کد خبر : 1836855 | 14 مرداد 1401 ساعت 12:10 | 16.3K بازدید | 9 دیدگاه

پاداش 9 هزاردلاری ربطی به خوبان عالم نداشت

دفاع سرپرست تیم ملی در قبال ندانستن In و Out!

مگر می‌شود کسی که دانشجوی دکترا باشد معنی کلمه out و in را نداند؟ ای کاش اگر می‌خواستید من را تخریب کنید چیزی می‌گفتید که باور آن برای مردم راحت‌تر باشد.

دفاع سرپرست تیم ملی در قبال ندانستن  In و Out!

به گزارش ورزش سه، مجتبی خورشیدی چهره پر سر و صدای تیم ملی در دوره ریاست فدراسیون شهاب‌الدین عزیزی خادم محسوب می‌شود؛ کسی که ناگهان به یکی از مهم ترین پست های تیم ملی (سرپرستی) رسید و با تمام انتقادات مدتی هم در این پست حضور داشت.

خورشیدی که حالا از تیم ملی کناره گرفته و نامش کمتر شنیده می‌شود در گفت‌وگویی که با ورزش سه داشته درباره شایعات، حواشی و جنجال‌های دوران حضورش صحبت می‌کند؛ از اینکه چرا وضعیت فوتبال ایران به اینجا رسید و مدیران قبلی و فعلی چه نقشی داشتند.

البته پرسش‌های بیشتری از سرپرست سابق تیم ملی ایران مطرح است که در یک گفت‌وگوی حضوری از او در خصوص آن نیز سوال خواهیم کرد.

1732656

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* این روزها خبری از شما نیست. 
مشغول تحصیل هستم تا انشاالله مدرک دکترایم را بگیرم.

* پس از هجمه‌های سنگینی که روی شما بود، بالاخره به آرامش رسیدید.
بله؛ روزهایی که کار را شروع کردم انواع و اقسام قضاوت‌ها و پیش داوری‌های صورت گرفت ولی به لطف خدا در عمل ثابت کردم که توانایی پذیرش این مسئولیت را داشتم و نتیجه اش صعود غرورانگیز و سریع تیم ملی به جام جهانی بود که البته من به شخصه کمترین سهم را داشتم و حاصل کار تیمی تمامی عوامل اعم از کادرفنی، کادر پشتیبانی، کادر پزشکی تیم و کمیته‌ها و دپارتمان‌های فدراسیون فوتبال مثل دپارتمان تیم‌های ملی، دپارتمان تشریفات، دپارتمان بین‌المللی، روابط عمومی و ... بود که با تلاش شبانه روزی خود باعث شدند این نتایج رقم بخورد.

