کد خبر : 1827212 | 11 خرداد 1401 ساعت 11:23 | 38.8K بازدید | 5 دیدگاه

دلایل قهرمانی استقلال از زبان مربی سابق سپاهان

مرزبان: داشتن بهترین بازیکنان شما را قهرمان نمی‌کند

مرزبان دلایل مختلفی که سبب شد استقلال در این فصل قهرمان شود را شرح داد و به این مجموعه تبریک گفت.

مرزبان: داشتن بهترین بازیکنان شما را قهرمان نمی‌کند

به گزارش"ورزش سه"، علیرضا مرزبان مربی سابق تیم سپاهان پیش از پایان لیگ با استعفا از سمت خود به محل سکونتش در آلمان رفت. او که اخیرا در کنگره جهانی فوتبال با حضور چهره‌های مطرح شرکت کرده با خبرنگار ورزش سه در مورد این کنگره و مسائل مختلف لیگ ایران صحبت کرد. تعریف و تمجیدهای او از استقلال تهران بسیار قابل توجه است.

*شانس نداشتن کشورهای آفریقایی و آسیایی به دلیل کارهای پایه‌ای است
کنگره جهانی فوتبال هر سال با حدود ۱۰۰۰ نفر برگزار می‌شود اما از زمانی که کرونا همه‌گیر شد، این کنگره دائم به تعویق افتاد، امسال قرار است ۲ کنگره بزرگ برگزار شود که یکی از آن‌ها در شهر فرایبورگ و دیگری هم در شهر دورتموند خواهد بود. در این کنگره بحث‌های مختلفی مثل استفاده از هوش مصنوعی مطرح است و مدرن‌ترین مسائل را در زمینه تاکتیکی، روان شناسی و مدیریت انسانی داریم. درباره تمام فاکتورهایی که در فوتبال مهم هستند صحبت می‌شود و بحث‌های خاصی انجام می‌شود که در دنیا چه پروسه‌هایی در حال انجام هستند و کدام کشورها و قاره‌ها توانایی دارند در مسیرهای خاصی حرکت کنند و چه شانس‌های برابری را فیفا می‌تواند برای بازیکنان نابغه ایجاد کند تا این بازیکنان بتوانند نقش خودشان را به خوبی اجرا کنند. همان‌طور که می‌دانیم و می‌بینم در دنیا بیش‌تر کشورهای اروپایی یا برزیل و آرژانتین هستند که همیشه برای قهرمانی جهان مبارزه می‌کنند و کشورهای آسیایی یا آفریقایی تقریبا به هیچ وجه شانسی ندارند؛ این موضوع به این دلیل است که ما شانس برابر برای رقابت با این کشورها را نداریم، چون تیم‌های پایه ما با شرایط دیگری در آسیا و آفریقا کار می‌کنند و در اروپا شرایط کاری آن‌ها متفاوت است.

*امباپه اگر در آفریقا یا آسیا متولد شده بود پیشرفت نمی‌کرد
در این زمینه آرسن ونگر، سرمربی سابق آرسنال که تجربه زیادی در کار با فیفا دارد در یک گفت‌وگو اعلام کرد اگر امباپه در آفریقا متولد شده بود و زندگی می کرد به هیچ وجه تبدیل به امباپه امروزی نمی‌شد. او توانست در تیم‌های پایه فرانسه تمرین کند، مربیان بسیار خوبی داشت و شرایط بسیار خوبی برای او فراهم شده بود. از نظر روانشناسی درون گروهی، خانوادگی، تناسب بدنی و شناسایی محیطی روی این بازیکن کار شده و این امکانات در آفریقا و آسیا فراهم نیست. در کنگره جهانی درباره تمام این مسائل صحبت شد. سرمربی تیم ملی آلمان دیدگاه‌های خودش را درباره آماده سازی تیم ملی آلمان برای مسابقات جام جهانی قطر عنوان کرد و همچنین از شرایط بازیکنان و نوع تصمیم‌گیری‌ها صحبت کرد. تمام این موضوعات مطرح می‌شود، مربیان بزرگ دنیا هستند و مطالب خودشان را می‌گویند. مهم‌ترین دستاورد این کنگره‌ها تبادل نظر مستقیمی است که انجام می‌شود. نظر هرکسی شنیده می‌شود، هر کسی می‌تواند نظرش را بدهد و راه‌ حل‌های مختلفی را بررسی می‌کنند و این مسئله برای حرکت فوتبال آلمان بسیار اهمیت دارد.

1718448

*سپاهانی که ما تحویل گرفتیم پنجم شده بود
به این مسئله باید اشاره کنم که دوسال گذشته وقتی ما به سپاهان آمدیم رده پنجم را داشت و از بازی‌های آسیایی دور مانده بود. بعد از اینکه محرم نویدکیا سرمربی سپاهان شد، سال اول با کسب ۶۵ امتیاز دوم شدیم و این تیم کیفیت فوتبالی فوق‌العاده خوبی را از خودش به جا گذاشت، به طوری ‌که در بیش‌ترین آیتم‌هایی که در فوتبال حرفه‌ای دنیا مطرح است شماره یک بود. سال دوم محمد محبی، احسان حاج صفی و پیام نیازمند ۳ بازیکن ثابت ما از این این تیم جدا شدند و به جای این بازیکنان، کسانی جذب شدند که باید جایگزینی را یک به یک انجام می‌دادند.

