کد خبر : 1836267 | 10 مرداد 1401 ساعت 15:29 | 16.3K بازدید | 5 دیدگاه

حرف های دستیار سابق اسکوچیچ درباره اتفاقات اخیر تیم ملی

ترجیح می‌دهم تیم ملی نتیجه نگیرد اما اصول رعایت شود

یک اشتباه کردیم و خواستیم با اشتباه بعدی آن را جبران کنیم؛ زمان را کشتیم و دوباره به چند ماه قبل برگشتیم...

ترجیح می‌دهم تیم ملی نتیجه نگیرد اما اصول رعایت شود

به گزارش "ورزش سه"، بهنام سراج که فصل گذشته به عنوان سرپرست روی نیمکت تیم صنعت نفت حضور داشت، این فصل و با حضور رضا پرکاس در راس کادرفنی، کار خود را به عنوان مربی این تیم آغاز کرد.

به همین بهانه گفت‌وگویی با سراج داشتیم و از او درباره شرایط صنعت نفت و عملکرد این تیم در نقل و انتقالات سوال کردیم که او در پاسخ گفت کادرفنی با توجه به شرایط مالی باشگاه سعی کرده بهترین بازیکنان ممکن را جذب کند.

از این پیشکسوت فوتبال ایران همچنین در خصوص شرایط تیم ملی پرسیدیم که او ضمن گلایه از اشتباهات کمیته فنی و فدراسیون فوتبال اعلام کرد از نظر او باید با هر بازیکنی که در‌ جریان این ماجرا باعث ایجاد حاشیه شده، برخورد لازم بشود.

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

* در ابتدا درباره صنعت نفت صحبت کنیم که تمرینات پیش‌فصل را دنبال می‌کنید؛ شرایط تیم چطور است؟
خدا را شکر شرایط بد نیست. ما یک اردو را پشت سر گذاشتیم و الان هم در حال سپری کردن اردوی دوم هستیم؛ از بیست و سوم تیر در بروجن بودیم و کارهای بدنی انجام دادیم اما در کنار آن دو بازی تدارکاتی سبک هم داشتیم و از هفته گذشته هم تمرینات را شروع کردیم، روز چهارشنبه با تیم ملی جوانان بازی کردیم و جمعه هم ایفمارک داشتیم و دیروز هم یک بازی با ذوب آهن داشتیم. تا چهارشنبه اینجا هستیم و احتمالا دو بازی تدارکاتی دیگر هم برگزار خواهیم کرد و سپس به آبادان برمی‌گردیم.

* امسال کادرفنی صنعت نفت هم تغییر کرد و با حضور آقای پرکاس انتقاداتی به انتخاب ایشان وارد شد‌. شما درباره این انتقادات چه نظری داشتید.
انتقاد از همه هست اما ما باید عملکردها را بررسی کنیم. در سال های گذشته هم هر مربی می‌آمد بسیاری انتقاد می‌کردند اما بعدها همان افرادی که انتقاد می‌کردند حامی سرمربی می‌شدند. به هر حال ما باید به نفرات فرصت بدهیم و به انتخاب باشگاه و هیئت مدیره احترام بگذاریم. به هر حال هر شخصی وجهه و شخصیت خودش را دارد و اینکه ما بدون شناخت و بررسی عملکرد انتقاد کنیم مقداری غیرمنصفانه است. آقای پرکاس توانایی های لازم را دارند و کارشان هم به روز است و باید به ایشان هم فرصت بدهیم تا کارش را انجام بدهد. اینکه هجمه ای وارد کنیم که نتواند تمرکز کند و تیم را به هدفش برساند، خود مجموعه صنعت نفت و مردم آبادان ضرر می‌کنند. ایشان الان سرمربی تیم هستند و ما باید از ایشان حمایت کنیم و به تیم آرامش بدهیم تا به هدف‌مان برسیم.

