کد خبر : 1835083 | 02 مرداد 1401 ساعت 17:39 | 16.8K بازدید | 9 دیدگاه

VAR تنها عامل محرومیت نیست

چرا AFC‌ به داوران ایرانی قضاوت بین‌المللی نمی‌دهد؟

اگرچه داوران ایرانی به‌خاطر نداشتن لایسنس VAR نمی‌توانند در برخی مسابقات بین‌المللی قضاوت کنند اما این، همه ماجرا نیست.

چرا AFC‌ به داوران ایرانی قضاوت بین‌المللی نمی‌دهد؟

به گزارش "ورزش سه"، بحث ورود VAR‌ به فوتبال ایران آنقدر تکراری شده که صحبت‌ درباره‌اش حوصله هر مخاطبی را سر می‌برد! جدیدترین موضوع اما درباره داوران بین‌المللی ایران است که گفته می‌شود با توجه عدم حضور VAR‌ در ایران و اینکه این داوران لایسنس این تکنولوژی را دریافت نکرده‌اند، کنفدراسیون فوتبال آسیا به آنها قضاوت‌های بین‌المللی نمی‌دهد و نمی‌توانند در مسابقات مختلف خارج از کشور قضاوت کنند.

اگرچه موضوع عدم قضاوت داوران بین‌المللی ایران در تورنمنت‌های خارج از کشور به خاطر نداشتن لایسنس VAR در برخی موارد درست است، اما به جزییات این موضوع اشاره خاصی نشده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا در مسابقاتی که در آنها از تکنولوژی کمک داور ویدئویی استفاده می‌کند داورانی را مورد استفاده قرار می‌دهد که لایسنس وارد را در کشور خود گذرانده باشند و با این تکنولوژی به‌طور کامل آشنایی داشته باشند.

این در شرایطی است که مسابقات زیادی زیر نظر فیفا و AFC‌برگزار می‌شوند که تکنولوژی VAR در آنها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و از این رو داوران ایرانی مشکلی برای قضاوت در آنها ندارند. کما اینکه در ماه‌های گذشته قاضی‌های ایران در برخی مسابقات بین‌المللی سوت زده‌اند و البته که در بسیاری از مسابقاتی که در آنها VAR هم مورد استفاده قرار نگرفته خبری از دعوت از داوران ایرانی نبوده است.

1681670

از سوی دیگر داوران بسیاری در سطح آسیا و جهان هستند که لایسنس VAR‌را در اختیار گرفته‌اند اما بارها مشاهده شده که از آنها برای برخی تورنمنت‌های بین‌المللی دعوت نمی‌شود. نمونه بارز این مساله هم علیرضا فغانی است که با توجه به حضورش در فوتبال استرالیا و البته حضور در لیست بین‌المللی داوران ایران لایسنس VAR‌را دریافت کرده اما از او برای حضور در برخی تورنمنت ها دعوت نمی‌شود. پس داشتن لایسنس VAR هم تضمینی برای حضور داوران بین‌المللی ایران در مسابقات مختلف خارج از کشور نیست.

به عبارت بهتر کنفدراسیون فوتبال آسیا اگرچه از لیست الیتی که فدراسیون‌های مختلف هرساله به کمیته داوران AFC می‌دهد، داوران موردنظر خود را برای مسابقات مختلف بین‌المللی انتخاب می‌کند اما این کمیته برای داوران خود درجه بندی در نظر گرفته و طبیعتا بر اساس توانمندی‌های این داوران و تجارب آنها در تورنمنت‌های مختلف از آنها استفاده می‌کند.

1715734

نکته مهم اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا در طول سال مسابقات متعددی را در رده‌های سنی مختلف زیر نظر می‌گیرد و طبیعی است که بر اساس درجه بندی انجام شده از داوران بین‌المللی کشورهای مختلف استفاده می‌کند و به آنها قضاوت می‌دهد. البته که داشتن لایسنس VAR‌ یک الزام کلیدی برای قضاوت در بازی‌هایی است که از کمک داور ویدئویی بهره می‌برند اما تاکید این است که بر اساس توانمندی داوران در این خصوص تصمیم گیری شود.

البته تمام تفاسیر بالا به منزله دفاع از نیامدن تکنولوژی VAR‌به ایران نیست. طبیعتا همه فوتبالدوستان علاقه‌ دارند کمک داور ویدئویی مثل بسیاری از کشورهای دیگر در ایران هم به کار گرفته شود و بی شک این موضوع به فوتبال ایران کمک زیادی خواهد کرد. در عین حال قصور مقامات فدراسیون فوتبال با وجود تحریم‌ها و مسائل مالی در بحث VAR هم باید مورد نظر قرار بگیرد و در روزهایی که اکثر مدیران فوتبالی درگیر انتخابات و تلاش برای پست داشتن در فدراسیون هستند، بد نیست موضوع ورود VAR‌به ایران یکبار هم که شده به‌طور دقیق مورد ارزیابی قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها