کد خبر : 1831216 | 08 تیر 1401 ساعت 09:18 | 13.5K بازدید | 3 دیدگاه

اعتراف تلخ؛ پرکارترین داور فقط 11 سوت!

افزایش به یکباره تعداد داوران قضاوت کننده در بازی های لیگ برتر موجب کاهش سوت‌های آن‌ها در مسابقات شده است و با وجود افزایش دستمزدها درآمد آنها کاهش پیدا کرده است.

اعتراف تلخ؛ پرکارترین داور فقط 11 سوت!

به گزارش "ورزش سه"، این موضوعی است که از سوی خداداد افشاریان، رییس کمیته داوران هم بدان اشاره شد. او البته گفت این میراثی است که به او رسیده و  تلاش می کند تعداد داوران وسط و کمک داوران لیگ برتر را کاهش دهد. فصل گذشته لیگ برتر 43 داور وسط و 72 کمک داور داشت و از آنجایی که هر هفته 8 بازی برگزار می شود برای تقسیم عادلانه بازی ها بین داوران هر داوری که مسابقه ای را سوت می زد برای قضاوت در بازی بعدی باید دست کم 4 هفته صبر می کرد.

در فصل منتهی به جام جهانی این موضوع بدون شک برای تیم داوری ایران به خصوص کمک داوران خطرناک است چون آنها با قضاوت های کم راهی دوحه می‌شوند. موضوعی که حسین عسگری، رییس اسبق کمیته داوران هم بدان اشاره می کند و می گوید:«خشت اول چون نهاد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج؛ وقتی تعداد داوران برای قضاوت در لیگ برتر زیاد است نتیجه‌اش این می‌شود که کمک داورانی مثل ابوالفضلی و منصوری با  7-8 قضاوت در یک فصل در جام جهانی قضاوت می‌کنند. در حالی که داوران برای اینکه آماده باشند هر هفته باید قضاوت کنند یا در لیگ برتر یا در لیگ دسته اول؛ اما وقتی تعداد داوران زیاد است یک داور بعد از قضاوت در یک مسابقه چهار هفته خانه‌نشین می‌شود. پرکارترین داور ما فقط 11 مسابقه را در فصل سوت زده است یعنی تقریباً یک سوم مسابقات را؛ در چنین شرایطی هم هیچکس پاسخگوی مسائل داوری نیست. می‌گویند رئیس فدراسیون عزل شده، فدراسیون با سرپرست اداره می‌شود و ...»

نکته مهمی که به داوری در لیگ برتر آسیب می زند و موجب تشدید اشتباهات داوری می شود استراحت بین بازی تیم های داوری است. تصور کنید تیم داوری بعد از یک قضاوت 4 هفته استراحت کند. این جدا از اینکه از نظر درآمدی به آنها آسیب می زند و موجب ایجاد مشکلاتی برایشان می شود تیم داوری را از شرایط آمادگی بدنی دور می کند، در حالی تیم داوری که هر هفته در بازی ها سوت می زند و یا هر چند هفته تنها یک بار استراحت می کند در شرایط بدنی ایده‌آلی قرار می گیرد. باید منتظر ماند و دید که کمیته داوران این فصل در یک حرکت شجاعانه تعداد تیم های داوری در بازی های لیگ برتر را کاهش می دهد یا خیر. لیگ برتر ایران در حالی 43 تیم داوری دارد که در لیگ های معتبر دنیا تعداد تیم های داوری در بیشترین حالت به 20 تیم داوری می رسد.

دیدگاه‌ها