کد خبر : 1826324 | 05 خرداد 1401 ساعت 14:01 | 38.6K بازدید | 3 دیدگاه

تبریک قهرمانی مربی سابق پرسپولیس به استقلال

مرزبان: یورگن کلوپ هم یک‌شبه مربی شد

مربی شناخته شده فوتبال ایران می‌گوید افتخاراتی که استقلال کسب کرده تا سال‌ها در ذهن مردم ماندگار است.

مرزبان: یورگن کلوپ هم یک‌شبه مربی شد

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا مرزبان سال‌های در فوتبال ایران به‌عنوان مربی فعالیت داشته او در حال حاضر با چهره‌های نام آشنای فوتبال دنیا مثل آرسن ونگر و والکر فینک در کنگره‌ای که درباره بحران در ساختارهای جهانی هوش مصنوعی در رشد بازیکنان ٨ تا ١٢ ساله است و به آسیب شناسی کودکان ۸ تا ۱۲ می‌پردازد؛ حضور دارد.
او که روزی مربی یورگن کلوپ بهترین مربی حال حاضر لیگ برتر انگلیس، در تیم ماینس آلمان بود صحبت جالبی در مورد سرمربی بودن و لیگ برتر ایران دارد.
علیرضا مرزبان در مورد کنگره فیفا گفت: ما در کنگره‌ای جهانی حضور داریم که مربیان حرفه‌ای از تمام دنیا در آن شرکت می‌کنند. بر این اساس ما هر سه سال ۲۰ ساعت در این کلاس‌ها شرکت می‌کنیم. در این دوره‌ها بحث‌های مختلفی چون روانشناسی، فیزیولوژی، تاکتیک، پدالوژی، ساختارهای جدید هوش مصنوعی بررسی می‌شود که مربیان ما بتوانند دانش خودشان را به‌روز کنند. آنها باید بتوانند هدف گذاری درستی‌ داشته باشند که چه مسایلی در فوتبال روز دنیا مطرح هست. در این کلاس‌ها مربیان بزرگی شرکت می‌کنند چون ما بحث فرهنگ‌های مختلف را در پایه‌ها بررسی می‌کنیم. 
او ادامه داد: در همین مورد صحبت‌هایی را با آرسن ونگر داشتم که اگر بازیکنی مثل امباپه در آفریقا متولد شده بود نمی‌توانست به این موقعیت برسد که همه تیم‌ها مدرن دنیا خواهان جذب او باشند؛ بحث امکانات و برخورد با بازیکنان نابغه چطور باید باشد؟ شانسِ برابر در تمام قاره‌ها برای بازیکنان‌های تابعه وجود ندارد، ما باید راهکاری مناسب برای آن پیدا کنیم. چون فوتبال به‌عنوان پدیده‌ای که می‌تواند صلح جهانی در برداشته باشد، در دنیا مطرح هست.

**افتخارات استقلال تا سال‌ها در ذهن می‌ماند 
در صورتی‌که استقلال موفق شود در هفته ۳۰ ام برابر نفت بدون شکست بماند، باید علاوه بر  جام قهرمانی لیگ، به او جام طلا تیم‌های بدون شکست هم داده شود، آرسن ونگر هم اتفاقا این جام را در انگلیس به‌دست آورد، اما مرزبان عقیده دیگری دارد، او می‌گوید :به نظر من بالاتر از هر جامی، قهرمانی استقلال است که بعد از چند سال این تیم موفق شد به آن مهم دست پیدا کند. افتخاری که کادرفنی، مدیریت و بازیکنان استقلال به‌دست آوردند؛ با هیچ جامی نمی‌توان ارزش گذاری کرد و تا سالیان سال هم باقی می‌ماند. این تیم از روز اول رویکرد مثبتی داشت و من فکر می‌کنم قهرمانی این تیم، از همه جامی مهم‌تر باشد. 

