کد خبر : 1816647 | 04 فروردين 1401 ساعت 19:31 | 38K بازدید | 3 دیدگاه

روزی که تیم ملی هرگز خودش را پیدا نکرد‌؛

داستان تلخ اولین بازی و اولین باخت

تیم ملی ایران در دیداری که با غیبت پنج بازیکن کلیدی‌اش روبه‌رو شده بود، نتوانست از جهنم سئول جان سالم به در ببرد.

داستان تلخ اولین بازی و اولین باخت

به گزارش "ورزش سه"، سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا با تیتر کره‌جنوبی ایران را پایین کشید تا به صدر جدول رده‌بندی صعود کند، واکنش نشان داده است. تیم میزبان که با حمایت خیره‌کننده هوادارانش در استادیوم جام جهانی سئول برای ایران فضایی جهنم‌وار مهیا کرده بود، در نیمه اول بر بازی تسلط داشت و سرانجام توانست در دقیقه 45 با شوت سون هیونگ مین به گل برسد و با پیروزی به رختکن برود. آنها در نیمه دوم هم شروعی بسیار خوب داشتند و اینبار کیم یونگ در دقیقه 63 برای آنها گلزنی کرد تا با خیالی راحت‌تر به بازی ادامه دهند و اولین شکست را به اسکوچیچ تحمیل کنند. این پیروزی که حالا پس از یک دهه برای فوتبال کره‌جنوبی رقم خورده، آنها را به صدر جدول برده و با دستی بالاتر به مصاف هفته پایانی مسابقات برابر امارات می‌فرستد.

در ادامه مروری داریم بر جریان کلی بازی به خصوص در جبهه ایران:

 

1700802


تیم ملی ایران با ترکیبی دگرگون شده نسبت به بازی‌های قبل و در غیاب پنج مهره تاثیر‌گذار خود به این مسابقه رسیده بود. سعید عزت‌اللهی و صادق محرمی به دلیل محرومیت و مهدی طارمی، سامان قدوس و علیرضا جهانبخش نیز به دلیل ابتلا به کووید 19 این مسابقه را از دست داده بودند تا اسکوچیچ در سخت‌ترین محکی که کارشناسان در انتظار نتیجه آن بودند، نیمی از تیم اصلی خود را در اختیار نداشته باشد. مجید حسینی، میلاد محمدی و احسان حاج‌صفی بازیکنانی بودند که اگر تیم اصلی در دسترس بود، احتمالا شانس حضور در ترکیب اصلی را پیدا نمی‌کردند.

 

1700804


در شرایطی که مسئولان فدراسیون فوتبال ایران به راحتی امکان میزبانی در حضور هواداران را به دلیل شیوع ویروس کرونا از دست دادند، همانطور که در تصویر مشخص است؛ مسئولان کره‌جنوبی چنین اشتباهی را ‌مقابل رقیب اصلی برای صدرنشینی گروه اول مسابقات را مرتکب نشدند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حضور 61500 نفر از تیم ملی ایران میزبانی کردند. حضور هواداران کره‌ای در جریان بازی کاملا محسوس بود و آنها با تشویق‌های هماهنگ، بازیکنان و تیم‌شان را به جلو هدایت می‌کردند.

 

1700788


یکی از مهم‌ترین تصمیمات اسکوچیچ در مصاف با کره‌جنوبی استفاده از امید نورافکن در خط میانی و به عنوان اصلی‌ترین هافبک دفاعی تیم به عنوان جانشین سعید عزاللهی بود. او که حالا دو سال می‌شود که در سپاهان مدافع چپ طلایی‌پوشان اصفهانی است و در تیم ملی نیز بیشتر به عنوان مدافع چپ بازی می‌کند، نتوانست عملکرد خوبی در پست جدید خود داشته باشد.

 

1700805


یکی دیگر از تصمیمات مهم اسکوچیچ در غیاب چندین بازیکن اصلی تیم ملی استفاده از شجاع خلیل‌زاده در پست بحث برانگیز دفاع راست بود. این بازیکن که به دلیل مصدومیت ابهامات زیادی درباره حضورش در ترکیب اصلی وجود داشت، پس از اینکه یکی دو مرتبه منجر به قطع بازی شد، سرانجام در دقیقه 42 جای خود را به عارف غلامی داد تا در روزی که صادق محرمی هم غایب بود، سرمربی تیم ملی بدشانسی عجیبی را تجربه کرده باشد. البته اسکوچیچ شاید می‌‍توانست احتمال مصدومیت بازیکنی را بدهد که با تلاش پزشکان مهیای بازی شده بود.

 

1700797


عارف غلامی شاید خودش هم فکر نمی‌کرد پس از مصدومیت طولانی مدت و شدید از ناحیه رباط صلیبی در مصاف با کره‌جنوبی به ترکیب تیم ملی برسد ولی این اتفاق رخ داد؛ اتفاقی که شاید اگر اسکوچیچ به عقب برگردد خیلی تمایلی به تکرار آن نداشته باشد.

