کد خبر : 1831515 | 10 تیر 1401 ساعت 14:11 | 7.1K بازدید | 4 دیدگاه

مردم از این بابت نگران نباشند؛

قاضی زاده: حق پخش جام جهانی خریداری می‌شود

نماینده مجلس از طرح تشویقی 315 میلیاردی برای کمک به فدراسیون‌های ورزشی خبر داد.

قاضی زاده: حق پخش جام جهانی خریداری می‌شود

به گزارش ورزش سه، قاضی‌زاده هاشمی صبح امروز در برنامه ورزشگاه حاضر شد و در خصوص مسائل مختلف پیرامون تیم ملی فوتبال و ورزش کشور مطرح کرد. او در این گفت‌وگو درباره بحث حق پخش بازی های جام جهانی، مشکلات مالی فدراسیون فوتبال و همچنین درگیری بین پولادگر و دبیر در خصوص بودجه فدراسیون کشتی توضیحاتی ارائه داد.

صحبت های نماینده مجلس را در ادامه می‌خوانیم:

* مردم بابت پوشش جام جهانی نگران نباشند 
یکی دو روز پیش صحبتی انجام شده بود اما کامل بازتاب داده نشد. هر دوره جام جهانی یا مسابقات المپیک که پوشش جهانی دارند، بحث حق پخش همیشه مطرح می‌شود؛ اینکه آیا حق پخش از طرف شرکت های بین‌المللی خریداری شده است یا خیر. نگرانی در برخی از رسانه ها ایجاد شده بود اما مردم شریف ایران و جوان ها بدانند که جام جهانی قطر به صورت کامل پوشش داده خواهد.

* صداوسیما و وزارت ورزش مکلف به برنامه مشترک برای حق پخش هستند 
همیشه بحث هایی درباره حق پخش داریم اما من اشاره کنم که ما دو نوع حق پخش داریم؛ یکی حق پخش مسابقات داخلی و باشگاهی که ویژه فوتبال هم نیست و از صدا و سیما پخش می‌شود. ما قانونی را در برنامه ششم توسعه داشتیم که مکلف کردیم سازمان صدا و سیما و وزرات ورزش و جوانان آیین نامه مشترکی را برای تنظیم حق پخش تدوین کنند. الان ما در سال پایانی برنامه ششم توسعه هستیم و تازه یک سال هم تمدید شده و ما باید از امسال برنامه هفتم را می‌داشتیم اما با توجه به تمدیدی که صورت گرفته دولت لایحه برنامه هفتم‌ خود را در شش ماهه دوم امسال به مجلس ارائه خواهد کرد. 

* هر سال در بودجه عددی برای حق پخش در نظر می‌گیریم
متاسفانه ظرف چند سال گذشته از ابتدای برنامه ششم ما شاهد این کار مشترک بین صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان نبودیم. جلسات زیادی هم در این سال ها برگزار شد اما نهایتا نسبتی که ما گفته بودیم (۷۰-۳۰) یعنی هم منابع درآمدی آگهی بازرگانی قبل از مسابقات فوتبال و هم منابع تبلیغات دور زمین، حامیان مالی و کل درآمد های تبلیغاتی که مبتنی بر یک مسابقه ورزش است در قالب مشترکی قرار بگیرد و تقسیم شود. با وجود اینکه ما همه ساله در بودجه، عددی را برای وزرات ورزش و صدا و سیما به عنوان حق پخش در نظر می‌گیریم عملا شاهد این اتفاق نبودیم. در واقع دو منبع مالی به یک حساب واحد می‌آید و سپس به یک نسبت تقسیم می‌شود؛ سهم ورزش و سهم رادیو و تلویزیون. این اتفاق ورودی به آن معنی انجام نشد که خروجی آن محقق بشود. عدد ناچیزی بود که از نگاه ما فقط برای رفع تکلیف بود. در‌ گزارش های تفریق بودجه که دیوان محاسبات ارائه می‌کرد یکی از احکام عمل نشده بودجه، موضوع حق پخش بود. اگر این اتفاق بر اساس آیین نامه بین وزارت ورزش و صدا و سیما که تکلیف خودشان بوده و ما واقعا قصد ورود نداشتیم رخ ندهد، به ناچار در قالب حل مسئله ساز و کار جدیدی تدبیر و اعمال می‌کنیم.

