کد خبر : 1832943 | 19 تیر 1401 ساعت 23:12 | 56.5K بازدید | 30 دیدگاه

فدراسیون در نهایت باید جوابگوی مردم باشد؛

قطبی: دلم خیلی برای اسکوچیچ می‌سوزد

به عقیده افشین قطبی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تنهاست و هیچ کس پشتیبان او نیست.

قطبی: دلم خیلی برای اسکوچیچ می‌سوزد

به گزارش ورزش سه، افشین قطبی در بهار سال 88 هدایت تیم ملی ایران را به عهده گرفت. او در این دوران فشارهای زیادی را تحمل کرد. این فشارها به حدی بود که قطبی پیش از شروع جام ملت های آسیا 2011 اعلام کرد که این تورنمنت پایان کارش در تیم ملی خواهد بود و در پایان جام ملت ها، داوطلبانه از سمت خود کنار رفت. او امشب میهمان ویدیویی شب های فوتبالی بود و در مورد شرایط فعلی اسکوچیچ که بی شباهت به دوران خودش نیست صحبت کرد.

قطبی در واکنش به ایجاد دودستگی در تیم ملیِ زمان هدایتش و اینکه بعضی ها خواستار جدایی او بودند گفت: بعد از بازی با برزیل و قبل از جام ملت های آسیا خیلی ها در این مورد صحبت کردند که ما یک مربی خارجی بزرگ لازم داریم. این خیلی به نظرم کار قشنگی نبود. ما تلاش کرده بودیم یک تیم همدل درست کنیم که خیلی با انگیزه جلو می رفتند و نتایج خوبی داشتیم. متاسفانه بعضی از افراد با بیان کردن برخی موارد جو تیم را خراب کردند.

او با اشاره به سختی کار در تیم ملی، از حمایت رئیس فدراسیون وقت در دوره خودش گفت: آقای کفاشیان به عنوان رئیس فدراسیون وقت محکم پشت من ایستاد و گفت با این مربی تا جام ملت ها ادامه می دهیم. سعی من این بود که همیشه روی تیم تمرکز کنم. وقتی مربی تیم های پرسپولیس، استقلال و تیم ملی هستی این صحبت ها همیشه هست چون صندلی داغی است. شاید خیلی ها آرزوی نشستن روی نیمکت تیم ملی را داشته باشند ولی وقتی به این عنوان می رسی، مشکلات به حدی زیاد است که شاید نخواهی بمانی. هر کس که مربی تیم ملی می شود باید متوجه این موضوع باشد.

ویدئو: 255285

سرمربی اسبق تیم ملی معتقد است که اسکوچیچ در شرایط فعلی تنهاست و حمایتی که از او بوده؛ در این مقطع شاهد نیست: من فکر می کنم ایشان هیچ حمایتی ندارد. با مطالبی که می خوانم و از دور که نگاه می کنم احساسم این است که زیر پای اسکوچیچ خالیِ خالی است. دلم خیلی برای او می سوزد. به خاطر این که تلاش کرده تیم را به جام جهانی برده و تیم خوبی ساخته که نتایج خوبی گرفته است. با این زمان کمی که داریم باید حمایتش کنیم تا بتواند نتایج خوبی کسب کند.

قطبی در پاسخ به این سوال که آیا برکناری اسکوچیچ در این وضعیت عادلانه است گفت: کجای زندگی و فوتبال عادلانه است که این هم باشد! من خیلی چیزها را دیدم که عادلانه نبود و حتما در آینده هم چنین مواردی خواهم دید. باید ببینیم کدام تصمیم بهتر است چون تیم ملی شخصی نیست و مال مردم و وطن است. جام جهانی هر چهار سال یک بار برگزار می شود و تمام آبروی مردم و نگاه آنها به این مسابقات است. باید با بهترین مربیان و بازیکنان بهترین نتایج را کسب کنیم.
در فوتبال حرفه ای، هر مربی یک قراردادی دارد و اگر قبل از تمام شدن آن، مدیری بخواهد تغییرات ایجاد کند باید هزینه اش را پرداخت کند و شرایطی که مربی جدید می خواهد؛ فراهم کند. در پایان کار فدراسیون و رئیس آن باید به خاطر انتخابی که کرده اند و نتایجی که کسب شده به مردم جوابگو باشند. ما یک ذره احساسی هستیم و همین کار را سخت می کند. اگر بازی های باشگاهی انجام می شد، صحبت در مورد مربی تیم ملی کم بود. چون الان هیچ مسابقه ای برگزار نمی شود، همه در مورد مربی تیم ملی حرف می زنند.

1602109

ضمانت موفقیت مربیان خارجی در این زمان کوتاه، سوال بعدی از قطبی بود که او در این خصوص تاکید کرد: پاسپورت نباید تعیین کننده این باشد که کدام مربی بهتر است. این به تجربه، نتایج، آشنایی با فرهنگ و بازیکنان بر می گردد. 75 درصد تمام مربیان حاضر در این جام جهانی، از کشور خود هستند. انگلیس می تواند هر مربی دنیا را بیاورد ولی یک مربی انگلیس بیاورد. امریکا هم پول و امکانات این را دارد که هر مربی را بیاورد ولی یک مربی امریکایی آورده است. مربی ولز هم اهل خود این کشور است. من همیشه متاسف بودم که چرا باید مربی تیم ملی خارجی باشد. به اندازه عشق و استعداد در مربیان داخلی داریم و نیاز نیست که این همه پول به مربیان خارجی بدهیم. این را همه آمارها نشان می دهد. الان 4 ماه به جام جهانی مانده، اگر مردم و مدیران احساس می کنند که مربی تیم ملی خوب نیست باید حتما عوضش کنیم ولی این برمی گردد به آمار و احساسات که دست مدیران فدراسیون است.
سرمربی تیم ملی در جام ملت های آسیا 2011 در مورد عملکرد کی روش، موضوع صحبت های قبلی خود را که حمایت از مربیان داخلی بود؛ ادامه داده و گفت: من احترام زیادی برای همه همکارانم دارم. کارنامه کی روش هم خیلی درخشان است و من در جایگاه قضاوت این نیستم که او مربی خوبی است یا بد. سوال من این است اگر هر مربی ایرانی مثل افشین قطبی، علی دایی یا هر کس دیگر در 6 دیدار از جام جهانی فقط یک برد داشت شما فکر می کنید گزینه برای دوره بعدی جام جهانی بودیم یا خیر.

دیدگاه‌ها