کد خبر : 1826170 | 04 خرداد 1401 ساعت 15:32 | 54.9K بازدید | 15 دیدگاه

تحقیر و افتخار - اولين فينال كنفرانس ليگ

جامی که برای جهانبخش آرزویش می‌کنید

اولين فينال رسمي كنفرانس ليگ امشب خواهد بود. اگر به جديت و اهميت آن ذره‌اي شك داريد از لژيون طرفداران جالوروسي يا روتردامي‌ها سوال كنيد.

جامی که برای جهانبخش آرزویش می‌کنید

به گزارش "ورزش سه"، بازي در "اروپا ليگ" براي تيمي مثل بارسلونا ننگ به‌شمار مي‌رود. طرفداران منچستر يونايتد از شرم، سر خود را با دستان پنهان و هواداران تاتنهام همسايه خود را براي حضور در آن تحقير مي‌كنند. اولويت براي آن‌ها چيز ديگري است. غافل از آنكه اگر ده‌ها تيم درجلوي آن‌ها حضور دارند، هزاران تيم فقط براي بقا در دسته‌هاي پايين‌تر دست و پا مي‌زنند.
در اين بلبشو، يوفا سومين جام خود را با نام "كنفرانس ليگ" راه اندازي كرده است. اكنون مثل گذشته رسما، هر ساله ٣ جام اروپايي براي تصاحب وجود دارد. فرصتي مناسب براي تيم‌هاي كه در ليگ‌هاي ضعيف‌تر حضور دارند يا رده‌هاي پايين‌تري در ليگ خود كسب كرده اند. شايد از ديد من و شما مسخره و وقت گير و بي مورد به‌نظر آيد.
اشتباهي محض. غنيمتي است براي خيلي از تيم‌ها و بازيكناني كه دست‌هايشان از عناوين و لقمه‌اي بخور و نمير كوتاه است. سفره‌اي پهن براي فقراي اروپايي در برابر ثروتمنداني كه هر فصل اندوخته بيشتري به‌دست مي‌آورند.
سري به صفحات و اپ‌هاي مختلف شايد بي اثر نباشد. دو دسته از پرشورترین هواداران اروپا برای فینال کنفرانس ليگ  به تیرانا می روند، در تخیلات هواداران اين مهم‌ترين ديدار ممكن در سال‌هاي اخير است. باور كنيد ساكنان هر دو شهر بدجوري منتظر هستند.

رم ايتاليا و فاينورد هلند
نام‌هاي بسيار آشناي فوتبال اروپا به مصاف هم مي‌روند. مورينيوي معروف پرتغالي با عناوين متعدد در برابر "آرنه اِسلات" كه مدالي بر گردن براي نمايش در مقابل رقيب موفق و مغرور خود ندارد. مورينيو با رم در پي تكميل مجموعه جام هاي خود و فاينورد نيز دقيقا به دنبال كامل كردن مجموعه كا‌پ‌هایی که به‌عنوان یکی از سه تیم بزرگ هلند به‌دست آورده است.

1716431


*تیرانا کم آورد
هر دو تیم تشنه و گرسنه موفقیتند، و هواداران براي آن جان مي‌دهند. تیرانا پایتخت آلبانی ميزبان ناآشنايي است. ظرفيت استقبال را ندارد. و اين نشان از اوج گرفتن موفقيت بار افتتاحیه رقابت‌های درجه سوم اروپاست. 
فراتر از انتظار همه، استقبال باوركردی نيست. چنان میل به حضور در فینال تبي ايجاد كرده که ورزشگاه ٢٠هزار نفری پایتخت آلبانی نشان از اشتباه يوفا در انتخاب دارد. بليت‌ها در جا فروش رفت و طرفداران دو تيم رسما خواهان جابه‌جايي مكان بازي شدند. اين در خواست ناديده گرفته شد. داستان به حدي جدي بود كه خوزه مورینیو، سرمربی رم گفت: "هواداران دو تیم سانتیاگو برنابئو را پر می کردند." فاینورد اعلام کرد از تخصیص ناچیز تنها ٤هزار بلیت شديدا ناراضي است. 
در اين بين هواداران به سوي بليت‌هاي حاضر در سايت‌هاي اينترنتي هجوم برده‌اند، آنچه هر دو باشگاه در نخريدن آن به طرفداران هشدار داده است اما بعید است که این امر مانع از آن شود که هواداران عاصي و تشنه شانس نادر برای افتخار در يك فينال اروپایی، آن را از دست بدهند. در روتردام تمامي اماكن رو باز رزرو شده است و شهردار شهر از كمبود نيروهاي امنيتي شكايت كرده است.