* قطعا حق پخش خریداری می‌شود 
در‌ بحث خارجی ما همیشه این بحث را داشتیم که پول را پرداخت کردیم یا خیر. ما اینجا راجع به لیگ های اروپایی، جام جهانی این بحث را داریم که البته خیلی از لیگ های خارجی هم از تلویزیون و رادیو پخش نمی‌شود. اما برای مردم جام جهانی و المپیک خیلی مهم است؛ مخصوصا جام جهانی که پربیننده‌ترین واقعه ورزشی دنیا است. روی این موضوع هم‌ جلسات و صحبت هایی ویژه ای شده و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. برخی دنبال ایجاد موج های نگرانی در جامعه هستند. قطعا حق پخش مستقیم یا با واسطه خریداری می‌شود. طبق همان شرکت هایی که قبلا هم رادیو و تلویزیون ما با آن‌ها ارتباط داشته این ارتباط برقرار شده است.
* می‌خواهیم فضای خوبی برای رسانه ها داشته باشیم
یک موضوع دیگر پوشش خبری جام جهانی است که این الزاما پوشش تلویزیونی نیست. من حدود ۱۰ روز پیش با وزیر ورزش سفر کاری دو روزه ای به قطر داشتم و مذاکراتی با وزیر ورزش قطر و مقامات آن داشتیم. ما حداقل سه جلسه مذاکرات جدی داشتیم و یکی از موضوعات مطرح شده این بود که خبرنگاران ایرانی در‌ زمان جام جهانی بتوانند از یک فضا و محیط مناسب و مستقل برخوردار باشند که بتوانند پوشش کامل بدهند؛ چه فعالان فضای مجازی، چه خبرگزاری ها، چه رسانه ها همه بتوانند فضای رسانه ای خوبی شکل بدهند. صحبت ها و موافقت های اولیه شد و جایگاه ها و مکان های ویژه ای در نظر گرفته شده است؛ غیر از بحث های مختلفی که در بیرون ورزشگاه های جام جهانی در قالب اتفاقات و رویداد های فرهنگی پیش‌بینی می‌شود و همچنین حضور تماشاچی ها که در تمام دنیا در قطر جمع می‌شوند. ما امیدواریم با این روابط خوب و حسنه که بین کشور ما و قطر وجود دارد بتوانیم فضای خوبی برای رسانه های ایرانی داشته باشیم.
* دغدغه فدراسیون حقوق کارمندان است
من یک خواهش از مسئولین فدراسیون دارم. ترکیب کمک و پشتیبانی و تدوین حامیان مالی؛ ما قرار نیست پاس کاری کنیم. اولا فدراسیون فوتبال باید دارای منابع درآمدی خاص خودش باشد. مقداری نیازمند چابک سازی است. اینکه بودجه ای برای فدراسیون برود و این بودجه صرف پرداخت حقوق کارکنان فدراسیون بشود، رئیس فدراسیون در دوره های قبلی ۶۰-۷۰ نیرو با خودش بیاورد و رئیس یا سرپرست بعدی ۱۰-۱۵ نفر را بیرون بفرستد و ۵۰-۶۰ تا را نگه دارد. من نمی‌خواهم آمار بدهم اما شما مطالعه تطبیقی کنید و ببینید تعداد کارکنان فدراسیون فوتبال کشور های دنیا چقدر است. زمانی که فدراسیون باید سر‌ ماه حقوق تعداد زیادی کارمند و پرسنل را بدهد، رئیس فدراسیون باید ماه به ماه دنبال حقوق باشد و در واقع شما هر چقدر پول واریز کنی صرف حقوق می‌شود. این پول برای تیم های ملی نمی‌رود؛ فقط هم تیم ملی بزرگسالان نیست. ببینید آیا حق و حقوق بانوان داده شده؟ فوتبالیست ها داده شده؟ در‌ رده های پایه داده شده است؟

* دوستان نگاه رو به عقب نداشته باشند
ما الان چند ماه تا جام جهانی داریم؟ در‌حال حاضر حامیان مالی کل مسابقات جام جهانی از چند سال قبل معلوم شده است. ما بازدید رفتیم و نزدیک هشت سال است که شبانه روز در قطر کار می‌کنند و حامیان مالی تعیین شده‌اند. ما ۴-۵ ماه پیش رو داریم و هنوز حامی اصلی تیم ملی فوتبال ما تعیین نشده است. به جابجایی فدراسیون اشاره می‌کنم؛ پنج ماه گذشته است. دوستان نباید نگاه‌شان به عقب باشد. وقتی نگاه ما فقط به مجمع باشد تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و در قضایایی سست وارد شوید بقیه هم روی شما سست حساب می‌کنند. در این حوزه فدراسیون ما باید به شدت قوی باشد. حتی راجع به تامین لباس به جمع‌بندی نرسیده‌اند. آنجا هم افراد مختلف ورود پیدا می‌کنند و باید قرارداد بسته شود.

