کد خبر : 1826445 | 06 خرداد 1401 ساعت 18:57 | 42.2K بازدید | 38 دیدگاه

لیورپول- رئال در پایان فصل فوتبال باشگاهی؛

گزارش ویژه: آخرین تانگو در پاریس

صفر تا صد فینال لیگ قهرمانان؛ فردا شب در پاریس دو غول اروپایی به مصاف هم خواهند رفت.

گزارش ویژه: آخرین تانگو در پاریس

به گزارش "ورزش سه"، سکانس‌های فیلم کلاسیک کازابلانکا، فیلم محبوب من و بسیاری دیگر، ده ها جمله شنیدنی دارد که بی اختیار در گوشه ای از ذهن، ماندگار شده است.  وقتی که ریک به معشوق خود ایلزا می‌گوید: "ما همیشه پاریس را خواهیم داشت."
اشاره ای به رُمَنس عاشقانه کوتاه آنها در آستانه جنگ جهانی دوم در پاریس که ناگهان با حمله نازی ها به فرانسه پایان یافت.

کسی نیست از پاریس خاطره ای نداشته باشد. در بهار حال و هوای خود را دارد.
چیزی در مورد پاریس در بهار وجود دارد. 
مکان مناسبی برای شصت و سومین فینال جام باشگاه های اروپا یا نام امروزی آن، لیگ قهرمانان. مهم ترین کاپ فوتبال جهان پس از جام جهانی. لیورپول و رئال مادرید این را خوب می دانند. آنها قبلا در پاریس بوده اند.

پاریس، عنوان شهر عشق را يدك مي كشد، چنانچه براي ايلزا و ريك، برگمان و بوگارت، براي بسیاری، اما هیچ عشقی بین رئال مادرید و لیورپول در پاريس وجود نخواهد داشت زیرا آنها مي‌روند تا بار ديگر برای تاج قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه پارك دو فرانس مبارزه كنند و دمار يكديگر را در بياورند.


پاریس ۱۹۵۶
در پنج دوره اول جام باشگاه‌های اروپا، باشگاه های شرکت کننده توسط مجله فوتبال فرانسوی اِکیپ L'Equipe  انتخاب می شدند. اولین فینال در ۱۳ ژوئن سال ۱۹۵۶ برگزار شد. میان رئال مادرید اسپانیا و ریمز از فرانسه. در پارک دو پرنس پاریس. این بازی با نتیجه ۴-۳ به نفع رئال مادرید به پایان رسید. رئال در ادامه پنج قهرمانی متوالی اروپا را به نام خود ثبت کرد. زمانيكه بهترين بازيكنان دوران از جمله الفردو دي استفانو آرژانتيني، پوشكاش مجاري و كوپاي فرانسوي را داشت در حاليكه فدراسيون فوتبال انگلستان در سال هاي اوليه از حضور تيم هاي انگليسي جلوگيري مي كرد. با جدي گرفتن رقابت معركه جام قهرماني اروپا از سوي فدراسيون ديگر كشورها اوضاع تغيير كرد. از اينرو اگرچه بطور حتم تعداد عناوين مادريد در مجموع كمي بيش از اين ديگران بود ولي احتمالا در فخر فروشي طرفداران مادريد و دو رقمي بودن تعداد جام ها تاثير بسزايي داشت!
با عذر بسيار از این اشاره و معذرت از خدايان فوتبال قديم چون دي استفانو و طرفداران رئال در هر نقطه دنيا.

1716616

پاریس ۱۹۸۱
در سال ۱۹۸۱، این دو باشگاه بزرگ برای اولین ملاقات خود، در فینال اروپا در پایتخت فرانسه به نبرد پرداختند. لیورپول با تک گل دفاع چپ خود، الن کندی، رئال را از پای در آورد. اواين تيم انگليسي كه سومين قهرماني را از آن خود كرد و باب پيسلي از بزرگان فوتبال، اولين مربي بود كه در تاريخ اروپا ٣ عنوان قهرماني اروپا را به دست آورد. وينسنت دل بوسكه كه بعدها سرمربي رئال شد، سانتيلانا عالي و لاري كانينگهام فوق العاده، مقهور كلمنس، دالگليش، مك درموت شدند.