* در فصل نقل و انتقالات بازیکنانی از تیم شما جدا شدند و بازیکنانی را به عنوان جایگزین جذب کردید. از این روند رضایت داشتید و فکر می‌کنید بازیکنان جذب شده، در حد جداشده ها بوده‌اند؟
بسیاری می‌گویند شما بازیکنان آنچنانی از دست دادید و بازیکن ضعیف گرفتید؛ چنین مسئله ای اصلا درست نیست. در فوتبال ایران بازیکنان اختلاف کمی دارند و بازیکنان حاضر در لیگ برتر شاید مقداری از نظر فیزیکی و روحی روانی متفاوت باشند وگرنه فکر می‌کنم از نظر فنی بازیکن ملی‌پوش و بازیکنی که به تیم ملی دعوت نمی‌شود، فقط چند درصد فاصله دارند. اینطور نیست که ما ستاره تیم‌مان را از دست داده باشیم و ضعیف ترین بازیکن لیگ را گرفته باشم. از طرفی ما با توجه به شرایط باشگاه، می‌توانستیم به اندازه بودجه یارگیری کنیم؛ نمی‌توانستیم وقتی که شروین بزرگ را از دست دادیم مهدی ترابی یا شهریار مغانلو را جذب کنیم. اینها در توان ما نبوده و ما با در نظر گرفتن شرایط باشگاه یارگیری کردیم اما بازیکن ضعیف هم نگرفتیم.

1513773

* با همه این مسائل در مجموع از یارگیری رضایت دارید یا خیر؟
شما نمی‌توانید تیم ما را با گل گهر، مس رفسنجان، فولاد، سپاهان و ... مقایسه کنید. آنها بودجه ای بالای ۴۰۰ میلیارد دارند؛ آیا ما این بودجه را داریم؟ شاید ما یک دهم آنها هم بودجه نداشته باشیم. الان تیم هایی هستند که ۶۰۰-۷۰۰ میلیارد بودجه دارند؛ ما خیلی زور بزنیم و التماس و گریه کنیم، می‌توانیم ۶۰ میلیارد برای تیم جور کنیم. هواداران باید منطقی باشند؛ ما با ۶۰ میلیارد نمی‌توانیم مهاجم ۱۵ میلیاردی بیاوریم. اگر مهاجم ۱۵ میلیاردی بیاوریم بقیه پست ها و هزینه ها چه می‌شود؟ پس ما باید به اندازه ای که باشگاه می‌تواند هزینه کند بازیکن بیاوریم. گاهی هم باید به باشگاه و سرمربی حق بدهیم.‌ ما نمی‌توانیم نظرات همه افراد را اعمال کنیم؛ ما با توجه به شرایط باشگاه، بازیکنانی را جذب کردیم که با توجه به شرایط مالی، با کیفیت تر بودند و همه تلاش‌مان را هم می‌کنیم که از این نفرات بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم. یکی دو بازیکن خارجی متناسب با شرایط باشگاه هم مدنظر داریم که فکر می‌کنم تا هفته آینده به تیم‌ ملحق اضافه شوند.

* به بودجه اشاره کردید؛ صنعت نفت فصل گذشته هم به شدت درگیر مشکلات مالی بود و همه این مسائل هم به خاطر قوانین بود.
بله همینطور است. تا الان هم این مشکل پابرجاست چون این اتفاق دست من و مدیرعامل و هیئت مدیره نیست و باید در مجلس حل شود تا قوانین را به حالت قبل برگردانند که وزارت نفت بتواند به ورزش حرفه‌ ای کمک کند. این مسائل هم صحبت یک روز و دو روز نیست و نیاز به یک همت جمعی دارد. فکر نمی‌کنم امسال هم این مسئله حل شود.

* درباره قرعه‌کشی لیگ هم صحبت کنید. هفته اول با فولاد بازی دارید و هفته دوم با آلومینیوم؛ از قرعه تیم‌تان رضایت دارید؟
من به شخصه به این موضوع اعتقاد ندارم که تیمی در لیگ برتر ضعیف است و تیمی قوی؛ همانطور که فاصله ها بین بازیکنان کم است، بین تیم ها همین اندازه فاصله هست اما شرایط روحی و روانی و مسائل مالی هستند که می‌توانند روی تیم ها تاثیرگذار باشند. در‌ مجموع اینطور نیست که ما چون هفته اول با فولاد بازی داریم دست هایمان را از الان بالا ببریم و تسلیم باشیم. ما تمام بازی ها را جدی و سخت می‌گیریم و هر هفته خودمان را آماده می‌کنیم تا بهترین نتایج را بگیریم.