فوتبال ایران را نمی‌توان با اروپا‌ قیاس کرد 
مرزبان در مورد نحوه برخورد با آمار لیگ‌های معتبر دنیا مثل لالیگا، کالچو، بوندس‌لیگا و لیگ برتر انگلیس که آمار گل‌های زده بیشتر آنها بالای ۹۰ بود، معتقد است که اول در ایران باید هدف گذاری، درست شود. او ادامه داد: اگر بخواهیم لیگ خودمان را با اروپا مقایسه کنیم؛ باید بدانیم که در آنجا بهترین بازیکن‌های جهان بازی می‌کنند. از طرفی الان بیشتر کشورها به سمت تفکرات تاکتیکی ایتالیا که پرسینگ هست، حرکت می‌کنند. شما نمی‌توانید کیفیت زمین‌ها و شرایط اروپا را با جای دیگری مقایسه کنید، مربیان اروپایی امکاناتی فنی در اختیار دارند که با لیگ ایران قابل قیاس نیست. بزرگترین مشکل ما در ایران تیم‌های پایه و بحث هدایت آنها است. اینکه ما چطور با بازیکنی که نبوغ ستاره شدن را دارد، برخورد می‌کنیم؟ برا‌ی همین هم هست که می‌بینیم فاصله فوتبال آسیا و اروپا اینقدر زیاد است. این بحث گل‌های زده و خورده در حقیقت یک بخش از جریان فوتبال است و فاکتورهای زیادی در آن نقش دارد.

1700362


**در ترکیب منچستر سیتی، فقط سه انگلیسی بود 
در مورد لیگ انگلیس و قهرمان آن صحبت کردیم که یکی از رقبای ایران در جام جهانی قطر است، مرزبان با اشاره به تیم قهرمان لیگ برتر، منچستر سیتی گفت: شما اگر فقط بازی آخر را ملاک قرار بدهید دو گل را ایلکای گوندوغان به ثمر رسانده، یا می‌توانم به کوین دی بروینه اشاره کنم؛ پس اگر بخواهیم فوتبال لیگ برتر انگلیس را موشکافی کنیم؛ می‌بینیم که بسیاری از بازیکنان سرشناس این لیگ را فوتبالیست‌های رده بالای سایر کشورها تشکیل می‌دهند. وقتی بازی را نگاه می‌کنیم می‌بینیم فقط ۳ بازیکن انگلیسی در ترکیب این تیم بازی می‌کنند. سایر بازیکنان لیگ برتر انگلیس را بهترین بازیکن‌های دنیا تشکیل می‌دهند. 

**ستاره‌های پرسپولیس جایگزین نداشتند
مرزبان که سابقه حضور روی نیمکت دو تیم پرسپولیس و سپاهان را دارد؛ در‌ مورد دلیل ناکامی این دو تیم در رسیدن به‌ قهرمانی، عنوان کرد: این دو تیم دو مشکل متفاوت داشتند. مربی سابق قرمزهای پایتخت در مورد این تیم گفت: پرسپولیس بازیکنان اصلی خودش را از دست داد و بازیکنان جانشینی هم در حد و اندازه‌های آنها ظاهر نشدند. آنها برای فهمیدن فلسفه بازی کردن در پرسپولیس به زمان نیاز دارند.
او ادامه داد: شما به تیم ملی نگاه کنید؛ دو دفاع وسط و دفاع راست از پرسپولیس آمدند. یک پله جلوتر اگر امیری مصدوم نباشد، پس از آن یک خط جلوتر از ترابی و طارمی هم می‌توان نام برد؛ پس اگر دقت کنید می‌بينيد حداقل ۶ بازیکن اصلی تیم ملی از پرسپولیس آمدند. آنها همه ستاره‌های این تیم بودند که خیلی از آنها یک‌دفعه از تیم جدا شدند و جایگزینی هم برای آنها وجود نداشت؛ مثل جدایی نورالهی و بیرانوند! البته پنجره بسته نقل و انتقالات پرسپولیس هم مزید بر علت شده است.