1716802

کیف ۲۰۱۸
در سال ۲۰۱۸ در کیف، نبرد این دو تیم ستیزجویانه و بسیار بحث انگیز بود. دو اشتباه فاحش لوریوس کاریوس لیورپول را از پای در آورد. راموس با يكي از حرفه اي ترين خطاهايي  كه در دوران عمر فوتبالي ديده ام كتف صلاح را خرد كرد. گرت بيل زيباترين قيچي عمرش را زد تا حتي رونالدو به آن حسودي كند. مادرید ۳-۱ پیروز شد و سپس زلزله خانمان براندازي داشت. سعي ميكنم اگر شد از حكايت فينال در كيف و عواقب آن براي رئال تا پيش از ديدار نهايي شنبه شب مطلبي بنويسم.

و دوباره پاریس ۲۰۲۲
فینال شنبه ۲۸ می ۲۰۲۲، نهمین دیدار ميان دو تیم است و سومین باری كه در فينال برای قهرمانی اروپا در بزرگترین جايزه فوتبالي قاره رقابت می كنند. "باكس افيس" درجه يك. رضايت گارانتي. دو تيم كه در مجموع ٣٠ جام اروپايي را تصاحب كرده اند. ١٩ براي رئال و ١١ براي ليورپول. در حال حاضر ميلان و بارسلونا با ١٤ جام در ميان ايندو جا خوش كرده اند.

فصل ٢٢-٢٠٢١
قرمزها در هر بازی ممکن در اين فصل به میدان رفته اند و در هر سه رقابت به فینال رسیده اند، تمرکز آنها با از دست دادن چهارگانه پس از قهرماني دراماتيك منچستر سيتي در ليگ برتر، روی افتخار ديگري در اروپا پس از كسب جام حذفی و جام کارابائو است. ليورپول انقدر در اين فصل معركه بوده كه لیگ قهرمانان اروپا یک جایزه تسلی بخش و آرام كننده به حساب مي آيد.

1715493

در مقابل، قهرمان لاليگا راه باورنكردني را براي رسيدن به فينال پشت سر گذاشته است، جاييكه در نيمه نهايي برابر سيتي ٣-٤ جان سالم به در برد و در ديدار برگشت بدون ايجاد حتي يك موقعيت خطرناك و داشتن شانسي براي به ثمر رساندن گل كه در نوع خود ركوردي باورنكردني است، با ٢ گل پياپي رودريگو در ثانيه هاي پاياني وقت اضافه، بازي را به دو ١٥ دقيقه اضافي كشاند و سپس كريم معروف، سر گوارديولا و يكايك بازيكنان سيتي را بريد.

آنچه ما از این دو تيم به اشكال مختلف در طول فصل ديده ايم، نشان می دهد فينال پاريس می تواند پر از گل، درام هاي متفاوت نفس گير و شايد بار ديگر هيجان ميخكوب كننده لحظات پاياني باشد.
آنچلوتي با اشاره به اين نكته گفت: ديگر توان چنين هيجان خطرناكي را ندارم.

مرور كوتاه بازيكنان ليورپول و رئال مادريد در پست‌هاي مختلف:

این دیدار تکرار فینال لیگ قهرمانان ٢٠١٨ خواهد بود، جایی که مادرید در مقابل  ليورپول که به تازگی تحت نظر کلوپ قرار گرفته بود به پيروزي رسید. اکنون، قرمزها بهتر هستند، بسيار بهتر. 

1713330
بازيكنان دو تيم را زير ذره بين مي بريم. قضاوت رتبه و اندازه آن ها با خود شماست. ليورپول و رئال مادريد، دو قدرت اروپا و جهان، خدايان خورشيد، نور و روشناي، تحت فرمان كلوپ و آنچلوتي، "داربي اروپايي" ديگري را برگزار مي‌كنند، داربي؟، نقل به مضمون، دقيقا از كارلو آنچلوتي. بله داربي ليورپول و رئال در فينال ليگ قهرمانان.

