کد خبر : 1830425 | 03 تیر 1401 ساعت 09:12 | 67.2K بازدید | 31 دیدگاه

نام دو بازیکن خارجی تراکتور لو رفت

پول نه، بردیف به این علت به تراکتور آمد

چالش‌ها و فرصت‌های قربان بردیف در ایران از نگاه رسانه‌های روسیه.

پول نه، بردیف به این علت به تراکتور آمد

به گزارش ورزش سه، قربان بردیف در فوتبال دنیا آنقدر کارکشته و مشهور به حساب می‌آید که خبرنگاران فوتبالی روسیه تصمیمش برای سرمربی‌گری در ایران و در شهر تبریز را عجیب و غیرمنتظره توصیف می‌کنند.
او از نگاه کارشناسان و رسانه‌های فوتبالی روسیه آنقدر باتجربه و فوق‌العاده است که همگی انتظار داشتند در یکی از تیم‌های مشهور اروپایی به سرمربی‌گری بپردازد؛ جایی که بیش از ۲ دهه از عمر مربی‌گری‌اش را در آن گذرانده و افتخارات بی‌نظیری را کسب کرده است.
بردیف پیش از این در آسیا تنها تجربه سرمربی‌گری تیم ملی ترکمنستان را بر عهده داشت و تیم قبلی‌اش هم که غیرت قزاقستان بود از تیم‌های کشورهای اروپایی به حساب می‌آید.
رسانه‌های روسی، خبرنگاران و کارشناسان ورزشی این کشور می‌گویند قربان بردیف علاقه و ارادت قلبی خاصی به تیم غیرت قزاقستان دارد، چون در آن تیم سال‌ها بازی کرده و اولین تجربیات موفق مربی‌گری‌اش را نیز فرا گرفته است. بنابراین انتخاب غیرت قزاقستان برای سرمربی‌گری در حدود ۳ سال گذشته خیلی عجیب به نطر نمی‌آید.
اما اینکه کاندیدای سرمربیگری چند تیم ملی اروپایی و باشگاه‌های بزرگ روسیه و اروپایی چطور اکنون سر از ایران در آورده، کمی برای همه تعجب برانگیز است.
از نگاه فوتبالی‌های روسیه، تراکتور ایران اکنون یکی از بهترین مربیان روسی را به خدمت گرفته است و به همین دلیل هفته گذشته رسانه‌های این کشور مطالب متعددی درباره این سرمربی کارکشته و پیش‌بینی آینده او منتشر کرده‌اند.

1723062
*چرا بردیف در محور رسانه‌های روسیه قرار دارد؟
قربان بردیف متولد عشق‌آباد ترکمنستان است و بهترین عملکردش به عنوان بازیکن را در باشگاه‌های کولخوزچی عشق‌آباد (ترکمنستان) و غیرت آلماتی (قزاقستان)، داشته است. پس از آن در عرصه مربی‌گری و در دهه ۹۰ میلادی او ۲ بار توانسته با همان تیم غیرت، قهرمانی لیگ قزاقستان را به‌دست آورد.
بعد از یک شروع رویایی در دوران مربی‌گری، قربان بردیف سرمربی‌گری در تیم ملی ترکمنستان و لیگ برتر ترکیه (گنچلر بیرلیغی) را هم تجربه کرده است. پس از آن هم بیشترین افتخارات عمر سرمربی‌گری‌اش را با تیم‌های روبین‌کازان و روستوف داشته و افتخارات و جام‌های ارزشمندی را برای این دو تیم روسی کسب کرده است.
چهار جام تاریخی روبین کازان در لیگ و جام حذفی، مقام دومی روستوف (برای نخستین بار) در لیگ روسیه و بازی‌ها و بردهای فوق‌العاده تیم‌های او در برابر قوی‌ترین تیم‌های اروپایی مثل بارسلونا و بایرن‌مونیخ، بردیف را به یکی از موفق‌ترین سرمربیان اروپا در نگاه اهالی فوتبال روسیه تبدیل کرده است.
او بعد از سال‌ها افتخارآفرینی در سال ۲۰۲۱ تصمیم می‌گیرد مجددا دینش را به تیم محبوبش، غیرت آلماتی قزاقستان، ادا کند. بردیف در این بازگشت، جام حذفی قزاقستان را می‌برد و تیمش را برای نخستین بار راهی رقابت‌های گروهی اروپا می‌کند. غیرت آلماتی همچنین با سرمربی‌گری بردیف مقام سوم لیگ قزاقستان را کسب می‌کند اما در فصل گذشته به دلایل نتایج نه چندان موفق ناشی از مشکلات مالی باشگاه و عدم حمایت هواداران، دو طرف همکاری خود را به صورت توافقی قطع می‌کنند.
رسانه‌های روسی گزارش داده‌اند، پس از قطع همکاری با غیرت قزاقستان، بردیف ۶۹ ساله بلافاصله با پیشنهادات زیادی از تیم‌های مشهور اروپایی و روسی مواجه شده است که از بین آنها می‌توان به اسپارتاک و سوشی مسکو اشاره کرد.
*اصلی‌ترین دلایل انتخاب تراکتور

