کد خبر : 1816782 | 06 فروردين 1401 ساعت 09:08 | 166.7K بازدید | 19 دیدگاه

تلخ‌ترین روزهای ستاره‌ گریان ترکیه

بدرقه کاپیتان بوراک با اسلحه گرم

حسرت حضور در جام جهانی برای فوتبال ترکیه 4 سال دیگر تمدید شد و قربانی این ناکامی چهره ای بود که 365 روز پیش محبوب دل فوتبال دوستان کشورش به حساب می آمد.

بدرقه کاپیتان بوراک با اسلحه گرم

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ترکیه برای اولین بار در سال 1954 (دوره پنجم) در جام جهانی حضور پیدا کرد. این تیم در آن دوره که به میزبانی سوئیس برگزار شد یک برد مقابل کره جنوبی (7-0) کسب کرد و مقابل آلمان غربی (4-1) شکست خورد. ترکیه در تقابلی دیگر مقابل آلمان غربی برای تعیین تیم دوم گروه به میدان رفت و با قبول شکست 7-2 از صعود به دور بعد بازماند. فوتبالدوستان ترکیه ای برای دومین حضور تیم ملی کشورشان در جام جهانی، انتظار طولانی داشتند؛ تیم ملی آنها بعد از 44 سال و 11 دوره، بالاخره سهمیه جام جهانی را کسب کرد؛ جامی که یکی از به یادماندنی ترین اتفاقات ورزشی ترکیه را رقم زد.

بعد از حدود نیم دهه دوری از جام جهانی و در دومین حضور، ترکیه موفق شد در نقش شگفتی ساز جام، به مقام سوم دست پیدا کند. این بزرگترین موفقیت ورزشی فوتبال ترکیه در تاریخ به حساب می آید که هیچ گاه از یاد مردم این کشور نخواهد رفت. آنها در جامی که به میزبانی کره و ژاپن برگزار شد با درخشش ستاره هایی چون هاکان شوکور، حسن ساس، امره بلوز اوغلو، روشتو رکبر، ایلهان مانسیز و... تا نیمه نهایی پیش رفتند و آن جا با قبول شکست یک بر صفر مقابل برزیل راهی دیدار رده بندی شدند؛ جایی که با پیروزی مقابل کره جنوبی مقام سوم جام جهانی به نام ترکیه زده شد.

 

1701073
 

ترکیه در دیدار نیمه نهایی یک بر صفر مغلوب برزیل شد. قهرمان جام جهانی 2002 برای رسیدن به دیدار نهایی حسابی مقابل حریف شگفتی سازش به دردسر افتاد اما در نهایت رونالدو (آقای گل جام با 8 گل) بود که با یک شوت نوک پا از داخل محوطه جریمه دروازه روشتو را باز کرد.

 

1701074


ایستادن روی پله سوم جام جهانی 2002 اتفاقی بود که تداوم پیدا نکرد. رویای تبدیل ترکیه به تیمی مدعی در عرصه رقابت های معتبر ملی (یورو و جام جهانی) نه تنها به حقیقت نپیوست بلکه این تیم بعد از رسیدن به موفقیت یاد شده، دیگر طعم حضور در جام جهانی را نچشید! شکست مقابل پرتغال، این طلسم را 20 ساله کرد.


کسب رتبه سوم جام جهانی باعث شد تا فوتبال دنیا حساب ویژه ای روی ترکیه باز کند اما این تیم جز موفقیت مقطعی در یورو 2008 هیچ گاه به تیمی باثبات در عرصه بین المللی تبدیل نشد. بعد از پایان دادن به حسرت 44 ساله، طلسم جدیدی در حال شکل گیری است. این طلسم شب گذشته برای 4 سال و یک دوره دیگر تمدید شد. ترکیه درست یک سال بعد از شبی که با نتیجه 4 بر 2 هلند را شکست داد تا خود را به عنوان مدعی شماره یک صعود از گروه G معرفی کند، با قبول شکست 3 بر یک از پرتغال در تک بازی پلی آف یک بار دیگر تلاشی ناکام در صعود به جام جهانی داشت. بوراک ییلماز، ستاره بی چون و چرای ترکیه در بازی یک سال پیش، در سالگرد هت تریکش مقابل هلند، یک پنالتی حساس را مقابل پرتغال از دست داد تا همه امیدهای مردم کشورش را به باد دهد.

