کد خبر : 1817523 | 12 فروردين 1401 ساعت 14:25 | 36K بازدید | 7 دیدگاه

در مقاله‌ای که به حمیدرضا صدر تقدیم می‌شود؛

چهار‌گانه یگانه لیورپول؛ ماه اپریل و تاريخي كه بايد از نو نوشت!

امیرحسین، برادر حمیدرضا صدر در مقاله‌ای بلند و بسیار خواندنی ماه سرنوشت ساز لیورپول برای موفقیت در انتهای فصل را بررسی کرده است.

چهار‌گانه یگانه لیورپول؛ ماه اپریل و تاريخي كه بايد از نو نوشت!

به گزارش ورزش سه تقدیم به حمید رضا جون صدر که شیفته ماه‌های پایانی لیگ بود. حواسش به همه جا بود، هم بالای جدول و هم اون پایین. در دورانی که خیلی خیلی دور به‌نظر می‌رسد تمامی جزئیات تیم‌ها و بازی‌ها رو این‌گونه که در این مطلب می‌خوانید تجزیه و تحلیل می‌کردیم. جمله‌اش این بود؛ «وقتشه که بریم تو کارش»، سعی خودم را بر این گذاشتم. کنکاش و بررسی از وضعیت بازیکنان و تیم‌ها تا امتیازات و بازی‌های باقی مانده تا پایان فصل. به‌طور حتم بحث «چهار گانه» و امکان وقوع آن در صدر موضوعات بود. احتمالا میگفت؛ «خرت را دراز نبند، ۴ تا را نمی‌برند»
حمید جان مسابقه و فیلمی نیست که بی نام تو آغاز شود، می‌دونی جایگاه و خانه‌ایی ابدی در دلم داری. 
جایت در این روزگار خالیست.
….
با نگاه به شرايط جدول و بازي‌هاي باقي‌مانده در رقابت‌هاي متعدد و بي شمار پايان فصل ناگهان خودم را در محشر كبرا يافتم. آوریل ٢٠٢٢ به پيشواز بلاك باستر blockbuster بي نظيري خواهيم رفت. پيش از اين بي سابقه بوده است. تيم‌هاي بزرگي چون يونايتد، سيتي، آرسنال و چلسي در اوج خود از انجام آن ناكام مانده‌اند. 
اين‌بار يورگن كلاپ و لیورپول در كمين دستيابي به چهار جام در طول يك فصل هستند. هفت بازی در ٢٢ روز، از جمله دو بار برابر سیتی. اگر مثل من به اندازه كافي خوره باشيد مطمئنا از شرايط حاضر مطلعيد. آزمون نهایی مرگباري خواهد بود. امتحان غايي ذهن و روح و جسم در انتظار است.

اخيرا زماني‌كه در مصاحبه مطبوعاتي از يورگن كلاپ در مورد احتمال بازی در جام حذفی با منچسترسیتی سوال شده بود، بي درنگ به بازي‌هاي پيش از سيتي اشاره كرد. ظاهرا سرمربی لیورپول تصویر بزرگتري را در ذهن ترسيم كرده بود. تجسم نبردهاي اپریل را.

کلوپ با لبخندی عجيبي گفت:
"ابتدا واتفورد در خانه، سپس سفری به لیسبون، جایی که بنفیکا در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا منتظر است. پس از آن، سیتی، در استاديوم اتحاد"
ديداري كه خيلي‌ها معتقدند مانند ٥ سال گذشته تعيين كننده قهرماني يكي از اين دو تيم در رقابت براي كسب ليگ برتر است. سپس بي معطلي ديدار‌ برگشت مقابل بنفیکا در ليگ قهرمانان.

 

1702350

 

پس از پایان کشمکش‌ها با غول قدیمی پرتغال، زمان آن دیدار فرا می‌رسد؛ بار دیگر برابر شاگردان پپ گواردیولا در ومبلی در نیمه نهایی جام حذفی. در همان مصاحبه کلوپ می‌توانست در اینجا مکثی کند و نفسی تازه، اما اسامی تیم‌ها و نبردهای بیشتری وجود داشت. خیلی بیشتر. دقیقاً درسته؛ منچستریونایتد و اورتون در آنفیلد.

