کد خبر : 1826505 | 07 خرداد 1401 ساعت 11:46 | 2.5K بازدید | 0 دیدگاه

مقانلو چه كسانى را به نبرد آسيايى مى برد؟

تكواندو در روياى بازگشت به مسير خوشبختى

بیژن مقانلو در نخستین تجربه جدی خود پس از بازگشت به راس کادر فنی تیم ملی، شاگردان خود را راهی رقابت های قهرمانی آسیا در چونچئون کره جنوبی خواهد کرد.

تكواندو در روياى بازگشت به مسير خوشبختى

به گزارش ورزش سه، آخرين مسابقه مهمی که تیم ملی مردان تکواندو ایران پشت سرگذاشت، المپیک توکیو بود که به مانند المپیک ریو بدون مدال و با ناکامی این تیم همراه بود؛ نتیجه ای که یکی از دلایل اصلی پایان دوران ساله ریاست محمد پولادگر در فدراسیون تکواندو و شکست او در انتخابات از هادی ساعی بود. پس از لغو مسابقات متعدد بین المللی طی یک سال گذشته، هیچ تکواندوکاری از ایران در گرندپری رم نیز شرکت نخواهد کرد و بالاخره قرار است تیم ملی مردان ایران از سوم تا ششم تیرماه در رقابت های قهرمانی آسیا به میزبانی چونچئون کره جنوبی به میدان برود. بیژن مقانلو نیز که پس از تغییر کادر مدیریتی فدراسیون جایگزین فریبرز عسکری شده و پس از 6 سال مجدداً سکان هدایت تیم ملی را به دست گرفته است تا تیم ملی را به دوران اوج خود بازگرداند و خاطره تلخ المپیک ریو را پاک کند، چند روز پیش ترکیب تیم اعزامی به قهرمانی آسیا را اعلام کرد؛ ترکیبی که هوگوپوشان برای قرار گرفتن در آن یک ماراتن طولانی را پشت سر گذاشته و در بیش از 4 مسابقه انتخابی داخلی و 3 مسابقه بین المللی شرکت کردند که فقط آخرین مورد آن در دوران سرمربی کنونی تیم ملی برگزار شد و به گفته خود مقانلو 80 درصد در آن پوست اندازی شده است. 
از آنجایی که هر کشور می تواند حداکثر در 6 وزن از 8 وزن مسابقات نماینده داشته باشد، قهرمان سابق آسیا اوزان اول و هفتم یعنی منفی 54 و منفی 87 کیلو را قلم گرفته و نفرات خود را در 6 وزن دیگر برای حضور در چونچئون آماده می کند. در ادامه این مطلب، نفر به نفر هر یک از این اوزان را بررسی خواهیم کرد.

1716965


وزن دوم 58- کیلوگرم: مهدی حاجی موسایی  در مسیر بزرگان 
قهرمان سال 2017 وزن منفی 33 کیلوگرم نونهالان آسیا درحالی قرار است به عنوان نماینده ایران در وزن 58 کیلو به روی شیاپ چانگ چونچئون برود که در هیچ یک از مراحل انتخابی و مسابقاتی که در چند ماه اخیر برگزار شده، در این وزن شرکت نکرده و تمامی عناوین خود را در وزن اول به دست آورده که قرار نیست در آن هیچ تکواندوکاری را به کره جنوبی اعزام کنیم. به نظر می رسد که عملکرد این دانش آموز نوجوان کرجی به قدری از رقبا بهتر بوده که کادر فنی را مجاب کرده تا او را در یک وزن بالاتر به مسابقات قهرمانی آسیا بفرستند. رنک 11 وزن منفی 54 کیلو دنیا که در رنکینگ المپیکی وزن منهای 58 کیلو نیز رتبه 46 را در اختیار دارد، در دو مرحله از مسابقات انتخابی و همچنین در جام ریاست فدراسیون جهانی که اسفند ماه در تهران برگزار شد، در وزن اول به مقام قهرمانی رسید و امیدوار است که بتواند بعد از 6 سال ایران را دوباره به طلای وزن 58 کیلوگرم آسیا برساند.

وزن سوم 63- کیلوگرم: فرزان عاشورزاده از گور برخاسته 
سونامی تکواندو ایران که 6 سال بعد از ناکامی المپیک ریو هنوز نتوانسته به روزهای اوج خود بازگردد، بعد از 3 سال دوباره در ترکیب تیم ملی قرار گرفته تا بتواند بعد از برنز بازیهای آسیایی 2018 در یک رقابت مهم بین المللی روی سکو برود؛ برنزی که با شکست برابر نیاز پولاتوف ازبک به دست آمد؛ تکواندوکاری که اسفندماه 2 بار برابر عاشورزاده قرار گرفت که ابتدا در جام باشگاه های آسیا مغلوب فرزان شد اما یک هفته بعد با برد 15 بر 12 در نیمه نهایی جام ریاست فدراسیون جهانی انتقام خود را از فرزان گرفت. قهرمان سال 2015 جهان که در حال حاضر در رتبه 126 وزن دوم المپیکی قرار دارد، در انتخابی پاییز حتی نتوانست وارد اردوی تیم ملی شود اما با 2 برنزی که در اسفندماه کسب کرد و همچنین قهرمانی در انتخابی فروردین ماه با غلبه بر گربه سیاه خود یعنی محمدحسن پلنگ افکن، مجدداً به عضویت تیم ملی درآمد؛ به این امید که پس از 8 سال بتواند دوباره بر بام قاره کهن بایستد.  

