کد خبر : 1816974 | 07 فروردين 1401 ساعت 20:08 | 159.1K بازدید | 58 دیدگاه

گول رنکینگ را خوردی آقای اسکوچیچ

تحلیل دقیق یک اشتباه استراتژیک در کره‌جنوبی

امید نمازی مربی سابق تیم ملی ایران مثل همیشه صریح و بدون تعارف به سوالات پاسخ می‌دهد.

تحلیل دقیق یک اشتباه استراتژیک در کره‌جنوبی

به گزارش ورزش سه، این مربی ساکن آمریکا همیشه برای صحبت درباره شرایط کیفی فوتبال ایران گزینه ای مناسب محسوب می‌شود چرا که بدون پرده پوشی و تعارفات روز، صحبت هایش را مطرح می‌کند.

سرمربی سابق ذوب آهن و مربی سابق تیم امید ایران در این گفت‌وگو درباره نمایش تیم ملی در کره و همچنین مسائل پس از شکست مقابل تیم ملی این کشور نکات جالبی را به زبان آورده است.

این گفت‌وگو را در ادامه مرور می‌کنیم:

* شما تجربه حضور روی نیمکت ایران در کره را دارید، ما با شانس زیاد توانستیم آن بازی را ببریم اما در مجموع چرا هیچوقت نمی‌توانیم در کره خوب بازی کنیم؟
اتفاقا من چند روز قبل در پی صحبت های مسعود شجاعی که گفته بود سطح فوتبال کره چه در بحث ملی و چه باشگاهی از فوتبال ما بالاتر است یک استوری گذاشتم. در آن بازی که با شانس و هر طوری بود بازی را بردیم و به جام جهانی ۲۰۱۴ صعود کردیم، من واقعا کنار زمین این تفاوت را حس می‌کردم؛  آنها از تکنیک، قدرت بدنی و تاکتیک بالاتری برخوردار هستند و فوتبال‌شان به ما می‌چربد. من این را کاملا کنار زمین حس می‌کردم اما در آن مقطع با تدابیر کی‌روش توانستیم بر حسب اتفاق و با اشتباه یکی از مدافعان کره جنوبی گل پیروزی را از طرف رضا قوچان‌نژاد بزنیم و به جام جهانی صعود کنیم اما در مجموع ما وقتی مقابل کره بازی می‌کنیم باید خیلی بیشتر در لاک دفاعی و به فکر ضد حمله باشیم و اگر بازی باز انجام بدهیم، به ضررمان است. وقتی کره در تهران بازی میکند موضوع متفاوت است، سفر و اختلاف ساعت، تماشاچی و طرفداران ایران هستند که جو را به سود ایران ورق می‌زنند. بنابراین بازی در ایران و کره تفاوت های زیادی دارد. من فکر می‌کنم در این بازی که ایران نتیجه را واگذار کرد، چینش تیم و  تدابیر برنامه ریزی شده، اشتباه بود. ما واقعا باید بیشتر در لاک دفاعی باشیم و بتوانیم از ضدحمله ها استفاده کنیم.

 

1663924

 

* با توجه به مدل بازی لیگ ایران و اینکه ما بیشتر فوتبال انتقالی انجام می‌دهیم، اساسا می‌توانیم خودمان را در موقعیتی ببینیم که تیم ملی بازی متفاوت تری ارائه بدهد؟
واقعیت این است که هر چقدر هم رنکینگ ما بالاتر باشد، فوتبال ما در حد و اندازه کره نیست. این موضوع به کاری برمی‌گردد که در سطوح پایه انجام می‌شود. در زمانی که من در ذوب آهن مربیگری می‌کردم سر بازی های تیم های امید و جوانان می‌رفتم چون علاقه داشتم ولی واقعا چیزی از فوتبال نمی‌دیدم. مدام جنگ و دعوا بود؛ مربی با داور، مربی با بازیکنان و... فوتبال بازی نمی‌شد. اگر هم فوتبالی میدیدی، بازی مستقیم و به قول قدیمی ها "بزن زیرش" بود. فوتبالی که الان در سطح جهانی می‌بینید که از گلر مالکانه آغاز می‌شود و جلو می‌آید، وجود ندارد. انتقال سریع از دفاع به حمله و حمله به دفاع هم هست و انتقال در آن وجود دارد اما بالاخره باید بتوانند چند پاس به هم بدهند. اینها در تیم های پایه آموزش داده نمی‌شود. من این را به چشم دیده‌ام و تا زمانی که ما این مسائل را حل نکنیم، فوتبال‌مان همین خواهد بود. فوتبال‌مان تنها بر اساس یک سری استعداد های انفرادی شکل میگیرد و در نهایت هم نمی‌توانیم از لحاظ تیمی یک فوتبال مدرن و استاندارد را به نمایش بگذاریم.