استفاده از اصطلاح "مرحله تعیین کننده فصل" به کلیشه‌اي تبدیل شده، اما برای لیورپول به‌راستی تعیین کننده است و هیچ راه گریزی وجود ندارد: ۲۲ روز در اپريل، زمانی که قرمزها هفت بازی انجام می‌دهند و ۳۵۰۰ مایل سفر می‌کنند، تعیین خواهد کرد که چه چیزی‌های ممکن است. تیمی که بی وقفه و سراسیمه تاریخ را دنبال می‌کند و بعید نخواهد بود تاریخ نوینی را به رشته تحرير در آورد!

کلوپ زمانی تيم و بازيكنانش را هیولاهای صلابت ذهنی نامید، اما فشاری که بر این گروه وارد خواهد شد بدون‌شک بی سابقه خواهد بود. تنها وضعیت قابل مقایسه در سال ۲۰۰۱ بود، زمانی که تیم ژرار هولیه فقید به دنبال سه‌گانه و صعود به لیگ قهرمانان اروپا بود.

در آن زمان، دقیقا مانند تیم فعلی، لیورپول باید فقط و فقط به پیروزی دائمي دست مي‌يافت تا از خط پایانی عبور کند. آنها از شانس و اقبال زیادی در طی مسیر بهره بردند و به پیروزی‌های جادویی دست یافتند، اما لیورپول هولیه به غیر از سفری به گودیسون پارك مجبور نبود با رقیب تاریخی خود، منچستر یونایتد دست و پنجه نرم كند. هر یک از این دیدارها فینالی جداگانه محسوب می‌شود.

کلوپ در اوریل به هر کجا که خواهد رفت و به هر نقطه‌ای که نگاه کند، مجموعه‌ای کثیری از هواداران مخالف خواهد دید که جیغ می‌کشند و فریاد می‌زنند و‌ بی تاب و ناشکیبا خواهان آنند که تیمشان آچار توی چرخ گردان لیورپول بيندازد و ارابه رکورد شكني آن‌ها را منهدم كند.
فکر می‌کنید یونایتد و اورتون، صرف‌نظر از فرم نامتعادل‌شان، به آنفیلد می‌آیند و دست به سینه می‌نشینند؟، به آب و آتش خواهند زد. شکی در آن ندارم. هيچ‌كسي ندارد.

رابی فاولر، کهنه کار تیم تاریخ ساز سال ۲۰۰۱ و از مهاجمین افسانه‌ای لیورپول در این باب چنين اظهار نظر می‌کند؛«ما در مورد چهار گانه صحبت می‌کنیم و این ماموریت خطیر و‌ دشواري است، همه این رو می‌دونیم، اما این تیم توانایی انجام آن را دارد. قابل بحث و گفت‌وگوست اما احتمالاً این تیم یکی از بهترین تیم‌های لیورپول است که در طول تاریخ دیده‌ایم و این خود بیش از یک حرف معمولی، جمله ساده یا بیانیه نصف و نیمه است. ما در طول سالیان تیم‌ها و بازیکنان بزرگ لیورپول را دیده‌ایم. فکر می‌کنم این تیم همه چیز دارد.

آنها سخت و مداوم برای یکدیگر کار می‌کنند، از نظر اخلاق و روحيه تیمی، آنچه یورگن به آنها القا می‌کند به‌راستي درخشان و ستودنی است»

برای نمونه دیدار جام حذفی با ناتینگهام فارست. از رقابت‌های تاریخی. دوران بزرگانی چون پیسلی و کلاف. در دهه ۸۰ دیدار این دو تیم از برجسته‌ترین دیدارهای ممکن در فوتبال انگلیس به‌شمار می‌رفت. قبل از آغاز بازی به یاد داشتیم، فارست با حذف آرسنال و لستر حریف قدری خواهد بود، که بود.
پیروزی یک بر صفر آسان به‌دست نیامد.

