کد خبر : 1830274 | 01 تیر 1401 ساعت 20:19 | 3.4K بازدید | 0 دیدگاه

تكواندوى ايران به دنبال باز پس گیری تاج و تخت آسیا

رقابت‌های تکواندوى قهرمانی آسیا از جمعه سوم تیر در چونچئون کره جنوبی آغاز خواهد شد.

تكواندوى ايران به دنبال باز پس گیری تاج و تخت آسیا

به گزارش ورزش سه، تیم ملی مردان تکواندو ایران بالاخره قرار است پس از ناکامی در المپیک توکیو، در نخستین مسابقه مهم بین المللی خود یعنی رقابت های تکواندو قهرمانی آسیا شرکت کند؛ رقابت هایی که از سوم تا ششم تیرماه در چونچئون کره جنوبی برگزار خواهد شد و نخستین چالش سرمربی جدید تیم ملی یعنی بیژن مقانلو و کادر او خواهد بود که پس از 6 سال مجدداً سکان هدایت تیم ملی را به دست گرفته است. قهرمان سابق آسیا برای شرکت در این مسابقات که از روز جمعه آغاز خواهد شد، با ترکیبی 6 نفره عازم کره جنوبی شده که برای مشخص شدن آن بیش از 4 مسابقه انتخابی داخلی و 3 مسابقه بین المللی پشت سر گذاشته شده است و هیچ هوگوپوشی از وزن اول و هفتم یعنی منفی 54 و منفی 87 کیلو در آن حضور ندارد. به نظر می رسد که در شرایطی که تیم کره جنوبی پس از ناکامی در المپیک توکیو دچار تغییرات گسترده شده و با ترکیبی جوان و کم تجربه در این مسابقات شرکت خواهد کرد، این بهترین فرصت برای ایران است که پس از 6 سال دوباره بر سکوی قهرمانی آسیا قرار بگیرد؛ اگرچه که نباید از دو تیم آماده ازبکستان و اردن نیز غافل شد. در ادامه این مطلب، به بررسی 6 وزنی خواهیم پرداخت که قرار است ملی پوشان ایران در آنها به میدان بروند.

وزن دوم 58- کیلوگرم: مهدی حاجی موسایی 
مدعی اصلی این وزن که با فاصله زیادی نسبت به سایر رقبا شانس شماره یک قهرمانی به شمار می رود، نماینده کشور میزبان یعنی جون سئو بائه است. تکواندوکار جوان کره ای که تا همین یک ماه پیش و باخت در برابر جون جانگ، هیچ شکستی را در مسابقات بین المللی مهم تجربه نکرده بود، در یک وزن پایین تر در سال 2019 قهرمان جهان شده و سال گذشته نیز با اقتدار به مدال طلای آسیا رسید. نماینده ایران در این وزن، قهرمان سال 2017 وزن منفی 33 کیلوگرم نونهالان آسیا یعنی مهدی حاجی موسایی است که در هیچ یک از مراحل انتخابی و مسابقاتی که در چند ماه اخیر برگزار شده، در این وزن شرکت نکرده و تمامی عناوین خود از جمله قهرمانی در جام ریاست فدراسیون جهانی را در وزن اول به دست آورده و در رنکینگ المپیکی این وزن در رتبه 46 قرار دارد. مدافع عنوان قهرمانی این وزن اما محسن رضایی از افغانستان است که بعد از آن قهرمانی دیگر نتوانسته عملکرد خوب خود را تکرار کند. از دیگر مدعیان کسب مدال در این وزن می توان به هارون خان پاکستانی و مارک خلیفه لبنانی اشاره کرد که هر دو سال گذشته موفق به کسب مدال برنز شدند.

وزن سوم 63- کیلوگرم: فرزان عاشورزاده   
فرزان عاشورزاده که 6 سال بعد از ناکامی المپیک ریو هنوز نتوانسته به روزهای اوج خود بازگردد، بعد از 3 سال دوباره در ترکیب تیم ملی قرار گرفته تا بتواند بعد از برنز بازی های آسیایی 2018 در یک رقابت مهم بین المللی روی سکو برود؛ برنزی که با شکست برابر نیاز پولاتوف ازبک به دست آمد؛ تکواندوکاری که مدافع عنوان قهرمانی و رقیب اصلی فرزان در این وزن است و در  اسفندماه 1 برد و 1 باخت را مقابل فرزان تجربه کرد. دیگر مدعی این وزن، زید الهلاوانی اردنی و نفر دوم رنکینگ جهانی است که نقره دوره گذشته همین مسابقات و طلای جام ریاست فدراسیون جهانی را در کارنامه دارد و در گرند پری رم نیز به مقام پنجم رسید. از دیگر نفرات حاضر در این وزن که ممکن است معادلات را بر هم بزنند، می توان به ساران تانگ چاتکاو تایلندی، یوشوای لیانگ چینی و نیز چینزوریگ داشداوا مغولستانی اشاره کرد که سال گذشته سروش احمدی را از دور مسابقات حذف کرد. 

