کد خبر : 1833369 | 22 تیر 1401 ساعت 12:46 | 23.3K بازدید | 4 دیدگاه

مربیان بزرگ و خریدهای اول؛ از خیلی خوب تا خیلی بد!

بحث خریدهای موفق و غیر موفق باشگاه‌های بزرگ اروپایی در روزهای اخیر داغ شده و اظهارات متفاوتی در این باره صورت گرفته است.

مربیان بزرگ و خریدهای اول؛ از خیلی خوب تا خیلی بد!

به گزارش "ورزش سه"، مذاکرات طولانی و خسته کننده، جزییات قرارداد و آزمایش‌های پزشکی متعدد، همه و همه دست به دست هم می‌دهند تا نقل و انتقالات در فوتبال به پیچیده‌ترین حالت ممکن انجام شوند. به واسطه همین جزییات و پیچیدگی‌ها، بسیاری از سرمربیان ممکن است قادر به جذب هدف شماره یک نقل و انتقالاتی خود نشوند و در نهایت، به در دسترس‌ترین گزینه موجود اکتفا کنند. 
اریک تن‌هاخ، پس از حضور در یونایتد در اولین خرید خود اقدام به جذب تایرل مالاسیا کرد، اینکه مالاسیا گزینه اول تن‌هاخ بوده است یا خیر را فقط خود او می‌داند اما تا پیش از انجام این انتقال، نام‌هایی از جمله فرانکی دی یونگ هم جهت پیوستن به یونایتد به گوش می‌رسید.  
وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، بسیاری از سرمربیان مشهور در اولین خرید برای تیم‌های جدیدشان موفق عمل کرده‌اند. درحالی که مواقعی هم بوده که آنها در اولین خرید خود اشتباه کرده‌اند. در همین راستا، "اتلتیک" در گزارشی اقدام به دسته بندی اولین خریدهای سرمربیان مشهور در تیم‌های جدیدشان بر مبنای "موفقیت آمیز بودن یا نبودن" آنها کرده است. این گزارش را در ادامه می‌خوانید:


خریدهای موفق 
1. کارلو آنچلوتی (رئال مادرید)
اولین خرید: دنی کارواخال (5.85 میلیون پوند)
تاریخ: 1 جولای 2013 
آنچلوتی در اولین فصل حضورش در رئال مادرید طی قراردادی با مبلغ بیش از 5 میلیون پوند اقدام به خرید بازیکنی کرد که اکنون یکی از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ لیگ قهرمانان اروپا لقب گرفته است.
در تابستان 2013، رئال مادرید با اجرای بند بازخرید توانست کارواخال را که در فصل 13-2012 به عنوان بهترین مدافع بوندسلیگا انتخاب شده بود، از بایرن لورکوزن پس بگیرد. حالا پس از 9 سال از آن زمان، کارواخال جزو 4 بازیکنی در تاریخ است که توانسته‌اند 5 بار به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا برسند.

1727029
اگر شما الان بخواهید بازیکنی را جذب کنید و مطمئن باشید که طی یک بازه زمانی 8 ساله در 5 فینال لیگ قهرمانان در ترکیب ثابت شما به میدان می‌رود و نمایشی باکیفیت از خود نشان می‌دهد، قطعا مبلغی حداقل به اندازه 10 برابر عددی که رئال در سال 2013 بابت کارواخال هزینه کرده، پرداخت می‌کنید. 
2. کلودیو رانیری (لسترسیتی)
اولین خریدها: انگولو کانته (7.8 میلیون پوند) و یوهان بنالوئان (6 میلیون پوند) 
تاریخ: 3 آگوست 2015 
هنگامی که کانته اولین بار برای لستر به میدان رفت، کریگ شکسپیر در خصوص او گفت: "وقتی کانته به باشگاه آمد همه به خاطر جثه کوچکش فکر می‌کردند که او برای تست دادن در آکادمی آمده است. اما وقتی که تمرین کرد همه شک‌ها و تردیدها نسبت به او برطرف شد."
کانته به سرعت توانست جایگاه خود را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان تاریخ لستر تثبیت کند. عملکرد محوری او در تیم لستر فصل 16-2015 که موفق به فتح لیگ جزیره شد، باعث شد که عبارت "1 به 5000" (اشاره به احتمال قهرمانی لستر در لیگ برتر آن سال) در دنیای فوتبال رایج شود و در گفتگوهای فوتبالی مورد استفاده قرار بگیرد.