چندین ایجنت مشهور فوتبالی در روسیه به رسانه‌های این کشور گفته‌اند که او پیشنهادات خوبی از تیم‌های روسی داشته است. همچنین ادعا شده که تراکتور برای راضی کردن بردیف کار آسانی نداشته است. ایجنت‌ها مدعی هستند: «نمایندگان تراکتور بارها برای جلب رضایت بردیف به روسیه رفت و آمد کرده‌اند و به نظر می‌رسد در نهایت اصرارها و تعریف‌های سردار آزمون (بازیکن ترکمن تیم ملی ایران و شاگرد سابق بردیف در فوتبال روسیه)، باعث شده است که او ایران را برای ادامه کار حرفه‌ای خود انتخاب کند. در چندین رسانه روسیه به اهمیت و تاثیر سردار آزمون اشاره شده و نوشته‌اند بردیف قرار است همزمان با سرمربی‌گری، مدیریت تمامی فعالیت‌های فوتبالی این باشگاه در رده‌های سنی مختلف را بر عهده بگیرد. برخی رسانه‌های روسیه معتقدند این هوشمندی مدیران باشگاه تراکتور را نشان می‌دهد که با تعریف چنین مسئولیتی، انگیزه بردیف را برای سفر به ایران بالاتر برده‌اند؛ چون بردیف عاشق سازندگی در رده‌های سنی مختلف است.
بخشی از کارشناسان رسانه‌ای فوتبال روسیه معتقدند فوتبال باشگاهی در ایران کاملا رقابتی است و به طور واضح سطح بالاتری از فوتبال باشگاهی قزاقستان دارد.

در این رسانه‌ها به دو تیم استقلال و پرسپولیس نیز به عنوان قوی‌ترین تیم‌های باشگاهی ایران اشاره شده و تراکتور را از پنج تیم برتر لیگ ایران در سال‌های گذشته عنوان کرده‌اند؛ جایی که قربان بردیف به راحتی می‌تواند مجدد اثرگذاری بالایی از خود نشان دهد.

