کد خبر : 1825766 | 02 خرداد 1401 ساعت 13:05 | 48.5K بازدید | 4 دیدگاه

تحسین لیورپول و بازخوانی کابوس مادرید

حرف‌های خواندنی و احساسی پپ در آخرین مصاحبه سال

پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی، می‌گوید کسب چهار قهرمانی لیگ برتر در پنج سال اخیر بهترین دستاورد دوران حرفه‌ای او بوده است.

حرف‌های خواندنی و احساسی پپ در آخرین مصاحبه سال

به گزارش "ورزش سه"، منچسترسیتی روز گذشته در چارچوب رقابت‌های هفته سی و هشتم لیگ برتر انگلیس به مصاف استون ویلا رفت و موفق شد با نتیجه 2-3 برابر این تیم به پیروزی برسد. 
سیتیزن‌ها در این دیدار دراماتیک ابتدا با دو گل عقب افتادند و به نظر می‌رسید که در آستانه واگذار کردن جام قهرمانی به لیورپول هستند اما بازگشتی رویایی به بازی داشتند و با درخشش ایلکای گوندوغان توانستند جام قهرمانی را بالای سر ببرند. 

پپ گواردیولا در نشست خبری پس از بازی صحبت‌های جالبی را مطرح کرد.

گواردیولا: پیش از این که شروع کنم، دوست دارم به نمایندگی از منچسترسیتی، شیخ منصور و کسانی که این سازمان را مدیریت می‌کنند، ادای احترام کنم به 22 نفری که در این روز در منچستر آرنا کشته شدند و با تمامی خانواده‌هایی که از این اتفاق فاجعه‌بار آسیب دیدند ابراز همدردی کنم. پس از آن می‌خواهم به باشگاه فوتبال لیورپول برای این نبرد فوتبالی فوق العاده در چند سال اخیر و خصوصا امسال تبریک بگویم. ارزش دستاورد به خاطر بزرگی این رقیب است. من هرگز در طول دوران حرفه‌ای خودم به عنوان بازیکن و سرمربی فوتبال، هیچ رقیبی مانند لیورپول نداشتم. این باعث می‌شود که من و همه ما بیشتر به این بازیکنان و این باشگاه افتخار کنیم چون دقیقا می‌دانیم که با چه شرایطی روبرو بودیم و به شکلی باورنکردنی خوشحال هستیم. 
خبرنگار: آیا فکر می‌کردی که پس از دریافت دو گل شانس برگشت به بازی را داشته باشید؟
گواردیولا: البته که فکرهای زیادی داشتیم. این بسیار دشوار بود. از لحظه‌ای که وارد ورزشگاه شدیم این احساس را داشتیم که به گل نیاز داریم. ما همیشه درباره داده‌های مهم حرف می‌زنیم و امروز هم صحبت از همین بود. اما امروز این آمارها و اعداد کجا بودند؟ وقتی که ما 90 دقیقه با این سطح از احساسات در آستانه قهرمانی اما در دیداری که پیروزی در آن بسیار دشوار است بازی کردیم؟ این بازی با سایر دیدارها کاملا متفاوت بود. این که باید فصلی را تنها با یک بازی به پایان برسانید بسیار دشوار است. مثل این که برای فتح ویمبلدون فقط به یک سرویس نیاز داشته باشید، بنابراین کار بسیار دشواری است و بازیکنان تنیس این را می‌گویند. شرایط امروز ما هم مشابه همین موقعیت بود. ما توانستیم به پویایی مدنظرمان برسیم، ما خوش شانس بودیم که گل دوم را خیلی سریع زدیم و پس از آن هنوز فرصت بازی داشتیم و 12 تا 15 دقیقه برای ما کافی بود و توانستیم این کار را انجام دهیم. استون ویلا عملکرد بسیار خوبی داشت و ما هم انتظار دیگری نداشتیم. نمی‌خواهم بگویم لیگ برتر بهتر یا مهم‌تر از لیگ قهرمانان است اما این رقابت بسیار صادقانه‌ای است. لیگ برتر دروغ نمی‌گوید. چند هفته بازی جدی در خانه و خارج از خانه و با مشکلات بسیاری که همه تیم‌ها با آن روبرو هستند و در آخر تیمی برنده می‌شود که بهترین است.

