کد خبر : 1830445 | 03 تیر 1401 ساعت 12:44 | 3.8K بازدید | 0 دیدگاه

شرح مسیر تدوین و تصویب اساسنامه از زبان نبی؛

مهمترین‌ چالش فدراسیون فوتبال جدید چیست؟

دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال، تصویب اساسنامه را مهم‌ترین چالش فدراسیون جدید دانست.

مهمترین‌ چالش فدراسیون فوتبال جدید چیست؟

به گزارش "ورزش سه"، پروسه طولانی تدوین و تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران از نظر مهدی محمد نبی، مهمترین چالش فدراسیون جدید خواهد بود. او به عنوان دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال در مورد شروع تدوین اساسنامه جدید با فشار فیفا گفت: انتخابات سال 86 بر اساس اساسنامه قدیم انجام شد. در سال 90 باز انتخابات بر اساس اساسنامه مدنظر فیفا برگزار شد. یک مقدار اساسنامه بروزرسانی شده بود ولی از آن سال به  بعد فیفا برای همه فدراسیون ها این بخش را یک بخش مهم دانست و بر اساس آن باید اساسنامه بروزرسانی می شد. به هر دلیلی قبل از من این اتفاق رخ نداد. فشاری که آمد و انتخابات اسفند 98 را فیفا به خاطر نداشتن اساسنامه لغو کرد.

آغاز کار تدوین اساسنامه جدید به گفته نبی این گونه بود: در سال 99 کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون، بخش بین الملل فدراسیون و حتی کارشناسان حقوق بین الملل وزارت ورزش و جوانان یک تیمی را تشکیل دادند. این تیم اساسنامه ای تدوین کرده و در اختیار اعضای مجمع قرار دادند. اعضای مجمع نقطه نظرات خود را گفتند و نهایتا دوباره به کمیته حقوقی و تدوین مقررات برگشت. ما آن را به هیئت رئیسه بردیم و آن جا چکش زنی بسیار شد و سپس به فیفا ارسال کردیم.

دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال در مورد مسیر تصویب اساسنامه که تا مجلس پیش رفته گفت: قبل از ارسال اساسنامه به فیفا چون ایام کرونا بود و حضور فیزیکی در فدراسیون جهانی میسر نبود از طریق کنفرانس اینترنتی و تلفنی با مسئولان بخش پرونده اساسنامه در فیفا و AFC جلسه هایی داشتیم. در تمامی این جلسات کارشناسان حقوقی وزارت ورزش و جوانان به ویژه معاونت ورزش قهرمانی و حرفه ای هم حضور داشتند. در نهایت ماهیت قانونی اساسنامه پذیرفته شد (بند یک) و زمان یک ساله ای دادند.
بعد از این که از فدراسیون رفتم در جلسه تودیع و معارفه ای که با هیئت رئیسه جدید داشتیم اعلام کردم که این هیئت تا الان زحمت خود را کشیده و هیئت رئیسه جدید در خصوص تعهدی که در خصوص ماده یک به فیفا داده، تلاش خود را بکند. در زمان وزارت ورزش قبلی، این اتفاق افتاد و اساسنامه به تایید هیئت دولت رسید. بعد از این هم که به مجلس فرستاده شد.

نبی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که شما به سرگذشت تدوین اساسنامه اشاره کردید ولی در مورد تصویب نشدن همان بند یک توضیحی ندادید گفت: من آن موقع هم به آقای علی نژاد گفتم. باید کمیته ای تشکیل می شد که دنبال اساسنامه برود. این کمیته هم باید در فدراسیون و هم بخش های مختلف باشد. ایشان هم تا جایی که یادم است کمیته را تشکیل دادند. قاعدتا در مجلس محترم نقطه نظراتی دارند که آنها هم باید دیده شوند. اساسا این پروسه اگر روال عادی خود را طی کند یک سال و نیم برای رسیدن به مسیر خود زمان نیاز دارد. ولی شاید ظرف شش ماه هم بتوانند این مساله را انجام دهند.

او با تایید این موضوع که تصویب اساسنامه، مهمترین چالش فدراسیون جدید است تاکید کرد: صد در صد. شما هر مسیری را که بخواهید دنبال کنید باید تابع یکسری قوانین و مقررات باشید. در کنار این ما تابع قوانین و مقررات ملی کشور خود و منشور المپیک هم هستیم. از طرفی مراجع بالادستی دیگری هم هستند که اساسنامه مربوط به آنهاست.

دیدگاه‌ها