 

1701075


این صحنه شاید آخرین صحنه از اقتدار نیمه تمام فوتبال ترکیه باشد. آنها 6 سال بعد از کسب سومی جام جهانی و برای صعود از مرحله گروهی یورو 2008 یکی از رویایی ترین کام بک های تاریخ را زدند و طی 15 دقیقه بازی دو بر صفر باخته را با پیروزی سه بر دو عوض کردند تا به همراه آلمان راهی مرحله حذفی شوند. نیهات کاهوه چی در واپسین دقایق با یک شوت زیر طاقی استثنایی دروازه پیتر چک را باز کرد و قهرمان کشورش در آن مقطع لقب گرفت.


در شبی که مقدونیه شمالی با حذف ایتالیا شگفتی بزرگی خلق کرده بود، ترکیه هم می توانست شگفتی سازی دیگر لقب بگیرد. یاران رونالدو با دو گل در نیمه اول از میهمان پیش افتادند. ییلماز در دقیقه 65 یکی از این گل ها را جبران کرد تا هواداران ترکیه به یاد کامبک رویایی مقابل جمهوری چک در یورو 2008 شروع به رویاپردازی کنند؛ رویایی که به پایان یک طلسم بزرگ ختم می شد. با اعلام پنالتی در واپسین دقایق بازی، این رویا می رفت به واقعیت تبدیل شود. کاپیتان ییلماز پشت توپ ایستاد تا با دبل مقابل پرتغال، تیمش را به بازی برگرداند. کمتر کسی تصور می کرد او پنالتی را از دست بدهد اما ضربه بوراک خیلی اوج گرفت و مماس به تیر افقی دروازه و در میان بهت هواداران ترکیه ای به بیرون رفت. این پایان همه رویاها و شروع کابوسی بزرگ بود! ییلماز بلافاصله بعد از این تراژدی بزرگ خداحافظی خود از تیم ملی را اعلام کرد تا خشم عمومی که علیه او شکل گرفته بود اندکی فروکش کند.

 

1701076


در لحظه ای که با از دست رفتن پنالتی ترکیه، خیال کاپیتان پرتغال از بابت صعود تقریبا راحت شده بود، کاپیتان سفیدپوشان تحت فشار شدیدی بود که در نهایت به خداحافظی احساسی او بعد از پایان بازی انجامید.

 

1701077


درست یک سال پیش در چنین شبی، ییلماز مقابل هلند هت تریک کرده بود. او در آن لحظه ها فکرش را هم نمی کرد که کار تیمش در نهایت به اینجا ختم شود. بوراک در فاصله 365 روز از قهرمان فوتبال ترکیه به یک چهره منفور تبدیل شد؛ چهره ای که فوتبالدوستان احساسی ترکیه بلافاصله بعد از بازی با پرتغال حسابی از خجالتش درآمدند. کاپیتان ترکیه به خوبی از چنین جوی آگاه بود و بلافاصله خداحافظی اش از بازی های ملی را اعلام کرد.

 

1701078

نقل قولی از ییلماز بعد از خداحافظی از تیم ملی: این پنالتی مثل یک کابوس تا آخر عمر کنارم خواهد بود.

 

1701079

بوراک ییلماز در حالی از بازی های ملی خداحافظی کرد که در 77 بازی 33 گل برای ترکیه به ثمر رساند. او بعد از هاکان شوکور دومین گلزن برتر تاریخ فوتبالی ملی کشورش به حساب می آید.


