کد خبر : 1836457 | 11 مرداد 1401 ساعت 14:42 | 19.4K بازدید | 21 دیدگاه

کسب بیشترین امتیاز در تاریخ؛

آمار خیره‌کننده امیر قلعه‌نویی در چهار تیم!

کسب عنوان پرافتخارترین سرمربی تاریخ 21 ساله لیگ برتر تنها بخشی از رکوردهایی است که امیر قلعه‌نویی در فوتبال ایران به نام خودش زده است.

آمار خیره‌کننده امیر قلعه‌نویی در چهار تیم!

به گزارش "ورزش سه"، امیر قلعه‌نویی از همان سال‌های ابتدایی آغاز لیگ حرفه‌ای و نام نهادن لیگ برتر بر فوتبال ایران برای حرکت به سمت فوتبال حرفه‌ای‎‌تر، کار خود را به عنوان مربی آغاز کرد و پس از تجربه‌ای که در کشاورز و برق به دست آورد، به عنوان دستیار در کنار ناصر حجازی در کسوت جدید وارد استقلال شد.
این مربی سپس به استقلال اهواز رفت و عملکرد قابل توجهی در این تیم داشت تا مدیران باشگاه استقلال به سراغ او بروند و هدایت آبی‌پوشان را به او بسپرند. 
پس از موفقیت در استقلال پیشنهاد هدایت تیم ملی فوتبال ایران از راه رسید و امیرقلعه‌نویی در جام ملت‌های 2007 هدایت تیم ملی را برعهده گرفت؛ مسابقاتی که البته با حذف در ضربات پنالتی مقابل کره‌جنوبی در یک چهارم نهایی بدون اینکه شکستی در کارنامه او به عنوان سرمربی ملی‌پوشان فوتبال ایران ثبت شود، پایان تلخی برای او به همراه داشت تا پس از یک تجربه موفق دیگر در مس کرمان، بار دیگر به استقلال بازگردد و روند موفقیت‌هایش را با تیم محبوبش ادامه بدهد.

سپاهان دیگر تیمی بود که امیرقلعه‌نویی در آن حضور داشته و دو مرتبه پیاپی در لیگ‌های نهم و دهم توانسته قهرمانی در لیگ برتر را با این تیم تجربه کند. قلعه‌نویی در لیگ هشتم هم موفق به قهرمانی با استقلال شده بود تا اولین مربی‌ای باشد که در قهرمانی لیگ برتر هت‌تریک می‌کند. بعدها برانکو با پرسپولیس و کسب سه قهرمانی پیاپی درلیگ‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم این رکورد را همراه یک تیم تکرار کرد.

جدایی از سپاهان بار دیگر با حضور در استقلال و قهرمانی در لیگ دوازدهم برای قلعه‌نویی همراه شد، ولی او سرانجام از این تیم جدا شد و طی سال‌های اخیر اگرچه همواره صحبت از بازگشت او به اردوی آبی‌پوشان وجود داشته اما هیچ وقت این خبر شکل واقعیت به خود نگرفته است.
با این حال امیرقلعه‌نویی طی همین مدت نیز یکی از مربیان پرافتخار فوتبال ایران بود و توانسته با تراکتور، ذوب‌آهن و سپاهان به عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر دست پیدا کند. او طی دو فصل اخیر در گل‌گهر حضور دارد و تیمی که درلیگ نوزدهم در اولین فصل حضورش در لیگ برتر تا سقوط پیش رفت را به رتبه پنجمی و چهارمی رساند و توانسته همچنان خودش را در 58 سالگی با 5 عنوان قهرمانی لیگ برتر همراه با استقلال و سپاهان، دو عنوان قهرمانی جام حذفی و چندین و چند نایب قهرمانی به عنوان پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر حفظ کند.

اما یکی از نکات قابل توجه که این روزها در رسانه‌های مختلف به آن پرداخته شده، امتیازات جمع‌آوری شده این مربی در تیم‌های استقلال، سپاهان، تراکتور و گل‌گهر است؛ جایی که او توانسته علی‌رغم تاریخ بلندی که به ویژه سه باشگاه قدیمی و ریشه‌دار فوتبال ایران دارند، بیشترین امتیاز را برای آنها در تاریخ 21 ساله لیگ برتر ثبت کند.

