کد خبر : 1828855 | 22 خرداد 1401 ساعت 23:02 | 36.2K بازدید | 5 دیدگاه

شهرام محمودی در گفت‌وگو با ورزش سه؛

حمایت ستاره سابق تیم ملی؛ جوان‌گرایی عواقب دارد

شهرام محمودی ستاره سابق تیم ملی ایران می‌گوید باید از بازیکنان جوان کنونی حمایت شود.

حمایت ستاره سابق تیم ملی؛ جوان‌گرایی عواقب دارد

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی والیبال ایران امشب یک شکست تلخ را در رقابت‌های لیگ ملت‌ها تجربه کرد. جایی که شاگردان بهروز عطایی یک نمایش ناامید کننده را از خود ارائه داده و نهایتاً در سه ست پیاپی از حریف خود شکست خوردند تا دومین باخت ایران در این تورنمنت رقم بخورد.

به همین بهانه با شهرام محمودی ستاره سابق تیم ملی والیبال ایران هم‌کلام شدیم که در اینجا مصاحبه خبرنگار ورزش سه با او را می‌خوانید.

* جوانگرایی و تغییر نسل عواقب دارد
بیشتر از ۷۰-۸۰ درصد تیم کاملا تغییر کرده و بازیکنان جدید و جوان اضافه شدند؛ بازیکنانی که در ۳-۴ سال اخیر در اردو‌ها بودند و کم و بیش هم در مسابقات بازی کرده‌اند. در هر صورت جوانگرایی و تغییر نسل این اتفاقات هم همراه خودش دارد. این‌طور نیست که ما بخواهیم نسلی که والیبال ایران را به دنیا نشان داد؛ تغییر بدهیم و بازیکنان جدید همان عملکرد را داشته باشند. این مسئله مستلزم این است که به بازیکنان زمان بدهیم تا بیشتر میدان ببینند و بازی کنند و تجربه کسب کنند تا در آینده بتوانند جایگزین شایسته‌ای برای بازیکنان قبلی باشند و نتایج خوبی رقم بزنند.

* بازیکنان قدر جایگاه‌شان را بدانند
من لیگ را خیلی دنبال نمی‌کنم اما می‌دانم تیم‌مان هم جوان است و هم بازیکنان شایسته‌ای به تیم ملی دعوت شده‌اند. شاید می‌شد چند بازیکن با تجربه هم کنارشان گذاشت ولی تصمیم بر این شده که بازیکنان کلا تغییر کنند و این بازیکنان کسب تجربه کنند. انشاالله بازیکنان قدر جایگاه و لباسی که بر تن دارند؛ بدانند و نماینده‌های خوبی برای نسل قبلی خودشان باشند و بتوانند افتخارات زیادی را برای کشور به ارمغان بیاورند.

* باید از کادر ایرانی حمایت کرد
مربی‌های ما در چندین سال گذشته در کنار مربیان بزرگی که از کشورهای صاحب سبک والیبال به ایران آمدند؛ بودند و کسب تجربه کردند. در کادر فعلی ما تیم آقای عطایی قهرمان جهان شده است. من جزو کسانی هستم که می‌گفتند اگر کادر ایرانی باشد بهتر است ولی باید زمان داد و حمایت کرد. مربیان ما هم این را بدانند که باید از فرصتی که دارند به نحو احسن استفاده کنند و علم‌شان را به روز نگه دارند تا انشاالله بتوانند به بازیکنان منتقل کنند و بتوانیم شاهد موفقیت‌های تیم ملی باشیم. ضمن اینکه ما باید خیلی خوب روی تیم‌های پایه کار کنیم تا بازیکنان بیشتری را به تیم بزرگسالان منتقل کنیم تا پشتوانه خوبی هم داشته باشیم.

* اسماعیل‌نژاد می‌تواند بازیکن تاپ لولی در سطح دنیا باشد 
با یکی دو بازی یا یکی دو ماه نمی‌توان بازیکنی را سنجید. اگر بازیکن بتواند کیفیتش را تکرار کند و تداوم ببخشد می‌شود درباره توانایی‌های او و اینکه آیا بازیکن خوبی است صحبت کرد ولی من در چند سال اخیر در محافل والیبالی و مصاحبه‌هایم گفته‌ام امین اسماعیل‌نژاد واقعا فیزیک خوب و مناسب، قد بلند و پرش خوبی دارد و چپ دست است و تمام فاکتور‌های اینکه بتواند یک پشت خط زن تاپ لول در سطح دنیا بشود؛ دارد. اگر بتواند بیشتر به خودش اعتماد کند و مقداری هم روی تکنیک خودش کار کند می‌تواند سال‌های سال در سطح اول دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. البته پشت خط زن‌های دیگری هم هستند اما الان فرصتی برای حضور آنها نیست و انشاالله همه آنها با تلاش و کوشش بتوانند به پیراهن تیم ملی برسند و به تیم کمک کنند. امین اسماعیل‌نژاد هم باید بداند این اول راه است و با یک یا دو بازی و دو تورنمنت نباید راضی شود و باید تلاشش را بیشتر و حرفه‌ای‌تر عمل کند. پشت خط زن‌های دیگر مثل صابر کاظمی هم شاید از فرم خودش فاصله گرفته باشد که باید آماده شود تا بتوانند با یکدیگر به تیم ملی کمک کنند.

* با بازگشت مصدومان پر قدرت‌تر خواهیم شد
چند بازیکن مصدوم داریم که امیدوارم آنها هم زودتر برسند؛ مطمئنا اگر اصغر مجرد، میثم صالحی و ...‌ به تیم اضافه شوند، تیم ما خیلی پر قدرت‌تر خواهد بود.

* نباید از رنکینگ غافل شویم
من چند روز پیش متوجه شدم که متاسفانه انتخابی المپیک ۲۰۲۴ در سه گروه هشت تیمی برگزار می‌شود و از هر گروه دو تیم صعود می‌کنند و سه تیم برتر قاره‌ها هم قرار است از طریق رنکینگ صعود کنند. امیدوارم در کنار کسب تجربه بتوانیم رنکینگ را هم حفظ کنیم؛ متاسفانه باخت به تیم‌های پایین‌تر از رنکینگ خودمان امتیاز منفی خیلی بالایی دارد. باید حواس‌مان باشد که اگر نتوانستیم جزو دو تیم اول گروه‌ها باشیم حداقل در رنکینگ آسیا اول باشیم تا بتوانیم به المپیک صعود کنیم و این فرصت را از دست ندهیم.

* مردم از این تیم حمایت کنند
برای همه بچه‌ها و کادرفنی آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم که در ادامه مسیر موفق باشند. از جامعه والیبال و مردم کشور خواهش می‌کنم از تیم‌ حمایت کنند؛ این تیم جوان است و نیاز به حمایت و روحیه دارند.

دیدگاه‌ها