کد خبر : 1829934 | 30 خرداد 1401 ساعت 16:19 | 36.6K بازدید | 2 دیدگاه

در آستانه مواجهه با بحران؛

رقیب لیونل مسی از کورس خارج می‌شود؟

فرصت زیادی باقی نمانده و فوتبال هند در حال مواجهه با یک بحران بزرگ است.

رقیب لیونل مسی از کورس خارج می‌شود؟

به گزارش "ورزش سه"، اگر استونی در این ماه 5 گل از لیونل مسی دریافت نمی کرد، سونیل چتری، مهاجم افسانه ای فوتبال هند پس از کریستیانو رونالدو در فهرست بهترین گلزنان فعال بین المللی در رتبه دوم قرار می گرفت. این بازیکن 37 ساله پس از به ثمر رساندن چهار گل در دور سوم مقدماتی جام ملت های آسیا 2023، حالا با زدن 84 گل، دو گل کمتر از ستاره آرژانتینی به ثمر رسانده است.

این درخشش به هند کمک کرد که در هر سه بازی پیروز شود و برای دومین حضور متوالی در بزرگ ترین رویداد این قاره قدم بگذارد. با این حال، سونیل چتری کمی نگران شده که شاید نتواند در مسابقات شرکت کند؛ نه به این دلیل که میزبانی ماه گذشته از چین گرفته شد و در حال حاضر میزبانی انتخاب نشده، بلکه نگرانی این است که هند ممکن است با محرومیت فیفا مواجه شود.

سونیل چتری در ماه جاری در این رابطه گفت: "امیدوارم همه چیز برای ورزش خوب پیش برود و کشور ما محروم نشود. این محرومیت نه فقط برای کل کشور بلکه برای من فاجعه بار خواهد بود، زیرا من 37 سال دارم. شما هرگز نمی دانید آخرین بازی برای شما چه زمانی خواهد بود."

1722374

ایگور استیماچ، سرمربی تیم ملی نیز بعد از سونیل چتری گفت: "به افرادی که مسئول فوتبال در این کشور 1.4 میلیاردی هستند بگویید بیدار شوند."

اگرچه تیم ملی در حال تبدیل شدن به تیمی همیشه حاضر در مسابقات قاره ای است، اما فدراسیون فوتبال سراسر هند دچار آشفتگی شده است. در سال 2008، پرافول پاتل جانشین پریا رانجان داسمونسی شد که از سال 1988 سمت ریاست فدراسیون را بر عهده داشت. در این مدت شرایط تیم‌های ملی مختلف نوسان داشته و البته امکانات بهبود یافته است، اما لیگ داخلی به دلیل تغییر ساختار در نوسان است. همچنین امضای قرارداد تجاری 15 ساله فدراسیون بین‌المللی فوتبال با ریلاینس در سال 2010 هنوز موضوعی بحث‌برانگیز است.

در ماه مارچ، وزارت ورزش رای خود را صادر کرد و بودجه خود را به فدراسیون برای فصل 2022-2023 در مقایسه با رقم 2019-2020 به مقدار 85 درصد کاهش داد. گزارش ها حاکی از آن بود که این امر به دلیل عملکرد ضعیف و ناامیدی از عملکرد فدراسیون بوده است؛ مواردی چون شرایط بد رده های مختلف سنی و نگرانی ها در مورد فوتبال زنان. پس به فدراسیون توصیه شد که روی پایه تمرکز کند و از دادگاه عالی خواسته شد که وضعیت انتخابات فدراسیون را سامان دهد.

این به معنای پایان دوره فعالیت پاتل به عنوان رئیس فدراسیون بود. دوره سوم او (حداکثر دوره کار یک رئیس فدراسیون) در دسامبر 2020 به پایان رسید، اما انتخابات جدید که در او نمی توانست در آن شرکت کند، برگزار نشد (به گفته پاتل، یک مشکل در قانون اساسی وجود داشت که باید ابتدا حل می شد) پس او در سمت خود باقی ماند. در ابتدا امید بود که انتخابات جدید تا پایان ژوئن برگزار شود، اما بحث فعلی مربوط به  برگزاری این دوره در سپتامبر است.

فیفا ممکن است در این مورد قصد دخالت داشته باشد. سایر کشورهای آسیایی مانند کویت و اندونزی در سال‌های اخیر به دلیل آنچه که هیئت حاکمه آن را دخالت دولت در اداره فدراسیون می‌دانست، تحریم شده‌اند. مقامات فیفا روز دوشنبه از هند بازدید می کنند تا متوجه شوند چه اتفاقی افتاده است. دکتر سی قریشی در این رابطه گفت: "فکر نمی‌کنم فیفا مخالفتی با انجام این کار داشته باشد. همین حالا نیز برای انتخابات فوتبال خیلی دیر شده، تیم قبلی بر مسند کار باقی مانده و انتخابات ضروری بود. من در اینجا مشکلی بابت عدم انطباق با قوانین فیفا نمی بینم. ما امیدواریم که فیفا شرایط را درک کرده و با ما همکاری کند، زیرا ما نیز با آنها همکاری خواهیم کرد."

1722376

در سال 2018، دادگاه عالی پاکستان حکم به برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال داد، انتخاباتی که ابتدا به سود اشفق حسین تمام شده بود. پیروزی او هرگز توسط فیفا به رسمیت شناخته نشد و او گروهی را رهبری کرد که در مارس 2021 به مقر فدراسیون پاکستان در لاهور یورش بردند و کمیته عادی سازی فیفا را بیرون انداختند. هرج و مرج و البته محرومیت همچنان پابرجا مانده است. شرایط هند با پاکستان متفاوت است. آنها عاشق این فوتبال هستند، اما تقریبا از رادار فوتبال آسیا افتاده اند، با مدیرانی خودخواه و یک تیم ملی که در هفت سال هفت بازی انجام داده است و از سال 2019 به میدان نرفته است. فیفا چیزهای بیشتری داده است. حضور جیانی اینفانتینو در دهلی نو (مانند سپ بلاتر در گذشته)، شرایط سرمایه گذاری بیشتری را فراهم کرده است.

اتفاقات اخیر ضربه ای به اعتبار فوتبال هند است، اما در مقایسه با محرومیت فیفا چیزی نیست. البته صدور چنین حکمی بعید است، اما هیچ‌کس نمی‌خواهد اوضاع به درازا انجامد. با انجام اصلاحات اساسی در رقابت‌های داخلی و تصمیم‌گیری در مورد محل برگزاری جام ملت‌های آسیا 2027، اکنون زمان آن است که مسئولان به گفته استیماچ عمل کرده و بیدار شوند، زیرا در غیر این صورت تنها برنده در این وضعیت لیونل مسی خواهد بود.

دیدگاه‌ها