کد خبر : 1819334 | 23 فروردين 1401 ساعت 16:26 | 61.6K بازدید | 16 دیدگاه

انحصار دبل برای دکتر بیژن، پروین و برانکو؛

جشن سه نفره پرسپولیسی‌ها در غیاب فرهاد!

فرهاد مجیدی و استقلال تنها چند گام با دبل تاریخی در فوتبال ایران فاصله داشتند اما...

به گزارش "ورزش سه"، با حذف پرسپولیس به دست آلومینیوم، استقلالی‌ها هیچ رقیب سرسخت و مدعی را جلوی روی خود نمی‌دیدند و امیدوار بودند که با عبور از نساجی و سپس تیم دسته اولی مس کرمان، رخت قهرمانی هشتم جام حذفی را سفارش دهند و با پیروزی در فینال، اولین جام فصل را پیش از شش گانه حساس لیگ برتر بالای سر ببرند.

نمایش تهاجمی استقلال و خلق چند موقعیت در ابتدای بازی، هواداران را امیدوار به صعود بی دردسر کرد اما فرصت سوزی مهاجمان و عملکرد بسیار خوب علیرضا حقیقی، بازی را صفر صفر نگه داشت و هرچه گذشت، نساجی با تسلط بر بازی، تساوی را حفظ کرد و در ضربات پنالتی فرصت سوزی عزیزبک آمانوف، به آخرین اشتباه استقلال در جام شگفتی‌ها تبدیل شد.

استقلال امید زیادی داشت تا در فصل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ که به قهرمانی لیگ برتر نزدیک شده، جام حذفی را نیز تصاحب کند تا برای اولین بار در تاریخش به دبل قهرمانی برسد. آبی‌ها در تاریخ ۵۰ ساله لیگ سراسری فوتبال ایران، ۸ بار قهرمان لیگ شدند و ۷ بار هم جام حذفی را به دست آوردند اما هرگز نشده که این ۸+۷ قهرمانی در فصلی مشترک رقم بخورد؛ دستاوردی که پیش از این دو تیم تهرانی به آن رسیدند.

در سال ۱۳۷۲ سایپا با هدایت بیژن ذوالفقارنسب در غیاب استقلال در جدول لیگ، موفق شد بالاتر از پرسپولیس لیگ آزادگان را بالای سر ببرد. این تیم در حالی که در مقطعی از فصل، پایین‌تر از پرسپولیس قرار داشت، در نهایت با اختلاف سه امتیازی به عنوان قهرمانی رسید.

1705322

در جام حذفی پرسپولیس به دست برق شیراز و استقلال به دست جنوب اهواز کنار رفتند تا سایپا با شکست بانک تجارت در نیمه نهایی، به فینال صعود کند و مقابل جنوب اهواز قرار بگیرد. در نیمه نهایی این سهند رازیان بود که برای سایپا گلزنی کرد.

بازی فینال به صورت رفت و برگشت انجام شد و شاگردان ذوالفقارنسب در تهران توانستند حریف را متوقف کنند. در بازی برگشت و در روز گلزنی عزیز فرسیات برای جنوب اهواز، مجید صالح که طرفداران فوتبال با سرمربیگری و مربیگری در تیمهای مختلف او را می‌شناسند، گل قهرمانی را زد تا سایپا با گل زده در خارج از خانه، قهرمان شود.

شش سال بعد، این بار تیم قدرتمند علی پروین، پس از کناره‌گیری از لیگ ۷۶-۷۷ به دلیل اردوهای تیم ملی، پای به عرصه گذاشت. سرخپوشان که با حضور احمدرضا عابدزاده در خط دروازه، افشین پیروانی، مهدی هاشمی نسب و... در خط دفاعی، علی کریمی، حمید استیلی، حامد کاویانپور و... در خط میانی و ادموند بزیک آماده و سرحال در خط حمله، شانس اول قهرمانی محسوب می‌شدند، توانستند برای ششمین بار قهرمان لیگ ایران شوند.

پرسپولیس در ۳۰ بازی با ۶۵ امتیاز و با اختلاف دوازده امتیازی نسبت به استقلال، جام را بالای سر برد. تیم علی پروین ۵۶ گل نیز زد تا با یکی از مخوف‌ترین خطوط حمله تاریخ لیگ ایران و متوسط نزدیک به دو گل در هر بازی، فصل را به پایان برساند.

