کد خبر : 1822072 | 10 اردیبهشت 1401 ساعت 10:42 | 18.5K بازدید | 2 دیدگاه

استکی: روزبهانی حرمت مربی‌اش را نگه نداشت

سرمربی تیم ملی بوکس رفتار برخی‌ که به او و حتی پسر نوجوانش تاختند، ناجوانمردانه توصیف کرد.

استکی: روزبهانی حرمت مربی‌اش را نگه نداشت

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از میزان، او علیرضا استکی است؛ سرمربی موفق تیم ملی که در سه سال گذشته شخصیت و اعتبار از دست رفته را به تیم ملی بوکس برگرداند و به قدری خوب نتیجه گرفت که حالا همه از بوکس ایران در رقابت‌های بزرگ بین‌المللی توقع کسب بهترین نتیجه را دارند.

با سرمربی تیم ملی بوکس هم صحبت شدیم تا در خصوص مسائل مختلفی که برای او در سه سال گذشته رخ داده است گپ و گفتی داشته باشیم.

*فکر می‌کردید بازگشت به تیم ملی تا این اندازه موفقیت‌آمیز باشد؟

فکر نمی‌کردم تا این اندازه خوب نتیجه بگیریم. تیمی را تحویل گرفتم که در بازی‌های آسیایی و قهرمانی آسیا نتایج خوبی کسب نکرده بود که این موضوع به بدشانسی کادرفنی وقت تیم ملی برمی‌گشت، چون بوکس ایران با این مربی در ۲ دوره بازی‌های آسیایی خوب نتیجه گرفته بود. در هر صورت پس از رقابت‌های جهانی روسیه به تیم امیدوار شدم و فهمیدیم اگر دور از حاشیه کار کنیم، موفق می‌شویم. بعد از آن هم به مسابقات ترکیه رفتیم و سپس سهمیه‌های المپیک از راه رسید و شکر خدا در این سه سال نتایج بسیار خوبی کسب کردیم.

*بوکسورهایی مثل شه‌بخش و قشلاقی را با کمترین تجربه به بزرگسالان آوردید. هیچوقت از این جوانگرایی نترسیدید؟

وقتی به خودت اعتماد داشته باشی، از جوانگرایی نمی‌ترسی. من ۱۵ سال است مربی هستم و فرازونشیب زیادی داشتم؛ هم بدنساز بودم و هم کار فنی کردم تا بتوانم همه جوره یک بوکسور را درک کنم. همیشه از پیشکسوتان و بزرگتر‌ها یاد گرفتم و هر دوره‌ای که برای گرفتن ستاره اعزام شدم، تجارب زیادی کسب کردم و همین اعتماد به نفس باعث شد از جوانگرایی هراسی نداشته باشم.

*در اردوی ازبکستان هم از چهره‌های جدیدی رونمایی کردید.

سعی کردم تیمی که به ازبکستان می‌برم را بازیکنان جوانتر تشکیل بدهند. ۷ بوکسور کم تجربه در تیم داشتم که ۴ نفر از آن‌ها برای اولین بار بود از ایران خارج می‌شدند. مطمئن باشید این بوکسور‌های جوان آینده بوکس را می‌سازند. ما نزدیک به ۳ سال قهرمانی کشور نداشتیم و امیدوارم از این مسابقات قهرمانی کشور چهره‌های جدیدی شناسایی کرده و به تیم تزریق کنیم.

*این روزها بحث اختلاف شما با احسان روزبهانی خیلی سر زبان‌ها افتاده.

زمانی که من آمدم احسان تمام شده بود و خیلی‌ها به من گفتند او را داخل تیم راه نده چون به غیر از حاشیه چیزی برایت ندارد و نمی تواند کمکی بکند، اما من گفتم به او فرصت می‌دهم. هر وقت احسان انتخابی را برد در تیم فیکس شد و در مسابقات حضور داشت، اما هیچ نتیجه مثبتی کسب نکرد؛ خیلی برای او هزینه شد، اما متاسفانه نتیجه نگرفت. من برای اینکه اسم و رسم او خراب نشود به او پیشنهاد دادم خداحافظی کند، اما او عجول بود و برای خودش، تیم ملی و من حاشیه درست کرد.

*شنیده بودیم برای او برنامه ویژه‌ای داشتید.

دقیقا همینطور است. من و حسین ثوری برای او پس از خداحافظی از دنیای قهرمانی برنامه ویژه داشتیم، اما دیدید که او مثل همیشه عجول بود و با همه درافتاد. احسان از قدیم هم همینجوری بود و به حاج احمد ناطق‌نوری، منوچهر مقصودی و حتی روح الله حسینی هم در برهه‌هایی از زمان اعتراض داشت. پس از آن هم که سراغ ثوری آمد و الان هم که به من رسید!