*با آمدن یک مربی نمی‌توان انتظار قهرمانی سریع داشت
همان طور که می‌دانیم بازیکنانی که به یک تیم می‌آیند گاهی اوقات احتیاج به وقت دارند. بازیکنان  خیلی خوبی به سپاهان اضافه شدند اما فلسفه کاری باید تغییر می‌کرد و این تغییر فلسفه کاری زمان زیادی برد. روابط درون گروهی بسیار مهم بود که باید انجام می‌شد اما با این حال نتایجی که سپاهان گرفت به یک دوره بحرانی رسید و متاسفانه در مسابقات آسیایی تیم نتوانست از گروهش صعود کند ولی بازی‌هایی که سپاهان در لیگ انجام می‌دهد کیفیت بسیار خوبی دارند. محرم نویدکیا فوتبال اروپا را به خوبی می‌شناسد، دید بین المللی بسیار خوبی دارد، اعتقاد به فوتبال نفوذی، سرعت بازی و انتقال توپ دارد. همچنین پرسینگ نقش بزرگی برای او دارد. این تیم به خوبی کارها را انجام می‌دهد و اعتقاد قلبی من این است که سپاهان آینده بسیار خوبی دارد و می‌تواند در آینده بسیار موفق شود.
نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تیمی که چندین سال است به قهرمانی نرسیده با آمدن یک مربی به سرعت قهرمان شود اما تیم با کیفیت بازی می‌کند.

* اتحاد درون گروهی، عامل قهرمانی استقلال است
استقلال توانست با کیفیت فوق العاده خوبی قهرمان این لیگ شود. بازیکنان تیم متعهد بودند و اعتقاد قبلی به خودشان داشتند. حتی جدایی ۲ دفاع وسط استقلال به هیچ وجه به این تیم آسیب نزد چون اتحاد درون گروهی بسیار خوبی داشتند. فرهاد مجیدی، کادر فنی‌اش، بازیکنان، مدیریت و به خصوص هواداران شرایطی را فراهم کردند تا استقلال بتوانند بدون حواشی بزرگ به طرف جلو حرکت کند، کیفیت فوتبالی بسیار خوبی را نشان دادند و هر چقدر این تیم بیش تر به طرف جلو حرکت می‌کرد، بازیکنان حس بهتری داشتند. انگیزه بازیکنان بسیار بالا رفت و هر چقدر انگیزه بالاتر رود و اتحاد درون تیمی بیش‌تر شود، دیسپلین تیمی جایگزین بحران‌ها می‌شود و همه این مسائل باعث شد استقلال بتواند بدون هیچ مشکل بزرگی قهرمان لیگ شود. این مسئله را باید به بازیکنان، کادر فنی، مدیریت و هواداران استقلال تبریک گفت.

*داشتن بهترین بازیکنان شرط قهرمانی نیست
بسیار مهم است که این موضوع را بدانیم؛ برای قهرمانی لازم نیست بهترین بازیکنان را داشته باشید بلکه باید مجموعه‌ای از نیروها را داشته باشید که در درون خودشان متحد هستند و درون یک شبکه بزرگ می‌توانند با اتحا به طرف موفقیت حرکت کنند. مثلا درون هیئت مدیره استقلال اتحاد ایجاد شده و همگی به دور از حاشیه حرکت می‌کنند و به دنبال رفع مشکلات تیم هستند. درون تیم بازیکنان اتحاد درونی خوبی داشتند و به یکدیگر اعتماد داشتند و در کنار هم احساس خوبی را تجربه می‌کردند. کادر فنی اتحاد بسیار خوبی داشت و بسیار خوب توانستند بدون حاشیه کار کنند و از آن طرف هواداران، بدون حاشیه، کمک کردند و سعی داشتند تیم را فقط به سمت جلو حرکت دهند. اتحاد این گروه‌هایی که بدون حاشیه بودند، یعنی اتحاد مدیریت با کادرفنی، کادر فنی با بازیکنان و بازیکنان با هواداران و برعکس، باعث شد شرایطی آماده شود که استقلال بتواند قهرمانی را به دست بیاورد‌. باید تبریک گفت که یک مجموعه پر تلاش و موفق توانست نتایج خوبی بگیرد.

*قهرمانی می‌خواهید؟ سکوت کنید! 
همان‌طور که می‌دانیم هیچ تیمی نمی‌تواند با وجود مشکلات درونی قهرمان شود. اگر در بین هیئت مدیره اختلاف وجود داشته باشد مطمئن باشید تاثیراتش به درون تیم، بین بازیکنان و هواداران کشیده خواهد شد و تیم نمی‌تواند موفق شود. اگر موفقیت می‌خواهیم باید خودمان و سکوت‌مان را قربانی کنیم تا تیم بتواند بدون حاشیه به سمت جلو حرکت کند. این بزرگ‌ترین فاکتوری است که وجود دارد؛ اتحاد درون تیمی در بین همه نیروها کمک می‌کند که یک تیم بتواند موفق شود و استقلال این مسئله را داشت.

دیدگاه‌ها