دروازه بانان:

آلیسون / لیورپول
این بازیکن برزیلی در فصول اخیر از قدرت بیشتری برخوردار بوده است و هر هفته در بین تير دروازه ها مستبدانه و پرقدرت گلری كرده است. دروازه بان سابق رم برخی از اشتباهات احمقانه ای را كه داشت از ليست خود حذف کرده است. به راحتی به عنوان بهترین دروازه بان لیگ برتر و مسلماً همتراز ادرسون نگهبان سيتي، و همچنین یکی از بزرگترین دروازه بان های جهان به حساب می آید. آلیسون در این فصل ٢٠ کلین شیت clean sheet(تیم یا دروازه بانی که در یک بازی گلی دریافت نکرده ) در ٣٢ بازی داشته و در مجموع خیره کننده است، که تنها ٢٠ گل دریافت کرده و ٦٦ سيوsave انجام داده است..

تیبو کورتوا / رئال مادرید
مرد سابق چلسی از زمان انتقال ٣٥ میلیون پوندی خود از استمفوردبریج، شروع زندگی ساده اي در برنابئو نداشت، اما اکنون واقعاً مهر خود را بر پیراهن شماره ١ كوبيده است. او در این فصل ١٤ کلین شیت در لالیگا داشته است.

1658620

مدافعين راست:

ترنت الکساندر-آرنولد / لیورپول
پس از یک فصل کمی «نااميد كننده» در سال گذشته طبق استانداردهای او، پسر مرسی‌ساییدی به بهترین فرم خود بازگشته و قرار است در سومین فینال لیگ قهرمانان اروپا بازی کند. این بازیکن خلاق ٢٣ ساله با ١٧ پاس گل در تمامی رقابت ها در این فصل، براي لیورپول راه حیاتی را گشوده است. سانترهای او همیشه باعث دردسر واقعی مدافعان حریف می شود. از بهترين جوانان نسل خود.

دنی کارواخال / رئال مادرید
زمانی بود که مدافع کناری اسپانیایی به عنوان یکی از بهترین مدافعان راست شناخته می‌شد، اما جایگاه کلی او در طول سال‌ها کاهش یافته است. در اين فصل به دلیل مصدومیت‌ها، کووید، مشکلات عضلانی و مشکل ساق پا، حضور او را در اوایل فصل بيشتر کاهش داد. اگرچه در يك ماه اخیر، بازي هاي محکمی برای کمک به مادرید برای قهرمانی در لالیگا به نمایش گذاشت.

مدافعين مياني/وسط

1697243

ویرجیل فن دایک / لیورپول
به راستي چه بايد در باره فان دايک گفت؟
غول دفاع، بخش جدایی ناپذیری از موفقيت لیورپول در این فصل بوده است، پس از اینکه بخش زیادی از فصل گذشته را به دلیل مصدومیت از دست داد. بازگشت و تاثير او در تيم غيرقابل انكار است. ٣٢ بازی از ٣٤ بازی لیورپول در لیگ به اضافه ٨ بازی از ١٠ مسابقات لیگ قهرمانان اروپا را آغاز کرده است. به درستی یکی از بهترين و معتبرترین مدافعان میانی هلند و اروپا محسوب مي شود. الهام بخش تيم است و به ثبت ٢١ کلین شیت در هنگام حضور در زمین بوده است. رهبری و سازماندهی او در فینال بدون شك کلیدي است.

ادر میلیتائو / رئال مادرید
در این فصل پس از جدایی سرخیو راموس و رافائل واران دقایق و تعداد بازي هاي خود را افزایش داد. بازیکن قابل اعتماد آنچلوتی در ٤ ستون خط دفاعی. در برد نیمه نهایی آنها مقابل منچسترسیتی متزلزل به نظر می رسید اما عمدتا در صورت لزوم وظيفه خود را انجام مي دهد.

جوئل ماتیپ / لیورپول
یورگن کلوپ در هفته‌های اخیر رقابت‌ها ماتيپ و كوناته را به صورت چرخشی و نوبتي به میدان می‌برد، اما در اين فصل ليگ، ماتیپ پس از ٦ سال با ٢٨ بازي، جا پاي خود در آنفیلد را محكم كرد. پس از خريد او توسط كلوپ و پيوستن به ليورپول در فصل ١٧-٢٠١٦ به یکی از مورد اعتمادترین ستاره های لیورپول تبديل شده است.

