کد خبر : 1827345 | 12 خرداد 1401 ساعت 09:25 | 10K بازدید | 3 دیدگاه

تحلیل فنی اولین بازی تیم ملی امید

تیم ملی امید در اولین بازی از مسابقات قهرمانی زیر 23 سال آسیا پس از دریافت گل در دقیقه 87 با گل دقیقه 90 عرفان شهریاری، تعویض طلایی مهدوی‌کیا، به یک تساوی ارزشمند دست یافت.

تحلیل فنی اولین بازی تیم ملی امید

به گزارش ورزش سه، عملکرد تیم ملی امید در اولین بازی این مسابقات باعث شد علاوه بر تک امتیاز کسب شده نشانه‌های مثبتی از فلسفه و عملکرد این تیم به ما بدهد.

چالش بزرگ پیش‌روی کادر فنی از زمان قبول مسئولیت فنی تیم امید، آماده سازی یک نسل برای رسیدن به مسابقات المپیک 2024 بوده و هست. برای همین مهدوی‌کیا که سابقه کار حرفه‌ای در رده‌های پایه را دارد مرحله به مرحله تیمش را جوان‌تر کرده تا هم نتایج لازم برای ایجاد ثبات و اعتماد فنی را در تیم ایجاد کند و هم آمادگی لازم را برای رسیدن به اهداف بلندمدت به‌وجود بیاورد.

در مسابقات مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا که در سال گذشته در تاجیکستان برگزار شد و با صعود مقتدرانه ایران به پایان رسید، مهدوی کیا از 14 بازیکن 20 ساله و جوانتر استفاده کرد تا شاکله همان تیم برای مسابقات المپیک در دسترس باشند. حالا و در مسابقات قهرمانی زیر 23 سال آسیا کادرفنی روی اسم ستاره‌های مهمی که تا زمان شروع المپیک با عبور از 23 سال نمی‌توانند همراه تیم باشند خط کشیده است و فقط دو بازیکن بالای 21 سال در ترکیب تیم هستند (محمد خدابنده‌لو و پارسا جعفری)

فوتبال مالکانه؛ ویژگی تیم مهدوی‌کیا

بر اساس آمار سایت یازده ایران در پنج شاخص مالکیت توپ، شوت، شوت در چارچوب، نبرد هوایی موفق و تعداد کرنر برتر از حریف بود و تسلط نسبی در جریان بازی داشت و گرچه در دقیقه 87 بر خلاف جریان بازی گل اول بازی را دریافت کرد؛ خیلی زود و در دقایق پایانی توانست گل تساوی را به ثمر برساند.

1718648


تیم امید که در اردوهای پیش از این فرصت زیادی برای بازی‌های تدارکاتی بین المللی به‌دست نیاورد در سه بازی دوستانه اخیر مقابل گل گهر (تیم اصلی) و دو بازی مقابل عراق مالکیت توپ بالاتری از حریفان داشت و بازی مالکانه یکی از شاخص‌های فلسفه فوتبال ایران زیر 23 سال (شما بخوانید زیر 21 سال) شده است. همین نکته نشانگر اهمیت هافبک‌های میانی (پست شماره 8) در شکل بازی ایران است. یاسین سلمانی و محمد خدابنده‌لو دو هافبک میانیِ با تجربه لیگ برتری در بازی امروز هم ستاره‌های تیم مهدوی کیا بودند.

تناسب در شکل بازی بر اساس تقسیم وظایف
ایران با روش 3-3-4 به مصاف قطر رفت و تفاوت ویژگی‌ها و مسئولیت‌ها بین دو هافبک و دو مدافع کناری مهم‌ترین ویژگی فنی ایران در جریان بازی بود.

1718660


همان‌طور که در تصویر متوسط استقرار بازیکنان در سایت یازده (بر اساس مناطق لمس توپ) قابل مشاهده است، سلمانی(هافبک میانی چپ) که در سپاهان بیشتر به‌عنوان هافبک شماره 10 (پشت مهاجم) بازی می ‌ند، با توان بالای دریبلینگ، آزادی عمل بیشتری نسبت به خدابنده‌لو داشت و در عوض مدافع چپ ایران (امیر جعفری) کمتر نفوذ کرد تا فضای سمت چپ ایران را پوشش دهد.
در سمت مقابل مدافع راست ایران مهدی هاشم‌نژاد بیشتر در حمله مشارکت می‌کرد، به همین دلیل برای ایجاد بالانس در جناح راست و مرکز زمین برای پوشش فضای پشت هاشم‌نژاد و حفظ میانه زمین در زمان نفوذ سلمانی، محمد خدابنده‌لو مرد جنگنده میانه میدان در کنار محمد قربانی بود. همین تفاوت وظایف، باعث ایجاد برتری ایران در توپ‌های دوم و حفظ مالکیت توپ شد و مقایسه آماری دو هافبک تیم ملی نشان می‌دهد زوج سازی در خط میانی تیم امیدِ ما به‌خوبی انجام شده است.

1718650


تعویض طلایی برای حفظ امید
اولین تعویض ایران بین دو نیمه انجام شد. آریا یوسفی که در نیمه اول دوندگی زیادی داشت و در فاز دفاعی هم فعال بود جای خود را به عرفان شهریاری داد که میل بیشتری به شوت زنی داشت و در نهایت با شوت دقایق آخر ما را به یک امتیاز حیاتی رساند.

1718651


بین سه مهاجم ایران، امیرعلی صادقی در جناح راست بیشتر وظیفه ارسال پاس آخر را داشت و با زوج سازی با مدافع راست ایران مجموعا 10 بار توپ را از جناح راست به محوطه جریمه قطر ارسال کردند و همان‌طور که در تصویر متوسط استقرار بازیکنان مشاهده کردید ایران در فاز هجومی، در جناح چپ تراکم بیشتری داشت تا ضربه آخر را بزند. نفوذهای سلمانی بیشتر در این منطقه بود و شریعت‌زاده (مهاجم مرکزی) هم بیشتر متمایل به چپ می‌شد، پس تغییر یک بازیکن در این جناح پس از 45 دقیقه و ورود یک بازیکن تازه نفس برای بالابردن توان تیم در این جناح بود.
همین ویژگی‌ها، هماهنگی و درک متقابل میان بازیکنان و البته جدیت و تمرکز کادر فنی با وجود مشکلات متعددی که داشتند ما را امیدوار می‌کند به نسلی که آینده فوتبال ایران است.

مهبد حبیب اللهی

دیدگاه‌ها