* هدف‌گذاری صنعت نفت برای فصل آینده چیست و به چه رتبه ای فکر می‌کنید؟
همانطور که سرمربی تیم‌مان در کنفرانس خبری‌ اعلام کردند ما دنبال این هستیم که نسبت به سال گذشته نتایج بهتری بگیریم اما با شرایطی که داریم آیا می‌توانیم دنبال قهرمانی باشیم؟ من هم دوست دارم صنعت نفت قهرمان شود یا سهمیه بگیرد اما اگر منطقی نگاه کنیم می‌توانیم این کار را انجام بدهیم؟ ما دنبال این هستیم که نسبت به سال گذشته پیشرفتی داشته باشیم و رتبه‌مان را تک رقمی کنیم اما فوتبال است و شاید در هفته پنجم شرایطی برای ما به وجود آمد که دنبال مقام های بالاتر و سهمیه باشیم. در فوتبال چیزی قابل پیش‌بینی نیست. ما دنبال این نیستیم که در‌ مسابقات زنگ تفریح شویم و به دنبال بهترین‌ نتایج هستیم اما چیزی قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است در طول مسابقات، شرایط ما بهتر از تصور پیش برود.

* از بحث صنعت نفت جدا شویم و کمی هم درباره تیم ملی صحبت کنیم که در این مدت درگیر مشکلات مختلف بود. ماجرا از جایی شروع شد که کمیته فنی تصمیم به برکناری آقای اسکوچیچ گرفت و البته در نهایت این اتفاق رخ نداد.
من یک سوال از فدراسیون دارم؛ کمیته فنی با چه مجوزی جلسه می‌گذارد؟ با چه مجوزی به فدراسیون راه حل می‌دهد؟ و چرا فدراسیون آن را نمی‌پذیرد؟ اگر کمیته فنی این حق را دارد که جلسه بگذارد و تصمیم بگیرد پس چرا انجام نمی‌دهد؟ اگر هم کميته فنی سر خود این کار را انجام می‌دهد و تصمیمش بی اثر است چرا جلسه می‌گذارند؟

* البته می‌گویند نظر کمیته فنی مشورتی است که در نهایت نظرشان را به فدراسیون اعلام‌ کنند و فدراسیون تصمیم نهایی را بگیرد.
وقتی فدراسیون صحبت کمیته فنی را قبول ندارد چرا اعضا را به جلسه می‌فرستد؟ افرادی که تصمیم‌گیرنده هستند خودشان جلسه بگیرند و تصمیم‌شان را اعلام کنند. فکر می‌کنم ما‌ چند اشتباه کردیم؛ در ابتدا صحبت مربی های دیگر را پیش کشیدیم، پس از آن بدون تفکر کلان، آقای اسکوچیچ را برکنار کردیم و سپس هم بدون بررسی عواقب، باز هم آقای اسکوچیچ را به عنوان سرمربی تیم ملی گذاشتیم. آیا با این شرایط این مربی با آرامش و تمرکز می‌تواند برای تیم ملی مثمرثمر باشد؟ قطعا نه. آیا الان بازیکنان حرف‌ شنوی سابق را از سرمربی تیم ملی دارند؟ احترام سابق را می‌گذارند؟ این برای فوتبال ما بد است.

