کد خبر : 1829069 | 24 خرداد 1401 ساعت 11:45 | 62.5K بازدید | 16 دیدگاه

قربان بردیف امروز به ایران می‌آید؛

سرمربی سردار و عزت‌اللهی در تراکتور!

باشگاه تراکتور از ورود قربان بردیف به ایران برای مذاکره با این باشگاه خبر داد.

سرمربی سردار و عزت‌اللهی در تراکتور!

به گزارش "ورزش سه"، در حالی که مذاکره تراکتور با ارطغرل ساغلام به نتیجه نرسید، مسئولان این باشگاه سراغ دو گزینه اروپایی رفتند و حالا مذاکرات با قربان بردیف ترکمنستانی به شکلی پیش رفته که او به ایران خواهد آمد.
بردیف ۶۹ ساله فصل گذشته هدایت غیرت قزاقستان را بر عهده داشت اما دوره درخشان سرمربیگری وی در سوپرلیگ روسیه و روی نیمکت روبین کازان رقم خورد؛ جایی که موفق شد این تیم را دو بار به عنوان قهرمانی برساند. او همچنین مدتی سرمربی رستوف بود و توانست این تیم را به سوی نایب قهرمانی لیگ روسیه هدایت کند.نکته جالب اینکه سعید عزت اللهی و سردار آزمون شاگرد بردیف بودند.او سه بار در لیگ قهرمانان اروپا سرمربیگری کرده و یکی از مربیان شناخته شده روسیه محسوب می‌شود.
مذاکرات تراکتور با بردیف در ایران انجام می‌شود و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، او سرمربی تراکتور خواهد شد.

نهمین سرمربی خارجی تاریخ تراکتور
باشگاه تراکتور پیش از خصوصی شدن و طی حدود نیم قرن خیلی سراغ مربیان خارجی نرفته بود؛ هرچند یکی از موفق ترین و محبوب ترین مربیان فقید این باشگاه خارجی است. واسیلی گوجا در دو مقطع هدایت تراکتور را به عهده داشت و بعد از او بوریس تیبیلوف روس، ارنست میدن‌دورپ آلمانی، تونی الیویرای پرتغالی (در سه مقطع مختلف) و اطغرول ساغلام ترکیه‌ای همه مربیان خارجی تراکتور پیش از خصوصی شدن بودند.

1721248

باشگاه سرخ پوشان فوتبال آذربایجان از سال 1397 خصوصی شد و اولین مربی تیم فوتبال این باشگاه نیز خارجی بود. طی این چهار سال اخیر توشاک، لیکنز، دنیزلی، سولدو و ساغلام (دومین مقطع) به عنوان مربی خارجی روی نیمکت تراکتور نشسته اند. جز موفقیت های مقطعی، تاکنون هیچ یک از مربیان خارجی تراکتور نتوانسته اند خاطرات شیرین خارجی های قدیمی مثل تونی و گوجا را زنده کنند. با این وجود تراکتوری ها یک بار دیگر سراغ گزینه خارجی رفته اند و امیدوارند که او با شناختی که از فوتبالیست های ایرانی دارد، شرایطی متفاوت را رقم بزند.

پدر فوتبالی سردار در تبریز!
از قربان بردیف به عنوان پدر فوتبالی سردار آزمون یاد می کنند. ملی پوش فوتبال ایران نیز بارها با تمجید از مربی سابق خود، نقش او را در رسیدن به موقعیت کنونی بسیار پررنگ دانسته است. این مربی روس-ترکمن در سال 2015 سردار را به صوت قرضی به روستوف آورد و در سال 2017 او را به روبین کازان برگرداند. قربان که اعتقاد زیادی به فوتبال سردار داشت معمولا ترکیب تیم خود را با محوریت این بازیکن می چید و مهاجم تیم ملی ایران نقش پررنگی در تیم های او داشت. البته یکی از نکات جالب در مورد رابطه قربان و آزمون، ممانعت این مربی از انتقال زودهنگام سردار در سال 2017 به لیگ های معتبر اروپایی بود. رسانه های روسی بعد از انتقال آزمون به بوندس لیگا با اشاره به این که بردیف او را کشف کرده، از نورعلی علیف که به صورت قرضی از غیرت (تیم تحت هدایت بردیف در فصل گذشته) به زنیت پیوست، به عنوان کشف جدید مربی باتجربه روس-ترکمن یاد کردند. بردیف همچنین در تیم روستوف هدایت یک بازیکن ایرانی دیگر (سعید عزت اللهی) را به عهده داشته و به نظر می رسد که شناخت خوبی از فوتبالیست های کشور ما داشته باشد.

1721263

در 69 سالگی به دنبال جام چهارم
و اما کمی هم در مورد سابقه مربیگری و افتخارات این مربی صحبت کنیم. بردیف فوتبال خود را در باشگاه کوپت داغ ترکمنستان که نامی آشنا برای فوتبالی های قدیمی است شروع کرد. او در تیم غیرت قزاقستان فوتبال خود را به پایان رساند و از سال 1989 وارد عرصه مربیگری شد (تیم تزار). مهمترین افتخارات کسب شده توسط این مربی در طول حدود چهار دهه مربیگری قهرمانی لیگ برتر روسیه (دوبار)، قهرمانی لیگ ترکمنستان (یک بار)، قهرمانی جام حذفی روسیه (یک بار)، سوپرجام روسیه (دو بار) و جام حذفی ترکمنستان (یک بار) هستند. 

1721249

او همچنین سابقه مربیگری در لیگ قهرمانان اروپا را نیز دارد و سال گذشته نیز با غیرت در لیگ کنفرانس اروپا حضور داشت. مربی 69 ساله ای که در آستانه هدایت تراکتور قرار دارد در سال 16-2015 یعنی 6 سال پیش با روستوف در آستانه فتح سومین لیگ برتر روسیه قرار داشت ولی در نهایت به مقام دومی رضایت داد. او سپس به روبین کازان برگشت ولی نتوانست دوباره قهرمان شود و فصل گذشته نیز هدایت غیرت قزاقستان را به عهده داشت؛ تیمی که در پایان فصل به مقام سوم لیگ دست یافت.

دیدگاه‌ها