 

1700789


گل زدن یا گل خوردن در دقیقه 45 مسابقه بسیار تعیین کننده است. سون هیونگ مین که در بازی رفت نیز به زیبایی دروازه بیرانوند را در ورزشگاه آزادی باز کرده بود، اینبار پیش از اینکه تیمش به رختکن برود، یکبار دیگر کلاس جهانی فوتبالش را نشان داد و ثابت کرد چرا در لیگ جزیره هم می‌درخشد.

 

1700795


این قابی از دفاع آشفته تیم ملی ایران در مصاف با کره‌جنوبی است. دفاعی که چندین تغییر را در ساختار خود تجربه کرده بود و نتوانست عملکرد قابل قبولی ارائه کند. عارف غلامی هم که یکی از مهم‌ترین تغییرات اسکوچیچ برای پر کردن جای شجاع خلیل‌زاده بود، نتوانست نمایش خوبی داشته باشد.

 

1700798


امیر عابدزاده که در مصاف با سوریه، عراق و امارات جانشین علیرضا بیرانوند شده بود، فکرش را نمی‌کرد که در مهم‌ترین دیداری که با پیراهن تیم ملی به میدان می‌رود، با یک اشتباه مغلوب شود. این قابی از حیرت و ناراحتی امیرعابدزاده است؛ درست مثل تمام ایرانی‌هایی که این فوتبال را تماشا می‌کردند و انتظار چنین اشتباهی را نداشتند.

 

1700792


احمد نوراللهی قرار بود در غیاب سعید عزت‌اللهی رهبر اصلی خط میانی تیمِ اسکوچیچ باشد، اما او در روزی که دوندگی زیادی داشت، در انجام این ماموریت که نظم بخشیدن به حرکت تیم بود، ناموفق عمل کرد.

 

1700791


محمدحسین کنعانی‌زادگان با حواشی زیادی به دیدار برابر کره‌جنوبی رسید. او عملکرد قابل قبولی در خط دفاعی داشت و یکبار هم دروازه تیم ملی را نجات داد ولی در روزی که شجاع را در کنار خود نمی‌دید و مدافعین چپ و راست تیم ملی هم عوض شده بودند، نتوانست رهبر خط دفاعی یک تیم پیروز باشد.

 

1700793


سردار آزمون که در غیاب مهدی طارمی امید اول گلزنی ایران بود، در روزی که خوب هم تغذیه نشد، اینطور جای خود را در  دقیقه 88 به امیرحسین حسین‌زاده داد.

 

1700799


اللهیار که با ورود به زمین جان تازه‎‌ای به تیم ملی ایران بخشیده بود، ابتدا روی یک ارسال دقیق، سردار آزمون را در موقعیت گلزنی قرار داد ولی ضربه سر این مهاجم آرام بود و دروازه‌بان کره جنوبی بدون دردسر آن را مهار کرد. در ادامه آزمون با یک پاس استثنایی، پاسخ پاس چند دقیقه قبل اللهیار را داد ولی اینبار مهاجم هال سیتی بود که فرصت سوزی کرد و ضربه‌اش را در موقعیت تک به تک به اوت زد. این دو موقعیت بهترین موقعیت‌های تیم ملی ایران در طول بازی و پس از عقب افتادن با دو گل بودند که چیزی جز آه و افسوس به همراه نداشتند.

 

1700787


وحید امیری مقابل کره‌جنوبی در پست وینگر چپ مورد استفاده قرار گرفته بود. او نیز در این مسابقه نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و در جریان بازی سردرگم بود.

 

1700801


اسکوچیچ که احسان را بار دیگر مانند دیدار حساس برابر عراق در ترکیب اصلی قرار داده بود، روی تجربه او حساب ویژه‌ای کرده بود ولی این بازیکن در روزی که بار دیگر در پست هافبک مورد استفاده قرار گرفت، نتوانست عملکرد خوبی ارائه کند و برای مهاجمان تیم موقعیت‌سازی کند.

 

1700794


این قابی از جریان باخت دو بر صفر تیم ملی ایران در ورزشگاه جام جهانی سئول است؛ جایی که ارتباط روانی و چشمی مناسبی میان بازیکنان تیم در یک کنش دفاعی دیده نمی‎‌شود و هرکدامشان با ناامیدی در فکر ادامه بازی هستند.

 

1700800


حضور امیرحسین حسین‌زاده و تجربه اولین بازی ملی در شرایطی که مهدی ترابی هم روی نیمکت حضور داشت، یکی از تصمیمات عجیب دراگان اسکوچیچ در مصاف با کره‌جنوبی بود.

 

1700803


اسکوچیچ در شانزدهمین مسابقه به عنوان سرمربی تیم ملی در آزمونی سخت قرار گرفته بود، اما نتوانست به رکورد شکست ناپذیری خود ادامه دهد و حالا با شرایط دشواری باید تیمش را آماده  مصاف با لبنان کند و در انتظار مشخص شدن گروه ایران در جام جهانی و اتفاقات آتی بنشیند.

دیدگاه‌ها