1727030


مبلغ انتقال بنالوئان به هیچ عنوان بالا نبود. کل مبلغی که لستر برای به خدمت گرفتن او و کانته پرداخت کرد 13.8 میلیون پوند بود که حتی اگر لستر این مبلغ را فقط برای کانته پرداخت می‌کرد، باز هم مبلغ مناسبی محسوب می‌شد. 
3. ژوزه مورینیو (چلسی)
اولین خرید: پائولو فریرا (13.4 میلیون پوند)
تاریخ: 5 ژوئن 2004 
اگرچه آرین روبن و پیتر چک هم در سال 2004 به چلسی آمدند، اما قرارداد این دو پیش از پیوستن مورینیو به چلسی نهایی شده بود و در نتیجه، این دو را نمی‌توان جزو اولین خریدهای مورینیو در چلسی به حساب آورد. اولین بازیکنی که مورینیو از لیست خرید خود در چلسی به خدمت گرفت، هم وطنش پائولو فریرا بود.

1727037


فریرا به مدت 9 فصل در چلسی توپ زد تا اینکه سرانجام در سال 2013 کفش‌هایش را آویزان و از دنیای بازیگری خداحافظی کرد. او به همراه چلسی به تمامی افتخارات باشگاهی ممکن دست یافت و طی مدت 9 سال 217 بار برای این تیم به میدان رفت. او سپس نزدیک به یک دهه به پرورش نسل بعدی چلسی مشغول و در نهایت در مارس 2022 این باشگاه را ترک کرد. 
با توجه به موفقیت‌هایی که فریرا به همراه چلسی بدست آورده و خدماتی که به این باشگاه کرده است، مبلغ 13.4 میلیون پوندی که چلسی در سال 2004 به این بازیکن پرداخته کرد، بسیار مناسب بوده است. 
4. زین الدین زیدان (رئال مادرید)
اولین خرید: ادر میلیتائو (42.7 میلیون پوند)
تاریخ: 16 مارس 2019 
بدون احتساب دروازه بان رئال (تیبو کورتوا)، میلیتائو فصل گذشته بیشترین تعداد دقایق را برای رئال مادرید کارلو آنچلوتی بازی کرد. اما جالب است بدانید این زیدان بود که در دومین حضورش در رئال مادرید او را به برنابئو آورد. 

1727031


در سال 2019، رئال مادرید طی قراردادی توانست این مدافع مرکزی برزیلی را از پورتو به خدمت بگیرد. میلیتائو بازیکن محوری دفاع چهار نفره رئال بود و در فینال لیگ قهرمان اروپا برابر لیورپول نیز در ترکیب ثابت رئال حضور داشت. او همچنین در طی مدت حضورش در رئال موفق به کسب دو قهرمانی لالیگا شد.  
امسال چهارمین سالی است که میلیتائو برای رئال مادرید به میدان خواهد رفت و با توجه به نمایش خیره کننده‌اش به احتمال زیاد تا چندین سال آینده نیز در این تیم حضور خواهد داشت. 
5. مائوریتزیو ساری (چلسی) 
اولین خرید: جورجینیو (50 میلیون پوند) 
تاریخ: 14 ژوئن 2018 
جورجینیو به عنوان نماد سیستم تاکتیکی مائوریتزیو ساری (مشهور به ساری‌بال) شناخته می‌شد. البته لازم به ذکر است که واژه ساری‌بال بیشتر یک عبارت جهت برندینگ ساری بود تا اینکه یک عبارت فنی باشد. درهرصورت، جورجینیو از آن زمان تاکنون عملکرد خیلی خوبی را از خود در خط میانی چلسی به نمایش گذاشته است. 
درست است که جورجینیو از وقتی که پیراهن چلسی را به تن کرده، موفق به کسب هیچ جام داخلی‌ نشده اما در سطح قاره و جهان، تمام جام‌های باشگاهی ممکن مانند لیگ اروپا، لیگ قهرمانان اروپا، سوپرکاپ اروپا و جام جهانی باشگاه‌ها را به همراه چلسی کسب کرده است. او در سال 2021 بهترین هافبک سال لقب گرفت و هر فصلی که در چلسی بوده حداقل 28 بازی در رقابت‌های لیگ جزیره انجام داده است.

