کد خبر : 1836248 | 10 مرداد 1401 ساعت 13:46 | 9.2K بازدید | 1 دیدگاه

واقعیت ماجرا عمیق تر از چیزی است که بیان شد

سجادی: پرونده نه، من می گویم "سونامی ویلموتس"

وزیر ورزش و جوانان از پرونده ویلموتس به عنوان یک "سونامی" نام برد که فوتبال ایران را وارد یک بحران جدی کرده است.

سجادی: پرونده نه، من می گویم "سونامی ویلموتس"

به گزارش "ورزش سه"، سیدحمید سجادی، شامگاه یکشنبه در گفت و گوی ویژه خبری حاضر شد و صحبت هایی را در خصوص فوتبال به ویژه پرونده ویلموتس ارائه کرد. او از این پرونده به عنوان یک سونامی نام برد و انتقادات زیادی را نسبت به وضعیت فعلی فدراسیون مطرح کرد. 
در ادامه مشروح صحبت های وزیر ورزش و جوانان را می خوانید: 


اسم این پرونده را گذاشتم "سونامی ویلموتس"
گزارشی از سرپرست فدراسیون خواستم. من باید بدانم مسائلی که امروزه در خصوص آقای ویلموتس مطرح می شود، چه ابعادی دارد. ابعاد آن مثل نوک کوه یخی می ماند که از آب بیرون زده است. من در جلسات خودمان اسم این اتفاق را گذاشتم سونامی! امیدوارم باشگاه‌های بزرگ کشور، مربیان خارجی که می آورند، ویلموتس دوم نشود.
هنوز جریمه دیرکرد و مالیات ویلموتس مانده
این روزها بحث گران شدن قراردادهاست. معمولا باشگاه‌ها یک سقف بودجه دارند و در آن سقف برای ورزشکاران خودشان یک عدد تعیین می کنند. اینجا معرف پول می گیرد و واسطه ها پول می گیرند. در گزارشی که دیروز من خواندم که واقعا متاسفم این گزارش اینگونه است. ما قبلا به ویلموتس و دستیارانش 2 میلیون یورو پرداخت کردیم. رای هم آمده که 3.3 میلیون یورو پرداخت شود. دیرکرد را هنوز اعلام نکردند و دو تا 5 درصد هم باید جریمه دیرکرد بدهیم. مالیات هم اعلام نشده و 32 میلیارد باید مالیات بدهیم. این مالیات برای چه کسی است؟ برای مردم است. تا به حال فقط 1.9 میلیارد تومان پرداخت شده است. 

ساختمان فدراسیون شش دانگ به نام شستا شد
من به عنوان یک فرد ورزشی متعجبم که چطور قراردادی که فدراسیون می بندد، از شستا کمک می گیرد و ضمانت در آن ساختمان فدراسیون است! ساختمان فدراسیون الان سندش شش دانگ به نام شستا است. در اسناد فدراسیون آمده که 24 میلیارد تومان هم با یورو 12 هزار تومان پول به شستا پرداخت شده، اما علی رغم این ساختمان به نام شستا شده است. ماجدی می گوید ساختمان فدراسیون 120 میلیارد می ارزد. ساختمان رفت، پول ها رفت، ویلموتس رفت و منتظر مالیات و دو 5 درصد هستیم. 

گفتند سه دانگ ساختمان پرسپولیس هم به نام شستا شد
مجلس هم می خواهد که پرونده ویلموتس به درستی پیگیر شود. باید ببینیم محل پرداخت بدهی های ویلموتس از کجا باشد. عده ای می گویند از محل مطالبات از فیفا، اما آن پول برای فوتبال ایران است. پیگیر قضیه هستیم تا وظایف نظارتی را ادامه دهیم. ضرر و زیان هایی هست که به فوتبال ایران وارد شده است. ما مرجع تصمیم گیری نیستیم. به من گفتند سه دانگ ساختمان باشگاه پرسپولیس هم به نام شستا شده که دقیق نمی دانم درست است یا خیر. واقعیت اتفاق از چیزی که گفته شده، عمیق تر است. دادگاه حکمیت این حکم را داده و ما باید پیگیری کنیم. این قول را می دهم که ما در کنار فدراسیون فوتبال هستیم.