* فدراسیون باید حامی مالی داشته باشد 
یک اعتبار ۵۵ میلیاردی تصویب شد؛ در این اعتبار یک تصویب داریم، یک تخصیص و یک تامین‌. تصویب شده و تخصیص آن هم برای فدراسیون فوتبال صادر شده اما قبل از همین مسابقه الجزایر ۱۰ میلیارد تومان دیگر از محل اعتبار کمک به فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان با پیگیری ها واریز شد. فدراسیون باید برود حامی مالی درست جذب کند. ما می‌گوییم نهاد عمومی غیردولتی؛ نهاد عمومی باید خودش درآمدزایی داشته باشد. در کره جنوبی حتی پرواز اختصاصی رفت و برگشت به کره با کمک ۱۰ میلیارد تومانی انجام شد و با ایران ایر صحبت شد و دولت و مجلس همه کمک کردند. الان هم این اعتبار می‌آید؛ اگر قرار بر این باشد که بگویند پول درشتی به حساب بریزید و ما برویم خرج کنیم که هر کسی هم می‌تواند خرج کند و نیازی به توان مدیریتی شما نیست. این توانمندی باید در مسئولین فدراسیون باشد و بهترین حامی ملی را جذب کنند. همه فدراسیون های فوتبال دنیا درآمد های کلانی درمی‌آورند. فدراسیونی که در جام جهانی تیم دارد این مسئله برایش ممر درآمد است.

* وزارت ورزش مقابل اعمال سلیقه ها بایستد
ما در حوزه قرارداد های داخلی و خارجی فراز و نشیب زیاد داشته‌ایم. در دوره ای منع شد و دوباره برقرار شد. این کار، بر عهده وزارت ورزش است که جلوی اعمال سلیقه ها را بگیرد. باید دستورالعمل ثابتی با هماهنگی مجموعه های نظارتی تصویب شود که سال بعد آن را نشکنیم. ما به صورت موردی راجع به قراردادهای خارجی در دوره ای که تحقیق و تفحص بود ورود کردیم و به خصوص درباره مربیان خارجی به اتفاقات عجیب و غریبی رسیدیم که هر کسی برای خودش سلیقه ای اعمال می‌کرد. این کار نیازمند یک عزم جدی است؛ اتفاقاتی اواخر دوره قبل وزارت ورزش افتاد و دوره ای نظارتی شد که آن هم بخاطر ورود مجلس و دستگاه های نظارتی بود. بعد از آن اخیرا می‌بینم دوباره فضا رها می‌شود و هر کسی برای خودش کار می‌کند.
* مدیران سرخابی به فکر دور زدن قانون نباشند 
مجلس روی مخارج استقلال و پرسپولیس نظارت دارد. یکی از خوبی های بورسی شدن شفافیت است و الان الزاما نظرات مدیران عامل باشگاه ها دخیل نیست و نهاد های بالاتری وجود دارند. منظور خود بورس و نهاد های نظارت مالی و بودجه ای است. در حال حاضر نظام های کنترل مالیاتی به خصوص در حوزه این باشگاه ها جدی‎‌تر ورود پیدا می‌کنند. ما راجع به این موضوع با وزیر اقتصاد هم صحبت جدی داشتیم. شفافیت مالی باید وجود داشته باشد. نمی‌گویم در حال حاضر ۱۰۰ درصد دارد اما حرکت و میل به سمت شفافیت مالی حداکثری است. ما امیدوار هستیم این به حداکثر برسد که دو سال بعد شاهد اخبار بد در باشگاه ها نباشیم. البته از مدیران این دو باشگاه هم به صورت خاص می‌خواهیم به فکر دور زدن قانون و نظام های شفاف مالی نباشند. یعنی هم یک حوزه نظارتی داریم و هم خواسته ما از مدیران این است که باز هم شاهد دور زدن قوانین نباشیم.

* دخالتی در کادرفنی تیم ملی نداریم
نمایندگان مجلس دارای سلیقه های خاص خودشان هستند؛ مثل میلیون ها ایرانی که یکی سرمربی و بازیکن را دوست دارد یکی را نه. در‌ مجلس هم سلیقه نمایندگان با هم متفاوت است و نظر همه هم محترم است. اینکه ما بگوییم جمع‌بندی وجود دارد درست نیست و قطعا مجلس به صورت رسمی یا غیرسمی در این قضایا ورود نخواهد کرد. مسئولیت انتخاب سرمربی بر عهده فدراسیون فوتبال است و پاسخگوی عملکرد سرمربی هم فدراسیون فوتبال است. شاید من نظری داشته باشم و بگویم اسکوچیچ بهترین سرمربی نیست اما نظر من برای خودم قابل اتکا است. قطعا نظر شورای مجلس اسلامی این چنین نیست. زمانی راجع به ماهیت قرارداد بحث وجود داشت اما راجع به عملکرد فنی بحثی نبود.