 

1702346

 

فارست با مدیریت هوشیارانه استیو کوپر هر آنچه داشت برای لیورپول رو کرد. برای مدتی طولانی، هر دو تیم برابر به‌نظر می‌رسیدند.
روبرتو فیرمینو نقش مهاجم اصلی را در غیاب صالح و مانه برعهده داشت. در اینجا عصبانیت کلوپ را از او در نیمه دوم شاهد بودیم. اگرچه فرمینو قبل از بازی ناتینگهام ۹ گل به ثمر رسانده بود و هت‌تریک برابر واتفورد. تمامی گل‌ها به‌عنوان بازیکن ذخیره. عصبانیت کلاپ، چیزی که به ندرت، اگر هرگز، دیده بودیم نشان از اهمیت هر یک از این نبردها دارد.

احساسات و عکس العمل او به همه ما نشان می‌داد در خط اول جبهه چه می‌گذرد. لیورپول روی سیم نازکی در حرکت است. هرگونه لرزش و خطایی تاوان بسیاری دارد. واقعاً اگر فیلیپ زینکرانجل در دقیقه ۷۵ برای فارست گل می‌زد چه اتفاقی می‌افتاد؟
در پایان ديدار اهميت آن را مي‌ديديم، معناي پيروزي را. جردن هندرسون که برای ایجاد نظم و آرامش وارد بازي شده بود، بعد از دميدن سوت پاياني داور، كريگ پاوسون، غرشي كرد و دستانش را بالای سرش برد. او مانند تمامي هوادران ليورپول در سراسر جهان خوب مي‌دانست مانع بزرگ دیگری را پشت سر گذاشته‌اند.

اگر لیورپول می‌خواهد ماموريت غيرممكن را ممكن سازد و تاریخ فوتبال را بازنویسی کند باید كوچكترين موارد ممكنه درست پیش رود، در و تخته هرطور كه شده بايد جفت شود، هرگونه جزئیات به‌ظاهر بی اهمیت در این برهه حائز اهمیت است. خوب می‌دانیم ماشین بدون نقص گاردیولا خود بدنبال کسب سه گانه است. فراموش نکردیم سیتی بی آنکه در بهترین فرم خود هم بازی کند به‌عنوان برنده با ٣،امتياز از زمین خارج شده است. براي رسيدن به مقصود زمين و آسمان را يكي كنند.

حتم دارم بعدها مانند فرگوسن و ونگر، یونایتد و آرسنال، بسیار از کلاپ و گارديولا، ليورپول و سيتي و رقابت تنگاتنگ آن خواهيم شنيد. در دوراني نه‌چندان دور غول‌هايي چون فرگوسن، ونگر و مورينيو و …و تيم‌هاي بي همتايشان هرگز اين‌چنين و به كل معيارهاي نبرد، امتيازات و رسم قهرماني را مانند ليورپول و سيتي زير و رو نكردند.

مشکل اینجاست که موانع روز به روز بزرگتر و بزرگتر می‌شوند و وظیفه ليورپول این است که مانند دونده المپيك ١٠٠ متر كه برای طلا می‌دود، بی نقص و مسلط بمانند، بدون آسیب و كمي شانس.
به قول كلاپ كه در اولين مصاحبه معروف خود به‌عنوان مربي ليورپول خيلي صميمانه اما مقتدرانه گفت: "باور هر چیزی را ممکن خواهد كرد"
….

کلوپ و لیورپول چگونه شرایط را کاملا تغییر دادند؟، به‌راستی ورق‌ها چگونه برگشت؟

 

1702348

 

پیروزی ٢-٠ خارج از خانه مقابل آرسنال یکی دیگر از بيانيه‌هاي رسمي لیورپول بود. They mean business. جدی و مصمم. مردان آرتتا به نظر می‌رسید سوار بر موج هستند اما آرسنال با فرماندهی کلاپ در نیمه دوم به زانو در امد. در دوم ژانویه، تساوی ۲-۲ خارج از خانه مقابل چلسی، لیورپول را در رده سوم جدول قرار داد. یازده امتیاز کمتر از سیتی، با یک بازی کمتر.

در این بخش نگاهی دقیق تری داریم به تیمی که در چهار جبهه می‌جنگد. یکی از جام‌های چهارگانه تصاحب شده است. آیا لیورپول قادر است تاریخ را بازنویسی کند. انچه که هیچ تیم دیگری در تمامی ادوار تاریخ فوتبال بریتانیا قادر به انجام آن نبوده است.

