کد خبر : 1826194 | 04 خرداد 1401 ساعت 18:50 | 39.6K بازدید | 6 دیدگاه

در المدینه؛ تیم امید انرژِی خورشیدی داشت!

ورزشگاه زیبایی که مال ما نیست (عکس)

اولین بازی دوستانه المپیک ایران با عراق بالاخره برگزار شد و شاگردان مهدوی‌کیا با تک گل آریا یوسفی به پیروزی رسیدند.

ورزشگاه زیبایی که مال ما نیست (عکس)

به گزارش ورزش سه تیم ملی امید کشورمان که این روزها در بغداد و اردوی آماده‌سازی جهت حضور در مسابقات انتخابی المپیک هستند، روز جمعه بازی دوم تدارکاتی خود را مقابل امید عراق در ورزشگاه تازه تاسیس المدینه برگزار می‌‌کنند.

این ورزشگاه 32 هزار نفری، دومین ورزشگاه در خاورمیانه به‌شمار می‌رود که از انرژی خورشیدی بهره می‌برد. سقف ورزشگاه مجهز به صفحات بزرگ خورشیدی در ضلع شمالی و جنوبی است که نیروگاهی به مساحت 7000 متر مربع به‌وسیله 2700 پنل خورشیدی که ولتاژ 1200 کیلو ولت را تولید می‌کند. این امر باعث می‌شود که ورزشگاه از نظر تامین انرژی برای بخش‌های مختلف نظیر سرویس‌های بهداشتی، پروژکتورها، آسانسورها و روشنایی زمین، خودکفا شود. زمانی که ولتاژ بیشتر از بار مصرفی شود، برق اضافی بین ساکنان منطقه مجاور ورزشگاه توزیع می‌شود.
چمن این ورزشگاه هم از نوع چمن هیبریدی Mixto وارد شده از ایتالیا، ساخته شده است. این فناوری در چمن استادیوم سانتیاگو برنابئو مادرید به‌کار گرفته شده است. فناوری Mixto Hybrid Grass شامل یک چمن کاملا طبیعی است که ریشه در یک بستر مصنوعی ثبت شده متشکل از گرانول‌های چوب پنبه، میکروالیاف مصنوعی و ماسه ریز دارد. میکروالیاف مصنوعی ریشه چمن را تقویت می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا مقاومت بیشتری داشته باشد. دانه‌های چوب پنبه ضربه‌ها را جذب کرده و خطر آسیب دیدگی بازیکنان را کاهش می‌دهد.
چمن‌گذاری استادیوم المدینه در 2 ساعت و 24 دقیقه، رکورد سریع‌ترین چمن‌گذاری یک زمین فوتبال را شکست. رکورد قبلی 9 ساعت و 15 دقیقه و متعلق به ورزشگاه الجنوب قطر بود.

1716470

این مجموعه ورزشی احداث شده توسط پیمانکار ترکیه‌ای، دارای امکانات متعددی نظیر دو زمین تمرین، یک هتل چهار ستاره با ظرفیت 50 اتاق و پیست تارتان است. وجود 58 در برای تردد تماشاگران این امکان را فراهم ساخته است که فقط در 19 دقیقه جمعیت حاضر در ورزشگاه به‌صورت کامل تخلیه بگردد.
کلنگ احداث در ابتدای سال 2012 زده شد و قرار بود تا سال 2019 به بهره برداری برسد اما به دلیل وجود موانعی در زمین‌های اطراف، این بهره‌‎برداری به تعویق افتاد و در سال 2021 با بازی تدرکاتی عراق مقابل اوگاندا به‌صورت رسمی افتتاح شد.
ورزشگاهی که این روزها در بغداد با نام المدینه شناخته می‌شود، از شروع فرآیند ساخت تا افتتاح آن سه بار تغییر نام داشت. ابتدا به‌خاطر محل احداث این ورزشگاه ابتدا به نام "شهرک صدر" ، سپس به "الحبیبیه" و در سال 2019 به پاسداشت کشته‌شدگان اعتراضات بغداد به "شهدا" تغییر پیدا کرد. چند ماه مانده به افتتاح این ورزشگاه، نام "المدینه" مطرح شد و با همین نام هم افتتاح شد.

عباس بهارمست

1716471
1716472

دیدگاه‌ها