1716434
رم آخرین بار ٣١ سال پیش در یک فینال اروپايي حضور داشته است؛ شکست در جام یوفا برابر اینترمیلان.  و هوادارانش از سال ٢٠٠٨ تاکنون شاهد قهرمانی تيم محبوبشان نبوده‌اند. و آخرين پيروزي فاينورد در اروپا ليگ در ٢٠٠٢ بوده است.
تعداد زیادی از هواداران رم در تلاش هستند تا راهي برای طی مسافت نسبتاً کوتاه رم تا تيرانا بیابند، همه ناامیدانه به دنبال بلیت مسابقه و راه عبور از دریای آدریاتیک هستند و خيلي از روتردامي‌ها هر طور شده خود را به تيرانا رسانده اند.
طبيعي است، حضور مورينيو تب و تاب بيشتري به اولين فينال كنفرانس ليگ بخشيده است و اين تبليغ مناسبي براي جام جديد اروپايي است.


*مورینیو، اعتبار فینال کوچک 
دورنمای قهرمانی در اروپا شور و شوق بسياري را در میان هواداران رم و فاينورد ایجاد کرده است. در رم هواداران از مورینیو حمایت بی قید و شرطی کرده‌اند، که شهرتش در ایتالیا به حدی بود که به او آزادی عمل داده شده است. مورينيو در انگلیس مرد ديروز به حساب مي‌آيد، روحیه تیمی قوی ایجاد کرد و بهترین نتیجه را از خرید کلیدی خود، تامي ابراهام از چلسي، به دست آورده است.
مورینیو قبل از پیروزی رم در تورینو به خبرنگاران گفت: "وقتی دیگر ذوق و اشتیاقي براي فوتبال ندارید کارتان تمام است، این به ما مربیان بستگی دارد که تصمیم بگیریم تا كي ادامه دهيم، اما مطمئن باشيد شما باید مدت مديدي صبر کنید تا این اتفاق برای من بیفتد."
آبراهام نيز هفته گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت: «برای من، این یک جام کوچک محسوب نمي‌شود. هر فینالی یک فینال است و اصلا مهم نیست در چه رقابتی باشد. شما به فینال می‌رسید و می‌خواهید جام را ببرید."

1716432
فاینورد در مقايسه با رم كابينه جام‌های کامل‌تری دارد، اما اکثر موفقیت‌هایش در هزاره گذشته به‌دست آمده است. قرن پيش. يكي از ٣ باشگاه برتر هلند با تاريخچه پرافتخاري در فوتبال اروپا و جام جهاني.
قهرمان اروپا در سال ١٩٧٠، دو جام یوفا دوران قديم را نیز به دست آورده است، اما در دو دهه پس از آخرین موفقیت خود در اروپا، افتخارات بسيار محدود بوده است.
در فصل اخير آرن اسلات با فاینورد، با ١١ امتیاز کمتر از آژاکس قهرمان، به مقام سوم رسيد و با حضور در فينال كنفرانس ليگ هواداران را در کنار خود دارد.
اسلات در مورد رم و مورینیو مي‌گويد: "كارنامه او باعث می‌شود كمي محتاط عمل كرد. او پیروزی‌هاي بسياري در فینال‌های مختلف داشته است، اما ما باید روی تاکتیک‌ و روش‌ و سيستم تيم خودمان تمرکز کنیم"
فاينورد از آنجایی که قصد دارد به اولین تیمی تبدیل شود که هر یک از جام‌های فعلی مسابقات باشگاهی اروپا را بالای سر برده است به تیرانا می‌رود، جایی که روز چهارشنبه به مصاف رم می‌رود.


