کد خبر : 1824679 | 26 اردیبهشت 1401 ساعت 19:19 | 27.1K بازدید | 4 دیدگاه

مهم‌ترین مسئله دروازه‌بان، بی حاشیه بودن است؛

سیدی: من باشم رادوشوویچ را برمی‌گردانم!

بازیکن فوتبال آهن و فلز نیست که تا می‌خریم او را شکل بدهیم؛ بازیکن سرمایه است و باید او را حفظ کنیم.

سیدی: من باشم رادوشوویچ را برمی‌گردانم!

به گزارش ورزش سه، محسن سیدی که در دوره حضور گابريل کالدرون در پرسپولیس به‌عنوان مربی دروازه‌بان‌های این تیم مشغول به فعالیت بود در گفت‌وگویی مفصل با خبرنگار ما به دلایل ضعف پرسپولیس در خط دروازه پرداخته است.

سیدی که در دوره‌‌ای در نفت تهران نیز حضور داشت معتقد است حامد لک و احمد گوهری انتخاب‌های خوبی برای پرسپولیس نبوده‌اند. او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تاثیر عملکرد مربی دروازه‌بان‌ها روی میزان آمادگی گلر صحبت کرد و گفت یک مربی باید تا زمانی که تاثیر مثبتی در یک مجموعه دارد، ‌به فعالیت خود ادامه بدهد.

* پرسپولیس در حالی این فصل قهرمانی را از دست داد که بیشترین ضربه را از دروازه‌اش خورد. شما چقدر ضعف دروازه‌بان‌ها را روی از دست رفتن قهرمانی تاثیرگذار می‌دانید؟
همیشه آمار نشان داده تیم‌هایی که قهرمان می‌شوند یا خودشان را در لیگ حفظ می‌کنند، دروازه‌بان‌های خوبی دارند و این موضوع در چند سال گذشته در پرسپولیس وجود داشت. همان‌طور که دیدیم قبل از حضور علیرضا بیرانوند در پرسپولیس، بخش دروازه‌بانی این تیم دچار تزلزل بود. مهم‌ترین مسئله برای افرادی که برای این پست انتخاب می‌شوند نداشتن حاشیه است؛ یک دروازه‌بان هر چقدر آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشد، می‌تواند در پست حساس خودش عملکرد بهتری داشته باشد و اگر هم حاشیه داشته باشد، هم خودش و هم باشگاه را متضرر می‌کند. متاسفانه امسال پرسپولیس در این پست دچار حواشی بوده است مثل جدایی رادوشوویچ و تنبیه انضباطی حامد لک که پرسپولیس را دچار حاشیه کرد. بازیکن خطا می‌کند و مواقعی شاید بی احترامی کند اما بالاترین اهرم پول است؛ او را جریمه کنید و جریمه‌اش را نبخشید اما اجازه بدهید بیاید تمرین کند. بازیکن سرمایه باشگاه است. ما که نمی‌توانیم 10 دروازه‌بان به تیم اضافه کنیم. باید از سرمایه انسانی خودمان استفاده کنیم. این جریانات باعث فراز و نشیب حامد لک شد.

* اما با این حال به عملکرد فنی حامد لک هم انتقاد وارد می‌شود و مشکل اصلی حواشی نبوده است.
این مسئله سطح بازیکنان را نشان می‌دهد. هر بازیکنی ژن خاص خودش را دارد و وقتی بازیکنی به بالاترین سطح فوتبال می‌رسد کادرفنی باید با توجه به درصد اشتباهات او تصمیم گیری کند. ما متاسفانه گروه‌های روانشناسی و گروه‌های دیگری نداریم که مسائل را بررسی کنند و به کادرفنی و مدیریت باشگاه انتقال بدهند و همه کارها را خود مربی‌ها باید انجام بدهند. وقتی حامد لک اشتباه داشت نباید به او بازی می‌دادند و از گلرهای دیگر استفاده می‌کردند. اما یکی از مشکلات دیگر این است که پرسپولیس نباید یک گلر داشته باشد؛ باید حداقل سه گلر آماده داشته باشد. این اتفاق در زمان آقای برانکو و ما و آقای کالدرون رخ داد. من می‌توانم یک خاطره را برای اولین بار تعریف کنم؛ زمانی که برای عقد قرارداد با پرسپولیس با آقای عرب جلسه داشتم ایشان گفتند به نظر شما رادوشوویچ را نگه داریم یا برود؟ گفتم جدایی رادو اشتباه است. این بازیکن از نظر آمار خودش را ثابت کرده و هر بازی که برای پرسپولیس بازی کرده، سه امتیاز گرفته و شما را در کورس قهرمانی نگه داشته است. جالب بود که بیرانوند در اولین بازی لیگ محروم هم بود اما می‌خواستند رادوشوویچ را هم مازاد کنند. ببینید همان سال رادو چقدر خوب عمل کرد و کلین‌شیت کرد و ما نیم فصل قهرمان شدیم. به سادگی از بازیکنان می‌گذرند؛ مگر ما در سال چند بازیکن در این سطح می‌توانیم پیدا کنیم؟ بازیکنان آهن و فولاد نیستند که ما بگیریم و شکل بدهیم.