1727032


مبلغ 50 میلیون پوندی که چلسی برای جذب جورجینیو هزینه کرده، مبلغ زیادی است اما بازهم درمیان 50 نقل و انتقال گران دنیای فوتبال قرار نمی‌گیرد. 


خریدهای نه چندان موفق 
1. یورگن کلوپ (لیورپول) 
اولین خرید: مارکو گروییچ (5.1 میلیون پوند) 
تاریخ: 6 ژانویه 2016 
قرار گرفتن نام کلوپ در لیست مربیانی که در اولین خرید برای تیم جدیدشان موفق نبوده‌اند، جای تعجب دارد. خصوصا اینکه کلوپ از سال 2016 که به لیورپول پیوسته، نه تنها خریدهای بسیار موفقی را برای این تیم انجام داده، بلکه به چند بازیکن لیورپول کمک کرد تا عملکرد بسیار بهتری نسبت به گذشته داشته باشند.

1727034
اما متاسفانه گروییچ را نمی‌توان در لیست خریدهای موفق کلوپ مثل محمد صلاح، سادیو مانه و اندرو رابرتسون قرار داد.  
گروییچ که پیش از پیوستن به لیورپول مورد توجه چلسی و اینتر هم بود، طی پنج و نیم سال حضورش در آنفیلد فقط پنج بازی در ترکیب ثابت قرار داشت. او در مصاحبه‌ای با "اتلتیک" در خصوص دوران حضورش در لیورپول گفت: "من اولین خرید کلوپ بودم و او من را به یک باشگاه فوق العاده آورد. متاسفانه بازی زیادی به من نرسید اما یورگن همیشه یکی از مربیان مورد علاقه من خواهد بود." 
2. پپ گواردیولا (بایرن مونیخ) 
اولین خرید: ماریو گوتزه (31.5 میلیون پوند) 
تاریخ: 23 آپریل 2013 
ماتیاس سامر، مدیر ورزشی سابق بایرن مونیخ، یک بار در اظهار نظری در خصوص ماریو گوتزه گفت: "ماریو یکی از مستعدترین بازیکنانی است که آلمان به خود دیده است". وقتی گواردیولا در سال 2013 به بایرن مونیخ پیوست، به عنوان یکی از بزرگترین مربیان دنیا شناخته می‌شد که در اولین خرید خود، ماریو گوتزه را به بایرن مونیخ آورد و به واسطه این انتقال، این بازیکن در آن زمان گرانترین بازیکن آلمانی تاریخ لقب گرفت.  