* نسبت به فدراسیون ها بی تفاوت نیستیم
ما هیچ نوع ورودی در هیچ رشته ورزشی نداشته‌ایم و حتی ترکیب هیئت رئیسه فدراسیون ها را مجامع تعیین می‌کنند. درباره سرمربیان و حتی مدیریت دخالتی نداریم. البته فدراسیون را پاسخگو کردیم و اگر فدراسیونی در جایی علی‌رغم همه پشتیبانی و حمایت ها نتیجه ای نگرفته یا دچار بی انضباطی مالی و مدیریتی شده یا فدراسیونی شاهد اتفاقاتی در رویداد های خارجی بوده و دچار حواشی جدی شده اینطور نبوده که ما نسبت به آن فدراسیون بی تفاوت باشیم. مثل اتفاقاتی که اخیرا در رشته سوارکاری یا سایر رشته ها داشتیم. ما راجع به ترکیب بندی یا سرمربی تیم ها به هیچ وجه دخالتی نداریم. ممکن است عملکردی داشته باشیم اما اگر نقد فنی وجود داشته باشد و جامعه مربیان کشور به یک سرمربی نقد داشته باشند، جامعه داوری به سیستم داوری فدراسیون نقد داشته باشند، جامعه باشگاه داران به سازمان لیگ های فدراسیون نقد داشته باشند ما بی تفاوت نیستیم اما اینکه بگوییم آقای الف باشد و آقای ب نباشد نبوده است مگر اینکه عملی خلاف قانون رخ بدهد.

* انتظار داشتیم وزیر ورزش پولادگر را توجیه کند
بحث های بین فدراسیون کشتی و وزارت ورزش ناشی از یک عدم تفاهم بود. ما انتظارمان این بود که وزیر ورزش که در جریان نظام مالی و بودجه ای کشور هستند، معاون قهرمانی‌شان جناب پولادگر را توجیه کنند. ما یک اعتبار قانون کل کشور داریم که اسم آن بودجه کل کشور است. این چنین نیست که بگوییم این سهم دولت است و این سهم مجلس. وقتی قانون ابلاغ و در شورای نگهبان تایید و توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود و توسط رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه برای اجرا ابلاغ می‌شود این دیگر قانون کل کشور است و تقسیم دولت و مجلس در آن وجود ندارد.

* ۳۳۰ میلیارد تشویقی در نظر گرفتیم
دولت لایحه ای داده بود و این مربوط به کل فدراسیون ها است. وزارت ورزش ۶۳۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. ما یک اعتبار خاص به عنوان پاداش یا تشویقی برای ۳۰ فدراسیون ورزشی در نظر گرفتیم و این را به ۶۳۰ میلیارد تومان اضافه کردیم. یعنی ۳۱۵ میلیارد تومان به اضافه ۶۳۰ میلیارد تومان. این بودجه کل کمک به فدراسیون های ورزشی می‌شود. ما ۳۱۵ تا را به نام اسم‌گذاری کردیم. یعنی وزارت باید ۷۰ تا را به کشتی بدهد. ما بالاترین فدراسیون را کشتی دیدیم. کشتی ورزش اول و ملی ما است و مدال آورترین رشته ما در مسابقات المپیک و جهانی است و هر سال کلی اعزام دارد. ما از نوجوانان پیوسته اعزام داریم.
* صحبت های پولادگر جنبه طنز دارد 
اینکه اظهار بشود که چون از مجلس اعتبار گرفتی من از این پول نمی‌دهم برای ما جنبه طنز دارد. این بودجه متعلق به همه فدراسیون ها است و همه سهم دارند‌.‌ بعضی از فدراسیون ها گفتند چرا ما نه و گفتیم شما امسال خوب و قوی کار کنید و شاخص هایتان را بالاتر ببرید تا رقابتی بین فدراسیون ها شکل بگیرد و ننشینید و فقط بگویید پول بدهید. کار کنید و نتایج آسیایی و جهانی بگیرید تا ما قطعا سال آینده برای شما هم در نظر بگیریم. یا به حوزه تقویت زیرساخت ها بروید یا قهرمانی. ما به خیلی از فدراسیون ها حق می‌دهیم اما ما آنهایی را که از همه شاخص تر کار کرده‌اند دیده‌ایم و این قول را هم می‌دهیم که برای سال آینده باز هم از این قوی تر ببینیم. این غیر از این است که ما برای کمیته ملی المپیک و پارالمپیک هم ۱۲۰ میلیارد در نظر گرفتیم. بازی های آسیایی لغو شد اما ما برای بازی های آسیایی لغو شده ۸۰ میلیارد برای کمیته ملی المپیک و ۴۰ میلیارد برای پارالمپیک در نظر گرفتیم و پرداخت هم می‌شود چون آنها بازی های کشورهای اسلامی و مسابقات دیگری دارند. می‌دانم خرج اعزام ها سنگین است و هزینه ها بالا است اما دوباره تکرار می‌کنم نباید بگوییم یک عده به ما پول بدهند و ما خرج کنیم و مدیر هزینه باشیم. همه می‌توانند این کار را کنند.

دیدگاه‌ها