* در حال حاضر آقای اسکوچیچ بخاطر پست دفاع راست در بازی با کره و همچنین تغییرات در ترکیب تیم مورد انتقاد قرار گرفته است. شما این جابجایی ها را چطور ارزیابی کردید؟
نبود ۳-۴ بازیکنی که مهره های بسیار تاثیرگذاری در تیم ملی هستند، روی بازی و عملکرد تیم ملی ایران تاثیر زیادی داشت اما اشتباهاتی هم در‌ چینش بازیکنان وجود داشت؛ مخصوصا تعویض شجاع خلیل‌زاده و آوردن عارف غلامی. عارف غلامی در ذوب آهن بازیکن من بود. او هیچ علاقه ای به بازی در پست دفاع راست ندارد. در‌ زمان کوتاهی که من با آقای مجیدی به ازبکستان رفتم، در یکی از بازی ها از عارف غلامی در دفاع راست استفاده کرد. او در آن بازی در زمین راه می‌رفت و حرکات بدنش نشان می‌داد که دوست ندارد در آن پست بازی کند و می‌خواست این را به فرهاد مجیدی نشان دهد. در کره، اینکه ما پا به پای کره و به همان حالتی که کره بازی می‌کند بخواهیم یک بازی باز یا مالکانه انجام بدهیم یک اشتباه بزرگ است چون ما در آن سطح نیستیم که بتوانیم با آنها در کره اینگونه بازی کنیم. همانطور که گفتم باید بیشتر با لایه های زیاد و در نیمه خودمان دفاع کنیم و در ضد حملات از فرصت ها استفاده کنیم و به گل برسیم.
* درباره سون و شکل بازی این بازیکن صحبت کنید. کلاس فوتبال او به نسبت زمانی که شما با او بازی کرده‌اید چه تغییری کرده است؟
سون یک بازیکن در بالاترین سطح جهانی است. ببینید الان در باشگاهش تاتنهام که یکی از تیم های خوب انگلیس است چقدر تاثیرگذار است، هر هفته یا گل می‌زند و یا گل می‌سازد. به این دلیل که در کره از پایه آموزش خوبی به او داده شده و بعد توانسته پیشرفت کند. بازی در انگلیس هم خیلی به او کمک کرده است. مربیان خارجی مثل آرسن ونگر، پپ گواردیولا، یورگن کلوپ و دیگر مربیان خارجی که از بیرون انگلیس آمده‌اند، فوتبال انگلیس را تغییر داده‌اند و فوتبال  قدیمی انگلیسی را به یک فوتبال مدرن و استاندارد تبدیل کرده‌اند که با سرعت خیلی بالایی بازی جریان پیدا می کند. فکر می‌کنم هیچ لیگی در دنیا سرعت بازی لیگ انگلیس را ندارد. سون ۵-۶ سال است که در تاتنهام به صورت ثابت بازی می‌کند و مطمئنا از لحاظ تاکتیکی، فیزیکی و تکنیکی یک سر و گردن بالاتر از بازیکنان دیگر در آسیا است و بیشتر‌ کارش هم در انتقال ها است. وقتی تیمش توپ را به دست می‌آورد و تیم مقابل کمی باز است، از فضا ها خوب استفاده می‌کند و بعد از  توپ گیری می‌تواند با سرعت زیادش از فضا های باز استفاده کند و به دروازه حریف آسیب برساند. واقعا بازیکنی است که مثل او را کمتر در آسیا دیده‌ایم؛ فقط خداداد عزیزی شاید تقریبا مثل سون بود آن هم نه در آن سطح؛ اما می‌توانم بازی سون را به خداداد عزیزی تشبیه کنم.