* نظر شخصی شما درباره اسکوچیچ چیست؟
من از روز اول هم گفتم وقتی سرمربی با بهترین نتایج تاریخ مقدماتی، تیم را به جام جهانی برده، اصلا نباید درباره تعویض او صحبت کرد. وقتی اسکوچیچ تیم را با این قدرت به جام جهانی برده جام جهانی را هم به او بدهیم. آیا ما انتظار داریم تیم از مرحله گروهی صعود کند؟ برویم بهترین مربی دنیا را بیاوریم. اما بحث این است که ما می‌دانیم چه با بهترین مربی دنیا و چه با مربی ایرانی تنها می‌توانیم آبروداری کنیم و قطعا از مرحله اول صعود نمی‌کنیم. شاید بتوانیم کیفیت بازی را بالا ببریم و باخت هایمان را کمتر کنیم اما قطعا از گروه بالا نمی‌رویم چون جام جهانی با کسی شوخی ندارد.

* یعنی هیچ شانسی برای تیم ملی برای صعود به دور بعد قائل نیستید؟
در فوتبال هر اتفاقی رخ می‌دهد اما اینکه فکر کنیم الان با آقای اسکوچیچ در دور گروهی اوت می‌شویم و با یک مربی دیگر راحت از دور گروهی بالا می‌رویم اشتباه است. ما باید ساختار و شرایط فوتبال‌مان را در نظر بگیریم و با حریفان مقایسه کنیم و ببینیم تا چه اندازه شانس داریم. متاسفانه ما در مورد شرایط تیم ملی اشتباه روی اشتباه گذاشتیم که البته من فکر می‌کنم این اتفاقات به خاطر شرایط فدراسیون رخ داد؛ ما یک اشتباه کردیم و خواستیم آن اشتباه را با اشتباه بعدی جبران کنیم و... . این کار را سخت تر کرد و حل نکرد. ما فقط زمان را کشتیم و دوباره به چند ماه قبل برگشتیم. چه اتفاقی افتاد؟

* تنها اتفاق این بود که بازیکنان هم موضع گیری کردند و وضعیت تیم از این جهت آشفته شد. شما چه نظری درباره رفتار بازیکنان در این جریان دارید؟
بازیکنان باید تابع مقررات و شرایط تیم ملی باشند. تیم ملی ملک شخصی کسی نیست و همه باید افتخار کنند که پیراهن این تیم را می‌پوشند. چه بازیکنان داخلی و چه لژیونر ها از تیم ملی به جایگاه فعلی‌شان رسیده‌اند و درست نیست که کسی برای تیم ملی فخر بفروشد یا بگویند من اینجا حرف می‌زنم و تصمیم می‌گیرم. واقعا باید به خاطر نظم و انضباط تیم ملی با بازیکنان برخورد شود؛ بازیکن باید تابع دستورات سرمربی تیم ملی و شرایط انضباطی باشد و تمرین کند و مسابقه بدهد و بهترین عملکرد را داشته باشد. بازیکنان نباید خودشان را درگیر مسائل خارج از مستطیل سبز کنند. اینکه یک بازیکن فکر کند چون کاپیتان است می‌تواند در همه مسائل دخالت کند، اشتباه است؛ بازیکن در هر شرایطی بازیکن است.

1462300

* منظور شما از برخورد، چه نوع برخوردی است و فکر می‌کنید در‌ شرایط فعلی بهترین تصمیم چیست؟
با هر بازیکن باید به اندازه اشکالی که به وجود آمده برخورد شود؛ گاهی مسئله ای واقعا به تیم ملی ضربه می‌زند و در آن صورت می‌توانند حتی بازیکن را کنار بگذارند. برای تیم ملی با یک یا دو بازیکن اتفاقی نمی‌افتد ولی باز هم تاکید می‌کنم بستگی به رفتار بازیکن دارد؛ اگر بازیکنی اشتباه کوچکی کرده باشد می‌توان برخورد کوچکی داشت اما اگر اشتباهی تاثیرگذار باشد و تیم ملی کشور را زیر سوال ببرد باید برخورد بیشتری شود. بازیکن باید حدود اختیارات خودش را بداند و اگر بخواهد سرمربی را تغییر بدهد و در مسائل کلان فوتبالی دخالت کند، هر کسی که باشد باید برخورد شدیدی با او شود.