داوید آلابا / رئال مادرید
باید جای خالی راموس را پر می کرد. از زمانی كه با انتقال رايگان در تابستان  گذشته از بایرن مونیخ به رئال آمد به طرز قابل توجهی پیشرفت کرده است. تجربیات زياد خود را در برنابئو به ارمغان آورده و کمک قابل توجهی در دفاع میانی برای قهرمانی در لالیگا داشته است. حضور او در خط دفاعی و ذهنیت و خلق و خوي پيروزمندانه و جنگندگي او برای باشگاهی مانند رئال مادرید حیاتی است.

مدافعين جناح چپ

اندی رابرتسون / لیورپول
از آن اسكاتلندي هاي پر حرارت و دو آتيشه. حفظ سطح و ثبات از زمان امضای قرارداد با لیورپول در سال ٢٠١٧، قابل توجه است.
زندگی حرفه ای رابرتسون و داستان جدايي از هال سيتي و پیوستن به ليورپول باورنکردنی است. ويژگي ها و نيروي تمام نشدني خود را با الکساندر-آرنولد ترکیب کرد تا یک جفت بال عقابي ویرانگر را در جناحين چپ و راست تشکیل دهند. هر دو تهدید بزرگی براي رئال هستند.

فرلاند مندی / رئال مادرید
یک مدافع کناری خوب در روزگار خود، اما از زمانی که به مادرید نقل مکان کرد، با مشکلات و آسيب ديدگي هاي وحشتناکی روبرو شد. به تنهایی در این فصل ١٤ بازی را به دلیل مشکلات و آمادگی جسمانی از دست داد. در نهایت به نظر می رسد که برای مادرید به میدان می رود. او تنها ١٨ بازی در این فصل را آغاز کرد و بهترین فرم خود را در این ماه به نمايش گذارد. او دو پاس گل در بازی اول و باخت ٤-٣ به سیتی داد و در بازی برگشت  یک گل صد در صد را از روي خط به خارج زد و مادريد را از مرگ حتمي نجات داد.

مردان ميانه ميدان:

فابینیو / لیورپول
به نظر می رسد هافبک برزیلی برای قرمزها بهتر و بهتر شده است. از زمان پیوستن خود از موناكو در سال ٢٠١٨ به طور پیوسته و مداوم بر نفوذ خود افزوده است. تقريبا در این فصل دائما در تيم کلوپ حضور داشت، فابينيو يكي ديگر از معتمدين اوست. بی سر و صدا و بدون هياهو به کسب و کار خود پرداخته، یکی از ناشناس ترین بازيكنان لیورپول است - تکل های او برنده و راه انداز تیم است. در این فصل ٤٥ بازی انجام داده و هشت بار هم گل زده است.

1711112

کاسمیرو/ رئال مادرید 

یکی دیگر از هافبک‌های سرسخت که به نظر نمی‌رسد اشتباه کند. این برزیلی در ١٠ سال گذشته خدمتگزار لوس بلانکوس بوده و طبيعتا موفقيت هاي زیادی داشته است. کاسمیرو در طول دهه حضورش در برنابئو همیشه گزینه اول تیم بوده است و همه اینها به دلیل مهارهای درخشان، میزان کارایی بالا و استقامت او است. جای تعجب نیست که او را در اسپانیا به عنوان "تانک" می شناسند.


تیاگو / لیورپول

هافبک اسپانیایی در فینال مقابل رقیب تیم دوران نوجوانی خود، بارسلونا قرار خواهد گرفت. بسیاری از آنها را از تیم ملی اسپانیا به خوبی می شناسد. تیاگو می تواند با پاس هاي كوتاه و بلند خود، دید و خلاقیت باورنکردنی، به مادريد آسیب برساند. او برای پیدا کردن مكان خود در لیورپول وقت گذاشت. بالاخره موفق شد بدون صدمه ديدگي فصل را سپري كند. پيشرفت او را به چشم ديديم، بهترین‌ او در اواخر فصل بود.

لوکا مودریچ / رئال مادرید
جادوگر کروات همچنان ما را خیره می کند. مودريچ حتي خود را در ٣٦ سالگی به چالش می کشد. بازيگر سابق تاتنهام و برنده توپ طلا، پس از یک فصل هیجان انگیز با ٢ گل و ٩ پاس گل هنوز نشانه اي از کاهش سرعت و نفوذ نشان نمی دهد. در تمام مسابقات حضور دارد. يار وفادار رئال است و توانایی این را دارد که در یک چشم به هم زدن بازی را تغییر دهد. پاس گل بيرون پاي او در برابر چلسی، با تحسین بسياری از کارشناسان و هواداران مواجه شد. از بهترين پاس هاي فصل.