آنها که در لیگ ایران، مچ رقیب سنتی را خوابانده بودند، در جام حذفی پس از شکست پلی اکریل، سپاهان و استقلال اهواز در حالی به فینال رسیدند که استقلال پرانگیزه و آماده انتقام را در مقابل خود می‌دیدند.

در یکی از جذاب‌ترین شهرآوردهای دهه ۱۳۷۰ پرسپولیس و استقلال در ۲۰ تیر ۱۳۷۸ به مصاف یکدیگر رفتند. این بازی به شدت مورد توجه مردم قرار داشت و در یک جدال جذاب، این تیم علی پروین بود که ۲-۱ به پیروزی رسید. هاشمی نسب گل نخست را به ثمر رساند، سهراب بختیاری زاده در شروع نیمه دوم گل تساوی را زد و در آخرین دقایق افشین پیروانی گل پیروزی بخش را وارد دروازه حریف کرد تا به این ترتیب در روز گلزنی مدافعان، پرسپولیس برای اولین بار در تاریخش دبل کند.

1705321

پس از این موفقیت تاریخی پرسپولیس و علی پروین در ۱۳۷۸ هیچ تیمی به مدت دو دهه نتوانست همزمان قهرمانی جام حذفی و لیگ سراسری را به دست بیاورد. پرسپولیس ۵ قهرمانی لیگ و دو قهرمانی جام حذفی و استقلال ۳ قهرمانی لیگ و ۵ قهرمانی جام حذفی به دست آوردند اما هرگز در یک فصل، هر دو جام را بالای سر نبردند تا اینکه برانکو ایوانکوویچ در آخرین روزهای سرمربیگری در پرسپولیس به این موفقیت نائل آمد.

سرمربی کروات که از سوی طرفداران پرسپولیس به «پروفسور» مشهور شده بود، در رقابت شدید با سپاهان امیر قلعه‌نویی لیگ را برای سومین بار متوالی بالای سر برد تا به اولین تیم در فوتبال ایران تبدیل شود که با سرمربی خارجی هت‌تریک می‌کند؛ اما این پایان کار نبود.

در لیگ برتر پرسپولیس ۶۱ امتیاز به دست آورد و سپاهان به عنوان نزدیک‌ترین تعقیب کننده ۵۸ امتیازی لیگ را ترک کرد. در جام حذفی، با صعود داماش گیلانیان لیگ دسته دومی به فینال، تقابل پرسپولیس با سپاهان در نیمه نهایی چیزی در حد فینال بود؛ یک فینال تمام عیار با جنگ داخل زمین و حساسیت روی سکو.

در نهایت پس از اینکه مهدی کیانی پنالتی را برای سپاهان از دست داد، احمد نوراللهی با تاثیر سیاوش یزدانی گل برتری را به ثمر رساند. در فینال این علی علیپور بود که در روز پرماجرای فولاد آره‌نا، گل پیروزی را به شکلی تماشایی وارد دروازه حریف کرد تا پس از بیست سال، پرسپولیس دوباره موفق به دبل شود.

نکته مهم اینکه پرسپولیس بر اساس قانون سوپرجام را هم باتوجه به قهرمانی در هر دو جام به دست آورد تا تیم برانکو وجه متمایز نسبت به تیم ذوالفقارنسب و پروین داشته باشد.

1705323

سرخپوشان پس از آن دو بار دیگر قهرمان لیگ برتر شدند اما نتوانستند جام حذفی را بالای سر ببرند. فصل پیش صعود به نیمه نهایی، سرخپوشان را امیدوار به تکرار این دبل این بار با یحیی گل‌محمدی کرد اما شکست در شهرآورد، یحیی را از این موفقیت تاریخی باز داشت.

اگر فرهاد مجیدی می‌توانست جام حذفی را به دست بیاورد و بعد قهرمانی لیگ برتر را هم به این دستاورد حذفی الصاق می‌کرد، موفق به انجام کاری می‌شد که بزرگانی چون ناصر حجازی، منصور پورحیدری و امیر قلعه نویی آن را انجام نداده بودند.

به نظر شما چهارمین تیمی که موفق به دبل خواهد شد، کدام تیم است؟

دیدگاه‌ها