در کنار حملات شدیدی که کاربران توئیتر به ییلماز طی 24 ساعت اخیر داشتند، ستاره های قدیمی فوتبال ترکیه به حمایت از این بازیکن پرداختند. برای پی بردن به جو غالب، گشتی در رسانه ها و فضای مجازی ترکیه زدیم. چند توئیتی که در ادامه می خوانید مشتی از خروار چند هزار توئیتی است که با هشتگ بوراک ییلماز به پنالتی از دست رفته و خداحافظی این بازیکن واکنش نشان داده اند:

 

1701080

این یکی از توئیت های جالب با هشتگ ییلماز بود: "دلیل امید من به زندگی بوراک ییلمازه! اگه اون می تونه به عنوان یه فوتبالیست زندگی شو بسازه من هم حتی می تونم یه فضانورد باشم!"


1701082
خشم از ییلماز بخش قابل توجهی از توئیت های 24 ساعت اخیر را تشکیل می دهد که این یکی از آنهاست: "وقتی به این فکر می کنم که بوراک ییلماز توپ را از هفت متری به تیرک زده می خوام فقط بهش بد و بیراه بگم."

 

1701083

شلیک به صفحه تلویزیون بعد از پنالتی بوراک...
این ویدیو بعد از بازی ترکیه و پرتغال به یکی از ویدیوهای پربازدید فضای مجازی در ترکیه تبدیل شد که بازتابی جهانی داشت. در ویدیوی یاد شده، فردی که اسلحه به دست دارد در حالی که از پنالتی ییلماز به شدت عصبانی شده با شلیک به صفحه تلویزیون، خشم خود را خالی می کند.

 

1701084

در بین کاربران ترکیه ای بودند کسانی که نگاه دیگری به موضوع داشتند، مثل این کاربر که نوشته: "داداش بوراک، من هم بعد از پنالتی بخاطر تو خیلی ناراحت شدم. خداحافظی تو بیشتر از نرفتن به جام جهانی منو ناراحت کرد."

 

1701085

عبدالله ارجان، ملی پوش سابق فوتبال ترکیه معتقد است که این خداحافظی، چیزی نبود که مطلوب بوراک ییلماز باشه.

 

1701086
امره بلوز اوغلو، ستاره سابق فوتبال ترکیه در حمایت از بوراک ییلماز عکسی در کنار او منتشر کرد و از اموجی های قلب، تشکر و تاج برای این بازیکن استفاده کرد.

 

1701087

این هوادار فوتبال ترکیه لحظه از دست رفتن پنالتی حساس ییلماز را که از این زاویه فیلمبرداری کرده بود با حسرت و همراه ایموجی ناراحتی به اشتراک گذاشت.

 

1701088
تصاویر مربوط به خداحافظی بوراک از اردونشینان تیم ملی، جزو پر انتشارترین محتواهای ورزشی ترکیه طی دو روز اخیر به شمار می رود.


بوراک ییلماز در شرایطی قربانی خشم فوتبالدوستان ترکیه ای شد که تیم ملی این کشور همچنان در باد موفقیت های مقطعی خوابیده و طی این چند سال اخیر نه در عرصه باشگاهی تیم های غول کشی را در رقابت های قاره ای داشته و نه تیم ملی اش توانسته به موفقیت قابل توجهی بعد از صعود به نیمه نهایی یورو 2008 دست پیدا کند. این تیم یک دوره بعد از این موفقیت، نتوانست جواز حضور در یورو را کسب کند. ترکیه طی دو دوره اخیر با وجود صعود به جام ملت های اروپا، نمایشی بسیار ضعیف داشت و موفق به صعود از گروه خود هم نشد. این تیم تابستان گذشته با سه شکست و صفر امتیاز، حذفی تحقیر آمیز از یورو 2021 داشت. ناکامی در صعود به جام جهانی 2022، حسرت حضور در این تورنمنت را دو دهه ای کرد تا فوتبالدوستان ترکیه ای همچنان به مرور چند خاطره تکراری که هر سال قدیمی تر می شوند، بسنده کنند.

 

سعید عبدی

دیدگاه‌ها