تا نیم فصل VAR  را به لیگ برتر می آوریم
اما در رابطه با کمک داور هم دیروز صبح جلسه ای داشتیم و خبر خوبی که آقای ماجدی به من دادند، این بود که بالاخره یکی دو شرکت خیلی خوب که می توانند این تکنولوژی را پیاده کنند، مد نظر قرار گرفته ولی برای اینکه باز راه را خدای نکرده اشتباه نرویم، از دیروز یک دستور صریح دادم که تا پایان هفته نظر حراستی خود را بدهیم و شرکت را از ابعاد مختلف بررسی و انتخاب کنیم. طبق هماهنگی که به عمل آمد، خبر خوب این است که اگر به تفاهم برسیم و از همه فیلتر ها عبور کنیم و این شرکت مورد تأیید قرار بگیرد، ما از نیمه دوم فصل پیش روی لیگ برتر کمک داور ویدئویی را برای فوتبال ایران به امید خدا خواهیم داشت.
این طبق برنامه ریزی است که فدراسیون انجام داده و من هم از آنها تشکر می کنم که البته پیگیری ها و سفارش های ما هم به آقای ماجدی وجود داشته که زمان را از دست ندهیم. هر کجا که سفرهای استانی می رویم، مردم عزیز لطف دارند و می گویند که این VAR چه شد؟ 

مردم می توانند رایگان وارد استادیوم آزادی شوند
در مجموعه خاطره ساز آزادی، مجموعه های مختلفی از رشته های ورزشی را داریم، استادیوم معروف فوتبال آزادی هم البته استادیوم دو منظوره بوده و متاسفانه الآن فقط استادیوم فوتبال است. اینکه می‌گویم دو منظوره برای این است که دور این زمین استادیوم اصلی، افتتاحیه بازی های آسیایی 1974 مصادف با 1353 شمسی، هفتمین دوره بازی های آسیایی در این استادیوم برگزار شد و این مجموعه به همین مناسبت از دو سه سال قبل آماده و به بهره برداری رسید. تنها دریاچه ورزشی ما، دریاچه زیبای آزادی در این استادیوم است که از همین طریق از مردم عزیز دعوت می کنم که حتماً به استادیوم آزادی تشریف بیاورند، چون که ما استادیوم آزادی را به طور رایگان برای عموم مردم باز کردیم. من بارها از استادیوم آزادی رد می شدم و مردم را می دیدم که جلوی استادیوم به گردش و پیک نیک مشغول هستند و غصه می خوردم که چرا نمی توانند از فضای خود استادیوم استفاده کنند که این مسأله را با آقای رئیسی مطرح کردم و با دستور ایشان استادیوم آزادی را به طور رایگان برای مردم باز کردیم و برای  سایر استادیوم های دولتیمان نیز این اتفاق به تدریج می افتد.
به خیلی از استادیوم های ما که دولتی هستند نیز گفتیم که تعرفه های ورزشی را گران نکنند. به فدراسیون های زیادی هم با دستور آقای رئیسی بخشنامه زدیم که تا جایی که می شود، هر چیزی که امکان دارد را گران نکنید. ما در ورزش دیدیدم که خیلی جاها می شود گرانی نداشته باشیم و از فدراسیون ها خواهش کردیم که تعرفه های سال های گذشته و حداقل 1400 را رعایت کنید و برای 1401 چیزی گران نشود. 