*با این شرایط فکر میکنید چرا احسان آن صحبت‌ها را در نشست خبری درخصوص شما مطرح کرد؟

او همیشه سعی کرده با فشار رسانه‌ای به اهدافش برسد، اما من همیشه حق را به حقدار می‌دهم و معتقدم مربی نباید به کسی باج بدهد. به او گفتم باید در این دوره هم انتخابی بزنی که گفت باید مستقیم به تیم ملی دعوت شوم و من هم نپذیرفتم. او تا روزی که در تیم بود، از نظرش من بهترین بودم و حتی در حضور وزیر ورزش گفت تمرینات تیم ملی از کمپ‌های خارجی هم بهتر است، اما به یکباره ۱۸۰ درجه نظرش عوض شد.

*آیا از او دلگیر هستید؟

به هر حال احسان باید حرمت کسی که ۱۵ سال از او بزرگتر است و سال‌ها مربی‌اش بوده را نگه می‌داشت، اما ...

*(خبرگزاری میزان این آمادگی را دارد تا صحبت‌های احسان روزبهانی را در خصوص این مسائل منتشر کند)*

*برخی‌ها معتقد هستند جمع کثیری از بزرگان بوکس در کادرفنی حضور ندارند.

شما کادر نوجوانان تا بزرگسالان را نگاه کنید. مهدی‌پور، سپهوند، طلوتی، امیری، کریمی، اشرفی، فاتح، نهتانی و ... در این تیم‌ها مربی هستند. اگر اینها پیشکسوت نیستند پس به چه کسی می‌گویند مربی با رزومه و بزرگ؟ واقعا برخی حرف‌ها عجیب است؛ دوست پیشکسوتی که این حرف‌ها را مطرح می‌کند باید در صحبت‌هایش تجدیدنظر داشته باشد.

*جاسم دلاوری هم که به تازگی به کادر شما اضافه شده است.

جاسم را از زمانی که با امید رشید در تیم‌های پایه کار می‌کرد زیر نظر داشتم و از نظر اعتقادی و اخلاقی خیلی به من نزدیک است و اصلا حاشیه ندارد. از نظر فنی هم که دانش بالایی دارد و به همین خاطر از او خواستم به ما کمک کند و خوشحالم که او را در کنارمان داریم.

*فکر می‌کنید چه نتایجی در بازی‌های آسیایی کسب کنید؟

بازی‌های آسیایی و المپیک داستانش با سایر مسابقات متفاوت است، چون پای حیثیت ورزشی یک ملت درمیان است. ما سعی می‌کنیم تاثیرگذار باشیم و از کیان ورزش ایران دفاع کنیم و نتایجی بدست بیاوریم که باعث سربلندی بوکس شود.

1642873

*مشکلاتی مثل دکتر تغذیه، بدنساز و ماساژور داشتید؛ آیا این مسائل برطرف شده؟

فدراسیون تا جایی که در توانش بوده این مسائل را حل کرده، اما مثلا بدنساز من نمی‌تواند به دلیل برخی مشکلات در تمرینات حاضر شود یا ماساژور را سعی می‌کنیم برای هر اردو بیاوریم تا به بچه‌ها کمک کند. دکتر تغذیه هم نداریم، اما تلاش می‌کنیم از اینور و آنور مشاوره بگیریم. دکتر تغذیه کسی نیست که در بازار رستوران داشته باشد! این یک موضوع تخصصی است که خیلی از تیم‌ها با آن دست به گریبان هستند و امیدوارم با مساعدت کمیته ملی المپیک و صالحی امیری که همواره حامی بوکس بوده و پیمان فخری که از جنس ورزش است، داستان تغذیه ورزشکاران حل شود.

*گویا قرارداد شما در پایان بازی‌های آسیایی به پایان می‌رسد.

من تا المپیک قرارداد داشتم و به لطف حسین ثوری قراردادم تا بازی‌های آسیایی تمدید شد و بعد از هانگژو هم باید فکر کنم و بعد تصمیم بگیرم، چون در این مدت خیلی اذیت شدم.

*لطفا بیشتر توضیح بدهید.

در این مدت مسائلی که حقم نبود اتفاق افتاد و خیلی از دوستان و دشمنان را شناختم. من ایمانم به خدا قوی است و پشتم به او گرم است، چون همیشه صادقانه پیش رفتم، هیچگاه عذاب وجدان نداشتم، اما به هر حال عده‌ای می‌خواستند کاسه کوزه‌ها را سر من بشکنند تا خودشان را خالی کنند. من هم خیلی مدارک دارم و چیز‌های زیادی می‌دانم، اما هیچوقت با آبروی کسی بازی نمی‌کنم، چون معتقدم زمستان می‌رود و رو سیاهی به زغال می‌ماند.

*برگردیم به سوالات فنی؛ چند وزن به بازی‌های آسیایی اعزام می‌کنید؟

متاسفانه بازی‌های آسیایی در ۸ وزن برگزار می‌شود که گویا ۵ وزن به ما سهمیه دادند که من از رئیس کمیته ملی المپیک خواهش کردم تا با ترکیب کامل به هانگژو برویم. تیم ایران شخصیت قهرمانی دارد و در گذشته رقبا می‌گفتند چه خوب شد با ایران مبارزه می‌کنیم، اما الان همه از رویارویی با بوکسور‌های ما فراری هستند.