- فان دایک و ماتیپ، صخره‌هاي مستحکم:

لیورپول در این فصل در ۲۹ بازی ۱۷ بار دروازه خود را به روی حریفان بسته نگه داشته است. دو بار بیشتر از سالی که در لیگ بعد از ۳۰ سال به قهرمانی رسید. از بازی چلسی به بعد آنها فقط دو بار گل دريافت كرده‌اند. خط حمله پیروزی به همراه می‌آورند و مدافعین عناوین را. هميشه شيفته "هنر دفاع كردن" بوده‌ام.
شاید تمرکز بر روی ویرجیل ون دایک و جوئل ماتیپ نشان‌دهنده بی‌اعتنایی به تلاش‌ها و‌ موفقیت آلیسون بکر در درون دروازه و مدافعان کناری همیشه در پرواز لیورپول، ترنت الکساندر-آرنولد و اندی رابرتسون باشد. اما اکنون با نگاه کردن به این دو خوب می فهمیم که لیورپول در فصل گذشته دقیقاً چه چیزی را از دست داده بود، در روزهایی که جردن هندرسون و اوزان کابک در دفاع میانی صف آرایی می‌کردند.
خود فان دایک اعتراف کرده است که در مورد اینکه آیا می‌تواند پس از مصدومیت به فرم خوب گذشته بازگردد مطمئن نبوده است. کاپیتان تیم ملی هلند به فرم فوق العاده‌اش بازگشته و مثل همیشه مقتدر است و قابل حساب، اگر نه بهتر از گذشته.

 

1702347

 

تا امروز ۴۴ بازی در اين فصل برای باشگاه و تیم ملی، گواهی بر آمادگی و بازگشت قدرتمندانه اوست.

جوئل ماتیپ، بهترین بازیکن ماه فوریه لیگ برتر بسیاری را متعجب ساخت. ارزش‌هاي این بازیکن هرگز مورد تردید نبوده، اما متاسفانه او در طول دوران فوتبال حرفه‌ای خود در لیورپول مصدومیت‌های متعددی را پذیرا شد. و خوشبختانه در این فصل فرصت آن را يافت تا عرض اندام كند. فصلي حقيقتا استثنایی. "ریو فردیناند" پا را از اين هم فراتر می‌گذارد؛ «برخی از نمایش‌های ماتیپ در این فصل حتی فان دایک را تحت الشعاع قرار داد»

از فردیناند در Vibe with Five podcast شنیدم که می‌گفت:
«ماتیپ دست کم گرفته شده، او پاس‌های بهتری از ويرجيل در خطوط چپ و راست براي روبو و ترنت ارسال می‌کند و خیلی تمیزتر به مهاجمان پاس می‌دهد. البته در مقابل، ویرجیل همیشه سوئیچ بازی را به‌ویژه در دیدار‌های مهم به‌دست دارد»
همان‌طور که فردیناند تاکید بر اين مورد مهم می‌کند، استايل دفاع و نمايش هجوم تيم، ليورپول را به یکی از بهترین تیم‌هاي اروپا و جهان مبدل كرده است و این دو بازیکن را به همکارانی قدرتمند.

- دیاز خیره کننده

اگر تاتنهام برای جذب لوئیز دیاز اقدامات لازمه را انجام می‌داد اکنون او در لیورپول نبود. یکی از مواردی که هرگز نمی‌توان کلوپ را به آن متهم کرد این است که با بی حوصلگی در بازار نقل و انتقالات عمل نمی‌کند. دیاز به‌عنوان یک هدف ثابت مدت‌ها زير نظر بود و‌ لیورپول آماده بود تا تابستان منتظر بماند. اما با عجله‌اي‌ که آنتونیو کونته قصد داشت او را برای بازسازی تاتنهام جذب کند، کمیته نقل و انتقالات لیورپول کار خود را آغاز کرد و ملی‌پوش کلمبیایی به آنفیلد آمد.
برخی از بازیکنان کلیدی لیورپول برای تطبیق با خواسته‌های کلاپ زمان زیادی را در نیمکت صرف کردند. فابینیو عمدتاً نا نيمه‌هاي عضويت خود بازیکن تعویضی به‌حساب مي‌آمد، در حالی‌که رابرتسون، نمی‌توانست آلبرتو مورنو را زمانی که برای اولین بار از هال به لیورپول پیوست كنار بزند.

