کد خبر : 1828359 | 19 خرداد 1401 ساعت 17:00 | 37.2K بازدید | 11 دیدگاه

سون و طارمی خسته‌تر از اروپایی‌ها؛ به آسیا ظلم می‌شود

یک بررسی علمی از میزان سفرهای هوایی فوتبالیست‌های ملی‌‌پوش که در لیگ‌های کشورهای دوردست بازی می‌کنند؛ نتایج نگران‌کننده‌ای به‌دنبال داشته است.

سون و طارمی خسته‌تر از اروپایی‌ها؛ به آسیا ظلم می‌شود

به گزارش "ورزش سه"، اتحادیه بین‌المللی فوتبالیست‌های حرفه‌ای FIFpro در یک بررسی علمی جدید یافته‌هایی به‌دست آورده که زنگ خطر را درباره تاثیر سفرهای طولانی‌ فوتبالیست‌های ملی‌پوشی که در لیگ‌های کشورهای دوردست بازی می‌کنند به صدا درآورده است. این اتحادیه به‌عنوان یک نمونه به مورد سون هیونگ مین ستاره کره‌ای باشگاه تاتنهام پرداخته که در سه فصل گذشته برای شرکت در بازی‌های تیم ملی کشورش و بازی‌های باشگاهش تاتنهام نزدیک به 220هزار کیلومتر و 300 ساعت در سفر بوده است.

اتحادیه FIFpro ‌می‌گوید نتایج تحقیقاتش نشان می‌دهد حداکثر تعداد بازی که یک فوتبالیست می‌تواند در یک فصل انجام بدهد بدون اینکه با مصدومیت ناشی از خستگی و فرسودگی مواجه شود؛ 55 مسابقه است. این در حالی است که متوسط تعداد بازی‌‌های سون هیونگ مین در سه فصل گذشته در هر فصل 57 بازی بوده. ترکیب بازی‌های بیشتر از حد نرمال و سفرهای طولانی‌مدت می‌تواند سلامت او و فوتبالیست‌هایی مثل او را با خطر جدی مواجه کند.

بر اساس این گزارش سون در این مدت نسبت به هم‌تیمی‌اش هری کین 13 بازی بیشتر انجام داده و کیلومتر سفرهایش 220هزار بوده. هری کین در این مدت 130هزار کیلومتر سفر کرده است. سون در این مدت 300 ساعت از زمانش را در هواپیما گذرانده و کین 123 ساعت در حال پرواز بوده است.

1720227

بررسی FIFpro نتیجه می‌گیرد فوتبالیست‌های آسیایی به‌دلیل بعد مسافت بیشتر از ستاره‌های اروپایی در معرض خستگی قرار دارند به خصوص آن دسته که در اروپا بازی می‌کنند و برای شرکت در بازی‌های ملی به آسیا برمی‌گردند.

مایا یوشیدا فوتبالیست ملی‌پوش ژاپنی که در باشگاه سامپدوریا در ایتالیا بازی می‌کند در این‌باره گفت:" بازیکنان آسیایی وقتی برای فیفادِی می‌روند و برمی‌گردند به‌مراتب بیشتر از اروپایی‌ها خسته هستند. نمی‌دانم فیفا و ای‌اف‌سی در این‌باره چه فکر می‌کنند. این روزها که فوتبال فیزیکی‌تر می‌شود ممانعت از خستگی مفرط و مصدوم نشدن برای فوتبالیست‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد".

یوناس بیر هوفمان، دبیرکل FIFpro، درباره این بررسی انجام‌شده گفت:" سیستم باید طوری تغییر کند که بازیکنان با این حجم از خستگی مواجه نشود. تعداد بازی‌ها و سفرهای یک فوتبالیست باید کاهش داده شود".

کی هون کی، دبیرکل اتحادیه فوتبالیست‌های حرفه‌ای کره‌جنوبی، هم در این‌باره گفت:" فیفا و ای‌اف‌سی در این‌باره باید با FIFpro مذاکره کنند تا بتوانیم از یافته‌های بررسی آنها استفاده کنیم و برای این معضل چاره‌ای بیندیشیم. بعد از هر بازی ملی مدت استراحت فوتبالیست‌ها معمولا سه یا چهار روز است ولی کسانی که برای بازی‌های ملی مسافت‌های طولانی سفر می‌کنند نمی‌توانند در این مدت ریکاوری کامل انجام بدهند".

دیدگاه‌ها