کد خبر : 1836100 | 09 مرداد 1401 ساعت 16:39 | 8.1K بازدید | 2 دیدگاه

او برای جام جهانی باید تغییر تاکتیک بدهد؛

گفت‌وگو با پیروز قربانی؛ مخالف و موافق همزمان اسکوچیچ!

هر مربی در هر تیم و جایگاهی باید رختکن را در اختیار داشته باشد و من می‌گویم اگر مربی رختکن را از دست بدهد، فاتحه اش خوانده است.

گفت‌وگو با پیروز قربانی؛ مخالف و موافق همزمان اسکوچیچ!

به گزارش "ورزش سه"، پیروز قربانی که همیشه با صراحت به سوالات خبرنگاران در خصوص مسائل و حواشی مختلف فوتبال پاسخ می‌دهد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره شرایط تیم ملی و اتفاقاتی که در مدت اخیر رخ داد صحبت کرد.

قربانی که انتقاد شدیدی به دخالت غیرفوتبالی ها در فوتبال داشت، در این مصاحبه گفت دراگان اسکوچیچ در مسائل مدیریتی و ارتباط با بازیکنان ضعف دارد اما انتقاد فنی به او وارد نیست. او البته تاکید کرد با این شرایط برای موفقیت در جام جهانی تیم ملی احتیاج به یک تغییر سبک دارد.

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

* تیم ملی ایران در ماه اخیر حواشی مختلفی را پشت سر گذاشت؛ شما درباره اتفاقاتی که رخ داد چه نظری دارید؟
 اقدامی که انجام شد زیبا نبود؛ در هر کشور و فدراسیونی عملکرد سرمربی تیم ملی را مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد اما نوع اتفاقی که در کشور ما افتاد درست نبود. ضمن اینکه این اتفاقات با این مسئله هم همراه شد که نهادهای غیرفوتبالی فشار می‌آوردند که به نظر من کار درستی نبود. از طرفی نمی‌توانیم روی ضعف های اسکوچیچ به خصوص در بحث های مدیریتی و ارتباط با رسانه ها سرپوش بگذاریم؛ ایشان هم در ارتباط با بازیکنان، هم ارتباط با رسانه و هم از لحاظ مدیریتی ضعف هایی داشته که باعث این اتفاقات شده است. الان هم تصمیم هیئت رئیسه مبنی بر ابقای اسکوچیچ فقط آب روی آتش بود. باید ببینیم بعد از انتخابات فدراسیون فوتبال چه اتفاقی رخ می‌دهد.

* شما اشاره کردید که اسکوچیچ از نظر مدیریتی ضعف داشته است؛ اعضای کمیته فنی هم همین نظر را داشتند اما در کنار آن، معتقد بودند که اسکوچیچ از لحاظ فنی هم ضعف دارد.
در‌ مورد کمیته فنی ابتدا باید بررسی شود چه کسانی این اعضا را انتخاب کردند؟ این دوستان همه افتخارات فوتبال ایران هستند اما چندین چند سال است که از سطح اول فوتبال روز کشور هم دور هستند. باید ببینیم آیا از لحاظ فنی می‌توانستند عملکرد اسکوچیچ را مورد بررسی قرار بدهند و آنالیز کنند؟ به صرف اینکه اسکوچیچ یک بازی مقابل الجزایر باخته است، شما می‌توانی عملکرد فنی او را نقد کنی؟ آیا می‌دانی سبک بازی که اسکوچیچ ارائه می‌دهد چطور است؟ اگر اینها را بدانی و نقد کنی درست است اما با احترامی که برای همه اعضای کمیته فنی که بزرگان من هستند قائلم، همه این دوستان سال های زیادی از سطح اول فوتبال کشور دور هستند و بنابراین نمی‌توانند اسکوچیچ را نقد کنند. البته از لحاظ مدیریتی همه شاهد بودیم که اسکوچیچ ضعف هایی داشت اما ناهماهنگی هایی هم بین فدراسیون و کمیته فنی ایجاد شد که درست نبود. در‌ مجموع اتفاقاتی افتاد که همه زیر سوال رفتند؛ جایگاه سرمربی تیم ملی، جایگاه کمیته فنی و فدراسیون فوتبال.