* به نظر شما از ابتدا جذب حامد لک به‌عنوان دروازه‌بان اول پرسپولیس کار درستی بود؟
من معتقدم بازیکنانی که می‌خواهند جذب هر تیمی شوند باید یک رزومه مناسب با باشگاه داشته باشند. ما اگر به گذشته نگاه کنیم می‌بینیم دروازه‌بان پرسپولیس آقای عابدزاده بوده که فیکس تیم ملی بود‌، آقای نیما نکیسا بوده که فیکس تیم ملی بود یا در طرف مقابل آقای غلامپور در تیم استقلال و آقای وحید طالب‌لو و... . بنابراین ما وقتی می‌خواهیم دروازه‌بانی را جذب کنیم باید حداقل تجربه حضور در تیم ملی در رده‌های نوجوانان و جوانان را داشته باشد و به اردو‌های ملی دعوت شده باشند، برندی داشته باشند و جامعه فوتبال آنها را بشناسند. برای جذب دروازه‌بان برای پرسپولیس هم باید کارشناسی صورت می‌گرفت‌. حامد لک دروازه‌بانی بود که آمار خوبی هم نداشت و تا قبل از پرسپولیس 10 تیم عوض کرده بود و حتی در نیم فصل‌ها هم تیم عوض می‌کرد و ثبات کاری نداشت. بیرانوند در تیم ملی جوانان، نوجوانان و امید حضور داشت، در تیم نفت تهران فیکس بازی کرد، سال ۹۴ به تیم ملی دعوت شد و حتی به بازی‌های جام ملت‌‌های آسیا رفت و روی نیمکت نشست و ذخیره آقای حقیقی بود و در نهایت سال ۹۵ به پرسپولیس آمد. به رزومه او نگاه کنید. ما باید روی یک بازیکن تحقیق کنیم و بعد او را انتخاب کنیم. همه این مسائل را که کنار بگذاریم می‌بینیم ما الان در ایران دچار فقر فوتبالیست هستیم. ما الان بازیکن نداریم چون تیم نفت تهران، پاس تهران، صبا، هما و راه آهن منحل شدند و الان بازیکنان جایی ندارند که ساخته شوند و بعدها در تیم‌های بزرگ بازی کنند. سیستم فوتبالی ما کلا دچار مشکل است و در بخش زیرساخت‌ها و پرورش نیروی انسانی دچار ضعف هستیم.

* در نیم فصل هم احمد گوهری به‌عنوان دروازه‌بان دوم جذب پرسپولیس شدند که ایشان هم عملکرد خوبی نداشتند. نظر شما درباره جذب این بازیکن که در دوره‌ای شاگرد خودتان هم بوده، چیست؟
من با تمام بازیکنانی که شاگردم بوده‌اند در تماسم اما هر جا که لازم باشد تعریف می‌کنیم  هر جا لازم باشد انتقاد می‌کنیم. صادقانه می‌گویم به نظر من هنوز زمان آمدن احمد گوهری به پرسپولیس نرسیده بود و او پختگی کافی را نداشت. او باید امسال در نفت آبادان می‌ماند و حداقل ۳۰ بازی می‌کرد. وقتی می‌خواهیم بازیکنی را جذب پرسپولیس کنیم اول باید ببینیم چند بازی لیگ برتری دارد‌. از طرفی بازیکن باید در مسابقات بین‌المللی پخته شود. وقتی علیرضا بیرانوند در جام باشگاه‌های آسیا اشتباه می‌کرد من می‌گفتم بازیکن در حال پخته شدن است و سرمایه برای سال‌های بعد است. من اگر در باشگاه پرسپولیس سمتی دارم باید متوجه این مسائل باشم اما اینها در باشگاه‌های ما رعایت نمی‌شود. ما یک کمیته ارزش یابی بازیکن در باشگاه‌ها نداریم که ببینیم یک بازیکن چه رزومه‌ای دارد. این هم یکی معضلات باشگاه‌های ما است.

