او به لحاظ فنی توانسته یک سر و گردن از بقیه بازیکنان بالاتر باشد.

توی تیم ملی قطر چی؟ ستاره هاشون مثل حیدوس و عفیف یا اون دفاع چپه به نظرت کلاسشون در حد اروپا هست یا نه؟

تیم خیلی خوبی دارند، تیمی که الان می‌بینید حاصل 10-15 سال تلاش است چرا که آن‌ها از آکادمی اسپایر کنار هم بوده‌اند و آقای فلیکس سانچز هم از همان زمان در آکادمی اسپایر مربی این تیم بوده، یعنی این تیم حدود 10 سال است که در کنار هم از آکادمی اسپایر تا تیم ملی قطر در کنار هم مشغول تمرین و کار کردن هستند؛ آن‌ها قهرمان آسیا شده‌اند و حالا هم که قرار است در جام جهانی بازی کنند. تیم بسیار باکیفیتی هستند چون در کنارهم زمان زیادی بازی کرده‌اند و بازیکنان خوبی دارند.


به نظرت آیا می‌توانند در فوتبال اروپا بازی کنند یا خیر.

اکرم عفیف، کاپیتان حسن الهیدوس، عبدالکریم حسن، بوعلام خوخی و ... اگر بخواهند با توجه به سطح فنی‌شان می‌توانند در اروپا هم بازی کنند اما این‌که چرا این اتفاق برایشان رخ نداده را نمی‌دانم. آن‌ها الان در باشگاه‌های بزرگ قطر بازی می‌کنند و همیشه در تیم ملی هستند، البته اکرم عفیف و عبدالکریم حسن زمانی که من در یوپن بلژیک بودم، متوجه شدم که چند سالی آن‌ها در آن تیم حضور داشتند اما الان اگر بخواهند می‌توانند در اروپا هم بازی کنند.

 

دیدگاه‌ها