کد خبر : 1829925 | 30 خرداد 1401 ساعت 15:22 | 113.5K بازدید | 11 دیدگاه

حسرت برانگیزترین شادی جمعی ایرانیان

دنیا گل سعید به اسپانیا را به ما بدهکار است!

این شاید تراژیک‌ترین ۱۲۰ ثانیه فوتبال ایران باشد؛ از لحظه گل سعید عزت اللهی تا وقتی که کمک داور ویدیویی هم مردود بودن این گل را تایید کرد.

دنیا گل سعید به اسپانیا را به ما بدهکار است!

به گزارش "ورزش سه"، فضای فوتبال ملی ایران در سالهای اخیر عاری از هرگونه همبستگی جمعی طولانی مدت بوده اما در طول ۹۰ دقیقه‌های حساس بازی تیم ملی، همیشه اختلاف سلیقه‌ها کنار رفتند و یک جمع واحد در حمایت از تیم ملی شکل گرفت. درست مثل جام جهانی ۲۰۱۸ که همه با گل به خودی مدافع مراکش به آسمان پریدند، با گل دیه‌گو کاستا افسوس خوردند و سیو پنالتی رونالدو احساس غرور کردند و... حسرت گلی را خوردند که می‌توانست ایران را برای اولین بار به مرحله حذفی جام جهانی ببرد. گلی که شاید سعید عزت‌اللهی هنوز هم مردود شدنش را باور نمی‌کند.

حالا چهار سال از این بازی می‌گذرد. آن شب خیلی‌ فکر می‌کردند کار ایران با گل دیه‌گو کاستا به پایان رسید و دفاع مستحکم و جانانه تیم کی‌روش فرو ریخته و شیرازه این تیم از هم خواهد پاشید اما ایران بعد از دریافت گل در بخش هجومی خودی نشان داد و کاری را انجام داد که شاید می‌توانست از همان ابتدا هم انجام دهد؛ حمله به دروازه تیمی که سه گل از پرتغال خورده بود و با حواشی پیش از جام جهانی، به هیچ وجه در قامت تیمی مدعی پای به رقابت‌ها نگذاشته بود.

در دقیقه ۶۳ تیم ملی در جناح راست صاحب ضربه ایستگاهی شد. رامین رضاییان و احسان حاج صفی پشت توپ ایستادند. کاپیتان تیم ملی دستش را جلوی دهانش گذاشت و به رضاییان گفت که او ابتدا ژست ارسال توپ را خواهد گرفت تا مدافعان اسپانیا عقب بروند و خط آفساید به دروازه ده‌خیا نزدیک شود تا پس از آن رامین توپ را روی دروازه بفرستد.

این برنامه پیش رفت و رضاییان توپ را به تیر دو ارسال کرد و در شلوغی، سعید عزت‌اللهی با یک شوت محکم از نزدیکی محوطه شش قدم دروازه را باز کرد تا ایران اولین گل خود در جام جهانی را به قهرمان سابق دنیا بزند.

1722356
1722357

دوربین در حالی که نمای لانگ را به تصویر می‌کشید، همه طرفداران فوتبال تصویر قرمزپوشانی را می‌دیدند که در همهمه استادیوم کازان آره‌نا به سمت تماشاگران می‌رفتند اما حالا بازبینی این صحنه نشان می‌دهد که بلافاصله پس از گل، بازیکنان اسپانیا دست خود را به نشانه آفساید بالا بردند و داور هم بلافاصله پرچم کمک خود را دید و در سوت خود دمید.

در حالی که عزت‌اللهی برای به ثمر رساندن مهمترین گل زندگی مشغول خوشحالی بود و سر از پا نمی‌شناخت، امید ابراهیمی تنها بازیکن ایران بود که از تصمیم داور اطلاع پیدا کرد و به سراغ او رفت تا VAR را یادآوری کند. یکی پس از دیگری شاگردان کی‌روش از حلقه خوشحالی جدا شدند و به محل واقعه رفتند تا بر تصمیم داور اثر بگذارند و در نهایت خود عزت اللهی ماند که سجده کرده بود و خدایش را بابت این گل شکر می‌کرد.

1722359

لحظاتی بعد او هم به خودش آمد و به سمت یک سوم دفاعی تیم ملی حرکت کرد و مشغول ادامه بازی شد. اگر او این چند سانتی متر را جلوتر نبود، احتمالا نمی‌توانست روی توپ اثر بگذارد و دروازه اسپانیا را باز کند اما به هر حال حسرت گلزنی در اولین بازی جام جهانی برای او تا همیشه ادامه خواهد داشت.

تیم ملی در این بازی فرصت‌های بیشتری داشت و چه بسا اگر از ابتدا همین نمایش شجاعانه را ارائه می‌کرد، می‌توانست دست به کار بزرگتری بزند اما به هر حال ایران در شب گل مردود عزت اللهی، مقابل اسپانیا شکست خورد و در نهایت نیز از جام جهانی حذف شد.

1722360

در بررسی متن این بازی باید به سیوهای علیرضا بیرانوند و ایستادگی فردی مدافعان تیم ملی هم اشاره کرد که اجازه ندادند اسپانیا بیش از یک گل به تیم ملی بزند.

همچنین دقایقی پس از گل مردود عزت اللهی، وحید امیری در یک لحظه تاریخی با عبور توپ از بین پاهای جرارد پیکه و ارسال توپ روی دروازه، مهدی طارمی را در موقعیت گلزنی قرار داد که ضربه سر دیدنی مهاجم تیم ملی با اختلاف کم و سایش به تیرک دروازه به بیرون رفت.

جام جهانی برای تیم‌هایی نظیر ایران همیشه با چنین صحنه‌های شاید در نگاه کلی کوچک اما مهم به خاطر سپرده می‌شود و از جام جهانی ۲۰۱۸ نیز همین لحظاتی به خاطر مانده که اگر به سود ایران می‌شد، شاید سرنوشت فوتبال ملی را تغییر می‌داد. البته فراموش نکنیم از این صحنه‌ها برای اسپانیا و پرتغال و مراکش شاید بسیار بیشتر هم بود؛ از جمله ضربه ایستگاهی سیلوا در نیمه اول که پس از برخورد به مجید حسینی، می‌توانست به یک گل تبدیل شود.

1722358

شاید اگر قطر میزبان جام جهانی نبود، ۳۰ خرداد دوباره روزی برای یک بازی مهم و پرماجرا می‌شد اما حالا برای حضور در جام جهانی طرفداران فوتبال باید تا ۳۰ آبان صبر کنند.

دیدگاه‌ها