 

1702351


دیاز چنین مشکلی نداشته است. او در حال حاضر به شكلي خيره كننده در کنار سایر مهاجمان، سادیو مانه، دیوگو جوتا، محمد صلاح و روبرتو فیرمینو قرار می‌گیرد و میزان کار خستگی‌ناپذیرش او را به یک بازیکن سفارشی و ویژه کلاپی تبدیل کرده است.
او در حال حاضر دو گل به نام خود دارد و‌ عمر دوران حضورش در لیورپول بسیار محدود است اما نمی‌توان نادیده گرفت که او تا چه حد می‌تواند نقش کلیدی تا پایان فصل داشته باشد. ۳ جام از ۴ گانه باقی مانده است.

- خوش شانسی در صدمه دیدگی

خوشبختانه در این فصل در مقایسه با فصل گذشته لیورپول و مصدومیت‌ها مسیر مخالفی را طی کرده‌اند. فصل پيش فان دایک، ماتیپ و جو گومز همگی به دلیل مصدومیت تا پایان فصل حضور نداشتند و این امر باعث شد تا بازیکنانی مانند فابینیو و جردن هندرسون در خط دفاع به انجام وظیفه بپردازند، در حالی‌که بازیکنانی مانند اوزان کابک، ناتانیل فیلیپس و ریس ویلیامز همگی برای رفع معضل خط دفاع به‌خدمت گرفته شدند.
این فصل، داستان متفاوتی دارد. شاید صدمه دیدگی صلاح در اواخر بازی با آرسنال یکی از شواهد و صحت این امر است. علی‌رغم مصدومیت از ناحیه پا و خروج از آن ديدار غیبت محسوسی نداشت. فیرمینو برزیلی به‌تازگی از مصدومیت کشاله ران بازگشته است، اما بازگشت خود را مقابل آرسنال رقم زد. با وجود ظهور جوتا و دیاز در ماه‌های اخیر، اهمیت فیرمینو برای کلوپ و لیورپول کاهش نیافته است. او نیز تا پایان فصل نقش‌های کلیدی بیشتری را بازی خواهد کرد.

 

1702349

 

- تله وحشتناك آفساید

پس از بازی اخیر با آرسنال، لیورپول در مجموع ۱۲۱ آفساید برابر حریفان خود ثبت کرده است. با فاصله‌ای‌ زياد، بالاترین تله آفساید در لیگ.
منچستر سیتی با ۷۱ بار قرار دادن حریفان خود در آفساید ۵۰ تا کمتر از مردان کلوپ در مقام دوم قرار دارد. زمانی که لیورپول مالکیت توپ را در اختیار دارد، به‌خوبی می‌بینیم آلیسون دروازه‌بان تیم، می‌تواند به‌راحتی نقش «سوییپر» را بازی کند و این به همه تیم این امکان را می‌دهد تا در بالای زمین حریف حركت کنند.
چنانچه فابینیو در محافظت از مدافعان میانی کار ارزشمندی انجام می‌دهد و با نشستن بین آنها، به الکساندر-آرنولد و رابرتسون مجوز رسمي می‌دهد، و خاطرشان را جمع می کند تا بیشتر در زمین حریف پیشروی کنند.

- احیای رابرتسون

اندی رابرتسون در حال حاضر در فرمیست عالی. جایزه بهترین بازیکن مسابقه را مقابل آرسنال گرفت. اما استاندارد او در تمام بازي‌ها به این حد نبود. در اوایل این فصل برای بازگشت به بهترین فرم خود تلاش بسیاری کرد اما زمانی که لیورپول در ماه نوامبر از وستهم شکست خورد، اتنقادات بسیاری مبني بر اين بود که کلوپ بهتر است کوستاس تسیمیکاس بسیار جاافتاده را پیش از او انتخاب کند.