* مدتی قبل مصاحبه‌ای از طرف عادل فردوسی‌پور با مهدی طارمی در فضای مجازی منتشر شد که شما معنی کلمات out و in را نمی‌دانستید. نظر خودتان چیست؟
بله متاسفانه این ویدیو منتشر شد و من بلافاصله با اینکه پاسی از شب گذشته بود با ایشان تماس گرفتم که جواب نداد و خودش روز بعد با من تماس گرفت. به عادل گفتم اگر می‌خواهید کسی را تخریب کنید چیزی بگویید که با شعور مردم بازی نکرده باشید؛ مردم همه چیز را می‌فهمند و از شعور بالایی برخوردار هستند. مگر می‌شود کسی که دانشجوی دکترا باشد معنی کلمه out و in را نداند؟ افراد بی سواد و حتی کودکان ۵ یا ۶ ساله هم معنی این کلمات را می‌دانند. ای کاش اگر می‌خواستید من را تخریب یا ترور شخصیت کنید چیزی می‌گفتید که باور آن برای مردم راحت‌تر باشد. مثلا می‌گفتید خورشیدی پاسپورت بازیکنان را گم کرده و ... . البته عادل صحبت های من را پذیرفت و گفت این مطلب را شنیده بود که سوال کرده و گفت حتی حاضر است من را به برنامه اش دعوت کند تا آنجا صحبت کنم که البته ترجیح دادم سکوت کنم و شما هم چون سوال کردید این توضیحات را دادم، وگرنه قصد صحبت درباره این مسئله را نداشتم ولی یک مسئله من را به شدت در این برنامه آزار داد و آن هم مسئله پرداخت پاداش ۳۵۰۰ دلاری داخل خانه و ۵۵۰۰ دلاری خارج از خانه بود. الان عزیزی خادم نیست و اینکه ما یک طرفه او را مورد هجمه قرار بدهیم انصاف نیست. من اگر این موضوع را مطرح می‌کنم فقط به خاطر این است که در جلسه عزیزی خادم با بازیکنان بزرگ تیم بر سر تعیین پاداش بودم. در آن جلسه عزیزی خادم مبلغ ۱۵۰۰ دلار و ۲۵۰۰ دلار را برای تیم در نظر گرفته بود که با اعتراض حاضرین مواجه شد. بعد از بحث و تبادل نظر عزیزی خادم این‌ مبلغ را به ۲۵۰۰ دلار برای بازی های داخل خانه و ۳۵۰۰ دلار برای بازی های بیرون از خانه تغییر داد که جمع آن ۶۰۰۰ دلار می‌شود ولی بازیکنان رقم ۳۵۰۰ دلار و ۵۰۰۰ دلار را پيشنهاد دادند که خادم نپذیرفت و می‌گفت باید از هیئت رئیسه مصوبه بگیرم، حتی گفت اعضای هیئت رئیسه را می‌آورد تا خود بازیکنان با ایشان صحبت کنند، ولی بازیکنان به خادم گفتند شما بخواهید می‌توانید هیئت رئیسه را راضی کنید و با اصرار بازیکنان جلسه به پایان رسید. حالا جمع این پاداش ها به عدد ۹۰۰۰ رسید؛ آیا اگر فدراسیون ۹۵۰۰ یا ۸۵۰۰ دلار می‌داد تیم می‌باخت یا نتیجه نمی‌گرفت؟ اینکه ما بخواهیم هر حرف و سخن و عملی را به چیزهای دیگر ربط بدهیم یعنی دین و ایمان خودمان را فروخته‌ایم. من قاطعانه اعلام می‌کنم که نتایج تیم ملی همه لطف خدا بوده و بس. در مورد این مطالب و جلسه‌ای که تشکیل شد و ادعای من می‌توانید از بازیکنان تیم ملی در مورد صحت و سقم آن سوال کنید و البته من همه این‌ها را به عادل فردوسی‌پور گفتم.

* شرایط کنونی فوتبال ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟
دیگر همه می‌دانند که شرایط اصلا خوب نیست و شاید به جرات بتوان اذعان داشت که در تمام دوره‌هایی که به جام جهانی رفتیم هیچگاه مانند این دوره دچار هرج و مرج و آنارشیسم و بی برنامگی در تیم ملی نبوده‌ایم و این اصلا برازنده فوتبال ما نیست.

* به نظر شما مقصر و مسبب این وضعیت چیست؟

ببینید پیش از اینکه بخواهید دنبال مسبب این اوضاع باشید لازم است من به زمانی که تیم را با نتایج درخشان و بدون دغدغه به جام جهانی رساندیم فلش بک بزنم. یادم می‌آید یک روز با بازیکنان تیم نشسته بودیم و گپ می‌زدیم؛ یکی از بازیکنان بزرگ تیم که سابقه بازی در جام جهانی گذشته را داشت می‌گفت فوتبال ما به اینطور صعود بی‌دغدغه عادت ندارد؛ ما باید برای صعود به جام جهانی تا روز آخر بجنگیم و صعودمان به اما و اگر بستگی داشته باشد تا همه پشت تیم بیایند و حمایت کنند ولی بعد از صعود هر کسی تعبیر و تفسیر خودش را دارد. یکی می‌گفت گروه‌مان ضعیف بود، دیگری می‌گفت حریف هایمان حریف نبودند، یکی دیگر همه چیز را مرهون ساق پای بازیکنان می‌دانست و ... . ولی حقیقت این بود که تیم ملی برای تمام دقایقش برنامه داشت و هیچ چیز را به اما و اگر نمی‌سپرد؛ وظایف همه مشخص بود و برنامه طبق پلن از پیش تعیین شده حرکت می‌کرد اما به محض اینکه صعودمان قطعی شد یکباره این قطار را از ریل خارج کردند و در بدترین زمان ممکن، عجیب‌ترین تصمیم برای فوتبال ایران گرفته شد‌؛ درست در زمانی که باید برنامه‌ریزی برای کمپینگ‌ها و اردوها و فیفادی های تیم ملی صورت می‌گرفت خودزنی کردیم. رئیس فدراسیون را عزل کردیم و شاهد نتیجه‌اش هم هستیم. شما بگویید با تغییر رئیس فدراسیون در کدام حوزه عملکرد بهتری داشتیم؟