* همیشه انگشت اتهام‌ها به سوی دروازه‌بان گرفته می‌شود اما به نظر شما ممکن نیست مشکل از مربی دروازه‌بان‌ها باشد؟ 
به‌صورت کلی می‌گویم من ‌به‌عنوان یک مربی تا زمانی که در یک مجموعه تاثیر دارم؛ باید بمانم. البته من اعتقاد دارم مربی دروازه‌بان و بدنساز در هر تیمی باید ثابت باشد ولی وقتی منِ مربی به بن‌بست می‌خورم و می‌ببینم در حال ایجاد چالش و حاشیه هستم وظیفه دارم در راستای اهداف باشگاه و هواداران عمل کنم. باشگاه که به نام من نیست. اگر جایی نتوانم عملکرد خوبی داشته باشم نباید با استعفا دادن و برگشتن نمایش ایجاد کنم. آقای برانکو و کالدرون زمانی که دیدند وقت جدایی‌شان رسیده، رفتند. خیلی مهم است که شما به این جمع بندی برسی که اثربخشی نداری. شاید من نیاز به استراحت داشته باشم. در حال حاضر مربی دروازه‌بان‌ها هم می‌تواند دلیل این ضعف باشد. این وظیفه سرمربی است که روی کارهای مربی‌ها نظارت داشته باشد و از آنها گزارش بگیرد. با احترام به تمام مربی‌های دروازه‌بانی می‌گویم ما باید تعارف نکنیم و جایی که اثربخشی کافی نداریم جدا شویم. نحوه جدایی رادو، افت حامد لک و اتفاقات دیگری که رخ داد همیشه برای مخاطبان فوتبال یک‌ علامت سوال بوده و امیدوارم مرتفع شود.
* پس شما موافق این مسئله هستید که ممکن است ضعف از مربی باشد نه از شخص گلر ‌ها؟
نه اینکه بگویم مربی پرسپولیس ضعف دارد اما هر مربی برای خودش یک ژن و فلسفه کاری دارد. ما وقتی نتوانیم در یک تیمی فلسفه خودمان را پیاده کنیم و به چالش و حاشیه می‌خوریم و کارایی لازم را نداریم، باید جدا شویم. گاهی نبودن‌ها به نفع آدم است. شاید گاهی با ادامه دادن به برند و رزومه خودت آسیب برسد و هر روز به ضررت باشد. تاکید می‌کنم ثبات را خیلی دوست دارم اما ثباتی که در جهت مثبت باشد. وقتی تاثیر‌ منفی داشته باشم ممکن است برای یک‌ تیم پرهوادار قابل قبول نباشد. موضوعاتی است که بستگی به تصمیمات فردی یک نفر دارد. همچنین باشگاه باید افرادی داشته باشد که ارزیابی کنند. یک زمانی من در برق تهران مربی بودم و مدیر فنی داشتیم که می‌گفت امروز تو ۴۵۰ شوت زدی. اینها مسائلی است که ما در باشگاه‌ها نمی‌بینیم.

* در مجموع از نظر شما راه حل برون رفت از شرایط فعلی و برطرف کردن ضعف دروازه پرسپولیس چیست؟
من اگر در حال حاضر در باشگاه مسئولیتی داشتم، در اولین اقدام با رادوشوویچ جلسه می‌گذاشتم و حق و حقوقش را می‌دادم و او را به تیم برمی‌گرداندم. چون الان باید پول سه سال را به او بدهم و بهتر است که از او استفاده کنم. از طرفی تغییرات می‌تواند کمک کند و پرسپولیس باید از بین چهار دروازه‌بان تیم ملی یک نفر را جذب کند. می‌شنویم که می‌گویند پرسپولیس باید به باشگاه بلژیکی بیرانوند پول بدهد اما ندارد؛ وقتی باشگاه نمی‌تواند رضایتنامه یک بازیکن را بگیرد شما چه انتظاری دارید؟ باید یک دروازه‌بان معمولی بی تجربه بگیرد که در پرسپولیس تجربه کسب کند. باید باشگاه با مدیریت منابع مالی این اتفاق را رقم بزند. در کنار آن باید آکادمی دروازه‌بانی پرسپولیس را داشته باشیم و حتی خود من برای این آکادمی برنامه ارائه دادم و گفتم می‌توانیم پولساز هم باشیم اما اهمیتی ندادند. ما فقط به‌صورت مقطعی دنبال نتیجه گرایی هستیم. فوتبال یک دانشگاه است و ما باید در آنجا آدم‌ها را برای آینده تربیت کنیم.

* حرف پایانی؟
امیدوارم اتفاقات خوبی برای پرسپولیس رخ بدهد و ما همیشه شاهد مسائل خوبی در فوتبال و ورزش باشیم.

دیدگاه‌ها