کد خبر : 1823956 | 22 اردیبهشت 1401 ساعت 11:55 | 473K بازدید | 42 دیدگاه

شبیه‌ترین به بنزماست‌، یک 9 و یک 10 همزمان

گزارش هیجان انگیز از طارمی و انتقال احتمالی‌اش

وب‌سایت breakingthelines در مطلبی به آنالیز عملکرد مهدی طارمی و آغاز فعالیت ورزشی او در زادگاهش در بوشهر تا درخشش در استادیوم دراگائو پرداخته است.

گزارش هیجان انگیز از طارمی و انتقال احتمالی‌اش

به گزارش "ورزش سه"، تابستان ۲۰۱۹ بود. کیلیان امباپه، دومین بازیکن گران‌قیمت جهان در آن زمان و تا به امروز، خود را برای یک‌فصل دیگر حضور در پاری‌سن‌ژرمن آماده می‌کرد. کریم بنزما به‌دنبال بازگشت از یک‌فصل ناامیدکننده در رئال‌مادرید بود که باعث شد این باشگاه فصل را بدون جام به پایان برساند و محمد صلاح در حال پشت سر گذاشتن یک پیروزی بزرگ و کسب جام در لیگ قهرمانان اروپا در لیورپول بود.

از سوی دیگر، مهدی طارمی یک دوره قرضی ۱۸ماهه در تیم الغرافه قطر را به پایان رسانده بود که برای اولین‌بار در ۲۷ سال زندگی حرفه‌ای خود در خارج از ایران بازی می‌کرد. او در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۹ با قراردادی دو‌ساله به ریو آوه پیوست که اولین باشگاه اروپایی او بود. امروز طارمی، امباپه، صلاح و بنزما تنها بازیکنانی هستند که در ۶ لیگ معتبر اروپا حداقل ۲۰ گل به ثمر رسانده و ۱۰ پاس گل داده‌اند. (از زمان انتشار مقاله، کریستوفر انکونکو به این باشگاه نخبگان پیوسته است).

این مهاجم ایرانی رشد خود را در سال ۱۳۸۱ در آکادمی برق بوشهر در سن ۱۰ سالگی آغاز کرد. او در ۱۴ سالگی و در سال ۱۳۸۵ به آکادمی جوانان ایرانجوان رفت و سپس به شاهین بوشهر، یک باشگاه نظامی رفت تا فوتبال حرفه‌ای خود را در سن ۱۸ سالگی به‌عنوان فوتبالیست آغاز کند.

1712822


او ۷ بازی برای این باشگاه انجام داد و تنها یک گل به ثمر رساند تا اینکه در تابستان ۱۳۹۲ به ایرانجوان رفت و قراردادی دو‌ساله امضا کرد. او پیراهن شماره ۹ را در باشگاه به‌دست آورد و در ۲۲ بازی ۱۲ گل برای این باشگاه به ثمر رساند و او را به دومین گلزن برتر لیگ دسته اول ایران در آن زمان تبدیل کرد.

روند گلزنی طارمی زمانی ادامه یافت که او به پرسپولیس رفت و در ۱۰۵ بازی ۵۳ گل به ثمر رساند و سپس به باشگاه الغرافه قطر پیوست و در ۳۸ بازی ۲۰ گل به ثمر رساند و سپس برای اولین حضورش در فوتبال اروپا راهی ریو آوه شد.

ریو آوه در سال ۱۹۳۹ تأسیس شد و در ویلا دو کوند، شهری کوچک در شمال پرتغال واقع شده است. نام این تیم برگرفته از رودخانه آوه است که از شهر به اقیانوس اطلس می‌ریزد و به تولید بازیکنان مختلف مانند یان اوبلاک، ادرسون، فابیو کونترائو، روی جورج و... پرداخته است. طارمی به‌زودی به این گروه نیز خواهد پیوست.

ریو آوه با هدایت میگل کاردوسو که در پایان فصل این تیم را ترک کرد و هدایت تیم لیگ یکی نانت را برعهده گرفت، به مقام پنجمی رسید. آنها بازیکنان کلیدی مختلفی را فروخته بودند، اما بااین‌وجود در تابستان با خریدهای کارلوس مانه، لئو ژاردیم، آدرلان سانتوس، لوکاس پیازون و طارمی به‌خوبی بازسازی شدند.

مهاجم ایرانی در ویلا دو کوند تأثیری فوری در نتایج تیمش داشت و در اولین بازی خود در بازی نخست مقابل آوس هت‌تریک کرد. هفته بعد، او سه پنالتی را در یک دیدار از مدافعین حریف گرفت تا ریو آوه را به پیروزی ۳-۲ مقابل اسپورتینگ برساند.