خبرنگار: نظرت درباره جو امروز ورزشگاه چه بود و آیا این به شما کمکی کرد؟
گواردیولا: امروز بهترین جوی بود که از زمان حضورم در اینجا تا به حال تجربه کرده‌ام. در دو بازی اخیر برابر نیوکاسل و رئال مادرید در لیگ قهرمانان جو بسیار خوبی داشتیم اما امروز بسیار خاص بود. امیدوارم که فردا بتوانیم در کنار هم در خیابان‌های منچستر جشن بگیریم و من هم سیگارم را با خودم خواهم آورد. به همین دلیل بود که دوست داشتیم که اول گل بزنیم. تنها مشکل ما این بود که از حریف عقب افتادیم و نیاز داشتیم به گل برسیم اما خوشبختانه توانستیم از این مانع عبور کنیم و گوندوغان نشان داد که بهترین نفوذکننده است. او ضربان بازی را بسیار خوب حفظ کرد و توانست در لحظه مناسب گلزنی کند و این کار را روی گل اول و سوم انجام داد.

1715811


خبرنگار: درباره تعویض‌هایی که انجام دادید و تاثیرگذاری بازیکنانی که وارد زمین شدند چه نظری دارید؟ 
گواردیولا: ژوائو در نیمه اول عالی بود اما او بازیکنی راست پا در سمت چپ است و الکس در 15 تا 20 دقیقه اول عالی بود و رحیم فرارهایی از پشت انجام داد، در زمانی که ما بیشتر از فضای میانی استفاده می‌کردیم اما در دقایق پایانی به بازی از کناره‌ها روی آوردیم. وقتی کوین و گوندوغان در زمین حضور پررنگ‌تری پیدا کردند و وقتی 0-2 عقب بودیم با تمام توان در زمین جنگیدند و با یک ضربه به توپ سه یا چهار بازیکن را از سر راه برداشتند. ما خوش شانس بودیم که او توانست با حرکاتش بر دو مدافع میانی غلبه کند. ما با تمام توان و با ذره ذره انرژی بازی کردیم اما این کاری است که همه اعضای تیم انجام می‌دهند، در غیر این صورت نمی‌توانستیم دستاوردی در پنج سال اخیر و چهار قهرمانی لیگ را به دست آوریم. این بازیکنان همین حالا هم اسطوره هستند و مردم باید این واقعیت را تایید کنند. این گروه از بازیکنان قطعا در تاریخ این باشگاه جاودانه هستند چون رسیدن به چیزی که ما به آن دست پیدا کردیم بسیار دشوار است، درست مثل کاری که سر الکس فرگوسن سال‌ها دو یا سه بار با یونایتد انجام داد. حالا من متوجه بزرگی کاری که او دو یا سه بار موفق به انجام آن شد هستم. حالا ما هم بخشی از این تاریخ هستیم و یک بار دیگر توانستیم از عنوان قهرمانی خودم در لیگ انگلیس دفاع کنیم.

