کد خبر : 1833405 | 22 تیر 1401 ساعت 15:53 | 4.4K بازدید | 6 دیدگاه

داوران تندروی کردند اما اشتباه زیادی نداشتند؛

دفاع جانانه علی خسروی از داوران فوتبال ایران!

کولینا رئیس کمیته داوران دنیا را هم اگر به ایران بیاورید در اینجا با این تعداد داور هنگ می‌کند!

دفاع جانانه علی خسروی از داوران فوتبال ایران!

به گزارش "ورزش سه"، لیگ بیست و یکم در حالی به پایان رسید که در طول فصل، فوتبال ایران شاهد اعتراضات شدید نیمکت ها و بازیکنان به داوری ها و همچنین بیانیه نویسی باشگاه ها علیه قضاوت داوران بودیم.

در همین خصوص گفت‌وگویی با علی خسروی عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال داشتیم و از او درباره برنامه کمیته داوران برای کاهش اشتباهات سوال کردیم که البته او اعتقاد داشت اشتباهات در لیگ بیست و یکم بیشتر از سال های گذشته نبوده است.

خسروی همچنین درباره شرایط برگزاری کلاس های آموزشی و تست های آمادگی جسمانی داوران، امکانات و شرایط ایجاد تغییر در لیست داوران صحبت کرد و به غیرقانونی بودن حضور افشاریان در کمیته داوران با توجه به فعالیتش در هیئت فوتبال، واکنش نشان داد.

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

* اعتراضات زیاد بود نه اشتباهات!
من اعتقاد ندارم که در سال گذشته اشتباهات داوری بیشتر از سال های قبل بوده است؛ من اعتقاد دارم ما همیشه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تلرانس اشتباه داوری داریم. طبق قوانینی که به صورت کلی در ارزیابی مسابقات وجود دارد، معمولا ۱۵ تا ۲۰ درصد اشتباهات قابل قبول است. در سال گذشته اعتراضات زیاد و جرایم شخصی وجود داشت. خیلی زمان ها داور ها در استفاده از کارت های زرد و قرمز کوتاهی و خیلی مواقع تندروی می‌کردند. اشتباهات برای نتایج بازی مثل همه سال های گذشته بود؛ بنابراین اشتباهات خیلی زیاد نبوده است.

* استاد اسپانیایی برای داوران و ناظران
از حدود ۶ مرداد کلاس های پیش فصل شروع می‌شوند و استادی از اسپانیا می‌آید که برای داوران آقا و ناظران خانم و آقا کلاس بگذارد و سعی می‌کنیم که داور ها طبق تمام معیار های فیفا به روز بشوند. امیدوارم تمام ناظران و داوران در کلاس ها دقت کنند و تست ها را بزنند و اشتباهات را کم کنند. در بحث آمادگی جسمانی امسال تاکید شده است و ما هم سعی می‌کنیم استاندارد ها بالا گرفته شود و در ابتدا کمیته داوران استان ها تست ها را بگیرند و نفرات را به ما معرفی کنند.

* تعداد داوران کم خواهد شد
من حدود ۲۰ روز قبل هم گفتم چیدمان حدود ۱۱۵ داور در لیگ برتر برای هفته ای ۸ بازی خیلی سخت است؛ کولینا رئیس کمیته داوران دنیا هم اینجا هنگ می‌کند. حتی در سال های گذشته ۱۴۰-۱۴۵ داور هم داشته‌ایم. ما باید به نسبت معقولی برسیم و این نسبت معقول به عملکرد داوران و ناظران در تست ها بستگی دارد. من سعی می‌کنیم ۶۰-۷۰ درصد عملکرد آنها را در امتحان ها در نظر بگیریم و ۳۰-۳۵ درصد هم عملکرد آنها در سال های گذشته و همکاری با کمیته داوران. فکر می‌کنم امسال بتوانیم تعداد داوران را کمتر کنیم که داورها با یک قضاوت، پنج هفته بیرون نباشند در ماه حداقل دو قضاوت لیگ برتر، یک قضاوت استانی و یک لیگ یک داشته باشند.

* برنامه هایمان یک ماه و نیم زمان می‌برد
از ۶ مرداد تا مهر ماه همه کلاس ها برگزار می‌شود؛ لیگ برتر، لیگ یک و دو و سه. همه ناظر ها آزمون های مختلف را می‌دهند. این برنامه برای خانم ها هم در فوتبال و فوتسال وجود دارد و تمام اینها برنامه هایی است که یک ماه و نیم زمان می‌برد.

* به سیستم رادیویی جدید نیاز داریم
دستمزد داوران در لیگ برتر بالا رفت و داوری که یک میلیون می‌گرفت در حال حاضر پنج میلیون می‌گیرد. مصوب شده تمام دستمزدها پنج برابر شود و حتما باید سازمان لیگ کمک کند که ما پنج برابر را اعمال کنیم. در خصوص سیستم رادیویی ما حتما به سیستم جدیدی نیاز داریم که طوری باشد که خیال داوران از خراب نشدن آنها راحت باشد، قابل حمل باشد، جنس خوبی داشته باشد و قیمت آن هم مناسب باشد.

* کمک داور ویدئویی؟ پیشرفتی نداشتیم!
تا الان کمک داور ویدئویی به جایی نرسیده و طبق تاکید هایی که از فیفا و AFC داشتیم داوران و کمک داوران ما باید آموزش کمک داور ویدئویی را ببینند و مدرک آن را بگیرند و تمرین کنند تا به مسابقات مهم جهانی و المپیکی و آسیایی دعوت بشوند. تا الان راجع به کمک داور ویدئویی هیچ اقدام مثبتی نشده است.

* در لیست خانه تکانی نمی‌کنیم
لیست بین‌المللی بر اثر فاکتور های خاصی است؛ اگر داور آزمون های داخل و خارج کشور را با موفقیت طی کند در لیست می‌ماند و دلیلی ندارد که در لیست خانه تکانی کنیم. ما بین داورانی که از نظر سنی می‌توانند در لیست باشند و داوران جوان امتحان های سختی می‌گذاریم که کم کم لیست جوان تر بشود و در سال های آینده تغییرات بیشتری در آن دیده بشود. بخواهیم یکباره لیست را به هم بریزیم دست خودمان خالی می‌شود.

* افشاریان خودش باید تصمیم بگیرد 
اینکه آقای افشاریان همزمان رئیس کمیته داوران و رئیس هیئت فوتبال کهکیلویه و بویراحمد است به سیاست های فدراسیون مربوط است. به نظر من خود ایشان باید در این زمینه تصمیم بگیرد اما قبلا هم این اتفاق رخ داده و آقای اصفهانیان هم رئیس هیئت فوتبال زنجان و رئیس کمیته داوران بود. باید منتظر بمانیم و ببینیم این مسئله مجددا در هیئت رئیسه طرح می‌شود یا خیر یا اینکه خود آقای افشاریان در این قضیه چه تصمیمی می‌گیرد.

دیدگاه‌ها