جردن هندرسون / لیورپول
هندرسون، رهبر وسط بازي است. برخلاف ميل خودم، دوست داشته باشید يا نه، بايد بگویم، با جوايز حاصله در چند سال گذشته و پشت سر گذاشتن استیون جرارد افسانه ای با قهرمانی در لیگ قهرمانان و لیگ برتر، جایگاه نمادين و خاصي را در لیورپول به دست آورده است. نمایش های آرام و محکمی در خط میانی ارائه می دهد، و اگرچه ممکن است به اندازه مستعدين مادرید قدرت فنی نداشته باشد، اما هرگز شما را ناامید نخواهد کرد.

تونی کروس / رئال مادرید
یکی دیگر از بازیکنانی که مدال هاي زیادی دارد. داشتن بازیکنی با کیفیت کروس هرگز نمی تواند چیز بدی باشد. حتی اگر او لذت و سوپر فرم چنداني در اين فصل نداشته است. او در این فصل سه گل زده و سه پاس گل داده است. با مهارت فنی که در اختیار دارد، در كنار مودريچ می تواند، "چیزی" از "هيچ چيز" برای نجات مادريد فراهم کند.

1703762

مهاجمين:

محمد صلاح / لیورپول
او ممکن است در ١٥ بازی فقط ٣ گل زده باشد، اما شاه مصری همچنان یکی از بهترین فصل های خود را با پیراهن قرمز تجربه می کند. نقش اساسي در شانس آنها برای بردن چهارگانه اي كه ناباورانه به ٣ گانه و شايد دوگانه، تبدیل شود. صلاح با زدن ٢٢ گل و ١٣ پاس گل، ليگ را با عنوان بهترین گلزن و بهترین پاسور به پایان رساند. او قبلاً جایزه بهترين بازیکن فصل اتحاديه نويسندگان ورزشي FWA را برده و در ليست جايزه اتحاديه فوتباليست هاي حرفه اي PFA نیز هست. صلاح رکورد چشمگيري در فینال های بزرگ ندارد اما تا زمانی که در زمین باشد لیورپول شانس موفقیت دارد.

رودریگو / رئال مادرید
مردی که مادرید را به فینال لیگ قهرمانان اروپا رساند. این برزیلی گزینه اول زیر نظر کارلو آنچلوتی در این فصل نبوده است - با شروع تنها ١٣ بازی در لالیگا و انجام ١٦ بازی از روی نیمکت، اما همچنان ۸ بار در تمام رقابت ها موفق به گلزنی شده است.
دو گل آخری که برابر سيتي به ثمر رساند احتمالا مهمترین كاري است كه در دوران فوتبال خود انجام داده است. سزاوار است که پس از نجات رئال از چنگال شکست، در فینال حضور داشته باشد.

سادیو مانه / لیورپول
پس از شکست دادن مصر با سنگال در فینال جام ملت‌های آفریقا، دیگر در سایه مو صلاح نیست. مانه می‌داند که پیروزی با باشگاه و کشور چه احساسی دارد. از اينرو تجربه و تلاش دائمي او در میدان، مهم خواهد بود. مجموع ١٩ گل در تمام رقابت ها اهرم مهمي در  افزایش افتخارات متعدد ليورپول شده است.  مانه در کنار صلاح مطمئنا تهدید بزرگی برای مادرید خواهد بود، شك نداشته باشيد.

کریم بنزما / رئال مادرید
صحبت كردن از صفات و ويژگي اين بازيكن،  در كنار آمار و ارقام بيشمار، منجر به از دست دادن همه چيز در باب اين بازیکن فرانسوی می شود. فصلي باورنکردنی، ٣ هت تریک، در مجموع ٤٣ گل در ٤٣ بازی. او با ١٥ گل در ١١ بازی، قلب تپنده فصل و فرشته نجات رئال مادرید در بسياري از مسابقات لیگ قهرمانان اروپا بوده است. مورينيو زماني در انتقاد از بنزما، او را pussycat ناميد!؟! بگذاريد بگويد، خوزه، هميشه خوزه است. كريم بنزما از گوهران قديمي و ناب فوتبال اروپا است.

