کد خبر : 1827919 | 16 خرداد 1401 ساعت 17:17 | 30.1K بازدید | 28 دیدگاه

نگاه؛ چرا سرمربی استقلال باید خارجی باشد؟

پس از جدایی فرهاد مجیدی از استقلال چالش سختی پیش روی مدیران این باشگاه برای انتخاب سرمربی جدید قرار گرفته است.

نگاه؛ چرا سرمربی استقلال باید خارجی باشد؟

به گزارش "ورزش سه"، تردیدی وجود ندارد که فرهاد مجیدی بهترین گزینه ممکن برای ادامه همکاری با استقلال برای لیگ بیست و دوم بود اما یک پیشنهاد ویژه و موقعیت جدید برای سرمربیان ایرانی باعث شد تا استقلال به‌عنوان تیم قهرمان با یک شرایط متفاوت مواجه شود.

هدف از نوشتن این مطلب به هیچ‌عنوان زیر سوال بردن کیفیت و توانایی مربیان داخلی فوتبال ایران نیست، چه اینکه با حضور سرمربیان خارجی در تیم‌های مطرح لیگ هم بارها همتایان ایرانی گوی سبقت را از آنها ربوده و در نهایت جام قهرمانی را روی دستان خودشان دیدند از جمله لیگ دوازدهم که امیر قلعه نویی در حضور کرانچار و مانوئل ژوزه با استقلال به عنوان قهرمانی رسید.


اما موقعیت ویژه باشگاه استقلال در فصل آینده به دلایل زیر ایجاب می‌کند یک سرمربی خارجی روی نیمکت این تیم بنشیند؛


* پول هست، چرا که نه؟!
این توقع زیادی نیست که باشگاه استقلال با این عقبه پرافتخار در هر جایگاهی میزبان بهترین‌ها باشد. با توجه به ایجاد درآمد پایدار از قِبَل تبلیغات محیطی و همچنین آورده قابل توجهی که از طریق عرضه بخشی از سهام باشگاه استقلال به حساب این تیم آمده؛ این باشگاه برای استخدام یک مربی درجه یک خارجی قاعدتاً با مشکل مالی مواجه نخواهد بود و برخلاف سال‌های گذشته دغدغه پرداخت دستمزد یک گروه فنی خارجی وجود نخواهد داشت. به‌ویژه که امسال با توجه به درپیش بودن جام جهانی با هدایت درست بازیکنان و رساندن آنها به فهرست نهایی تیم ملی در جام جهانی، بخشی از مبلغ قرارداد سرمربی هم از طریق پاداش فیفا تامین می‌شود.

* موقعیت خاص استقلال به عنوان قهرمان
با توجه به اینکه استقلال به‌عنوان تیم قهرمان بیست و دومین دوره رقابت‌های لیگ برتر قدم می‌گذارد، کسب هر نتیجه‌ای جز قهرمانی برای مدافع این عنوان یک ناکامی به حساب می‌آید کما اینکه می‌توانید به واکنش هواداران باشگاه پرسپولیس نسبت به رتبه امسال این تیم رجوع کنید تا تا ببینید حتی یک نایب قهرمانی با میانگین امتیازات قابل توجه هم برای هواداران تیم مدافع عنوان قهرمانی، پذیرفتنی نیست. مخصوصاً در فوتبال ایران که هواداران دو تیم پایتخت به‌صورت پیش فرض تنها به قهرمانی راضی می‌شوند. بدیهی است استخدام یک گزینه با کیفیت خارجی برای مهم‌ترین جایگاه یک باشگاه در فوتبال روز دنیا یعنی سرمربی می‌تواند استقلالی‌ها را به کسب این عنوان نزدیک‌تر کند‌.

1718477


* حالا هوادار قهرمانی توام با بازی زیبا می‌خواهد!
یکی از بزرگترین ایرادات وارد شده به استقلال مدل لیگ بیست و یکم سبک بازی این تیم بود که چندان مورد علاقه هواداران باشگاه استقلال نبود اما طرفداران تیم آبی با توجه به دوری چندین ساله از عنوان قهرمانی پذیرفته بودند که کسب نتیجه در درجه اهمیت بالاتری نسبت به نمایش زیبا قرار داشته باشد. حتی اگر فرهاد مجیدی هم در این تیم ماندگار می‌شد دیگر برای هواداران استقلال قابل قبول نبود که تیمشان بازی‌ها را با کمترین اختلاف ممکن و اقتصادی‌ترین شکل برنده شود. طبیعتاً حضور یک سرمربی خارجی با سلیقه تهاجمی منطبق بر خصوصیات باشگاه استقلال می‌تواند انتظارات هواداران ‌برای تماشای بازی‌های زیبا در کنار نتیجه گیری را برآورده کند.

1302186

* دشواری جایگزینی؛ قربانی می‌شوید
باشگاه استقلال در تاریخ هفتاد و چند ساله خود بزرگان زیادی را به خودش دیده که بعضا مورد عتاب هواداران قرار گرفتند. در تاریخ لیگ برتر در دو مقطع همکاری امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی استقلالِ قهرمان با این تیم به پایان رسیده و هر دو بار صمد مرفاوی به‌عنوان سرمربی این تیم انتخاب شده است. شاید اگر مرفاوی در مقطعی به جز زمان قهرمانی هدایت آبی‌ها را در اختیار می‌گرفت، می‌توانست به‌واسطه همان تک فصل‌های نسبتا موفق حداقل یک فصل دیگر روی نیمکت آبی‌ها بنشیند اما توقع هواداران از تیم قهرمان هر بار منجر به جدایی این سرمربی شد. حتی در همین مقطع آخر هم علیرضا منصوریان فقط به این دلیل که استقلال در لیگ پانزدهم قهرمان نشده بود توانست بعد از شکست تلخ العین برای یک فصل دیگر هم روی نیمکت این تیم بنشیند و دیدیم خیلی زود به هفته دهم نکشیده مجبور به استعفا شد. فراموش نکنیم محمود فکری به‌عنوان یک مربی نسبتا با رزومه و با سابقه‌ای بی‌اندازه درخشان به‌عنوان بازیکن استقلال، آخرین قربانی انتظارات به‌جای هواداران استقلال برای قهرمانی بود. بنابراین به‌واسطه قهرمانی استقلال در لیگ بیست و یکم، هر نتیجه‌ای جز قهرمانی منجر به سوختن یک چهره مطرح دیگر در باشگاه استقلال می‌شود.
اگرچه حضور یک سرمربی ایرانی روی نیمکت استقلال هم طرفداران خاص خودش را دارد چرا که از نظر آنها می‌تواند منجر به از دست نرفتن زمان شود و به‌واسطه شناخت و آگاهی‌اش از تیم، هفته‌هایی ابتدایی صرف آشنایی سرمربی با مجموعه نمی‌شود که نظرات آنها نیز در جای خود پذیرفتنی است. اما این مشکل با انتخاب یک دستیار خوب با تمام ویژگی‌های مورد نیاز که می‌دانیم و می‌دانید، حل شدنی‌ است.
در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که حضور یک سرمربی خارجی با کیفیت روی نیمکت استقلال به هیچ‌عنوان تضمینی برای قهرمانی این تیم در لیگ بیست و دوم نیست اما هیچ عقل سلیمی به شما اجازه نمی‌دهد وقتی قرار است به یک جنگ بروید، در صورت برخورداری از امکانات کافی، حداکثر تجهیزات را به‌کار نگیرید!

امیرحسام رنگچیان

دیدگاه‌ها