کد خبر : 1828424 | 20 خرداد 1401 ساعت 11:45 | 3.7K بازدید | 2 دیدگاه

مرزبان: تیم امید باید امکانات بزرگسالان را داشته باشد

علیرضا مرزبان مربی سابق سپاهان می‌گوید بازیکنان امید در تیم‌های‌ خودشان نیمکت‌نشین هستند و نباید با این شرایط انتظار قهرمانی از مهدوی‌کیا داشته باشیم‌.

مرزبان: تیم امید باید امکانات بزرگسالان را داشته باشد

به گزارش"ورزش سه"، مربی سابق سپاهان درباره شرایط این روزهای تیم جوانان، امید و مشکلاتی که بازیکنان با آن روبه‌رو هستند با خبرنگار ما گفت‌و‌گو کرد. مرزبان ابتدا درباره بازی‌های تیم امید ایران که با حذف از مرحله گروهی آسیا همراه شد گفت: در مجموع تیم امیدهای ایران بازی‌های خوبی را ارائه دادند و مشخص بود که تیم از نظر تاکتیکی بسیار خوب کار کرده و از نظر بدنی بازیکنان بسیار خوب بودند. واقعیت‌هایی وجود دارد که چرا ما همیشه به بن‌بست می‌خوریم؛ من همیشه این نگرش را داشتم که بازیکنان را در سال‌های متفاوتی که هستند بازی بدهیم، قرار نیست بازیکنی که در تیم نوجوانان است در تیم جوانان بازی کند. این استثنا وجود دارد که یک یا دو بازیکن را به این صورت می‌توانیم به طرف جلو بیاوریم و کیفیت‌شان را بررسی کنیم. بازیکنان از نظر ژنتیکی و روانی باهم تفاوت دارند اما اینکه مجموعه‌ی یک تیم جوانان باشند و برای تیم امید بازی کنند به بحران‌های درون تیمی دامن می‌زند.

وی در خصوص روحیه بازیکنان امید افزود: بعد از اینکه این تیم‌ها حذف می‌شوند و برمی‌گردند، یک شکست روحی برای بازیکنان اتفاق می‌افتد و از نظر شخصیتی شرایط جالبی برای بازیکنان نیست چون به آنها می‌گویند شما نباید به باخت عادت کنید و بتوانید با باخت کنار بیایید بلکه باید روحیه‌ای درون خودتان داشته باشید که شما همیشه بتوانید جزو برنده‌ها باشید و این موضوع ضربه بزرگی است که به بازیکنان می‌‌زند.

او راجع به کم بازی کردن آنها در طول فصل ادامه داد: از طرف دیگر، این بازیکنان در لیگ ایران کم بازی می‌کنند و بیش‌تر آنها ذخیره تیم‌ها هستند و طبیعتا تجربه بازی ندارند. کیفیت کاری آن‌ها پایین می‌آید و بازیکنان باید در کورس رقابت باشند؛ به همین دلیل باید بازیکنانی انتخاب کنیم که در کورس رقابت‌ها هستند. اگر بازیکنی خلاق است ولی بازی نمی‌کند، احتیاج به زمان زیادی دارد تا بتواند خودش را به تیم برساند. این مشکل بزرگ وجود دارد که بیش‌تر بازیکنان امید و جوان‌ ما در تیم‌های خودشان ذخیره هستند و این مسئله به بحران‌ها دامن می‌زند. ما بازیکنان بسیار خوبی در تیم‌های جوانان و نوجوانان‌مان داریم که بی‌نهایت خلاق هستند و کیفیت کاری دارند اما باید شهامت داشته باشیم و آنها را بازی بدهیم. مدیران و هیئت‌های مدیره باید شهامتش را داشته باشند که به مربیان اجازه دهند تا بازیکنان جوان و نوجوان را در لیگ بازی دهند. به همین دلیل است که کم می‌بینیم بازیکنان ۱۸-۱۷ ساله‌ ما در تیم‌های‌شان بازی کنند. زمانی که شما بازی نمی‌کنید و به یک اردو می‌روید و از آن‌جا می‌خواهید کار خودتان را شروع کنید، طبیعتا معیار‌های بزرگی وجود دارد که به آنها نمی‌توانید دسترسی پیدا کنید و صددرصد این مسئله به شما آسیب می‌زند.

مرزبان درباره شرایط بازیکنان امید در تیم‌های باشگاهی بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که داریم این است که به تیم‌های پایه در بیش‌تر باشگاه‌ها و در زمینه ملی توجه نمی‌کنیم. جوانان، نوجوانان و امید ما باید بدانند که برای تیم ملی ایران بازی می‌کنند و باید از همان شرایطی برخوردار باشند که تیم ملی بزرگسالان برخوردار هستند، با همان پروازها بروند، همان لباس‌ها را داشته باشند، کیفیت اردو‌ آنها باید به همان اندازه باشد و باید شرایطی را آماده کنیم که بازیکنان احساس کنند برای کشور خودشان مهم هستند.

وی در پایان درباره عملکرد و آینده‌ی مهدوی‌کیا افزود: مهدی مهدوی‌‌کیا، طبیعتا یکی از بهترین مربیانی است که در ایران داریم. تجربه بین‌المللی خیلی خوبی دارد و بازی‌های بسیار خوبی را در اروپا انجام داده و فوتبال اروپا و فوتبال مدرن دنیا را به خوبی می‌شناسد. ما نمی‌توانیم از مهدی انتظار داشته‌ باشیم که وقتی ۲ یا ۳ اردو تیم را دست او می‌دهند بتواند از آن تیم یک قهرمان بسازد. بزرگ‌ترین مشکلی که به آن اشاره کردم این است که مهدوی‌کیا بازیکنانی را در اختیار دارد که در تیم‌های خودشان ثابت نیستند و حتی گاهی اوقات باشگاه‌ها راضی نیستند بازیکنانی را که روی نیمکت نشسته‌اند به تیم امید یا تیم جوانان ایران بدهند و این مسئله بسیار دردسر ساز است. در مجموع می‌توانم بگویم مهدی مهدوی‌کیا یک برگ برنده بزرگ برای فوتبال ایران و فوتبال ملی ما است و می‌تواند فوق‌العاده در این زمینه‌ها به ما کمک کند. دید من برای بازی‌های المپیک بسیار مثبت است و مطمئنم با توجه به بازیکنان خوبی که دعوت کرده و کیفیت کاری‌ای که مهدی دارد می‌تواند این تیم را به المپیک برساند.

دیدگاه‌ها