کد خبر : 1837755 | 20 مرداد 1401 ساعت 18:27 | 17.2K بازدید | 27 دیدگاه

اسمی از یحیی نبردم و شیطنت کردند؛

عربشاهی: به‌خاطر منفعت خودشان تجمع کرده بودند

ضیا عربشاهی در قامت یک مدافع تمام عیار برای رضا درویش ظاهر شده و می‌گوید ایجنت‌ها عامل اصلی ناکامی باشگاه پرسپولیس در خرید مهاجم هستند.

عربشاهی: به‌خاطر منفعت خودشان تجمع کرده بودند

به گزارش ورزش سه، ضیا عربشاهی یکی از ستاره های پرسپولیس در دهه ۱۳۶۰ محسوب می‌شود که در سال های اخیر، همواره مصاحبه ها و موضع گیری های جنجالی و پر سر و صدایی در خصوص شرایط سرخپوشان داشته است.

عربشاهی ‌روز گذشته در بین هوادارانی که برای اعتراض به عملکرد رضا درویش و عدم جذب مهاجم مقابل باشگاه پرسپولیس تجمع کرده بودند، حاضر شده بود و پس از آن هم مصاحبه ای از او منتشر شد که حاشیه ها پیرامون وی را به اوج خود رساند.

این پیشکسوت سرخپوشان امروز در گفت‌وگویی با خبرنگار ما درباره این مسئله صحبت کرد و از فحاشی هایی که در صفحه شخصی او می‌شود گلایه کرد که این مصاحبه را در ادامه می‌خوانیم:

* چه اتفاقی افتاد که شما بین تجمع‌کنندگان حاضر شدید؟
من در 10 سال اخیر فقط سه بار به باشگاه رفتم؛ یک بار زمانی که علی آقا مدیر بود، یک بار زمان آقای طاهری رفتم که به خاطر عدم پرداخت حقوق مربیان تیم های پایه بود، یک بار هم دیروز که چون همان حوالی بودم سری به باشگاه زدم. دیدم حدود ۲۰ هوادار تجمع کرده‌اند و با آنها صحبت کردیم؛ گفتند چرا مهاجم نمی‌گیرند؟ گفتم می‌خواهند مهاجم بگیرند اما در دقیقه ۹۰ یک باره همه چیز تغییر می‌کند. تیم ما هم سه مهاجم دارد که تمیروف و پاکدل را خود آقا یحیی پارسال جذب کرد و مهدی عبدی جوان هم در بدترین شرایط به داد تیم رسیده است.

* یعنی از نظر شما تیم به مهاجم نیاز ندارد؟
من به هواداران هم گفتم؛ اتفاقا تیم احتیاج به مهاجم دارد و من هم موافقم ولی در دقیقه ۹۰ همه چیز تغییر می‌کند و مهاجمی که با او روی مبلغ ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار صحبت می‌شود، یک باره در دقیقه ۹۰ به دو میلیون دلار می‌رسد. چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟ من این را گفتم. وگرنه آقای درویش مخالف جذب مهاجم خوب نیست. به تجمع کنندگان هم گفتم اگر شما باشید بازیکنی را که قیمتش یکدفعه از ۲۰۰ هزار دلار به دو میلیون دلار می‌رسد، قرارداد امضا می‌کنید؟ گفتند نه.

* همین صحبت ها باعث ناراحتی هواداران و درگیری شد؟
نه اصلا هیچ درگیری‌ای وجود نداشت. تعدادی از ادمین ها آنجا بودند و نفراتی هم همراه خود آورده بودند وگرنه ۵-۶ هوادار واقعی آنجا حضور داشتند که آنها را داخل باشگاه بردم و با آنها صحبت کردم و قانع شدند. زمانی که از باشگاه خارج شدم هم با ۵-۶ هوادار دیگر صحبت کردم و آنها هم‌ خودشان را جای آقای درویش گذاشتند و گفتند شما درست می‌گویید؛ من ۴۰ سال است که آقای درویش را می‌شناسم و هیچ وقت هم دنبال منصب نبوده و نیستم. آقای درویش دوست دارد مهاجم بگیرد و تیم هم نیاز دارد ولی آقای درویش زیر بار این مسئله نمی‌رود.