*علیرضای عزیز ما 
بهانه ما ايرانيان، براي توجه به اين ديدار بيش از اين حرف‌هاست. حضور "عليرضا خان جهانبخش" و موفقيت و شهرت در ليگ هلند لذت و صفاي مضاعفي به‌طور حتم براي يكايک ما ايجاد مي‌كند. هموطن بسيار مهربان و آقاي ما، با صفايي مثال‌زدني.
هفته پيش در آخرين روز ليگ هلند، اردیویسه، پس از ديدار آخر در لانج بازيكنان استقبال گرمي از من و بستگان و دوستان داشت. در آن همهمه و شلوغي، گپ گرم دوستانه كوتاهي داشتيم. اما بيش از آنكه از فاينورد و فينال صحبت كنيم، عليرضا از حميد (صدر) گفت. از برنامه تلويزيوني كه با يكديگر داشتند، از عادل كه كتاب پاياني حميد را به او هديه داده است. از نوستالژي بودنش حيرت زده شدم. قراري نصف و نيمه گذاشتيم براي ملاقات بعدي تا از فينال و جام جهاني حرف بزنيم. با برنامه‌هاي فشرده او متاسفانه دست نداد. شايد در فرصتي ديگر.

1716435
بگذاريد آن‌ها كه مي‌خواهند فقط مادريد و ليورپول و نخبگان و برندگان هميشگي را دنبال كنند. آيا ١٣ جام به ١٤ خواهد رسيد، يا ٦ به ٧. خسته شديم از پيروزي‌هاي دائمي بايرمونيخ و ميلان و سيتي و بارسلونا و…

براي رم و فاينورد، هواداران دو تيم، لورنزو پلگريني و تامي ابراهام، عليرضا و سيريل دسرز كه با ١٠ گل بهترين گلزن كنفرانس ليگ است حكايت شيرين‌تر و بيادماندني‌تر از تصورات ماست كه فقط دل به بردهاي تكراري غول‌هاي فوتبال و ستارگان بي رقيب آن داده‌ايم. مطمئن باشيد روزي خواهد رسيد كه هر يك از آن‌ها با افتخار و غرور به مدال خود نگاهي بيندازند. نه با شرم، نه با خجالت و تحقير. دوران ورزش كوتاه است و تصاحب هر مدال و جامي در دنياي پرتكاپو، پرتنش و بي رحم آن مغتنم و بسيار با ارزش. 

از آن‌هايي كه به مدال‌هاي دوران مدرسه خود نگاه مي‌كنند سوال كنيد تا برايتان ساعت‌ها از خاطرات دلنشين‌شان حرف بزنند. بماند، تماشاي موفقيت زير دستان و ضعفا و آن‌ها كه شانس كمتري داشته‌اند، در قحطي هميشگي جام و مدال، هميشه خوشايند بوده است. هميشه.

صفاي پيروزي فرانكفورت در اروپا ليگ بيشتر از قهرماني بايرن است. و طعم پيروزي اعجاب آور لستر سيتي در ليگ برتر انگلستان اساسا مزه ديگري دارد.

خاطرم هست همان روز آرزوي پيروزي را از طرف خودم و همه فوتبال‌دوستان ايراني به جهانبخش ابلاغ كردم. و امروز هم بار ديگر تكرار مي‌كنم و روياي گل پيروزي در وقت اضافه را براي عليرضا و فاينورد در سر مي‌پرورانم. 
حتي خيال آن، لذتي وصف ناشدني دارد.

مرد جوان، نفس ما با توست. مطمئنم موفقيت بيش از پيش تو مايه سربلندي همه ما دلمردگان درگير روزمرگي خواهد بود.

اميرحسين صدر، ٢٥ مي ٢٠٢٢

دیدگاه‌ها