کد خبر : 1837819 | 21 مرداد 1401 ساعت 11:27 | 14.4K بازدید | 26 دیدگاه

در حاشیه دو نشست خبری جذاب

مورایس – ساپینتو؛ نبرد شفاهی قهرمان‌های روی کاغذ

اولین نشست خبری دو سرمربی پرتغالی (استقلال و سپاهان) برگزار شد و هر دو سرمربی سعی کردند به شکل صادقانه ای به تبیین اهدافشان در فصل پیش رو بپردازند.

مورایس – ساپینتو؛ نبرد شفاهی قهرمان‌های روی کاغذ

به گزارش "ورزش سه"، گل رز آبی اولین صحنه‌ای است که بعد از اتمام نشست خبری به ذهنم می‌آید، نشستی نسبتاً طولانی، شاید برای جبران روزهای بی‌خبری، آن‌هم در فاصله کمتر از یک روز پیش از اولین محک رسمی.
ساپینتو خوش‌قول نیم ساعت زودتر به محل نشست آمد؛ با یک پیراهن سفید، یک شلوار جین و در بد ورود به مناسبت روز خبرنگار وظیفه اهدای گل به خبرنگاران را شخصاً بر عهده گرفت. او  بعد از این به جایگاه خودش رفت و به تمام سؤالات یکی‌یکی و باحوصله پاسخ داد و سعی کرد در اولین نشست خبری‌اش در لیگ برتر به‌نوعی به هواداران نشان دهد که از هر لحاظ می‌داند به چه باشگاهی آمده است و درعین‌حال به بازیکنانش بگوید که اعتماد زیادی به آن‌ها دارد.

1734317

 

ساپینتو از ابتدای ورودش سعی کرد خنده از لبانش نیفتد و صادقانه صحبت کند و پاسخ کاملی به هر سؤال بدهد. سرمربی استقلال از آنچه در اردوی ترکیه گذشت راضی بود و درواقع با توجه به برگزاری بازی‌های تدارکاتی از جهات زیادی به آنچه مدنظرش بود رسیده و تیمش را آماده جدال مقابل سپاهان کرده است. ساپینتو همچنین نسبت به روز معارفه یعنی اول تیرماه در هتل اسپیناس، به‌مراتب شناخت بیشتری از فضای فوتبال در ایران پیداکرده و همین امر باعث شده تا حدی زیادی این مربی باهوش، سیاست مدارانه تر و به‌نوعی بااحتیاط بیشتری صحبت کند. او برخلاف اولین روز سعی می‌کند از حالا قولی ندهد که نتواند آن را برآورده سازد و حرفی نزند که تیمش را وارد حاشیه کند.

اگر به خاطر حضور مورایس برای برگزاری نشست خبری تیم مهمان نبود، نشست او بازهم به درازا می‌کشید اما سرمربی استقلال بعد از خوش‌وبشی کوتاه با هم‌وطنش، سالن نشست خبری جدید استقلال را ترک کرد تا ژوزه مورایس به‌عنوان سرمربی سپاهان اولین نشست خبری خود را برگزار کند.

1734314

مورایس ابتدا پیش از پاسخگویی به سوالات، صحبت‌های صمیمانه‌ای مطرح کرد و به‌سرعت، بعد از پاسخ به اولین سؤال کاملاً فضا را در دست گرفت. او به‌قدری با وسواس و احترام و شسته‌ورفته پاسخ سؤالات را داد که برخی از خبرنگاران تحت تأثیر قرار گرفتند البته از شکل ترجمه او نیز نمی‌توان به‌راحتی گذشت چراکه صحبت‌های او به‌خوبی و با لحن درستی به مخاطبین منتقل می‌شد و این در پذیرش صحبت‌های او بی‌تأثیر نبود.

ژوزه با یک آرامش افراطی، تمرکز بالا و در سطح کاملاً حرفه‌ای در نحوه پاسخگویی، فضای نشست را وادار به سکوت کرد درحالیکه کاملاً مشخص بود او از موهبت چه بزرگانی در عالم فوتبال بهره برده و از آنها آموخته است. صحبت‌های مورایس زمانی شنیدنی‌تر شد که از تجربیات ارزنده از دوران نقاهتش گفت و اینکه پس از پشت سر گذاشتن آن دوران سخت، آدم دیگری شده است و حالا با نگرش و انگیزه‌هایی متفاوت به دنبال یک ماجراجویی پر چالش است، آن‌هم با کمک استعدادهایی که معلوم است به آن‌ها باور دارد.

1734315

بین او و مدیران باشگاه سپاهان اعتماد بسیاری وجود دارد چراکه او انتخاب اول باشگاه سپاهان برای سپردن نیمکت تیم بود، ضمن اینکه طی این مدت سعی شده بخش زیادی از خواسته‌های او در ارتباط با ساختن تیمی مدعی و پر مهره تأمین شود و حالا نوبت به او رسیده تا جواب اعتماد مدیران را بدهد. البته این امر در قبال ساپینتو نیز تا حد زیادی صادق است. سرمربی پرتغالی سپاهان از آن دسته مربیانی است که برای رسیدن به اهدافش ابتدا عادت دارد فوندانسیون قوی طراحی کند و برای این کار احتیاج به امکانات کافی دارد. مورایس علی‌رغم هدایت دو تیم پرافتخار و متمول آسیایی (چونبوک موتورز و الهلال) از وضعیت موجود لااقل در ظاهر راضی به نظر می‌رسد، اما آنچه بیش از هر چیزی به آن اعتقاد داشت و در چند مرتبه تأکید کرد، وجود استعداد و پتانسیل کافی در اصفهان و ایران برای پایان بخشیدن به حسرت ایستادن در نوک قله باشگاهی آسیا بود.  

1734318

در مورد مورایس پس از تماشای اولین نشست خبری، مشتاقانه به دنبال پاسخ این سؤال هستیم که آیا فوتبال پرتنش ما می‌تواند تمرکز و آرامش او را تحت تأثیر قرار دهد، یا اینکه این سرمربی سپاهان است که می‌تواند تمرکز بالای تیمش را به لیگ برتر تحمیل کند.

اولین نشست خبری باشگاه استقلال و لیگ بیست و دوم در مجموعه کمپ مرحوم حجازی برگزار شد، جایی که هرکدام از مدیران عامل باشگاه استقلال به‌نوبه خود طی یک دهه اخیر تلاش‌هایی را برای بهره‌برداری از آن انجام داده‌اند اما ظاهرا آجورلو جدی‌تر از دیگران قصد دارد کاری را که در دستگردی انجام داده در اینجا تکرار کند.  به‌این‌ترتیب احتمالاً استقلال ظرف روزهای آینده تشکیلات خود را در این محل مستقر خواهد کرد تا با افتتاح زمین تمرینی شرایط برای سرمربی پرتغالی مطلوب تر هم بشود.


*هنگام خروج همچنان که چشمم به تصویر  دو اسطوره فقید باشگاه استقلال حجازی و پورحیدری می‌افتد صحبت‌های مورایس در ذهنم تداعی می‌شود که بعد از سپری کردن آن دوران سخت می‌گفت: حالا فهمیدم دلیل خلقتم به‌عنوان یک انسان چیست، اینکه باکسی جنگی نداشته باشم و درعین‌حال برای همه لذت و آرامش بیافرینم...


کیاوش عزیزی

دیدگاه‌ها