1723059
*نظر کارشناسان تاجیکستان و آذربایجان درباره بردیف
یک رسانه روسی برای بررسی بیشتر ماجرا سراغ کارشناسان فوتبالی کشورهای تاجیکستان و آذربایجان هم رفته است تا با توجه به قرابت زبانی و فرهنگی این دو کشور بررسی عمیق‌تری از دلایل انتخاب تراکتور ایران توسط بردیف داشته باشد. کارشناسان آذربایجانی و تاجیکستانی گفته‌اند: «بردیف نقاط مشترک زیادی با ایران دارد و با بازیکنان مختلفی از ایران کار کرده است. او حتی جدای از آزمون، شکاری و عزت‌الهی، علاقه خاصی به انتقال چند بازیکن ایرانی مثل علیرضا حقیقی به فوتبال روسیه داشت. بردیف دوستان زیادی از تاجیکستان (فارس زبان‌ها) و آذربایجان (ترک‌زبان‌ها) دارد و به همین دلیل آشنایی مختصری نیز با جو ایران و فوتبال این کشور دارد. او با استفاده از مشاوره‌های شاگردان ایرانی خود مثل سردار آزمون، بهترین بازیکنان ایران را شناسایی کرده است و در این زمینه آگاهی لازم را دارد.»
در بخش دیگر گزارش این رسانه آمده است: «بردیف می‌داند تراکتور هواداران پرشور و پرشماری را دارد که در بیشتر بازی‌ها صندلی‌های ورزشگاه‌ها را پر می‌کنند. شاید بتوان جو طرفداران تراکتور را با جو طرفداران اسپارتاک مسکو در ورزشگاه اختصاصی این تیم مقایسه کرد. تبریز یک شهر ترک‌نشین آذربایجانی ایران است و جدای از تبریز تراکتور هوادارانی در دیگر شهرهای ترک‌نشین ایران و حتی در کشورهای ترکیه و آذربایجان دارد. بردیف نباید مشکلی در برقراری ارتباط با بازیکنان لیگ برتر خلیج فارس داشته باشد. او کمی فارسی متوجه می‌شود و به ترکی هم مسلط است. فرهنگ مردم ترکمنستان و ترکمن‌ها به فرهنگ مردم ایران و آذربایجان ایران بسیار نزدیک است و از طرفی بردیف به عنوان یک فرد معتقد و مسلمان محیط خوبی را برای ادامه فعالیت انتخاب کرده است.»
*چه دستمزدی بردیف را راضی کرده است؟
رسانه‌های روسیه حدس می‌زنند دستمزد سالیانه بردیف در تراکتور حدود ۷۰۰ هزار دلار باشد. اما در عین حال کارشناسان و دوستان بردیف به رسانه‌ها گفته‌اند که این مربی معمولا اولویت اولش توقعات مالی بالا نیست و پول نمی‌تواند اصلی‌ترین انگیزه او برای کار کردن در ایران باشد. همچنین در این رسانه‌ها به صورت واضح اشاره شده که بردیف اجازه پیدا کرده بازیکنان و مربیان مورد علاقه خود را نیز با خود به تراکتور ببرد. رسانه‌ها گفته‌اند که بردیف به خوبی می‌داند تراکتور با این که سابقه دو قهرمانی جام حذفی و سه نایب قهرمانی لیگ برتر خلیج فارس را دارد، فصل بسیار بدی را با رتبه سیزدهم پشت سر گذاشته است.

1723060
*بازتاب انتقادهای بخشی از هواداران تراکتور از عدم انتخاب ساغلام!
یکی از رسانه‌های روسیه به کامنت‌های منفی و انتقادی هواداران تراکتور زیر آخرین پست صفحه رسمی باشگاه تراکتور درباره انتخاب قربان بردیف پرداخته است.
در این رسانه آمده: «سرمربی سابق تراکتور ارطغرول ساغلام ترکیه‌ای بود و هواداران این تیم علاقه بسیاری به تمدید قرارداد با او داشتند. انتقاد هواداران تراکتور از انتخاب قربان بردیف کارکشته به عنوان یکی از بهترین سرمربیان دنیا بسیار عجیب است و شاید به خاطر قطع همکاری بدون موفقیت او در آخرین فصل سرمربی‌گری غیرت قزاقستان باشد. ساغلام از نظر رتبه تراکتور در جدول به نظر کار خاصی نکرده است اما طرفداران او را بسیار دوست دارند. البته این می‌تواند ویژگی خوبی برای کار بردیف در تراکتور باشد تا کسب نتایج بهتر از ساغلام، نظر هواداران این تیم را جلب کند. شاید مردم ایران و هواداران تراکتور، فوتبال روسیه را به اندازه فوتبال ترکیه و حتی کشور آذربایجان دنبال نکرده باشند و اگر یک مربی از این دو کشور برای جایگزینی ساغلام انتخاب می‌شد، استقبال بهتری می‌کردند. البته مدیران تراکتور قبل از بردیف از توافق ۹۹ درصدی با ساغلام خبر داده بودند و شاید دلیل عدم استقبال از بردیف همین باشد. به هر حال قطعا بخشی از هواداران تراکتور نمی‌دانند که چه مربی بزرگ و باتجربه‌ای قرار است هدایت این تیم را بر عهده بگیرد.»
*تحلیل رسانه‌های روسیه از مدل فوتبال ایران
در یکی از رسانه‌های روسیه آمده است: «بازیکنان فوتبال در ایران توانایی‌های فیزیکی و بدنی بالایی دارند و ذات فوتبال این کشور هجومی است. اکثر بازیکنان ایرانی بیشتر دوست دارند در حمله مشارکت کنند؛ حتی مدافعان. هواداران نیز از بازی‌های دفاعی نتیجه‌گرا متنفرند. هواداران غیرت آلماتی نیز فصل گذشته از فوتبال بسته و نتیجه‌گرای تیم بردیف خیلی راضی نبودند.