 

1701443

 

* به نظر شما طارمی چقدر می‌توانست در بازی با کره تاثیرگذار باشد؟
مطمئنا اگر طارمی در بازی حضور داشت، شرایط می‌توانست متفاوت باشد چون در هر صورت بازیکنی است که الان در سطح بین‌المللی بازی میکند. مطمئنا تیم کره از این بابت نگران میشد که اگر افراد زیادی را در حمله شرکت بدهد ممکن است در ضدحملات مهدی طارمی به آنها ضربه بزند‌. حضور طارمی می‌تواند خیلی مهم باشد و حتی در نتیجه بازی تاثیر بگذارد.

* با شرایط فعلی، شما اسکوچیچ را صاحب صلاحیت برای هدایت تیم ملی ایران می‌دانید؟
من فکر می‌کنم که ما باید عادلانه نگاه کنیم. ایشان وقتی که تیم ملی در شرایط خیلی بدی بود و حتی ممکن بود در‌ همان مرحله اولیه حذف شود، سکان تیم را به دست گرفت و توانست ایران را بدون باخت و با ۲-۳ بازی به جام جهانی برساند. این مسئله قابل احترام است و می‌توانیم بگوییم که عملکرد خیلی خوبی است. درباره اینکه آیا ایشان واقعا مربی هست که بتواند در جام جهانی با تیم ملی موفق شود من فکر می‌کنم بله. فکر می‌کنم مربی باهوشی است. اگرچه که در این بازی با توجه به اینکه بازیکنان مهمی را در اختیار نداشت باید برنامه ریزی متفاوتی میکرد. همچنین باید اتاق فکری هم درست شود و بعد از قرعه‌کشی، راجع به اینکه ما با چه تاکتیکی می‌خواهیم در جام جهانی حضور پیدا کنیم، صحبت شود تا بتوانیم در بازی های گروهی موفق شویم و به دور بعد برسیم. من واقعا فکر می‌کنم اسکوچیچ از پس این کار بر می‌آید.

* نظر شما درباره تغییر سرمربی تیم ملی در شرایط فعلی چیست؟
من الان جابجایی را به نفع تیم ملی نمی‌دانم. مربی هر چقدر هم بزرگ باشد باید با جو ایران و بازیکنان آشنا شود و فرصت زیادی هم نیست. ما در دو دوره قبل از جام جهانی بازی های تدارکاتی خیلی خوبی هم نداشته‌ایم و بنابراین تیم هم به آن صورت محک  نمی‌خورد که بگوییم یک مربی جدید و بزرگ بیاید و در این بازی ها تیم را ببیند و نقاط ضعف را برطرف کند. بنابراین فکر می‌کنم بهترین گزینه خود اسکوچیچ است که الان با بازیکنان آشنایی و رابطه خیلی خوبی دارد. ما نباید بازی کره را معیار کار خودمان قرار بدهیم چون ۳-۴ بازیکن مهم‌مان را نداشتیم و نمی‌توانستیم از آنها استفاده کنیم و این خیلی مهم است. به هر صورت اشتباه پیش می آید، تاکتیک اشتباهی برای این بازی در نظر گرفتیم اما بالاخره هر مربی هم مثل بازیکنان روز خوب و بد دارد. اسکوچیچ در طول زمان نشان داده که روز های خوبش خیلی بیشتر از روزهای بدش بوده و شایستگی این را دارد که روی نیمکت تیم ملی برای جام جهانی بنشیند.

دیدگاه‌ها