این می‌تواند نتیجه آن فصل را نشان دهد، طارمی در مجموع ۲۱ گل و ۲ پاس گل در ۳۷ بازی به ثبت رساند تا تیم کارلوس کاروالال به مقام پنجم لیگ برسد و در آخرین روز فصل فامالیسائو را شکست دهد و حضور در لیگ اروپا را قطعی کند. ۱۸ گل بازیکن ایرانی در لیگ باعث شد که او در کنار کارلوس وینیسیوس و پیتزی از بنفیکا به‌عنوان بهترین گلزن لیگ به پایان فصل برسد.

1712826

 

1712827


در سال بعد، کاروالال، نونو سانتوس، ماتئوس ریس و بسیاری دیگر از ریو آوه خارج شدند، اما شاید هیچ جدایی بیشتر از جدایی طارمی در عملکرد ریو آوه تأثیرگذار نبود. بدون حضور این بازیکن ایرانی و در نبود گلزنی‌های او، ریو آوه از رقابت با میلان در لیگ اروپا، در یک بازه ۱۰ ماهه به سقوط به دسته پایین‌تر رسید.

طارمی ریو آوه را ترک کرد و با ۴٫۵ میلیون یورو به پورتو پیوست و به‌دنبال ارائه قدرت به خط آتش به تیمی بود که به‌تازگی با یک دبل، جام‌های داخلی را برده بود. طارمی نیز از الگوی مشابهی پیروی کرد که پورتو بازیکنان تیم‌های نیمه پایینی جدول را به‌خدمت گرفت، کاراسا از بوآویشتا، کلودیو راموس از ریو آوه و زایدو سانوسی از سانتا کلارا به این تیم پیوستند.

درحالی‌که پورتو فصل قبل قهرمانی را به اسپورتینگ واگذار کرد، طارمی با به ثمر رساندن ۲۳ گل و دادن ۱۸ پاس گل در فصل ۲۰۲۰/۲۱ عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. او در حال حاضر ۲۴ گل به ثمر رسانده و ۱۷ پاس گل نیز داده و یک هفته پایانی لیگ و یک بازی فینال جام حذفی را نیز در پیش دارد. گل آکروباتیک او مقابل چلسی در دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا باعث شد که او نامزد دریافت جایزه پوشکاش فیفا شود هرچند که این عنوان را به اریک لاملا واگذار کرد.

طارمی ۱٫۸۷ سانتی‌متر قد دارد و روی هوا نیز غریزه گلزنی حیله‌گرانه در فضایی مشابه با رود فن نیستلروی، ادین ژکو، کریم بنزما یا زلاتان ابراهیموویچ دارد. او یک فوتبالیست بااستعداد فنی و با توانایی تمام کردن فوق‌العاده و فیزیک بدنی است که به او اجازه می‌دهد مدافعان را مهار کند، و بازی ترکیبی او به او اجازه می‌دهد تا در عمق زمین قرار بگیرد و هم‌تیمی‌هایش را با پاس‌های عالی انتخاب کند.

1712824


در مقابل بنفیکا، او در عمق خط هافبک قرار می‌گیرد و درحالی‌که سایه‌به‌سایه آخرین مدافع حریف حرکت می‌کند، فرصت دریافت پاس را برای خودش فراهم می‌کند و از فضاهای باز، به سمت دروازه حریف حمله می‌کند. او به‌عنوان زوج اوا نیلسون در این فصل از بازی‌های پورتو به میدان رفته و به‌جای اینکه به‌عنوان یک بازیکن تک مهاجم به‌مانند حضور در ریو آوه بازی کند، در پورتو توانسته است با دریبل، حرکت در عرض و دریافت توپ در سمت چپ ترکیب تیم فعالیت کند.

1712825


طارمی از بسیاری جهات یک بازیکن ترکیبی بین پست‌های شماره ۹ و ۱۰ است. او می‌تواند موقعیت آفرینی کند، از فضاهای خالی به سمت دروازه حریف حمله کند و گل بزند. او از بسیاری جهات شبیه بنزما است. طارمی می‌تواند در پشت خط دفاعی قرار بگیرد و برای ایجاد برتری عددی در عمق جایگیری کند. او همچنین در خط میانی و حرکت به سمت جناحین، به سایر بازیکنان این فرصت را می‌دهد تا به مناطق مرکزی حرکت کنند.

باتوجه‌به اینکه این بازیکن ایرانی در ماه جولای ۳۰ساله می‌شود، مشخص نیست که آیا سایر تیم‌های مطرح اروپایی به‌دنبال جذب او هستند یا خیر و اگر این کار را انجام دهند، پورتو بالاترین مبلغ را برای جدایی او طلب خواهد کرد. قرارداد طارمی در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد. با رسیدن طارمی به اولین جام باشگاهی دوران حرفه‌ای خود در اروپا، دیگر بحث کمی وجود دارد. او یکی از بهترین بازیکنان پرتغال و آخرین مهاجم میانی است که پس از رادامل فالکائو و جکسون مارتینز، استادیوم دراگائو را طوفانی کرده است.

1712828


منبع: breakingthelines
 

دیدگاه‌ها