مدل مربی‌گری و مدیریت بردیف شاید با کارلوس کیروش سرمربی سابق تیم ملی ایران قابل مقایسه باشد و او به نظم و نتیجه بیشتر از بازی هجومی اهمیت می‌دهد. بعید است بردیف بخاطر علاقه ایرانی‌ها به فوتبال کاملا هجومی، مدل خود را تغییر دهد.»

1723058

یک رسانه فوتبالی روسیه دیگر اما نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: «بازی‌های باشگاهی در فوتبال ایران در لیگ برتر خلیج فارس خیلی هجومی و پر گل دنبال نمی‌شوند. مربیانی همچون برانکو ایوانکوویچ، جواد نکونام، ساکت الهامی، یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی در چندسال اخیر با فوتبال منظم نتیجه‌گرا توانسته‌اند جام‌های قهرمانی را در مسابقات لیگ و حذفی کسب کنند. تیم‌های ایرانی حتی تیم ملی این کشور در برابر تیم‌های همسطح و قوی‌تر، معمولا فوتبال محتاطانه‌تری را بازی می‌کنند و تنها در مقابل تیم‌های ضعیف‌تر فوتبالشان کاملا تهاجمی است. بازیکنان ایرانی از نظر تکنیکی و فیزیک بدنی قوی هستند ولی تاکتیک‌پذیری بالایی ندارند. مدیران باشگاهی هم نه به اندازه کشورهای عربی اما تا حد زیادی نتیجه‌گرا هستند.»
*شانس کدام بازیکنان خارجی برای بازی در تراکتور بردیف بالاتر است؟
یکی از رسانه‌های روسیه با اشاره به تعداد محدود مجاز استفاده بازیکنان خارجی در لیگ ایران نوشته است: «بردیف در انتخاب بازیکن خارجی حتما به روسیه و قزاقستان نگاه ویژه‌تری خواهد داشت. شاید یک یا دو بازیکن از شاگردان سابق بردیف در این دو کشور بتواند کمک ویژه‌ای به نتیجه‌گیری تراکتور بکند. بردیف به خوبی می‌داند لیگ ایران جذابیت بالایی برای بازیکنان سطح بالای تیم‌های سابق او به خصوص بازیکنان روسیه‌ای نخواهد داشت و برعکس بسیاری از بازیکنان بااستعداد ایرانی دوست دارند در کشورهای دیگر مثل روسیه فوتبالشان را ادامه دهند. شاید جسور جلال‌الدینف ازبکستانی (مهاجم ۲۵ ساله) و گولژیگیت ژانیبکوویچ قرقیزستانی (وینگر ۲۱ ساله) که قراردادهایشان با تیم‌های سابق تمام شده و سابقه همکاری موفق با بردیف دارند، مهمترین کاندیداهای بازیکنان خارحی مورد علاقه او برای تراکتور باشند.»
مترجم و نویسنده: عباس خاراباف
منابع: رسانه‌های فرگانا.مدیا، چمپیونات، ام.اسپورتز و لایو-اسپورت روسیه

دیدگاه‌ها