وزن چهارم 68- کیلوگرم: دانیال بزرگی  
شگفتی ساز بزرگ المپیک توکیو که به تازگی شمع تولد 20 سالگی خود را فوت کرده است و با غلبه بر تمام مدعیان این وزن پر مدعی به مدال طلای المپیک رسید، مدعی اصلی قهرمانی این وزن است. الغ بک رشیتوف ازبکستانی که با شکست برابر هو جون جین در گرندپری رم برای نخستین بار در دو سال اخیر متحمل باخت شد، امیدوار است که بتواند در نخستین حضور خود در قهرمانی بزرگسالان آسیا نیز طلایی شود. دانیال بزرگی که سابقه حضور در مسابقات آسیایی یا جهانی حتی در رده های سنی را نیز ندارد و طی 2 سال اخیر در تکواندوی ایران مطرح شده، در این وزن برای کشورمان به میدان خواهد رفت. تکواندوکار مازندرانی که در این مسابقات به یک وزن پایین تر از وزن همیشگی خود آمده و طلای باشگاه های آسیا و نقره جام ریاست فدراسیون جهانی را در کارنامه دارد، امیدوار است که بتواند با شکست قهرمان المپیک، خود را در تکواندوی جهان نیز مطرح کند. دو مدعی دیگر این وزن یکی زید کریم اردنی و نفر سوم سال گذشته آسیا و دیگری نایب قهرمان المپیک نوجوانان 2018 از تایلند یعنی ناروپونگ تپسن هستند.

وزن پنجم 74- کیلوگرم: میرهاشم حسینی
عجیب ترین و پرماجراترین تکواندوکار یک سال اخیر تکواندوی ایران، نماینده تیم ملی در وزن پنجم خواهد بود. میرهاشم حسینی که در دوره گذشته این رقابت ها در بیروت، در همان گام نخست و در دیداری عجیب برابر هو جون جین کره ای با ضربه ای که به سرش خورد، ناک دان شد و از دور رقابت ها کنار رفت و در المپیک توکیو نیز از وزن کم کردن زیاد آسیب دید و نتوانست به عنوانی بهتر از هفتمی برسد، به یک وزن بالاتر آمده و پس از قهرمانی در جام فجر و جام ریاست فدراسیون جهانی عازم کره جنوبی شده تا برای دومین بار بر بلندای قاره کهن بایستد. در نبود تکواندوکاری از کره جنوبی، جدی ترین رقیب نایب قهرمان میانه ای 2017 جهان، جسوربک جایسونوف ازبکستانی است که سال گذشته به مدال برنز قهرمانی آسیا رسید و اسفندماه نیز در رقابتی نزدیک در جام ریاست فدراسیون جهانی نتیجه را به حسینی واگذار کرد.

وزن ششم 80- کیلوگرم: امیر محمد بخشی
بخت اصلی قهرمانی در این وزن، نایب قهرمان اردنی المپیک توکیو یعنی صالح الشراباتی خواهد بود. مدافع عنوان قهرمانی برای تکرار طلای سال گذشته و جبران ناکامی گرندپری رم، کار راحتی نخواهد داشت و باید از سد رقبای قدرتمندی عبور کند. یکی از این رقبا، شوکرات سالائف ازبک است که در گرندپری رم به مدال برنز رسید و سال گذشته نیز بر سکوی سوم آسیا ایستاد. درحالی که قرار بود محمد حسین یزدانی به عنوان نماینده ایران در این وزن حضور داشته باشد، اما مشکلات مربوط به سربازی و خروج از کشور این ملی پوش باعث شد تا امیر محمد بخشی جایگزین او شود؛ تکواندوکاری که پس از مدال طلای وزن منفی 68 کیلو و نقره منفی 74 کیلو، به دنبال آن است که سومین مدال آسیایی خود را در وزن منفی 80 کیلو به دست بیاورد. همچنین نمی توان از نام نفر سوم بازی های آسیایی جاکارتا یعنی نورلان میرزابایف قزاقستانی و نیز نماینده گمنام کره ای ها در این وزن به نام گئون وو سئو، به سادگی عبور کرد.

وزن هشتم 87+ کیلوگرم: علیرضا نادعلیان 
در شرایطی که در نبود مدافع عنوان قهرمانی این وزن یعنی سجاد مردانی، نمی توان از هیچ تکواندوکاری به عنوان مدعی اصلی نام برد، علیرضا نادعلیان نماینده ایران در وزن آخر مسابقات خواهد بود. تکواندوکار جویباری که در مهرماه در باشگاه های آسیا و مسابقات آزاد آسیا به قهرمانی رسید و با پیروزی های قاطع برابر سعید رجبی و سجاد مردانی در انتخابی آذر ماه نیز قهرمان شد، به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه زانو چند ماهی به دور از مسابقات بود و اکنون قرار است برای تکرار طلای سال گذشته سجاد مردانی وارد آوردگاه چونچئون شود. شاید بتوان گفت جدی ترین مانع او برای رسیدن به قهرمانی، جائوشیانگ سونگ چینی باشد که در مسابقات جهانی منچستر به مدال برنز رسید. همچنین نمی توان از نام روسلان ژاپاروف کهنه کار قزاقستانی و نفر سوم بازی های آسیایی نیز چشم پوشی کرد. از دیگر مدعیان کسب مدال در این وزن نیز می توان به شاهرخ رجب اف ازبک و ری راهی لبنانی اشاره کرد که هر دو در دوره گذشته رقابت ها به مدال برنز رسیدند.

دیدگاه‌ها