نظر کلاپ در باب این اظهارنظرات شنیدنی است: "کوستاس بسیار نزدیک است، رشد خوبي داشته و کیفیت زیادی دارد. او می‌تواند اندی رابرتسون را هُل دهد، دلیلی برای بهتر شدن او ، اما به نظر من اندی رابرتسون بهترین دفاع چپ جهان است. چه خوب که گزینه ايي داریم که به «روبو» در لحظاتی استراحت بديم، حتی زمانی که او زیاد هم دوست نداره استراحت كنه!"

 

1702352


این اظهارات در آن زمان ابروها را بالا برد و تعجب برانگيز محسوب شد، ‌اما فرم كنوني رابرتسون دقیقاً صحه بر نظر کلوپ دارد. شاید آن نظرات که Tsimikas باید پيش از رابرتسون در تيم قرار بگيرد برای ملی‌پوش اسکاتلندی بد هم نبود. رقابت برای حضور در تيم اصلي، دليلي براي بروز مبارزه جويي و بهتر شدن بازيكن فوتبال است. شكي در اين نيست.

- عمق و ژرفای تیم

جوانان مستعدي چون هاروی الیوت و كرتيس جونز به سختي به تيم راه پيدا مي‌كنند. ابراهیما کوناته از زمان ورود به آنفیلد به سختی پایش را كج گذاشته، اما نمی‌تواند مكان ماتیپ یا فان دایک را به لرزش اندازد. و جو گومز ملي‌پوش به‌سختی می‌تواند جايي در تيم باز كند.
كااویم هين كلر Caoimhin Kelleher، قهرمان فینال ليگ كاپ همچنان دروازه‌بان شماره ٢ برابر آلیسون محسوب مي‌شود. شاید "نابي كِي تا Naby Keita" بهترين‌ نمونه براي به رخ كشيدن قدرت عمیق ليورپول بر روي نيمكت در این فصل است. وقتی تیاگو آلکانترای گریان پس از مصدومیت در تمرین گرم کردن پيش از فینال جام کارابائو (ليگ كاپ) از زمين خارج شد، کیتا جای او را گرفت و كسي غيبت تياگو را احساس نكرد. گويا در راه افتخار همه شريك هستند.

 

1702353


حضور کیتا در مقابل برایتون صدمین حضور او در لیورپول بود كه با تمجيدهاي زیادی از سرمربی روبه‌رو شد:
«وقتی به نحوه و استیل بازی او نگاه می‌کنید، یک فوتبالیست استثنایی را می‌بینید. در وهله اول به همین دلیل او را به تیم آوردیم. او در ۱۰۰ بازی در ۸۰ بازی واقعا خوب کار کرده است.

- تکامل جفت صلاح و ترنت الکساندر

طبق گزارش تایمز، کلوپ و کادر مربیگری اش در پیش فصل گرد هم آمدند تا طرحی بریزند که چگونه همکاری بین ستاره‌های تیم محمد صلاح و ترنت الکساندر-آرنولد را در جناح راست توسعه بیشتری دهند تا به قدرت بیشتری در جناح راست دست پيدا كنند.
مدافعين کناری چپ و راست، هنگام حمله به طور طبیعی جای فورواردها را پوشش می دهند اما در این فصل، ترنت به‌وضوح تشویق شده به‌طور منظم‌ وارد ميانه زمين بشه و تقریباً نقش شماره ۸ را در ترکیب بازي به‌دست بگیره.

 

1702355


نقل قول پپجین لیندرز، دستیار سرمربی لیورپول بسيار شنيدني است:"می‌خواستیم در سمت راست خود غیرقابل پیش‌بینی‌تر باشيم. ما احساس کردیم که می‌توانیم پویایی‌های بیرونی و درونی بیشتری بين اين‌دو ايجاد کنیم، خواستار تنوع بیشتری در خط حمله بوديم و بهبودي و رشد بيشتر نسبت به سال‌های گذشته. الکساندر-آرنولد و صلاح واقعاً از موقعیت و جاگیری یکدیگر سود می برند. ارتباط آنها درست مانند دوقلوهايي است كه هنوز هم در حال تکامل بیشتر است. «مو» آزادی زیادی در سیستم ما دارد، "ترنت" به خوبی در فضای جدید خود جا افتاده و در عين حال امكان پاس دادن به نقاطی را پيدا كرده که پیش از این کمتر برايش وجود داشت. این فقط در مورد الکساندر-آرنولد نیست، بلکه ایجاد فضا و موقعیت برای سایر بازیکنان نیز هست. ما همیشه به دنبال تکامل و یافتن راه‌های جدید هستیم. رقبا و تیم‌های قدرتمند دیگر همیشه ما را به سمت و‌ سوی ایده‌های جدید سوق می‌دهند»

