کد خبر : 1826132 | 04 خرداد 1401 ساعت 12:16 | 41.6K بازدید | 9 دیدگاه

ایران می تواند از گروهش در جام جهانی صعود کند

هنکه: بایرن - دورتموند نه، استقلال - پرسپولیس!

میشائیل هنکه مربی سابق استقلال که مدتی را به عنوان کمک پرویز مظلومی در ایران سپری کرد، خاطرات خوبی از کشورمان دارد.

هنکه: بایرن - دورتموند نه، استقلال - پرسپولیس!

به گزارش "ورزش سه" یکی از بزرگترین مربی‌های خارجی که در فوتبال ایران حاضر شدند میشائل هنکه بود. دستیار اوتمار هیتسفلد معروف که سابقه قهرمانی در بوندسلیگا را هم داشت.
گفتگوی دیدار‌نیوز با این مربی مطرح فوتبال آلمان را در ادامه می‌خوانید؛ 
*در حال حاضر میشائیل هنکه در چه باشگاهی فعالیت دارد؟
- من در حال حاضر به عنوان مربی در کادرفنی باشگاه آرمینیا بیله‌فلد مشغول به کار هستم تیم ما در بوندسلیگای یک فعالیت می کند. من در آنجا برنامه های تمرینی و کارهای تاکتیکی را طراحی می کنم.
* آیا شما لیگ ایران را دنبال می کنید، تا جایی که بدانید چه تیمی قهرمان لیگ برتر شده؟
- بله من اینجا نتایج لیگ و جدول رده بندی را دنبال می کنم، ولی نمی توانم بازی‌ها را به صورت زنده نگاه کنم. چون تماشای فوتبال لیگ ایران در آلمان، کار سختی هست.
* نظر شما در مورد قهرمانی استقلال چیست؟
- من خیلی خوشحالم که استقلال امسال پرقدرت کار کرد و تیم خیلی خوبی دارد.

1716370


* اگر لیگ ایران را دنبال کرده باشید حتما می دانید که استقلال ۲۸ هفته بدون شکست، قهرمان لیگ برتر شده و عنوان بهترین خط دفاع لیگ را هم به خودش اختصاص داه است؟
- من خیلی خوشحالم که می‌بینم استقلال با  اختلاف نسبت به پرسپولیس قهرمان شد. من همیشه در تلاش هستم که اطلاعات تیمم، استقلال را داشته باشم و از اینکه فهمیدم استقلال با این نتایج قهرمان شد خیلی خوشحال شدم.
* در دوران حضور شما در استقلال، فرهاد مجیدی کاپیتان تیم بود، آن زمان در او می دیدید که بتواند مربی قابلی هم باشد؟
- فرهاد مجیدی بازیکن خیلی خوبی بود که شخصیت متفاوتی نسبت به سایر بازیکنان استقلال داشت. فوتبال را حرفه ای و باهوش دنبال می کرد و برای من قابل پیش بینی بود که او در آینده مربی قابلی هم خواهد شد.
*مربی‌های آلمانی زیادی به ایران آمدند مثل کخ و شفر و خودتان اما نتوانستند به نسبت مربیان کروات موفقیت چندانی به دست آوردند.
- من خلاف نظر شما را دارم که عقیده دارید مربیان آلمانی در ایران موفق نبودند. خود من زمان که در استقلال بودم، ما تیم خوبی داشتیم که جام قهرمانی حذفی را هم به دست آورد. باید قبول کنیم که تعداد مربیان صرب و کرواتی که به ایران آمدند، چند برابر  آلمانی ها هست که به ایران آمدند، پس طبیعی هست که میزان موفقیت آنها بیشتر باشد.

1716369


* حرف شما درست است ولی شاید در کل ایرانی ها آن نظم و انضباط حاکم بر فوتبال آلمان و تفکرات آلمانی ها را نمی توانند پیاده کنند؟
- من فکر نمی کنم طرز تفکرات مربیان و مردم ایران خیلی با آلمانی ها متفاوت باشد.
*زمان حضور شما در ایران گفته می شد که شما به عملکرد پرویز  مظلومی به عنوان سرمربی انتقاد داشتید، علت اصلی چه بود؟
- ما خیلی با همدیگه بحث می کردیم. به هر حال طبیعی بود که او می خواست به عنوان سرمربی نظرات خودش را اعمال کند. یکی از مسائلی که شما هم اشاره کردی به عنوان تفاوت طرز تفکر مربی آلمانی و ایرانی این بود که من مثل تمام آلمانی ها فکر می کردم بازیکنان ما باید سخت تر و بیشتر تمرین کنند، اما نظر مظلومی برخلاف این بود. 
* بازیکنان ایرانی که در بوندسلیگا هستند مثل سردار آزمون را دنبال می کنید؟
- سردار آزمون خیلی بازیکن خوب و با کیفیتی است. فقط من خیلی متاسفم که الان تعداد بازیکنان ایرانی شاغل در بوندسلیگا کم است. در گذشته بازیکنان بسیار خوبی در بوندسلیگا داشتیم مثل علی دایی در بایرمونیخ که آن زمان من مربی اش بودم و با او کار می کردم. وحید هاشمیان که تا مدتها با او در ارتباط بودم و همینطور مهدی مهدوی کیا که سابقه خوبی در آلمان دارد.