* یعنی شما با هواداران درگیر نشدید؟
هیچ درگیری‌ای نداشتیم. همه چیز من هوادار است؛ افتخار من هوادار است و به خاطر آنها بازی کردم و عاشق‌شان هستم. همیشه گفته‌ام اگر هوادار نباشد، ما هم وجود نداریم. ۵-۶ نفر از هوادارانی که مقابل باشگاه بودند از شهرستان آمده بودند و فوتبال را می‌فهمیدند اما برخی هم ادمین بودند و با خودشان آدم آورده بودند. من عاشق هواداران هستم و حدود ۱۴ سال هم در آن تیم بازی کرده‌ام؛ سینه ام را هم سپر می‌کنم و می‌گویم اگر 10 دقیقه دیر می‌آمدم صد هزار هوادار استرس داشتند چون بار پرسپولیس در وسط زمین روی دوش من بود؛ می‌توانید از علی آقا پروین هم سوال کنید. من هیچوقت به خودم اجازه نمی‌دهم که با هوادار درگیر شوم و به آنها بی احترامی کنم.

* البته شما در‌ مصاحبه ای گفته بودید ادمین های یحیی مقابل باشگاه بودند.
من اسم یحیی را نبردم و آن آقا شیطنت کرده است. من گفتم چند ادمین حضور داشتند؛ هیچ اسمی نیاوردم و به هیچ شخصی بی احترامی نمی‌کنم.

* شما فکر می‌کنید این ادمین ها به دنبال خراب کردن جو هستند؟
متاسفانه اینها دنبال منفعت و جیب خودشان هستند. منِ ضیا عربشاهی هیچوقت به خاطر جیب و منفعت خودم به باشگاه نرفته‌ام. می‌توانید از آقای رسول پناه و صدری بپرسید؛ هرکدام سه چهار بار به من گفتند به باشگاه بیا با هم چای بخوریم اما من نرفتم. من عاشق هواداران هستم و هیچوقت به خودم اجازه نمی‌دهم به هواداران بی احترامی‌ کنم؛ هوادار واقعی هم شخصی است که تیمش را دوست دارد و دنبال حاشیه نیست. اگر منِ ضیا عربشاهی الان یا زمانی که تیم نتیجه نمی‌گیرد صحبت می‌کنم به این دلیل است که تمام مدارک روز دنیا را دارم؛ درست است که تیم ندارم اما مدارکم کامل است و حتی می‌توانم در یک‌ کشور اروپایی به عنوان سرمربی کار کنم چون مدرکم پروفشنال است. در صورتی که ۹۵ درصد آقایانی که در حال حاضر در لیگ برتر کار می‌کنند، فقط لایسنس A را دارند. پس من دنبال کوبیدن یحیی یا بلند کردن شخص دیگری نیستم.

1712666

* به نظر می‌رسد بعد از اتفاقات دیروز فشارهایی هم به شما وارد می‌شود.
از دیروز در پیج من فحش می‌دهند اما من باز هم تشکر می‌کنم و می‌گویم فقط گول افراد را نخورید چون من ۱۴ سال برای شما بازی کردم. من هیچ کاری به هیچکس ندارم. به من فحش ناموس می‌دهند؛ درست است ادمین ها در صفحه من که ۱۴ سال برای این تیم زحمت کشیده‌ام فحش ناموس بدهند؟ من فقط از آنها تشکر می‌کنم که قدرشناس این ۱۴ سال بودند!

* با این صحبت ها در واقع شما عملکرد درویش را قابل دفاع می‌دانید؟
تمام بازیکنان لیست آقای یحیی به جز مهاجم جذب شده‌اند. در مورد مهاجم هم چرا باید بازیکنی که مدیریت با او صحبت می‌کند و کار تمام می‌شود، فردا که قرار است قرارداد نهایی منعقد شود ۲۰ برابر می‌شود؟ چه کسی در باشگاه راپورت می‌داد؟ منِ عربشاهی دوست دارم بهترین ها در پرسپولیس بازی کنند چون ما فقط قهرمانی می‌خواهیم‌.

* خوب به همین دلیل هم هست که همه نگران جذب نشدن مهاجم هستند و به عملکرد آقای درویش انتقاد دارند.
من اگر درباره درویش هر صحبتی کنم عده ای می‌گویند حتما ضیا عربشاهی چیزی از درویش می‌گیرد. اینطور نیست؛ من سینه ام را سپر می‌کنم و حرفم را می‌زنم. اگر می‌خواستم این کارها را انجام بدهم نمی‌توانستم به یک ایجنت بگویم برو تیم بگیر ۵۰-۵۰؟ ولی من این کار را نمی‌کنم و حرفم را هم می‌زنم. در دوران فوتبالم هم بعد از پرویز خان قلیچ خانی در وسط زمین دیگر روی دست ضیا عربشاهی نیامد. صحبت از منیت نیست و فقط می‌خواهم بگویم من عاشق تیمم هستم. من در باشگاه پاس بازی می‌کردم و از این تیم به پرسپولیس آمدم؛ استقلالی ها ول نمی‌کردند اما گفتم پرسپولیسی هستم و عاشق قرمز هستم. درست نیست که الان آقایان ادمین به من بی احترامی کنند و فحش ناموس بدهند. من کاری هم به هیچ پیشکسوت پرسپولیس ندارم و کسی را نمی‌شناسم فقط علی آقا پروین، محمد مایلی کهن و محمد دادکان را می‌شناسم.