**جای نیازمند و حاج‌صفی در سپاهان پر نشد
مربی سابق سپاهان تحلیلی متفاوتی در مورد علت دورماندن سپاهان از قهرمانی دارد، او می‌گوید: سپاهان گلر اصلی‌اش را از دست داد، ولی جانشینی که به سپاهان آمد؛ هم‌رده پیام نیازمند نبود و این یک چالش بزرگ برای سپاهان بود.
او ادامه داد: از طرف دیگر احسان حاج‌صفی کاپیتان تیم ملی ایران و یک مهره با ارزش برای سپاهان بود. او می‌توانست بسیاری از مشکلات را در زمین حل کند. از طرفی جانشینان‌های خوبی که آمدند می‌بایست در تیمی که ساختارهای مشخص دارد، خودشان را ثابت کنند. ولی می‌بينيم انگار تعریف درستی به آنها ارائه نشد و آنها با وجود اینکه بازیکنان فوق العاده خوبی بودند؛ نتوانستند جایگاه را در ترکیب سپاهان به‌دست آوردند؛ مثل مسعود ریگی، حتی شهریار مغانلو که گاهی در ترکیب بود و گاهی هم نیمکت نشین می‌شد. به‌نظر من آنها به جایگاه واقعی‌شان نرسیدند و فقط فرشاد احمدزاده بود که زمان بیشتری در زمین حضور داشت. 

**به فرهاد قهرمانی استقلال را تبریک می‌گویم  
علیرضا مرزبان با اشاره به نتایج استقلال گفت: در شرایطی که سپاهان و پرسپولیس خودشان را پیدا نکردند، استقلال روی نوار پیروزی افتاد. بازیکن‌ها کم‌کم احساس بهتری پیدا کردند. پس از آن هم انگیزه آنها بیشتر شد و متمرکزتر از سایز تیم‌ها عمل کردند.
او ادامه داد: اگر بخواهیم تحلیل درستی داشته باشیم استقلال بسیاری از امتیازها را در نیمه دوم کسب کرد. پس مجموعه از فاکتورها مختلف هست که یک تیمی نتایج خوبی می‌گیرد. حقیقتا باید به فرهاد، کادر فنی، بازیکنان و هوادارانشان، بابت این قهرمانی تبریک گفت. 

1600345


**کلوپ یک‌شبه سرمربی شد 
مرزبان در رابطه با اینکه چرا بعضی از مربیان ایرانی حاضر نیستند مدتی را به‌عنوان کمک مربی شروع به کار کنند و دوست دارند همیشه نفر اول و سرمربی باشند، گفت: این تفکر اشتباه است که فکر کنیم یک سرمربی اول باید دستیار باشد، من می‌توانم یکی از مدرن‌ترین مربی‌های جهان که‌ در حال حاضر بهترین مربی لیگ برتر انگلیس است؛ یعنی یورگن کلوپ را برای شما مثال بزنم. او و سیروس دین محمدی شاگرد من در ماینس آلمان بودند. از همان روز اول در لیگ دوم آلمان به‌عنوان سرمربی کار خودش را شروع کرد. مهم‌ترین مساله برای یک سرمربی درک اختلافات فرهنگی میان بازیکنان است. او باید اطلاعات درستی از مسائل فنی روز فوتبال دنیا داشته باشد. پس از آن هم تعامل درستی با بازیکن و عوامل فوتبال داشته باشد. در دنیای امروز شما مربیان با دانش بالای فنی دارید؛ یک بدنساز، همین‌طور یک روانشناسی در کنار تیم نیاز دارید. مربی تمرین‌دهنده و آنالیزوری که لازم است. با این روند می‌بینید که یک سرمربی باید مدیر خوبی باشد و بتواند به‌عنوان یک لیدر از مهره‌ها هم بازی بگیرید. در این روند مهم نیست که شما مربی بودید یا نه؟ اگر هدف شما از سرمربی بودن، شهرت است، قطعا شکست می‌خورید! یک سرمربی باید با عشق کار کند و جلو برود. درک بالایی از فوتبال داشته باشد و بتواند مسائل را تحلیل کند
علیرضا مرزبان در پایان با آرزوی سلامتی برای مردم ایران گفت: من باید در چند کنگره دیگر هم حاضر شوم. در حال حاضر برنامه‌ای برای بازگشت به لیگ ایران ندارم و امیدوارم مردم ایران همیشه سرفراز باشند.

گفت‌و‌گو: شقایق آسیایی

دیدگاه‌ها