* یعنی شما می‌گویید تمام مشکلات با عزل عزیزی خادم اتفاق افتاد؟
دقیقا. باز هم می‌گویم که در بدترین زمان ممکن این کار را انجام دادیم. متاسفانه دست‌هایی در میان بود که هیئت رئیسه را در مقابل رئیس فدراسیون قرار دادند. الان که من با شما مصاحبه می‌کنم می‌گویم عزیزی خادم دنبال کار خودش رفت؛ او مدیر صنعتی بود و خوشبخت شد. من فکر می‌کنم که او رستگار شد اما اگر بخواهیم در‌ مورد مدیریت ایشان نظر بدهیم باید عملکرد یازده ماهه او را بررسی و آنالیز کنیم. این مواردی که من ذکر می‌کنم گوشه ای از عملکرد یازده ماهه وی است؛ ۱. افزایش چهارصد درصدی حقوق داوران برای اولین بار ۲. افزایش چهل درصدی حقوق پرسنل فدراسیون فوتبال ۳. پرداخت پاداش های عقب افتاده تیم ملی ساحلی و فوتسال و ... ۴. تسویه پاداش های برد تیم ملی تا زمان حضور ایشان (در صورتی که خیلی از بازیکنان هنوز از جام جهانی های گذشته طلب دارند) ۵. پرداخت بخشی از بدهی های سنوات گذشته ۶. پیگیری مجدانه پرونده ویلموتس با تیم حقوقی‌ کارآمد و مجرب ۷. انتخاب کیش به عنوان پایگاه فوتبال ملی و توافق در جهت احداث پنج زمین فوتبال و دو سالن با هزینه‌ای نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان که احتمالا تا پایان شهریور ماه به بهره‌برداری می‌رسد که البته با مساعدت و هماهنگی دبیر محترم مناطق آزاد کشور که هزینه اش را متقبل شد، انجام گردید ۸. گرفتن حق میزبانی که به ناحق از فوتبال کشورمان گرفته شده بود و تیم ملی از انجام بازی های خانگی محروم بود و مجبور بودیم چهار بازی در کشور بحرین میهمان باشیم در‌ حالی که می‌بایست سه بازی از این چهار بازی را در کشور عزیزمان ایران میزبانی می‌کردیم ۹. توافق و عقد تفاهم‌نامه با فوتبال قطر در خصوص همکاری های فی مابین شامل تقبل هزینه های چهار ساله و اسکان و تغدیه تیم های ملی در رده های مختلف و همچنین احداث شعبه‌ای کمپ فوق مدرن اسپایر در تهران و مجموعه ورزشی آزادی ۱۰. ساماندهی تیم بانوان و تدارک بهترین اردوها و کمپینگ ها برای این عزیزان که نتیجه اش راهیابی به جام ملت های آسیا بود که در تاریخ فوتبال‌ بانوان بی سابقه بوده است ۱۱. تایید اساسنامه فدراسیون فوتبال بعد از چالش هایی نزدیک به دو دهه توسط فیفا ۱۲. استعدادیابی مبتنی بر عدالت گرایی و البته مطابق با علم روز دنیا که اتفاقا مسئولیت آن بر عهده آقای میرشاد ماجدی بود ۱۳. مبارزه و برخورد با فساد در لیگ های پایین که موجب شد تیم های به رده‌ها و لیگ های پایین سقوط کنند ۱۴. شما بروید ببینید در حوزه پزشکی چه کارهایی صورت گرفت؛ اعم از گرفتن آمبولانس اختصاصی و دستگاه‌های تجهیزات پیشرفته برای تیم های ملی و خیلی چیزهای دیگر که شاید ذکر آن از حوصله خارج شود. در واقع این عملکرد را می‌توانیم الگویی برای توسعه یافتگی در فوتبال بدانیم و همه اینها در مدت یازده ماه اتفاق افتاد آن هم در شرایطی که ما شانس بسیار اندکی برای صعود داشتیم و حتی میزبانی را هم از‌ ما گرفته بودند.