1727696

هزینه 70 میلیاردی را با 400 میلیون جمع کردیم!
در مورد استخر صدا و سیما ما یک دفعه واقعاً خجالت کشیدیم چون سقف را نشان دادند که آب به دور استخر می ریخت، البته مسببش ما نبودیم ولی اتفاقی بود که افتاده بود و بالاخره می شد جلویش را گرفت. این سقف و سقف استادیوم 12 هزار نفری که هر موقع باران می آمد، در جاهای مختلف آن به صورت زیادی آب داخل می آمد و اصلاً زیبنده مملکت نبود. این ها را نهایتاً علی رغم اینکه به ما 70 میلیارد تومان اعلام هزینه کرده بودند، با 400 میلیون جمع کردیم. اسنادش در شرکت توسعه هست و همه می توانند ببینند. از استادیوم آزادی یک سری تصاویری بعد از یکی از بازی ها بیرون آمد که در حال خرابی است و امکان دارد اتفاق بدی بیفتد، 3 زون از 67 زون استادیوم آزادی پیمانش بسته شده بود که تعمیر و اصلاح بشود، الان خوشبختانه شرکت توسعه به دلیل بررسی هایی که کردند و اینکه ایمنی باید رعایت بشود، قرار داد 5 زون را بستند. حدود 50 سال است که کابل کشی و برق کشی استادیوم آزادی مشکل دارد، بالاخره سنش بالاست. 

خیلی از هواداران فوتبال، مسابقات مرا یادشان هست
من اول عرض کردم استادیوم خاطره ساز، بالاخره همه ما خاطرات خوبی داریم. من خودم خیلی از قهرمانی های کشورم را آنجا گرفتم. خیلی از مسابقاتم را بین دو نیمه فوتبال در استادیوم آزادی دیدم. کلی از تماشاچی های فوتبال بنده حقیر را زمانی که می دویدم، تشویق کردند. هنوز خیلی را می بینم که می گویند آقای سجادی سال فلان قبل از پرسپولیس- الهلال می دویدی. بعضی از مسابقاتمان بین دو نیمه بود بعضی هم قبلش بود. این استادیوم سنش بالاست و تقصیری هم ندارد ولی متاسفانه همیشه با قطعی برق رو به رو بود، مشکل کابل داشت، مشکل اتصالات داشت، پیمان کارش مشخص و قراردادش بسته شده است. کم کم خیالمان از یک بخشی از آزادی راحت می شود و بخش های دیگرش را هم به توسعه اختصاص دادیم. برادر عزیزم دکتر دبیر، رئیس محترم فدراسیون کشتی، دو تا کمپ بسیار خوب در حد استانداردهای بین المللی خانه کشتی طراحی و به بهره برداری رسید. خیلی از تیم های خارجی تشریف می آورند و ترجیح می‌دهند اردوی های تمرینی را آنجا و در استادیوم آزادی داشته باشند. از آن طرف بحث والیبال و خانه والیبال و سالن اختصاصی بانوان و بسکتبال و وزنه برداری و دوچرخه سواری هست ولی متاسفانه رشته خود من آنجا مظلوم واقع شد و پیست های دو و میدانی از بین رفت.  آن تناژ آهنی که دور زمین برای تبلیغات روی پیست دو و میدانی قرار دادند، متاسفانه پیست تارتان آزادی به هیچ وجه قابل استفاده نیست. زمین شماره دو هم که همان تارتان 1974 است.

برای زمین شماره دو آزادی برنامه داریم
برای زمین شماره دو یک طرحی خود شرکت تجهیز و توسعه دارد، یک طرحی هم فدراسیون پزشکی ورزشی داده و همچنین یک طرحی هم باشگاه پیکان داده که ما آنجا را تبدیل به آکادمی کنیم. ما همه اینها را بررسی می کنیم که با برنامه جلو برویم تا استادیوم آزادی از این حالت در بیاید. یک قسمتی هم به عنوان استادیوم 40 هزار نفری بانوان طراحی شده بود که با پیمانکار قبلی خاتمه همکاری داده شد و پیمانکار جدید مشخص شد. برنامه ریزی می کنیم که یک سری منابع تامین کنیم که اگر این برنامه ما محقق شود، باز می توانم این قول را بدهم که ظرف یک سال و نیم تا دو سال به بهره برداری برسد.

دیدگاه‌ها