خبرنگار: این چهارمین جام قهرمانی شما بود و پس از فصلی سخت به دست آمد. آیا این سخت‌ترین قهرمانی‌ای بود که به دست آوردید؟ 
گواردیولا: سالی که یک امتیاز از لیورپول جلو بودیم و هفته آخر برابر برایتون پیروز شدیم هم دشوار بود. هیجان امسال بیشتر بود چون مثل سال‌های قبل نبود که از چهار یا پنج هفته قبل همه چیز مشخص باشد و ما به 100 امتیاز برسیم. ما در تمام طول هفته این فشار را احساس کردیم. بازیکنان بسیار خوب تمرین کردند، ما سعی کردیم فشار بیشتری وارد نکنیم اما می‌شد این فشار را از کیلومترها آن طرف‌تر حس کرد. می‌دانستیم که لیورپول دیر یا زود برابر وولوز به گل می‌رسد و ما باید برنده می‌شدیم. استون ویلا هم اسلحه‌های بسیاری داشت. واتکینز این قابلیت را داشت که از هر توپی استفاده کند. آنها بازیکنانی استثنایی و بسیار منظم دارند، بنابراین ما این فشار را احساس کردیم اما این طبیعی است. من پیش از این به عنوان بازیکن و سرمربی بارها در این شرایط قرار گرفته‌ام و پیروزی در این بازی‌ها همیشه بسیار دشوار است. مسئله خوب یا بد بودن تیم نیست، بلکه احساسات بسیار بسیار زیادی وجود دارد که داده‌ها و اعداد چیزی از آنها به شما نمی‌گویند.

1715812


خبرنگار: وقتی با دو گل از حریف عقب بودید توانستید زیر فشار با سه گل به بازی برگردید. چه توضیحی برای این اتفاق دارید؟ 
گواردیولا: با رئال مادرید تماس گرفتم و آنها توصیه‌های خوبی به من داشتند، به همین دلیل توانستیم به بازی برگردیم. ببینید، هیچ توضیحی برای شکست برابر رئال مادرید وجود ندارد و هیچ توضیحی برای پیروزی امروز هم وجود ندارد. این فقط استفاده درست از لحظات است. گاهی حضور در چنین لحظاتی و زندگی کردن آنها بسیار جذاب است. این اتفاقات به ما کمک می‌کند که در آینده و برای فصل بعد قوی‌تر باشیم. این که توانستیم در پنج سال چهار قهرمانی در این کشور و در لیگ برتر به دست آوریم باورنکردنی است. این بهترین دستاوردی است که در طول دوران حرفه‌ای خودمان ثبت کرده‌ایم و ما تا مدت‌های طولانی به آن افتخار خواهیم کرد.

خبرنگار: آیا صحبتی درباره تمدید قرارداد و امضای قرارداد جدید با سیتی داری؟ 
گواردیولا: نه، من در حال حاضر بسیار خسته هستم. نیاز به استراحت دارم و باید تیم فصل بعد را ببینم. هر فصل دشوارتر است و شرایط در پشت صحنه بسیار سخت است. ما هنوز زمان داریم و مشکلی در این زمینه نیست. من هرگز به این باشگاه خیانت نخواهم کرد. آنها لحظاتی باورنکردنی از زندگی‌ام را برایم رقم زدند اما من، بازیکنان و باشگاه باید پیش برویم و حس خوبی داشته باشیم. الان وقت جشن گرفتن است. سالی بسیار طولانی را سپری کردیم و حالا باید استراحت کنیم. پس از این که چند روز گذشت باید به این فکر کنیم که برای این که بهترین اتفاق را برای این تیم و این باشگاه رقم بزنیم به چه چیزهایی نیاز داریم. پس از آن فرصت داریم و وقتی که زمانش برسد متوجه می‌شویم که دیگر کافی است.