ديدارهاي باقي‌مانده ليورپول و سیتی در ليگ برتر

پیروزی ٠-٢ لیورپول مقابل آرسنال در اخرين بازي قبل از وقفه براي ديدارهاي مقدماتي جام جهاني در قطر(نام كشور و جام جهاني هنوز هم برايم در يك كاسه قرار نمي‌گيرند) اختلاف تیم یورگن کلوپ تنها به یک امتیاز به منچسترسیتی كه زماني بيش از ١٢ امتياز در صدر قرار داشتند رسيد. در مقطعي جبران اين فاصله با تيم غيرقابل مهاري چون سيتي غير ممكن به‌نظر مي‌رسيد.
كلاپ در مصاحبه‌اي گفت: شايد حتي پيروزي در بازي‌هاي باقي‌مانده هم چاره ساز نباشد" و در همان هفته گارديولا خيلي خودموني گوشزد كرد: ليورپول تا پايان دردي در تن خواهد بود.
سناريوي هيجان انگيز ديگري براي اين فصل با اين دو تيم خواهيم داشت و هر ديدار چيزي شبيه جنگ گلادياتورهايي خواهد بود كه تا آخرين قطره خون جان و انرژي خود را ايثار خواهند كرد و ما خوره‌هاي فوتبالي را براي لحظاتي به خلسه خواهند كشاند. درد و زجر، رگ‌ها بيرون زده و خون‌هاي به جوش امده، خنده و قهقهه و فريادهاي شادي.
اهميتي ندارد كدام تيم را حمايت مي كنيد. همين كافي است كه فوتبال را دوست داريد.

قرمزها از ژانویه تا کنون, دقيقا ١٣ امتیاز از سيتي عقب بودند. اما با نزدیک شدن به رویارویی دو تیم در منچستر در ١٠ آوریل، به‌طور مداوم در ٩ بازي به پيروزي رسيده‌اند.
ديداري تعیین کننده. بعضي ان را Title decider مي‌نامند.

بعد از آن هر دو تيم هنوز ٩ بازي تا پايان فصل انجام خواهند بود.
در اینجا نگاهی به ديدارهاي باقي مانده و فراز و نشيب هر دو تيم نگاهي می اندازیم.

 

1702358

 

منچستر سيتي:

بازی‌های خانگی: لیورپول (١٠ اِپريل)، برایتون (٢٠ اِپريل)، واتفورد (٢٣ اِپريل)، نیوکاسل (٧ مِي)، استون ویلا (٢٢ مي)