* در این بین هیئت رئیسه چه نقشی در حواشی داشت؟
هیئت رئیسه آبی روی آتش ریخت اما فوتبال در کشور ما کاملا سیاسی شده و نهادهایی به خودشان اجازه دخالت در فوتبال را می‌دهند که شاید هیچ ربطی به فوتبال نداشته باشند. متاسفانه باید این اتفاق را قبول کنیم. نماینده محترم مجلس که از نظر من وظایف بسیار مهم تری دارد، درباره یک مسئله کاملا تخصصی که هیچ ارتباطی به او ندارد، نظر می‌دهد. همین باعث می‌شود سنگ روی سنگ بند نباشد. امیدوارم فدراسیونی روی کار بیاید که کاملا مستقل عمل کند که البته باز هم با دوستانی که کاندید شده‌اند فکر می‌کنم این آرزو حالاحالاها برآورده نمی‌شود.

* نظر شخصی خودتان درباره عملکرد فنی آقای اسکوچیچ چیست و آیا در مجموع ایشان گزینه مناسبی برای تیم ملی هستند یا خیر؟
در کل عملکرد خوبی بوده و سبک بازی تیم ملی هم نسبت به دوره ویلموتس و کی‌روش تغییر کرده است. ضمن اینکه فراموش نکنیم در شرایطی که همه ناامید شده بودیم، اسکوچیچ در سه بازی پیروز شد و در دور مقدماتی هم شاید بگویند قرعه ایران خوب بوده اما خیلی از تیم ها هم در گروه ایران بودند که در سال های گذشته مقابل آنها مشکل پیدا می‌کردیم؛ اسکوچیچ از نسل طلایی فوتبال ایران استفاده کرد و خوب نتیجه گرفت. اینکه دوستان بازی برگشت با کره یا بازی دوستانه با الجزایر را ملاک قرار داده‌اند، درست نیست. باید سبک بازی تیم ملی مقابل کره و لبنان و امارات و ... را بررسی کنیم و ببینیم آیا این سبک بازی در‌ جام جهانی مقابل انگلیس، ولز و آمریکا جواب خواهد داد یا خیر؟

* البته با همه این شرایط صحبت از صعود به مرحله بعد هم هست...
الکی نمی‌شود. سبکی که الان تیم ملی ارائه می‌دهد مناسب بازی برابر انگلیس، آمریکا و ولز در جام جهانی نیست؛ با توجه به قدرت و تفاوت فنی این تیم ها با رقبای ما در آسیا، به نظر من آقای اسکوچیچ باید یک تغییر سبکی بدهد تا نتیجه بگیرد. ضمن مطمئنا با تدارکاتی که ما در حال حاضر برای تیم ملی فراهم کردیم به هیچ عنوان نمی‌توانیم نسبت به موفقیت تیم ملی در‌ جام جهانی خوشبین باشیم و اگر اتفاقی هم رخ بدهد به دلیل کیفیت بالای بازیکنانی است که نسل طلایی تیم ملی هستند. وگرنه شما آقای نماینده مجلس، آقای فدراسیون  و ... هیچ کاری برای تیم ملی نکردید و فقط به سرمربی گیر می‌دهید، شما نتوانستید یک بازی تدارکاتی برای این تیم مهیا کنید؛ به دلیل مشکلات سیاسی و به دلیل مشکلات مالی فدراسیون که آن هم سیاسی است نتوانستید... پس شما نمی‌توانید انتظار زیادی از تیم ملی داشته باشید و سطح توقع از تیم ملی را بالا ببرید. فوتبال در ایران خم رنگرزی است اما در دنیا خم رنگرزی نیست؛ فوتبال اصول دارد، نیاز به سرمایه‌گذاری و کار کردن، صبر و تحمل و متخصص دارد که نتیجه بگیرد اما ما تعریف جدیدی در فوتبال دنیا ارائه می‌دهیم که مطمئنا این بار کج به منزل نمی‌رسد.

* در این بین حاشیه هایی هم پیرامون بازیکنان وجود داشت؛ از شایعه جلسه با وزیر گرفته تا استوری ها و مصاحبه. نظر شما درباره این مسائل چیست؟
این هم به عملکرد بد فدراسیون برمی‌گردد. این تیم، تیم ملی ممکلت است و اگر شما کنترل خوبی داشته باشی، بازیکن حق استوری گذاشتن ندارد. بازیکن سرباز تیم ملی است و فقط حق حمایت دارد. بازیکن در جایگاهی نیست که درباره سرمربی تیم ملی نظر بدهد اما متاسفانه عملکرد و مدیریت فدراسیون و مربی ما به گونه ای بوده که بازیکنان به خودشان اجازه دادند استوری بگذارند. حیف است... این نسل طلایی اگر تمرکز خودش را روی فوتبال بگذارد، می‌تواند اتفاقات خوبی رقم بزند.