*گفتید که در سه سال گذشته نتایج خوبی کسب کردید، نقش رئیس فدراسیون در این موفقیت‌ها تا چه اندازه بوده است؟

نقش اصلی را حسین ثوری ایفا می‌کند. قطعا هر آدمی اشتباهاتی دارد، اما باید نیمه پر لیوان را نگاه کرد. او دست مربی را باز می‌گذارد و پشت آدم می‌ایستد و مثل برخی‌ها دوست ندارد در هرکاری دخالت کند. امیدوارم که در این ۴ سال هم موفق باشد.

*در خصوص همکاری دوباره با علی‌اکبری صحبت می‌کند.

اسفند ۹۷ همکاری من و امیر تمام شد و حدودا بعد از سه سال دوباره کار را از سر گرفتیم. او همیشه مثل برادرم بوده و تلاشم این است که از نظر بوکسی و روحی و روانی امیر را کمک کنم تا با قدرت برگردد و دل هوادارانش را شاد کند. خوشحالم که دعوت به همکاری او را قبول کردم و می‌خواهیم یک دوره موفقیت‌آمیز دیگر حتی بهتر از دوره گذشته را با هم تجربه کنیم.

*پس از رقابت‌های قهرمانی آسیایی رده‌های پایه شاهد بودیم عده‌ای حتی به پسر شما هم حمله کردند.

سام از بچگی کنار من تمرین می‌کرد و بوکس یاد می‌گرفت و از زمانی که کرونا مدارس را تعطیل کرد، از این فرصت استفاده کردم و دیدم سام جهش فوق العاده‌ای کرد. او برای اولین بار در بیجار روی رینگ رفت و دو بوکسور را ناک اوت کرد و در بازی سوم هم حریفش دیسکالیفایت شد. سپس در انتخابی نهایی در تهران بازی را واگذار کرد و با اینکه رضا مهدی‌پور گفت سام را از نظر فنی بیشتر نیاز دارم، اما خواهش کردم او را به مسابقات نبرد، چون شکست خورده بود. اما برای مسابقات قهرمانی آسیا که اخیرا در آن شرکت کرد، ابتدا به همراه مربی‌اش فرشاد پیرهادی به مسابقات سقز رفت و سه شب بازی کرد و اول شد. سپس در تهران دو انتخابی گذاشتند که موفق به پیروزی شد و در مجموع این بچه خیلی زحمت کشید و عده‌ای ناجوانمردانه به او تاختند.

*چه برنامه‌ای برای آینده سام دارید؟

او خیلی قوی است و با این حرف‌ها خسته نمی‌شود. برایش برنامه‌های زیادی دارم و مطمئن باشید در سال‌های آینده بیشتر از او خواهید شنید. ان‌شاالله که در ایران به حقش می‌رسد البته فکر‌هایی برای آینده ورزشی سام در سر دارم که به وقتش در خصوص آن صحبت می‌کنم.

*چرا هیچ‌وقت به فکر تلافی کردن نبودید؟

من همیشه می‌گویم آدم باید طوری کار کند که وقتی از یک مجموعه جدا شد همه بگویند حیف شد رفت نه اینکه بگویند همان بهتر که رفت! دوست دارم از من به نیکی یاد شود و اگر دنبال تلافی کردن و این مسائل بودم سنگ روی سنگ بند نمی‌شد و مطمئن باشید تمرکزم را معطوف تیمم کرده‌ام و وقتم را با صحبت‌های بی ارزش یکی دو نفر دست نشانده تلف نمی‌کنم.

*کسانی که در این مدت به شما تهمت زدند، می‌بخشید؟

یکسری از افراد را هیچوقت حلال نمی‌کنم و نمی‌بخشم. این آدم‌ها برای من مهم نیستند، چون شما پرسیدید دارم در خصوص آن‌ها حرف میزنم. آدمی که وجود ندارد به ایران بیاید و در آن سر دنیا برای دیده شدن از من مایه می‌گذارد هیچ ارزشی ندارد. واقعاً جذب فالوور و دیده شدن چه ارزشی دارد؟ متاسفانه عده‌ای از دوستان هم با او همراه شدند و کمک کردند تا این آدم خودش را بیشتر مطرح کند و از راه ناجوانمردانه و غیر درست دیده شود.

*صحبت پایانی...

تشکر ویژه می‌کنم از سیامک صالحی که به معنای واقعی کلمه مرد است و همیشه کنار ما بوده. از کادر مدیریتی فدراسیون و دوستانی که همیشه حامی ما بودند هم ممنونم و باید یک تشکر هم از حسن کارکردی و امید احمدی صفا داشته باشم که همیشه حق را گفتند. امیدوارم مصدومیت میثم قشلاقی هم زودتر برطرف شود تا بتواند با تمام توان در اردو شرکت کند.

دیدگاه‌ها