* اتفاقا آقای پروین هم رابطه خوبی با آقای درویش دارند؛ ارتباط خوب شما با آقای پروین باعث نزدیکی شما با آقای درویش شده است؟
من ۴۲ سال است که آقای درویش را می‌شناسم؛ برادرخانم های آقای درویش حسن آقا بیک و حسین آقا بیک بازیکنان پاس بودند و من آن زمان ۱۶ ساله بودم. وقتی تمرین تمام می‌شد من به خانه آنها می‌رفتم و صحبت می‌کردیم. من از آن زمان آقای درویش را می‌شناسم؛ وقتی مصاحبه می‌کنم و می‌گویم ایشان فوتبال را خوب می‌فهمد چون می‌دانم که فوتبالی است و مدیر موفقی هم هست. تا الان هم ۹۵ درصد پول بچه ها را تسویه کرده و ۵ درصد را به خاطر جریمه نداده است. خبر دارم بازی ها هم شروع شود ۱۵ تا ۲۰ درصد قرارداد فصل جدید را پرداخت خواهد کرد. این مدیر موفق است یا خیر؟ اگر من تعریف می‌کنم به خاطر رسیدن به جایگاهی نیست؛ یکی از دوستان به من التماس می‌کرد که قبول کن به تو چنین کاری بدهیم اما من گفتم قبول نمی‌کنم.

* چه کاری؟
هر چیزی؛ خودم هم نمی‌دانم.‌ من عاشق هوادار هستم و به عشق هوادار بازی کردم چون هر چه دارم از هواداران است. البته من از پاس به پرسپولیس آمدم که تیم کوچکی نبود. سطح فوتبال من بالا بود اما هم پرسپولیسی بودم و هم به خاطر علی آقا پروین به پرسپولیس آمدم. درست نیست که به من فحش ناموس بدهند. آقایان ادمین ها هر چه فحش ناموس به من بدهید می‌گویم تشکر؛ حق من این نیست! من حرفم را می‌ز‌نم.

* درست است. اما به هر حال عدم جذب مهاجم عملکرد درویش را هم زیر سوال می‌برد.
هوادار حق دارد اما سرمربی باید مهاجم را هم مثل سایر بازیکنانی که جذب شدند در نظر می‌گرفت. من الان لیست می‌دهم و بازیکنان مدنظرم را اعلام می‌کنم؛ پس از آن نباید در دقیقه ۹۰ بگویم دو مهاجم هم می‌خواهم.

* اما مدت زیادی است که کادرفنی درخواست جذب مهاجم دارد.
یک ماه و نیم پیش این اتفاق افتاده است. این سوال پیش می‌آید که آیا برای این کار اقدام کرده‌اند؟ بله؛ آقای درویش و رابطِ او اقدام کرده‌اند و خود آقا یحیی هم می‌داند ولی متاسفانه نمی‌گذارند این اتفاق رخ بدهد. صحبت می‌شود و هماهنگی ها صورت می‌گیرد اما دقیقه ۹۰ وارد بازی می‌شوند. مقصر آقای درویش است؟ من نمی‌خواهم طرفداری کنم اما تاکید می‌کنم خود آقای درویش هم یک پرسپولیسی تیر است.