بازی‌های خارج از خانه: برنلی (٢ اِپريل)، وولوز (١٧ اِپريل)، لیدز (٣٠ اپريل)، وستهَم (١٥ می)
روی کاغذ، ديدارهاي سیتی ساده‌تر به‌نظر مي‌رسد، اما فقط. بازی‌های باقی‌مانده آن‌ها با سه تيم در حال سقوط است. بارنلي و سپس واتفورد و لیدز در راه هستند. در روز خود معماي سختي به‌نظر نمي‌رسند اما ديدارهاي پايان فصل و مبارزه براي بقا پيچيدگي‌هاي خود را هم دارد. هنوز يادمون هست ١٠ روز پيش از اين سيتي و همه بازيكنان تا چه حد در برابر پالاس عصبي بودند، يه جورايي گربه سياه گارديولا در طول اين سال‌ها. روز بعد از ان ليورپول با شكست آرسنال فشار را بيش از پيش افزايش داد. 
به نظر مي‌رسد سخت‌ترین بخش دستور کار سیتی در پایان راه است: سه بازی آخر،  نیوکاسل و استون ویلا در اتحاد و در ميان اين‌دو وستهم در لندن. هر سه تيم بهانه‌هاي متفاوتي برای اثبات خود دارند. در مورد وستهم، بالقوه در تعقيب فوتبال اروپا و حتي ليگ رسيدن به ليگ قهرمانان است، و بر و بچه‌هاي ويلا به‌طور حتم براي تيم سابق استيون جرارد خود را به آب و آتش خواهند زد. یک سفر دشوار به سرزمين گرگ‌ها هم هست که خود را در حاشیه مکان‌های اروپایی حفظ كرده‌اند. البته و بدون‌شك تمرکز اصلی سيتي روی دیدار حياتي دهم اپريل با لیورپول است. دلگرمي آن‌ها این واقعیت است که از ٧ دیدار اخیر خود در لیگ برتر با تیم کلوپ تنها یک بار شکست خورده‌اند و در سه مورد ديدارها با تساوی به پایان رسیده است.

لیورپول:

بازی‌های خانگی: واتفورد (٢ اِپريل)، منچستریونایتد (١٩ اِپريل)، اورتون (٢٤ اِپريل)، تاتنهام (٧ مي)، وولوز (٢٢ می)

بازی‌های خارج از خانه: منچسترسیتی (١٠ اِپريل)، استون ویلا (١٦ اِپريل)، نیوکاسل (٣٠ اِپريل)، ساوتهمپتون (١٥ می)

منچستریونایتد، تاتنهام و ولوز همگی به مصاف سيتي رفته‌اند و هريك ديوار‌هاي سختي به‌شمار مي‌روند. لیورپول باید در ٩ بازی اخیر خود با چهار تیمی که در حال حاضر در جمع هشت تیم برتر ليگ حضور دارند، روبه‌رو شود.

پس از بازي با سيتي، ليورپول به ديدار پسر قديمي و رهبر يگانه خود جرارد و ويلاي در حال پيشرفت او مي‌رود. سپس به مرسي سايد باز مي‌گردند تا در عرض چند روز با رقباي قديم خود رويارو شوند؛ يونايتد و چلسي.
سفرهای خارج از خانه به نیوکاسل و ساوتهمپتون در دو طرف ديدار با تاتنهام انجام می‌شود که همچنان به دنبال رسیدن به جمع چهار تیم برتر هستند. در اين شرايط كوچكترين جزئيات اهميت پيدا مي‌كند. در برنامه بازي‌هاي لیورپول مزايايي وجود دارد كه قرمزها را كمي بالاتر از سیتی قرار مي‌دهد. لیورپول می‌تواند با شکست دادن واتفورد در اولين بازي بعد از اين وقفه، حداقل برای چند ساعت، به صدر جدول برسد. آنها قبل از سیتی ديدار خود را آغاز می‌کنند و این یکی از چهار باری است که تیم کلوپ تا پایان فصل قبل از سیتی به ميدان مي‌رود. در مقابل، سیتی تنها یک بار قبل از لیورپول بازی می‌کند، یک روز قبل از دربی مرسی ساید. اين خود امتيازي است و فرصتی برای تحت فشار قرار دادن سيتي.
گري نويل يونايتدي و مفسر فعلي فوتبال مي‌ترسد ليورپول با تصاحب ٤ گانه كاري كند كارستان و روي كين كاپيتان اسبق يونايتد و ديگر مفسر معتقد است سيتي قهرمان ليگ خواهد شد. و خود كلاپ در جواب به سوال آيا چهارگانه را خواهيد برد فقط قهقهه سر مي‌دهد. جواب همه سوالات را در كمتر از ٢ ما خواهيم گرفت.

حميد جان تا جايي كه امكانش بود رفتم تو كارش، آن‌طور كه دوست داشتيم، مثل قديما.
حتم دارم بي صبرانه همه مسابقات را تا پايان دنبال خواهي كرد و من نيز، فقط بياد تو. و فقط به اميد معجزه و چهارگانه‌اي كه ابدي خواهد شد.

امیرحسین صدر

دیدگاه‌ها