1715813


خبرنگار: آیا از این که در این بازی پایانی پیروز شده و جام قهرمانی را به دست می‌آورید اطمینان داشتید؟ 
گواردیولا: نه، اطمینان داشتم که تمام تلاشمان را خواهیم کرد. یورگن کلوپ چند روز قبل چیزهایی درباره قهرمانان گفت. قهرمانان کمی هستند اما افراد بسیاری هستند که تلاش می‌کنند، من این مفهوم را بسیار دوست دارم. مطمئنا من کسی هستم که خیلی خوب تلاش می‌کنم. آیا من می‌گویم لیورپول بازنده است؟ نه! کاری که آنها در لیگ برتر در چند سال اخیر انجام داده‌اند عالی بوده و فقط چون تیمی بسیار بسیار بسیار کم، در حد یک اینچ از آنها بهتر بوده به این معنا نیست که آنها بازنده هستند، بلکه آنها هم برنده هستند. اما از نگاه جامعه فقط یک نفر برنده است و بقیه فاجعه هستند. این پیامی بسیار اشتباه برای نسل جدید و بچه‌های کوچک است، این که فقط باید اول باشند. شما باید بتوانید به خوبی تلاش کنید، هر بار سعی کنید و تسلیم نشوید. هم ما و هم لیورپول در پنج سال اخیر عملکرد خوبی داشته‌ایم. کاری که ما انجام دادیم عالی بوده است. پیش از این میانگین امتیاز قهرمان در این لیگ برتر 88.2 بوده اما حالا بیشتر از 90 امتیاز است. در این کشور، در این لیگ و با این تیم‌ها و برابر این سرمربیان و این بازیکنان. این دستاوردی برجسته است. کار ما دشوارتر است چون وقتی رقیب بهتر و بزرگ‌تر باشد، پیروزی شما ارزش بیشتری دارد. هیچکس در این کشور تردیدی در این زمینه ندارد. لیورپول در ضربات پنالتی فاتح جام حذفی و جام اتحادیه شد. آیا چلسی بازنده است؟ نه، اینطور نیست. اما همه همیشه تیم برنده را تحسین کرده و تیم دیگر بسیار ناراحت و ناامید می‌شود چون فکر می‌کند شایستگی قهرمانی را داشته است. اما امروز ما هم در آستانه از دست دادن لیگ برتر بودیم. به همان اندازه که به قهرمانی نزدیک بودیم به از دست دادنش هم نزدیک بودیم. نظر من درباره بازیکنان همان چیزی است که در مادرید داشتم. ما امروز در لحظات پایانی سعی در کنترل بازی داشتیم، در سه یا چهار دقیقه پایانی بازی را به گوشه بردیم و هوشمندانه ظاهر شدیم اما این کار را در مادرید انجام ندادیم. ما این احساس را نداشتیم که باید وقت تلف کنیم چون اتفاقی در جریان بازی رخ نداد. ما توپ و میدان را در اختیار داشتیم، دو فرصت داشتیم که پیش بیفتیم و ناگهان همه چیز تغییر کرد و مجبور شدیم به خانه برگردیم! این که چطور باید این شرایط را کنترل کرد و چطور باید آن را شرح داد؟ من نمی‌توانم این شرایط را توضیح دهم. اما امروز به گل رسیدیم، بلافاصله گل دوم را زدیم، استون ویلا گیج شد. من اطمینان داشتیم که اگر گل اول را بزنیم می‌توانیم به گل دوم و سوم هم دست پیدا کنیم. این طبیعی است و ما آن را احساس می‌کردیم. من برای بازیکنانم بسیار خوشحال هستم.

خبرنگار: ورود ناگهانی تماشاگران به زمین پس از سوت پایان بازی و قهرمانی سیتی چه حسی به شما داد؟ 
گواردیولا: من بسیار بسیار متاسف شدم. روز گذشته در کنفرانس خبری گفتم که امیدوارم اتفاقی که در دیگر دیدارها مانند اورتون رخ داد تکرار نشود و از طرف باشگاه به خاطر اتفاقاتی که رخ داد متاسف هستم اما دیدید که تماشاگران احساساتی شدند و درک این که چرا مردم چنین واکنشی نشان دادند همیشه دشوار است، این که چرا خودشان درست خوشحالی نمی‌کنند و چنین کارهایی را انجام می‌دهند. بنابراین امیدوارم که تنبیه درستی که سزاوار این اتفاق است در نظر گرفته شود. نمی‌توان از هزاران پلیس برای کنترل ورزشگاه استفاده کرد. من بسیار متاسف هستم.

دیدگاه‌ها