* شما روی برخورد محکم تاکید دارید اما اگر بخواهیم جزئی تر نگاه کنیم برای مثال آقای طارمی مصاحبه کردند و علنا علیه آقای اسکوچیچ صحبت کردند؛ خط خوردن بازیکنی مثل ایشان به تیم ملی هم ضربه می‌زند.
ضربه نخوردن تیم ملی به چه قیمتی؟ به این قیمت که حرمت تیم ملی، سرمربی و رئیس فدراسیون و ... له شود؟ من فکر می‌کنم اگر تیم ملی در جام جهانی نتیجه نگیرد اما نظم و انضباط تیمی رعایت شود موفق تر شویم. شاید در کوتاه مدت ضرر کنیم اما اگر نظم و انضباط باشد تیم ملی در بلندمدت سود می‌کند. البته منظور‌ من شخص آقای طارمی و آقای سردار آزمون و ... نیست؛ همه بازیکنان تیم ملی برای من عزیز هستند و احترام تمام چهره های بین‌المللی به جاست اما بازیکن باید حد و حدود خودش را بداند. اختیار بازیکن، تمرین و بازی با بهترین عملکرد است و اگر غیر از این باشد بازیکن نیست. مشکل این است در مواقعی ما فوتبالی ها پایمان را فراتر می‌گذاریم و فدراسیون مجبور‌ می‌شود برخورد کند؛ امیدوارم این اتفاق رخ ندهد و هر کسی در حیطه کار خودش عمل کند‌.

* فکر می‌کنید به جز مسئله برخورد با بازیکنان، آقای اسکوچیچ برای بازگرداندن آرامش به تیم چه اقداماتی انجام بدهد؟
من در شرایط نیستم و نمی‌توانم اظهار نظر کنم اما فدراسیون، بازیکنان و آقای اسکوچیچ می‌توانند در اولین جلسه تمرین یا یک دورهمی مقداری حرارت این اتفاقات را کمتر کنند و صلح و آرامش و یکپارچگی را به تیم ملی بیاورند و بگویند مسائل گذشته تمام شده و باید دنبال هدف بزرگ‌مان برویم. این اتفاق سخت اما حل شدنی است و با درایت فدراسیون می‌توانند کدورت را کمتر و همدلی را بیشتر کنند تا با شرایط بهتری به جام جهانی برویم. اگر با این شرایط وارد مسابقات بشویم شاید بدترین نتایج تاریخ فوتبال‌مان را رقم بزنیم. ما با تیم هایی به جام جهانی رفته‌ایم که مقابل آرژانتین و پرتغال زنگ تفریح نبودیم، مقابل آمریکا ۹۸ برنده شدیم و مدعیان جام جهانی با اختلاف یک یا دو گل ما را بردند پس ما می‌توانیم نتایج‌مان را بهتر کنیم. اینکه در این دوره نتایج ضعیفی بگیریم به همین مسائل ربط دارد و باید از همین الان پیشگیری کنیم.

* نقش‌ حمید استیلی و همچنین کریم باقری در صورت بازگشت به کادرفنی تیم ملی را در جمع کردن حواشی چقدر می‌دانید؟
این افراد بازیکنانی هستند که مجموعه فوتبالی ایران احترام خاصی برای آنها قائل است پس آنها می‌توانند تاثیر زیادی در ایجاد آرامش و همدلی داشته باشند. کریم و حمید هم‌دوره های خودمان بوده‌اند و می‌توانند تاثیر زیادی داشته باشند و آقای اسکوچیچ هم به همین دلیل اصرار بر حضور آنها دارد چون می‌داند بازیکنان ایرانی احترام پیشکسوت را نگه می‌دارند؛ البته باید به وحید هاشمیان هم اشاره کنیم که می‌تواند با شخصیت آرام خودش روی بازیکنان تاثیر بگذارد. از طرفی این افراد به این دلیل که هم‌زبان بچه ها هستند می‌توانند راحت تر ارتباط بگیرند؛ البته من با آقای اسکوچیچ هم کار کردم و می‌دانم در این کار تبحر دارند و می‌داند چطور با بازیکنان ایرانی رفتار کند.

دیدگاه‌ها