* در این مدت آقای گل‌محمدی هم از عدم جذب مهاجم گلایه داشتند.
آقای گل‌محمدی انتقاد کردند و انتقاد ایشان هم درست اما این مسئله باز هم به مهاجم مدنظر ایشان و شخصی که مذاکره می‌کند برمی‌گردد. آقای درویش قصد داشته خواسته های آقا یحیی را برآورده کند. می‌دانم که می‌خواهند بگویند عربشاهی با درویش است اما به حضرت عباس من فقط تیم قرمز را می‌شناسم نه شخص دیگری را. من دوست دارم تیمم قهرمان شود؛ اتفاقی که سال قبل هم می‌توانست بیفتد. باید کمی صبور باشیم و با احتیاط مهاجمی را که واقعا به درد پرسپولیس می‌خورد جذب کنیم. ما پارسال ۸ بازیکن گرفتیم که ۶ تا روی نیمکت بودند؛ وقتی ما چیزی می‌گوییم ادمین ها با چهار نفر می‌آیند و شورش می‌کنند. تا درباره نقل و انتقالات پارسال صحبت می‌کنیم می‌گویند پنجره‌ را بسته بودند؛ اگر پنجره بسته بود که نمی‌توانستیم بازیکن بگیریم. ما بازیکن خارجی گرفتیم، گل‌محمدی بازیکنی گرفت که قبلا در تیم خودش حضور داشت؛ غیر این بود؟ مدرک من پروفشنال و بالاتر از یحیی است و این حرف را می‌زنم. منی که ۱۴ سال بازی کردم وقتی حرف می‌زنم فحش ناموس می‌دهند ولی شخص دیگری دو سال بازی کرده و ۶۰ ميليارد می‌گیرد؛ نوش جان‌شان اما این کارها نکنند.

1712667

* چرا شما با این مدارک تیم ندارید؟
من در شبکه خبر هم گفتم ما دهه شصتی ها چه گناهی کردیم که اکثرمان مدارک روز دنیا را داریم اما تیم نداریم؟ علت چیست؟ به ما بگویند شاید خودمان را درست کردیم.

* یعنی نمی‌دانید علت چیست؟
چون ۱۰-۱۲ ایجنت هستند و دوست دارند با آقایان فعلی کار کنند؛ حسن را جای حسین می‌گذارند و حسین را جای تقی. مربی 6 تیم عوض می‌کند؛ منِ مدیرعامل نمی‌دانم این موفق نبوده است که او را می‌آورم؟ دهه شصتی ها سطح فوتبال بسیار بالایی داشتند و قابل قیاس نیست. زمانی برزیل ۵ ستاره داشت، آرژانتین پنج ستاره داشت، فرانسه و آلمان و ایتالیا هم همینطور؛ الان کل جهان پنج ستاره دارد؟ فوتبال کشور ما با کشورهای دیگر قابل قیاس نیست؛ حتی با مالدیوی که ۲۰ گل به آنها زدیم هم قابل قیاس نیست.

* همانطور که در بخشی از صحبت هایتان هم اشاره کردید، اصولا در بین هم نسل های شما این نگاه وجود دارد که شما بهترین بودید و بعد از شما فوتبالیستی در آن سطح نداشته‌ایم. دلیل این نگاه چیست؟
واقعا همینطور بوده است. من با سند و مدرک می‌گویم؛ من سه سال با علی کریمی، خداداد عزیزی و احمدرضا عابدزاده تیم ملی بودم و گفتم ناصر محمدخانی و چنگیز و علیدوستی کجا؟ علی کریمی خوب بود اما مثل اینها نمی‌شد، عباس کارگر نمی‌شد. آنوقت یک برنامه تلویزیونی به دنبال باند خودش است و می‌گوید مربیان جوان! آقایی که آنجا می‌نشینی و می‌گویی مربیان جوان؛ آقای آنچلوتی در سن ۷۰ سالگی دو جام گرفت. مجری هر چیزی بگوید بیننده ۵۰ درصد دهان او را می‌بیند پس لطفا این حرف ها را نزنید.

* اگر بخواهید در نسل فعلی فوتبال ایران یک بازیکن نزدیک به نسل خودتان معرفی کنید، از چه کسی نام می‌برید؟
من نزدیک به آن دوره، در سمت چپ وحید امیری را می‌گویم. فوتبال این بازیکن به مرحوم رضا احدی شباهت دارد و خیلی هم باهوش بازی می‌کند.

* به عنوان سوال آخر شما سال قبل به آقای گل‌محمدی انتقاد داشتید و ایشان فصل آینده هم حضور دارند. چه پیش‌بینی از فصل بعد دارید؟
من از الان به آقای گل‌محمدی می‌گویم از اولین بازی گام را محکم بردار. من کاری به پیشکسوت دیگری ندارم و پشت یحیی هستم به این شرط که از بهترین نفرات خودش استفاده کند و نترس جلو برود. پرسپولیس، پرسپولیس است و مثل تیم های دیگر نیست؛ انرژی مثبتی پشت تیم وجود دارد که از تیم حمایت می‌کند و منِ پیشکسوت هم حمایت می‌کنم. من ۱۴ سال در این تیم بازی کرده‌ام و گمنام هم نیستم و اگر انتقاد هم می‌کنم به این دلیل است که دوست دارم تیمم همیشه برنده باشد.

گفت‌و‌گو: زهرا حیدریان

دیدگاه‌ها