* بعد از ابقای اسکوچیچ برخی کارشناسان گفتند سرمربی تیم ملی برای جمع شدن حواشی باید بازیکنان مخالف را خط بزند.
من فقط می‌گویم اگر مربی رختکن را از دست بدهد، فاتحه اش خوانده است. هر مربی در هر تیم و جایگاهی باید رختکن را در اختیار داشته باشد؛ اگر شما به عنوان مربی رختکن را از دست بدهی حنایت پیش بازیکنان رنگی ندارد. من نمی‌دانم کدام بازیکنان این رفتار را داشتند اما از برخی افرادی که در فوتبال فعالیت می‌کنند تعجب می‌کنم. شعار همه ما این است که آقایان سیاسی فوتبال را رها کنند و فوتبال برای فوتبالی هاست اما متاسفم که برخی مربیان و بازیکنان از خود خانواده فوتبال بازی می‌خورند و اسیر دست سیاسی بازی آدم های سیاسی می‌شوند و این باعث تاسف است. وقتی بین خودمان چنین آدم هایی هستند، نمی‌توان اتفاقات خوبی پیش‌بینی کرد.

1721066

* یکی از بازیکنان در این جریان، مهدی طارمی بود که یک مصاحبه انجام داد.
مهدی طارمی یک بازیکن معمولی نیست و استثنایی است. همه او را دوست داریم و می‌دانیم چه توان فنی دارد و از دیدن بازی او لذت می‌بریم. شاید تا چند سال قبل کسی بازی پورتو را نمی‌دید اما الان خود من به خاطر طارمی بازی های این تیم را می‌بینم. به نظر من مهدی طارمی هم در آن برهه می‌توانست حرفه ای تر نظر بدهد. در‌ نهایت دل تمام بازیکنان تیم ملی، برای تیم ملی می‌سوزد و باز هم من فدراسیون را مقصر می‌دانم که می‌توانست بهتر مدیریت کند وگرنه تمام بازیکنان تیم ملی غیرت و تعصب خودشان را نشان داده‌اند و همه مردم دوستشان دارند.

* فکر می‌کنید در این شرایط اسکوچیچ چطور می‌تواند دوباره بین بازیکنان هم‌بستگی ایجاد کند و اینکه آیا حضور شخصی مثل کریم باقری می‌تواند کمکی کند؟
من با اشخاص کاری ندارم و هر‌ مربی هم سیاست کاری خودش را دارد. به نظر من اسکوچیچ اگر بعد از انتخابات فدراسیون هم در پست خودش ابقا شد، باید با بازیکنانی که شاید در جبهه مخالفش بودند جلسه بگذارد. در نهایت حرف اول و آخر را سرمربی می‌زند و باید کاری کند که رختکن در اختیار خودش قرار بگیرد و در این مسئله فدراسیون هم می‌تواند کمک زیادی کند. البته باز هم تاکید می‌کنم نباید همه گناهان را گردن دیگران بیندازیم چون خود اسکوچیچ و مشاورانش هم خیلی غیرحرفه ای عمل‌ کردند و کارهایی انجام دادند که همه از آنها انتقاد کنند.

* می‌توانید اشاره کنید منظور شما کدام کارها است؟
همه می‌بینیم؛ برای مثال نوع ارنج کردن تیم ملی، دعوت از برخی بازیکنان، حضور بازیکنان در پست غیرتخصصی. همه اینها می‌تواند دست به دست هم بدهد تا بهانه هایی برای انتقاد بدهد.

* به عنوان سوال آخر می‌خواهم درباره فدراسیون سوال کنم که اشاره کردید با افرادی که کاندیدا شدند نمی‌توانیم امیدی داشته باشیم. 
بالاخره افرادی کاندید شده‌اند که آنها را می‌شناسیم؛ همه در پست هایی بوده‌اند و امتحان‌شان را پس داده‌اند. در بین این دوستان هم طبیعتا خود آقای تاج هم تجربه بیشتری دارد و هم قوی تر از بقیه است. طبیعتا هم خود آقای تاج انتخاب می‌شود و اگر ایشان یک درصد احتمال می‌داد انتخاب نشود، اصلا کاندید نمی‌شد. متاسفانه این مسئله هم نشان می‌دهد که فوتبال کاملا سیاسی است چون بالاخره آدم هایی از ایشان حمایت کرده‌اند که کاندید شده است. باز هم باید ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد.

دیدگاه‌ها