کد خبر : 1819546 | 24 فروردين 1401 ساعت 21:50 | 8.2K بازدید | 1 دیدگاه

امیدوارم کارهای فرهنگی فقط شعار نباشد؛

زادمهر: فوتبال امروز به بیش از ۱۱ بازیکن نیاز دارد

زادمهر، پیشکسوت پرسپولیس که در مراسم رونمایی از کتاب حسین کلانی شرکت کرده بود از لزوم کارهای فرهنگی بیشتر در فوتبال گفت.

زادمهر: فوتبال امروز به بیش از ۱۱ بازیکن نیاز دارد

به گزارش "ورزش سه"، محمدرضا زادمهر که یک‌دهه در پرسپولیس دهه هشتاد میلادی حضور داشته امروز در مراسم رونمایی از کتاب خاطرات حسین کلانی حاضر شد و با خبرنگار ما گفت‌وگو کرد. او در ابتدا راجع به این مراسم گفت: من بسیار خوشحالم که در این مراسم حضور دارم. آقای کلانی یکی از اسطوره‌های ورزش‌ ما هستند و من در سال‌های دور با شخصیت آقای کلانی آشنا شدم. ایشان در زمین فداکاری می‌کردند و با وجود اینکه چند بار آسیب دیدند باز هم ادامه دادند و روزگار به گونه‌ای پیش رفت که در مقطعی با ایشان هم‌بازی شدم و یکی از الگو‌های زندگی من هستند. آقای کلانی لیسانس معماری‌شان را از دانشگاه شهید بهشتی گرفتند که در آن زمان دانشگاه ملی سابق بود و مدرک دکتری معماری از دانشگاه UCL دارند. خطاط و به معنای واقعی هنرمند هستند. جزو اولین افراد در گروه پیش‌آهنگی و خلبان بودند. آهنگ ساختند و در همه ابعاد فرهنگی و ورزشی فعالیت داشتند و از همه مهم‌تر دغدغه جامعه را دارند‌ و نسبت به این مسائل بسیار حساس هستند.

زادمهر افزود: ایشان یکی از افتخارات جامعه‌ ورزش هستند و خوشحالم شرایطی مهیا شده است که از کتاب ایشان رونمایی شود. از دست اندرکارانی که این کار را کردند؛ تشکر می‌کنم. اسم کتاب یعنی معمار سر طلایی بسیار زیباست و واقعا همین‌طور است اما این مراسم می‌توانست در محفلی بهتر و با شکوه‌تر برگزار شود. بسیاری از ورزشکاران اطلاع نداشتند و اگر می‌دانستند حتما حضور پیدا می‌کردند چون آقای کلانی محبوب هستند و ایشان را بسیار دوست دارند. از بانیان مراسم تشکر می‌کنم و خوشحالم از اینکه دوست خوبم را می‌بینم، روز خوبی را برای من ساخت.

او در مورد ارتباط فرهنگ با ورزش اظهار داشت: متاسفانه سر در و شعار باشگاه‌ها، فرهنگی و ورزشی است اما چیزی که در باشگاه‌ها وجود ندارد کار فرهنگی است و این موضوع شعاری بیش نیست. جای خالی‌اش کاملا حس می‌شود. در چند وقت گذشته بعضی از دوستان اصلا نمی‌دانستند کتاب و نویسنده و داستان چیست و شرایط را برای جامعه ورزش سخت کردند. یکی از افتخارات ما فرهنگ غنی‌مان با شعرا و نویسندگان است؛ باعث افتخار ماست با کسانی که در این مرز و بوم زحمت کشیدند و شرایط را برای ما به‌وجود آورند؛ بیش‌تر آشنا شویم و حداقل تاریخ صد ساله ایران را هر کسی باید بداند. امیدوارم فقط بحث سه امتیاز در بازی فوتبال نباشد و در کنارش مسائل فرهنگی، فوتبال فیرپلی و اخلاقی وجود داشته باشد. شب گذشته در بازی چلسی و رئال مادرید شما یک رفتار ناشایست یا غیر معقول از طرف بازیکنان یا تماشاگران دیدید؟ این مسائل نشان دهنده کارهای فرهنگی است که نشان می‌دهد کسب سه امتیاز به هر قیمتی نیست.

او در مورد وضعیت خودش در حال حاضر گفت: من در ایران زندگی می‌کنم اما کار اصلی من اینجا نیست. شرایطی پیش آمده که برای فرصت مطالعاتی و گذراندن دوره در خارج از کشور هستم؛ دختر من در دانشگاه UCL دندان‌پزشکی می‌خواند و در حال گرفتن تخصصش است و ما مجبوریم این راه را تا انتها ادامه دهیم.

زادمهر در خصوص اینکه آیا بازی‌های ایران را دنبال می‌کند بیان کرد: من تمام بازی‌ها را دنبال می‌کنم. مگر می‌شود کسی پرسپولیسی باشد اما آن را دنبال نکند؟ من به جز فوتبال، والیبال، بسکتبال و هر چیزی که مربوط به ورزش باشد دنبال می‌کنم چون یکی از دغدغه‌های ما در مجامع بین المللی است.

او در خصوص وضعیت سرخ‌ها گفت: پرسپولیس روزهای خوبی داشته اما گاهی اوقات با وجود خوب بودن مانند بازی آخر با آلومینیوم نتوانستند نتیجه بگیرند‌ و در هر صورت فوتبال است. تغییر و تحول در پرسپولیس زیاد بود و چند بازیکن مصدوم داشت اما این مسائل قسمتی از فوتبال است به همین دلیل یک باشگاه فوتبال دیگر یازده نفره نیست و به سی نفر رسیده و با مخلوطی از جوانان و باتجربه‌هایش بازی می‌کند. باید یک رقابت سالم و خوب وجود داشته باشد تا همگی بتوانند از این فرصت‌ها استفاده کنند. در بعضی از پست‌ها بازیکنان اصلی و ذخیره پرسپولیس هردو مصدوم شدند و مقداری فاصله وجود دارد.

زادمهر در پایان گفت: در زمان پنجره نقل و انتقالات بازیکن آزاد و باکیفیت آن‌چنانی وجود نداشت و مجبور بودند از بازیکنانی استفاده کنند که در آن مقطع بهترین بودند. استقلال و پرسپولیس هر دو در جام حذفی خوب بازی کردند اما تیم‌های مقابل هم زحمت کشیدند که یکی از آن بازی‌ها به پنالتی کشید و دیگری در دقایق آخر به پایان رسید.

در هر صورت یکی از زیبایی‌های فوتبال همین است، به‌طور مثال در جام حذفی انگلستان یکی از تیم‌های دسته دو قهرمان شده است چون تک بازی است و استرس و هیجان بالایی دارد و هر تیمی که بتواند از موقعیت‌ها و تجربه‌اش استفاده کند برنده خواهد شد. به عقیده من الان در جام حذفی شگفتی‌هایی اتفاق افتاده و زیبایی این جام نیز همین است.

دیدگاه‌ها