1716373


* علی دایی اتفاقا اخلاقش هم خیلی شبیه آلمانی ها است از لحاظ نظم و پرتلاش بودن مثال زدنی بود؟
- بازیکنی که می خواهد در بوندسلیگا موفق شود باید خودش را با طرز فکر آلمانی ها وفق دهد. همانطور که من وقتی به ایران آمدم خودم را با شرایط لیگ ایران هماهنگ کردم. علی دایی بازیکن خیلی بزرگ و پرتلاش بود برای همین هم در آنجا موفق شد.
* از دورانی که در بایرن مربی علی دایی بودید خاطره ای از او دارید که با ما به اشتراک بگذارید؟
- بله دایی شوت‌های خیلی خوبی داشت و از پشت محوطه ضربات خوبی به توپ می زد و گلزنی می کرد.
- در حال حاضر هم که من در باشگاه فوتبال آرمینیا هستم تیمی که یک روز علی دایی در آن بازی می زد. او را به نام یک مهاجم گلزن می شناسند. در بایرن مونیخ هم گلهای حساس و خوبی به ثمر رساند.
* هم گروهی ایران با تیم‌های انگلیس و آمریکا را چطور می بینید، خیلی از ایرانی ها دوست داشتند ما با آلمان هم گروه شویم؟
- با وجود اینکه گروه سختی به نظر می رسد، اما بازیکنان ایرانی همیشه با کیفیت و باهوش هستند و بازی‌های خوبی را در رقابت‌های بین المللی از خودشان نشان دادند. من قبلا هم دیدم که همه را با بازی‌ها و نتایج شان سورپرایز کردند. آنها با کیفیت و تکنیکی فوتبال بازی می کنند، پس این احتمال هست که بتوانند از گروه خودشان صعود کنند.

1716371


* با توجه به همه مشکلاتی که در ایران برشمردید باز هم دوست دارید به عنوان مربی به ایران برگردید؟
- من خاطره خوبی از دوران حضورم در ایران به عنوان مربی دارم از رفتار آدم‌ها و برخوردی که مردم با من داشتند و کار کردن در ایران واقعا برای من لذت بخش بود. من در بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند هم مربیگری کردم، ولی خاطره دربی های استقلال و پرسپولیس با ۱۰۰ هزار تماشاگر هیچ وقت از ذهنم پاک نمی شود.
* شما در یکی از بهترین دوران استقلال مربی آبی ها بودید که سه - چهار بار پرسپولیس را پشت هم شکست داد، برای همین خاطرات خیلی خوبی از استادیوم آزادی دارید؟
- در ایران جذابیت دربی این بود که ورزشگاه را به دو قسمت تماشاگر قرمز و آبی تقسیم می کردند. در حالی که در آلمان در دربی ها تیم میزبان بیشترین درصد میزبانی را دارد و خیلی متفاوت هست.
* در آن دربی ها فرهاد مجیدی هم چند بار برای استقلال گل زد؟
- تمام گلها را به خاطر نمی آورم، ولی فرهاد مجیدی هر وقت پشت ۱۸ قدم صاحب توپ می شد حتما تبدیل به یک موقیت خطرناک می شد.

1716372


* خاطره ای از ایران دارید که خیلی در ذهن شما مانده باشد؟
- بله در مدتی که در ایران بودم وقتی برای خرید بازار می‌رفتم یا در سفرهای تیم مخصوصا بازی با سپاهان که به اصفهان می رفتیم. فرهنگ مردم ایران و هنر زندگی کردنشان را خیلی دوست داشتم و دوست دارم دوباره به ایران برگردم.
* می توانید به ایرانی پیغام‌ بدهید؟
- مدت زیادی از حضورم در ایران می گذارد و نمی توانم به فارسی پیام بدهم. الان آمادگی اش را ندارم، ولی سلام من را به ایرانی ها برسانید، قطعا بازی‌های تیم ملی را در جام جهانی دنبال می کنم و برای ایران آرزوی موفقت دارم.

گفتگو: شقایق آسیایی
مترجم: کاوه عراقی

دیدگاه‌ها