1709348

لوئیز دیاز / لیورپول
هواداران و کارشناسان به طور یکسان از زمان پیوستن از پورتو به لیورپول در ژانویه به تمجید از کلمبیایی پرداختند. نمایش‌ حرفه‌ای دياز در  خط حمله در مدتي كوتاه همه را، حتي کلوپ را متعجب ساخت كرد. سرعت و جنگندگي خستگي ناپذير یورگن کلوپ را مجبور كرد او را در تیم به کار بگيرد. كنترل موثر توپ در بالاي زمين باعث شده، در تيم اصلي جاي بگيرد. اگرچه آمار گل زيادي ندارد، تنها ٥ گل و سه پاس كه به گل ختم شده است.

وینیسیوس جونیور / رئال مادرید
با ١٧ گل و ١٥ پاس گل در اين فصل، به نظر می رسد ما در نهایت بهترین نسخه ستاره برزیلی را می بینیم. وقتی وينيسيوس در سال ٢٠١٨ با مادرید قرارداد امضا کرد سر و صداي بسياري به راه افتاد. اما مجموعه كار او و محصول نهايي، پر انرژي ولي فاقد كارایي لازم بود. در این فصل او زنده شده است تا کیفیت واقعی خود را نشان دهد.

برگ‌های برنده:
احتمالا گرت بيل براي رئال و بابي فرمينيو براي ليورپول

حرف آخر:
لیورپول فصل بي همتايي را سپری كرد. یک فصل فوتبالی قابل توجه و فراموش نشدني، حتي اگرچه در هفته گذشته در يك دراماي بي همتاي ٥ دقيقه اي در آخرين بازي فصل، چهارگانه بی سابقه و عنوان ليگ برتر را مقابل سیتیزن‌ها با يك امتياز از دست داد.
فصل آینده درهاي آبي بهشت تسخير شده را بي محابا خواهند كوبيد. شك نداشته باشيد.
حرفه اي تر از آن هستند تا عدم پيروزي در ليگ اجازه دهد تا برابر تيم بلند آوازه اسپانيا زانو خم كنند.
صلاح از انتقام و فينال ناجوانمردانه ٢٠١٨ مي گويد. و كلوپ اگرچه احساس مو صلاح را مي فهمد، معتقد است؛ انتقام هدر دادن انرژي است. مطمئن باشيد قرمزها آماده اند.

از سوی دیگر، رئال مادرید قهرمان لالیگا شده است، اما در رقابت های اروپایی پس از یک سری عملکرد و بازگشت های درخشان، فوتبالي غیرقابل باور و در سطح تيم هاي استثنايي دوران مختلف به نمايش نگذاشته. سفر دو باره مادريد به فینال پاريس می تواند صفحات یک رمان مانند بينوايان را پر کند.

با این حال، جهان فوتبال منتظر اختام و نقطه پاياني فصل فوق العاده ٢٢-٢٠٢١ است، پايان فصل هنوز نوشته نشده است. قرمزها و لوس بلانکوس در فینال لیگ قهرمانان اروپا در پاريس رمانتيك به جنگ مي روند.
غول هاي اروپا هميشه "پاريس" را داشتند، دارند و خواهند داشت.

1716854

پيش بيني:
هيچ تيمي در اين فصل به موقع يقه مادريد را نگرفت و اگر گرفت كار را به وقت تمام نكرد. در نيمه نهايي منچستر سيتي بايد مادريد را با اختلاف گل زياد سر جاي خود مي نشاند. ننشاند و قيمتش را پرداخت كرد. بي تعارف و بي غرض رئال حتي يك ٩٠ دقيقه درخشان نداشته است، نان شانس و استعداد بازيكنان خود را در دقايقي كوتاه خورده است.  فكر مي‌كنم اينبار ليورپول يقه رئال را خواهد گرفت و تا كار را تمام نكند، رها نخواهد كرد. دقيقا مانند بلايي كه راموس بر سر صلاح آورد!

امیرحسین صدر

دیدگاه‌ها