1557786


اما تنها چندسال بعد ولکر استروث، مدیربرنامه گوتزه، در گفتگویی اظهار داشت: "گواردیولا فوتبال گوتزه را نابود کرد." حال این سوال پیش می‌آید که چطور همه چیز انقدر بد پیش رفت؟ 
او بعد از شروع خوبی که داشت دچار مصدومیت‌های متوالی و افت عملکرد شد و در نتیجه، زننده گل قهرمانی آلمان در جام جهانی 2014 به بازیکنی معمولی و نیمکت نشین در بایرن مونیخ تبدیل شد. گوتزه، در نهایت، در تابستان سال 2016 مجددا به تیم سابقش دورتموند پیوست. 
3. ارنستو والورده (بارسلونا) 
اولین خرید: جرارد دلوفئو (10.6میلیون پوند) 
تاریخ: 30 ژوئن 2017 
مثل اغلب باشگاه‌های اسپانیایی، بارسلونا نیز وقتی دلوفئو را چند سال قبل به اورتون فروخت، در قرارداد او بند بازخرید را قرارداد.  این وینگر در تابستان 2017 بعد از نمایش درخشانی که در اورتون از خود نشان داد، مجددا به نیوکمپ برگشت.  

1727023
اما حضور فیلیپه کوتینیو و عثمان دمبله باعث شد که بازی‌های کمی به او برسد، به همین خاطر فصل بعد به واتفورد پیوست. در همین راستا، دلوفئو در مصاحبه‌ای به اتلتیک گفت:"من اعتماد به نفس بازی در بارسلونا را نداشتم و تصمیم گرفتم که به اینجا (واتفورد) بیایم تا دوباره اعتماد به نفس از دست رفته‌ام را به دست بیاورم."
4. روی هاجسون (لیورپول) 
اولین خرید: میلان یووانوویچ (انتقال به عنوان بازیکن آزاد) 
تاریخ: 8 جولای 2010 
رافائل بنیتس، پیش از اینکه لیورپول را به مقصد اینتر ترک کند، مذاکرات جهت انتقال میلان یووانوویچ صرب به لیورپول را آغاز کرد و درنهایت، روی هاجسون، جانشین رافائل بنیتس، بود که این بازیکن را به خدمت گرفت. 
حتی برخی خبرگزاری‌ها نیز اعلام کردند که رافائل بنیتس قصد هایجک کردن یووانویچ و انتقال او به اینتر را دارد که این اتفاق هرگز نیفتاد و او طی انتقالی آزاد به لیورپول پیوست. اما شرایط طبق خواسته‌های جووانویچ پیش نرفت و او تنها پس از یک فصل لیورپول را ترک کرد. یووانویچ در طی دوران حضورش در لیورپول زیر نظر دو مربی، روی هاجسون و سر کنی داگلیش، کار کرد که البته داگلیش اعتقادی به او نداشت و درنهایت مجبور به ترک لیورپول شد. 

1727033
این وینگر صرب، طی مصاحبه‌ای، در خصوص دوران حضورش در لیورپول گفت:" لیورپول باشگاهی است که به هیچ عنوان نمی‌توانید پیشنهادش را رد کنید، تنها افسوس من این است که مربی‌ که من را به آنفیلد آورد باشگاه را زودتر از من ترک کرد. 15 باشگاه دیگر من را می‌خواستند، اما، من لیورپول را انتخاب کردم و این یک اشتباه بزرگ برای من بود." 
5.مائوریسیو پوچتینو (ساوتهمپتون) 
اولین خرید: وگارد فورن (3.5 میلیون پوند) 
تاریخ: 17 ژانویه 2013 
به فورن در ابتدا پیشنهاد شده بود که به عنوان بازیکن تستی در تمرینات لیورپول شرکت کند که او این پیشنهاد را به خاطر ساوتهمپتون رد کرد اما دوران حضور او در این تیم تنها شش ماه طول کشید و فورن این تیم را بدون انجام حتی یک بازی ترک کرد. 
این مدافع نروژی از تیم مولده که اوله گونار سولسشر سرمربی وقت آن بود به ساوتهمپتون پیوست اما مجددا مجبور شد علی رغم میل باطنی‌اش دوباره به تیم مولده بازگردد. 


منبع: اتلتیک 
ترجمه: سروش دهقان سلماسی
 

دیدگاه‌ها