1732657
ما در ۱۳ بازی ۱۲ برد و یک مساوی کسب کردیم که البته یک بازی از این ۱۳ بازی، دیدار دوستانه برابر سوریه بود ولی در مقابل این همه موفقیت حرفه‌ای عمل نکردیم. فوتبال باید تنها مرهم برای دردها و آلام این ملت باشد. من قاطعانه می‌گویم عده‌ای به دنبال نارضایتی مردم در شرایط اقتصادی و تحریم های ظالمانه بودند و صد البته به خواسته خود رسیدند. شما نگاه کنید ببینید در‌ جام جهانی با انگلیس و آمریکا هم‌گروه شدیم؛ این دو بازی فراتر از یک بازی فوتبال است و همه این را می‌دانند. در واقع این بازی و نتایج آن بازتابی جهانی دارد و می‌توان گفت کل کره خاکی چشم به بازی ایران برابر این دو تیم دارد و از همه اینها مهم‌تر برای ملت شریف و نجیب ایران هم بسیار مهم است؛ مردمی که زیر باز فشار بی رحمانه تحریم ها کمر خم نکرده و استواری خودش را نشان داده است اما برای غرور این ملت در آوردگاه جهانی چه کار کرده‌ایم؟ من می‌گویم؛ چنان در تب انتخابات فرو رفته‌ایم که همه چیز فوتبال‌مان شده بحث انتخابات و رئیس فدراسیون. غافل از اینکه این تیم ملی و این بازیکنان غیور نیاز به تدارکات و برنامه‌ریزی دارند. راستی تا یادم نرفته بگویم یک روز می‌آییم اعلام می‌کنیم کمیته فنی تشکیل دادیم که در مورد اسکوچیچ تصمیم‌گیری کند. کمیته فنی جلساتی برگزار می‌کند و اعلام می‌کند اسکوچیچ صلاحیت نشستن روی نیمکت تیم ملی را ندارد. بعد فدراسیون اعلام می‌کند این نظر کمیته فنی بوده و نظر فدراسیون نیست و اسکوچیچ ابقا می‌شود.‌ به خدا من نمی‌فهمم یعنی چه؟ چه اتفاقی پیش آمد؟ من به شما می‌گویم؛ اسکوچیچ را له کردیم، اتوریته‌اش را از او گرفتیم، بین بازیکنان سه دستگی راه انداختیم و تمرکز و آرامش تیم ملی را بر‌ هم زدیم و بس. ایتالیا در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نرسید و حذف شد و برایشان مهم بود که در‌ جام جهانی قطر حضور داشته باشند اما ایتالیا به مقدونیه باخت و باز هم به قطر نرسید اما فدراسیون فوتبال ایتالیا مانچینی را حفظ کرد؛ چیزی نزدیک به ۸‌ میلیون یورو برایش تعیین کردند و مسئولین ایتالیا فدراسیون را تقویت کردند. درست برعکس ما؛ ما به‌ محض صعود به جام آمال و آرزوهای یک ملت را فدای آرزو و آمال خودمان کردیم. البته این روزها می‌گذرد ولی فقط امیدوارم فوتبال ملی به خاطر دل مردم نتیجه بگیرد. در زمان ما از رنکینگ ۳۶ دنیا به ۲۱ آمدیم؛ آن هم در شرایط وحشتناک کرونا که نتایجی فراتر از معجزه گرفتیم که همه آنها لطف خدای بزرگ بود و بس.

دیدگاه‌ها