استقلال؛ 402 امتیاز
امیرقلعه‌نویی در استقلال با ثبت اختلاف قابل توجه نسبت به پرویز مظلومی و فرهاد مجیدی که در رده‌های دوم و سوم قرار دارند و به ترتیب موفق به کسب 183 و 125 امتیاز در دوران حضورشان شده‌اند، 402 امتیاز کسب کرده تا حالا حالا‌ها این رکورد او در باشگاه بزرگ استقلال پابرجا باقی بماند.

1732064

سپاهان؛ 236 امتیاز 
امیرقلعه‌نویی در سپاهان طی دو مقطع حضور داشته است. او در لیگ‌های نهم و دهم موفق به قهرمانی با این تیم شد و در لیگ‌های هجدهم و نوزدهم هم به یک مقام نایب قهرمانی و یک پنجمی دست یافت که البته خود این مربی حرف‌های زیادی درباره دلایل عدم موفقیتش در دوره دوم حضور در اصفهان دارد. پس از قلعه‌نویی که با سپاهان موفق به کسب 236 امتیاز شده، زلاتکو کرانچار مرحوم و فرهاد کاظمی قرار دارند که به ترتیب با 207 و 137 امتیاز رتبه های دوم و سوم در تاریخ باشگاه به نامشان زده شده است. این آمار نشان می‌دهد نام قلعه‌نویی در سپاهان نیز ماندگار شده است.

1732065

تراکتور؛ 155 امتیاز 
قلعه‌نویی در تراکتور نیز دو دوره حضور داشته که در مجموع سه فصل هدایت قرمزپوشان تبریز برعهده او بوده است. او طی این مدت که برای او و تی‌تی‌ها با دو عنوان نایب قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی همراه بود، موفق به کسب 155 امتیاز شده است. پشت سر او نیز تونی اولیویرا و فراز کمالوند با 106 و 104 امتیاز قرار دارند تا پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر در تراکتور هم آمار ویژه‌ و خیره‌کننده‌ای طی سه فصل حضور به نام خودش زده باشد.

1732067

گل‌گهر؛ 7+96 امتیاز 
امیر قلعه‌نویی در شرایطی هدایت گل‌گهر را برعهده گرفت که پس از فشار بالا در گل گهر برای اولین مرتبه دو هفته مانده به پایان فصل تصمیم به استعفا از سپاهان گرفت. او طی لیگ بیستم که با عنوان پنجمی و کسب 45 امتیاز همراه شد و همینطور لیگ بیست و یکم که با 51 امتیاز برای گل‌گهر و رتبه چهارمی تمام شد، موفق به کسب 96 امتیاز برای آبی‌پوشان سیرجانی به صورت رسمی شده است. البته اگر 7 امتیاز کسر شده از این تیم را به دلیل پرونده بازیکن گابنی لحاظ کنیم، قلعه‌نویی در گل‌گهر موفق به کسب 103 امتیاز طی دو فصل شده است که برای تیمی در سیرجان که چهارمین فصل حضورش در لیگ برتر را در لیگ بیست و دوم تجربه خواهد کرد آمار قابل توجهی به شمار می‌رود.

1732066

ادامه ماجراجویی در سیرجان 
امیر قلعه‌نویی که یک دوره موفقیت‌آمیز دیگر را نیز در کرمان و باشگاه مس تجربه کرده است، این روزها همراه با گل‌گهر برای برگزاری دو بازی دوستانه در اردوی ترکیه حضور دارد و مراحل پایانی آماده‌سازی تیمش را برای حضور در رقابت‌های لیگ بیست و دوم زیر نظر دارد. او پس از کسب یک مقام پنجمی و سپس بهبود این رتبه در لیگ بیست و یکم با به دست آوردن رتبه چهارم، انگیزه‌های زیادی برای ادامه روند صعودی خود و تیمش دارد.

باید دید این مربی در ادامه دوران حرفه‌ای درخشان خود چه عملکردی به جا خواهد گذاشت و موفق به ثبت چه رکوردهای شگفت‌انگیز دیگری می‌شود.

دیدگاه‌ها