کد خبر : 1837488 | 19 مرداد 1401 ساعت 09:54 | 22.4K بازدید | 35 دیدگاه

در ستایش پسر محجوب فوتبال ایران

احسان حاج‌صفی؛ مردی برای تمام فصول

کاپیتان اول تیم ملی فوتبال ایران در حالی فصل جدید را در باشگاهی اروپایی آغاز کرده که با ثبات کیفی‌اش هر هواداری را وادار به تحسین می‌کند.

احسان حاج‌صفی؛ مردی برای تمام فصول

به گزارش "ورزش سه" یکی از سخت‌ترین کارها در فوتبال ایران، حضور و تداوم درخشش در تیم ملی بدون سابقه بازی در یکی از دو باشگاه بزرگ پایتخت است. موضوعی که بزرگ‌ترین سمبل آن جواد نکونام است که بدون پوشیدن پیراهن سرخابی‌های پایتخت برای سالیان سال پیراهن تیم ملی را بر تن کرد و چشمان تماشاگران تیم ملی را به دیدن بازوبند کاپیتانی روی دستانش عادت داده بود.

1733770

بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی ایران در جام جهانی آن هم برابر یکی از برترین و پرافتخارترین مدافعان تاریخ فوتبال، سرخیو راموس، یکی از بهترین خاطرات دوران ورزشی حاج‌صفی است.

عکس: امیرحسین خیرخواه

احسان حاج‌صفی بدون تردید یکی از نوابغ کمترپرداخته‌شده فوتبال ایران در دو دهه گذشته است. ستاره‌ای که از لیگ ششم به صورت حرفه‌ای پایش به فوتبال ایران باز شد و به عنوان استعدادی که تنها 16 سال داشت، چشم علاقه‌مندان به فوتبال را به ساق‌هایش خیره کرد. احسان برای حضور در ترکیب تیم ملی تنها به یک سال درخشش در لباس سپاهان احتیاج داشت تا علی دایی، سرمربی وقت تیم ملی او را به تیم ملی دعوت کند و تجربه حضور در کنار بازیکنانی چون علی کریمی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا و جواد نکونام را نصیب او کند.

1733772

پایه‌گذاری گل پیروزی‌بخش ایران برابر مراکش و تبدیل 25 خرداد سال 1397 به یکی از به یادماندنی‌ترین شب‌های تاریخ فوتبال ایران یکی دیگر از خاطرات فراموش‌نشدنی کاپیتان کاشانی تیم ملی است.

با وجود درجیب داشتن هرساله پیشنهادات سرخابی‌های پایتخت، حاج‌صفی هربار در اصفهان ماندنی می‌شد تا روز به روز بر محبوبیتش در نصف‌جهان افزوده شود و این دوران سربازی بود که توانست او را از سپاهان جدا کند تا دو سالی هم در تبریز بازی کند. در این بین، افشین قطبی هم روی حاج‌صفی حساب باز کرده بود و سمت چپ خط دفاعی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا 2011 را به او سپرد. با حضور کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران، احسان حاج‌صفی به یکی از ستون‌های ثابت تیم ملی تبدیل شد.

1733775

دو دوره حضور حاج‌صفی در جام جهانی و بازی برابر قدرت‌های فوتبال دنیا، صحنه‌های زیادی از تنه به تنه شدن او با نوابغی چون مسی را در بر داشته است.

وینگر چپ، هافبک چپ، مدافع چپ و هافبک دفاعی پست‌هایی بود که آچار فرانسه تیم ملی در هشت سال حضور کی‌روش روی نیمکت این تیم در آنها به کار گرفته شد و یکی از یکی بهتر، وظایف محوله را در آن جایگاه‌ها انجام می‌داد. هرچند احسان نخستین بار بازوبند کاپیتانی تیم ملی را در سال 2012 و در بازی با موریتانی به دست بست و در این بین گاهی در نبود سایر بازیکنان این اتفاق تکرار می‌شد، اما بعد از خداحافظی مسعود شجاعی و اشکان دژاگه از تیم ملی، حاج‌صفی به کاپیتان اول تیم ملی تبدیل شد تا امروز که با 14 سال حضور بی‌وقفه در تیم ملی و پس از پشت سر گذاشتن دو جام جهانی و سه جام ملت‌های آسیا خودش را برای حضور در سومین جام جهانی پیاپی آماده می‌کند تا با رکورد مسعود شجاعی از این نظر برابری کند.

1733771

نگاهی به هم‌تیمی‌های حاج‌صفی در تصویر ثبت‌شده توسط امیرحسین خیرخواه از بازی ایران برابر ترکمنستان در سال 94 به خوبی اهمیت تداوم حضور احسان در تیم ملی را نشان می‌دهد.
عکس: امیرحسین خیرخواه

1733774

حاج‌صفی 17 ساله در تیم رویایی لوکا بوناچیچ به نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا رسید.

1733776

15 سال بعد از کسب نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا، حاج‌صفیِ 32 ساله هم‌چنان لباس زرد به تن دارد اما این بار 3700 کیلومتر آن طرف‌تر در یونان.

حاج‌صفی در رده باشگاهی ایران هم با چهار قهرمانی در جام حذفی و سه قهرمانی در لیگ برتر و یک نایب‌قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا از پرافتخارترین بازیکنان فوتبال ایران به شمار می‌رود. او درحالی در 32 سالگی در آ.ا.اک.آتن توپ می‌زند که با این سن و در مقایسه با بعضی از بازیکنان تیم ملی در جام‌های جهانی 2006، 2014 و 2018 حتی این شانس را دارد تا با حفظ روند یکنواختِ این درخشش همیشگی از بدو حضورش در سطح اول فوتبال ایران، در صورت حضور تیم ملی در جام جهانی 2026 که با فرمت برگزاری جدید کاملا در دسترس به نظر می‌رسد، رکوردی جاودانه را با حضور در چهار جام جهانی ثبت کند. هرچند پشت سر گذاشتن 127 بازی ملی علی کریمی و تبدیل شدن به سومین بازیکن با سابقه تاریخ تیم ملی، رکوردی نزدیک‌تر برای حاج‌صفی به شمار می‌رود، اما طبیعی است که در صورت حضور احسان در جام جهانی 2026 در 36 سالگی، او این بخت را داشته باشد تا از رکورد 151 بازی ملی جواد نکونام هم عبور کند.

1733773

احسان هم به مانند دیگر اسطوره سپاهان در لیگ برتر، محرم نویدکیا، مدتی در آلمان بازی کرد و لباس اف‌اس‌وی فرانکفورت را به تن کرد.

1733792

حاج‌صفی در ترکیب تیم ملی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱. تورنمنتی که تنها احسان و کریم انصاری‌فرد از آن نسل در اردوی تیم ملی باقی ماندند.

دیدگاه‌ها