1328999


وزن چهارم 68-کیلوگرم: دانیال بزرگی پیش به سوی قتلگاه 
تکواندوکار مازندرانی، دیگر تازه وارد تیم ملی بزرگسالان است که سابقه حضور در مسابقات آسیایی یا جهانی حتی در رده های سنی را نیز ندارد و طی 2 سال اخیر در تکواندوی ایران مطرح شده است. رنک 17 وزن منفی 74 کیلو جهان نیز در وزنی به میدان خواهد رفت که در هیچکدام از مسابقات یکسال اخیر در آن شرکت نکرده است. بزرگی که در جام فجر 2021 و باشگاه های آسیا 2022 به قهرمانی رسیده است، در جام ریاست فدراسین جهانی نیز با شکست برابر میرهاشم حسینی نایب قهرمان شد.

نفر چهل و سوم وزن سوم المپیکی در انتخابی فروردین ماه نیز در وزن منفی 74 کیلو به قهرمانی رسید اما به تشخیص کادر فنی قرار است در یک وزن پایین تر به روی شیاپ چانگ چونچئون برود؛ وزنی که قهرمان دو دوره قبلی آن در المپیک، آسیایی بوده و در تمام ادوار المپیک حداقل 2 مدال آور آسیایی داشته است.

وزن پنجم 74- کیلوگرم: میرهاشم حسینی در جست و جوی زمان از دست رفته 
عجیب ترین و پرماجراترین تکواندوکار یک سال اخیر تکواندوی ایران، نماینده تیم ملی در وزن پنجم قهرمانی آسیا خواهد بود. قهرمان 2016 آسیا، در دوره گذشته این رقابت ها یعنی 2021 بیروت در همان گام نخست در دیداری عجیب برابر جین هو جون کره ای با ضربه ای که به سرش خورد، ناک دان شد و از دور رقابت ها کنار رفت و در المپیک توکیو نیز از وزن کم کردن زیاد آسیب دید و نتوانست به عنوانی بهتر از هفتمی برسد.نایب قهرمان میانه ای 2017 جهان، در انتخابی آذر ماه به دو وزن بالاتر رفته و در فینال مغلوب محمد حسین یزدانی شد؛ بعد از این اتفاق به وزن منفی 74 کیلو آمد و پس از شکست زودهنگام در باشگاه های آسیا، در جام فجر و جام ریاست فدراسیون جهانی به قهرمانی رسید تا به رتبه 41 وزن سوم المپیکی صعود کند اما در انتخابی فروردین ماه مجدد به وزن منفی 80 کیلو رفت و با شکست مجدد برابر یزدانی، کادر فنی مجبور شد که قهرمان بازیهای آسیایی جاکارتا را برای قهرمانی آسیا به یک وزن پایین تر بفرستد و به تبع آن دانیال بزرگی نیز به یک وزن پایین تر برود.  

1626754

وزن ششم 80- کیلوگرم: محمد حسین یزدانی به دنبال شکوه از دست رفته  
قهرمان 2017 نوجوانان آسیا که در یکسال اخیر به این وزن آمده است، با قهرمانی در مسابقات کشوری و همچنین انتخابی آذر ماه خود را به عنوان مدعی اصلی این وزن مطرح کرد. عملکرد این هوگوپوش اصفهانی در مسابقات اسفندماه نیز رفته رفته بهتر شد و پس از حدف در باشگاه های آسیا، در فینال جام فجر مغلوب شکرات سالائف ازبک شد اما چهار روز بعد در جام ریاست فدراسیون جهانی انتقام این شکست را گرفت و در دیدار پایانی نیز در راند طلایی مغلوب صالح الشراباتی اردنی، نایب قهرمان المپیک توکیو و رنک 2 این وزن شد. رنک 74 وزن سوم المپیکی در فینال انتخابی فروردین ماه نیز بار دیگر میرهاشم حسینی را شکست داد تا کادر فنی را مجاب کند که او را به عنوان ملی پوش ایران در وزن منفی 80 کیلو به قهرمانی آسیا اعزام کند؛ به این امید که ایران را در وزنی که 40 درصد مدال های المپیکش  را در آن گرفته، پس از 6 سال صاحب یک تکواندوکار مطمئن کند.  

وزن هشتم 87+ کیلوگرم: علیرضا نادعلیان به امید تکرار قهرمانی 
درحالی که ایران در وزن هفتم که اصلی ترین مدعی آن یعنی مهران برخورداری در آخرین هفته لیگ برتر به عنوان فنی ترین بازیکن انتخاب شد، نماینده ای را عازم کره جنوبی نخواهد کرد، آخرین نماینده ایران در وزن آخر به میدان خواهد رفت. تکواندوکار جویباری که در مهرماه در باشگاه های آُسیا و مسابقات آزاد آسیا به قهرمانی رسید، با پیروزی های قاطع برابر سعید رجبی و سجاد مردانی در انتخابی آذر ماه نیز قهرمان شد. رنک 72 وزن چهارم المپیکی در مسابقات لیگ از ناحیه زانو آسیب دید تا نتواند در 3 رقابت اسفندماه حاضر شود که درغیاب او 3 نفر مختلف قهرمان هر یک از این مسابقات شدند. با این حال، علی رغم اینکه این غیبت تا انتخابی فروردین نیز ادامه پیدا کرد، کادر فنی ترجیح داد که علیرضا نادعلیان، نماینده ایران در این وزن پر مدعی در آوردگاه چونچئون باشد؛ به این امید که طلای دوره گذشته کاپیتان سجاد مردانی که تنها طلای مردان ایران در بیروت بود را تکرار کند.

دیدگاه‌ها